Csak kapkodtuk a fejünket, annyi minden történt
Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke a szerdai Evolution konferencián a magyar reklámköltési adatok bejelentése előtt elmondta: 2015 mozgalmas év volt: komoly jogszabályi változások léptek életbe (reklámadó, reklámtörvény változása), emellett olyan piaci átrendeződések voltak, amelyeket az elmúlt 10 évben nem láttunk – ez igaz a tévékre, de a nyomtatott és az online piacra is. Miközben 2014-ben 35 százalékkal nőtt az állami költés a piacon, 2015-ben 13 százalékkal kisebb lett az állami reklámbüdzsé, miközben folytatódott a külföldi szereplők térnyerése.
Az internet legyőzte a tévét
A konkrét számokat Hivatal Péter, a Reklámszövetség alelnöke mutatta be.
A televíziós piacon 3,15 százalékkal nőtt a reklámköltés 51,6 milliárd forintra. A sajtónál komolyabb, 7 százalékot közelítő csökkenést mértek 32,2 milliárd forintra, míg az internet kilőtt, 14,4 százalékkal 54,1 milliárdra emelkedett az éves reklámköltés.
A direktmarketing piac érdemben nem nőtt, 29,3 milliárdos volt; az outdoor piac 3 százalékot csökkent. A kicsi, mindössze 2,68 milliárdos ambient szektor szépen, 9,1 százalékkal bővült.
A rádiós piac 3 százalékkal csökkent 9,06 milliárd forintra, míg a mozis hirdetésekre 1,59 milliárd forintot költöttek, 20 százalékkal többet, mint tavaly.
2015-ös költés (milliárd forint) | Változás 2014-hez képest | Részesedés a reklámtortából | |
Internet* | 54,10 | 14,40% | 27,60% |
TV | 51,60 | 3,15% | 26,40% |
Print sajtó | 32,20 | -6,95% | 16,50% |
DM* | 29,30 | -0,68% | 15,00% |
Outdoor | 15,14 | -2,98% | 7,70% |
Rádió | 9,06 | -3,08% | 4,60% |
Ambient | 2,68 | 9,10% | 1,40% |
Mozi | 1,59 | 20,00% | 0,80% |
Összesen | 194,37 | 2,81% | 100% |
*Az adatok 1,4 milliárd forint átfedést tartalmaznak (e-mail marketing), az összegzésből ezt kivonták |
Összesen 194,37 milliárd forintos jelenleg a magyar reklámtorta, ez 2,81 százalékos bővülés 2014-hez képest. A magyar kommunikációban tehát fontos mérföldkőhöz érkeztünk – az internet idén először megelőzte a tévés piacot, mondta Hivatal Péter.
A 2015-ös magyar reklámtorta (milliárd forint / százalék) |
Reklámozás az interneten: külföldiektől jön a pénz fele
Novák Péter, az IAB Hungary elnökségi tagja az internetes reklámpiac változásairól beszélt. A digitális reklámpiacon 14 százalékkal több, bő 56 milliárd forinttal többet költöttek az ügyfelek – 2014-ben még 20 százalékkal bővült a piac. A mobil reklámköltések piaca megduplázódott, 98 százalékkal 9,3 milliárd forintra ugrott a piaci költés. A videós tartalmakon történő hirdetésekre 60 százalékkal többet költöttek, mint egy évvel korábban.
Fontos mérföldkő, hogy a globális és a hazai szereplők súlya gyakorlatilag kiegyenlítődött, magyarán a külföldi szereplők ma már annyit költenek a magyar piacon, mint a hazaiak.