400 ezres fizetésért csalogatná magához a sofőröket a BKV. Trolibuszvezetőket keresnek ezért a kecsegtető fizetésért, ám mindezért igen szigorú szabályoknak kell megfelelni, és nem ritkák a büntetések sem – írja a Bors.
Összejöhet a négyszázezer forintos bruttó fizetés, ám ez semmiképp sem a valóság, ha sofőrként dolgozik valaki a BKV-nál. Ennek ellenére ezzel a hirdetéssel keresnek embert, holott már a kiírás is ellentmondásokba ütközik: 1300 forintos órabért ajánlanak.
Rengeteg munka
Ez szinte lehetetlen egy új dolgozónak. Én decemberben 210 órát vezetett, ám így sem lett a fizetésem bruttó 400 ezer forint. Ahogyan gondok vannak a beígért emeléssel is, az ugyanis egy felzárkóztató emelés lesz, ez azt jelenti, hogy aki régebben ott van, kevesebb pluszt kap majd – mondta a Borsnak egy régóta a volán mögött ülő, névtelenséget kérő sofőr.
Ez ráadásul általános, a cégnél ugyanis szinte kötelező vállalni éves szinten minimum 200 túlórát, a sofőrök így havi szinten akár plusz 50 órát is dolgoznak. Ez úgy is kinézhet, hogy napokon át több mint 10 órán át vezetnek.
Büntetésekkel vegzálják a sofőröket
A közlekedési társaság részletesen meghatározza a szabályokat, amik megszegése esetén súlyos összegeket – már egy esetnél is 10-15 ezer forintot is – levonhatnak a sofőrök fizetéséből. Ilyenek egy stoptáblánál megállás vagy gyorshajtás. Vagy ha veszélyben a menetidő betartása és egy megálló felé rohanó utast meg kellene várni. Ezek még érthetőek is lennének, ám nem a KRESZ alapján kell gondolkodni, hanem még annál is szigorúbb rendszerben. De ezeken kívül az utasok életét is megkeserítő dolgok is felmerülnek: beszélgetés tiltása, menetrend betartása, utaselhagyás, korai ajtónyitás, -zárás.
A szakszervezet változást akar
A közlekedési szakszervezet tud a büntetési rendszerről, és nem is értenek vele egyet. Szeretnénk elérni a kollektív szerződéssel kapcsolatos tárgyalásokon azt is, hogy ne a BKK ellenőrizze a dolgozókat, és ezáltal ne büntesse a sofőröket fizetéselvonással. Egyáltalán nem veszik figyelembe az emberi tényezőket, van, hogy a szigorú szabályok miatt mosdóba sem tudnának elmenni a sofőrök. Túlhajszoltak a vezetők, és akár 20-50 pluszórát kell vállalniuk havonta – mondta a Borsnak Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke.
.