7p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Lezárják a ferihegyi terminál egy részét a zuhanó utasforgalom miatt. Közben nem kell túl sok autót kerülgetnie annak az autóval érkezőnek Ferihegyen és környékén, aki ezekben a napokban repül Budapestről. Ha nem is annyi, mint a nagy áprilisi leállás idején, de rengeteg szabad hely várja. A terminálokhoz közel egyeduralkodó Budapest Airport (BA) súlyos veszteséget könyvel el, akárcsak a versenytárs fapados parkolók üzemeltetői, amelyek közül néhány már ősszel bedobhatja a törölközőt.

Lezárják a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2. Terminálján az utasforgalmi területek egy részét - közölte kedden délután az üzemeltető Budapest Airport (BA). A vállalat az újbóli forgalomcsökkenésre való felkészüléssel indokolta a lépést. A korlátozás érinti az 1-es móló utasforgalmi területei, 2A Terminál utasfelvételi csarnokát és érkezési oldalát, valamint a B oldali utasmóló indulási szintjének egy részét. 

Az induló utasok az utasfelvételt és a poggyászfeladást a 2B oldalon tudják elvégezni. A tranzitterületen a 2A és 2B Terminál (a fent felsorolt kivételekkel) és a SkyCourt utasforgalmi területei nyitva maradnak. Az érkező utasok a 2B Terminálon tudják elhagyni a repülőteret. Ezek a döntések a tavasszal már megkezdett költségcsökkentési akciósorozatz részei - hangsúlyozta a vállalat.

Mindebből következik, hogy a BA 2020-as, még a koronavírus-járvány előtti üzleti terve sem az utasszám, sem pedig a pénzügyi mutatók terén nem fog teljesülni. A vállalat  március óta szinte minden bevételétől elesett, ami a 2020-as pénzügyi eredményekre is jelentős hatással lesz. Elbocsátásokról nem írtak, de nem zárható ki, tavasszal már bejelentettek egy 300 fős leépítést.

Ferihegyen és három-négy kilométeres körzetében egyébként ezekben a napokban annyi a szabad parkolóhely, mint égen a csillag. A szeptember elsejétől érvényes utazási korlátozások megtizedelték az autóval érkező utasokat is, de egyelőre a parkolási biznisz még nem omlott össze. Az üzemeltetők azonban máris jelentősen csökkenő forgalomról számoltak be, akárcsak a BA.

A légikikötő üzemeltetője a visszaesés mértékére vonatkozó kérdésünkre azt írta: a korlátozások várhatóan hasonlóképpen fogják befolyásolni az utasforgalmat, így a repülőtéri parkolók forgalmát is, mint ahogyan az március közepe és június között történt. A tavalyi évhez képest a Holiday és Holiday Lite parkolókban 75 százalékos, az üzleti és rövid távú parkolószolgáltatásoknál pedig 80 százalékos a forgalom visszaesése.

Augusztus végén elsőként írtunk arról, hogy további megszorításokra kényszerül a Budapest Airport az őszi durva utazási korlátozások miatt. Úgy becsültük, hogy legfeljebb 6-7 millió utast regisztrálnak egész évben Ferihegyen. A BA most a hét elején saját becslésében ehhez közeli értéket, 5,5 millió utast jelölt meg és azt is közölte, hogy mostantól csak a biztonságos üzemelésre összpontosít és felülvizsgál bizonyos beruházásokat, szerződéseket.

Az utasforgalom szerkezete a korlátozások és a szezonalitás miatt is jelentősen átalakult. Manapság többen vannak az üzleti vagy munkavégzés céljából utazók, mint a turisták. Ez várhatóan egész szeptemberben így lesz, de akár októberben is fennmaradhat ez az arány.

A nagy nyugat-európai célállomásokra utazók zöme hosszabb-rövidebb időre dolgozni jár ki oda, ők rendszeresen igénybe veszik a parkolókat, ezért a fapados parkolók üzemeltetőinek egy része nem aggódik. De például egy-kettő kisebb már becsődölt, a Comfort Parkoló szeptember 1-től október 1-zárva tart (egyedi igényre azonban elhelyeznek járművet), az Europa Reptéri Parkoló honlapján az olvasható, hogy szeptember 15-től zárva tart. A Corner Parking nem aggódik és a hónap végéig biztosan nyitva lesz.

Sok a fapados vállalkozás

A vecsési oldalon, az Aerozone logisztikai bázis mögött több mint egy tucat fapados parkoló igyekszik profitot termelni, az árak 7-9 ezer forint között mozognak 8 napra. Van egy-két VIP parkoló is, ott 11-13 ezer forintot kérnek. Mindenütt vállalják, hogy induláskor ingyen elviszik az utast a terminálokhoz, egyes üzemeltetőknél esetenként a visszaút is térítésmentes.

Többen üzemeltetnek fedett parkolókat és teremgarázst is, ott azonos időszakra 11-13 ezer forintot kell fizetni, a VIP helyekért 16 ezret. A fapados parkolók nagy hátránya azonban, hogy jóval messzebb vannak a termináloktól, mint a BA parkolói, s várható, hogy mivel sokkal kevesebb az utas, ők inkább a közelebbi BA-lehetőségeket veszik igénybe, hiszen a repülőtér üzemeltetője közel azonos árakkal működik és most van is elegendő helye.

A BA augusztus 1-jétől újra megnyitotta a legolcsóbb kategóriát kínáló Holiday Lite parkolót. Ott a napi díj 3300 forint, egy hosszú hétvége (három megkezdett nap) 6000 forintba kerül, a 7-8 nap 11-12 ezer forintba. Ez ugyan magasabb ár, mint a fapadosoké általában, de az eljutás kényelmesebb és néhány fapados nem vállalja az érkezés utáni visszatranszfert.

Újdonság, hogy a Holiday Lite parkolóban 15 ezer négyzetméternyi aszfaltfelület alakítottak ki, amely a parkoló közlekedő utait fedi le. A BA nem csupán a légi utasokat, hanem a fővárosban dolgozó ingázókat is megcélozta: az 1-es terminálhoz közeli MÁV-megállónál őrzés nélküli P+R helyeket lehet igénybe venni napi 1000 forintért, egy hónapra 12 ezer forintot kell fizetni.

Késik a parkolóház építése

Az elmúlt néhány évben látványosan megnőtt kereslet nyomán izmosodott kis magánparkolók üzletének sokáig jót tett, hogy a Budapest Airport nem építheti a tervezett hatszintes parkolóházát, közvetlenül a terminálok előtt. Az illetékes kormányhivatal még 2018 tavaly decemberében váratlanul visszavonta az engedélyt, a munkálatok így akár egy évet is késnek, az épületet így csak 2020 után tudják átadni. A BA honlapján jelenleg 404-es hibaüzenet jön a parkolóház építését jelölő linkre kattintva.

Érdekes ajánlatra találtunk azonban a honlap másik pontján. Kiderült, hogy a BA már négy éve igény esetén szerződésben ad parkoló helyeket a terminálokhoz közel a légikikötő 15 kilométeres körzetében parkolót üzemeltető vállalkozásoknak.

Behajtásonként 30 percet lehet várakozni és naponta bármennyiszer behajtani, ehhez külön kártyákat is adnak. Szolgáltatási csomagtól eltérően havi nettó 164 és 245 ezer forintot kell fizetni parkolóhelyenként. Megkötés, hogy a szolgáltatás kizárólag a gépkocsiját a parkoló-üzemeltető parkolójában elhelyező légiutasnak a parkolótól a repülőtérre vagy a repülőtérről a parkolóhoz történő szállítására korlátozódik, minden más igénybevétel tilos.

A parkolóbizniszre indított vállalkozások általában egy hektáros területet bérelnek. Ezek túlnyomó részét egyéni tulajdonosoktól, a kisebb részét pedig – nagy nemzetközi ügynökségeken keresztül – intézményi tulajdonosoktól (alapok, önkormányzatok). Ingatlanpiaci forrásaink szerint az ipari ingatlanok fejlesztésére alkalmas több tízhektáros telkek négyzetméterenkénti kínálati ára 28-35 euró között mozog. A parkolóké ennél magasabb lehetett, de a jelek szerint ezt is megfizették a vállalkozók.

Van, akinek még jól megy

Jóval a tavaszi lezárás előtt néhány fapados parkoló üzemeltetője bérautós cégekkel is együttműködött, azok is ott helyezték el járműveik egy részét – persze akkor még nagyon pörgött a hagyományos és az üzleti turizmus is. Nyílt egy-két, csak haszonjárművek tárolását végző parkoló is és még most is virágzik az autómosók üzlete, két éve egy nagyobb kamionmosó is rendelkezésre áll, ott most is nagy a forgalom.

Az utasforgalom nagyot eshet a második és harmadik szeptemberi héten, miután a turistajáratok célpontjaira gyakorlatilag alig lehet eljutni, csak más országból. A Budapest Airport napi háromezer fővel számol, mint ahogy ebben a cikkben  részletesen megírtuk. Viszont szerencsére a légi áruforgalom zavartalan. Különösen fontos, hogy a kifejezetten erre szakosodott légi fuvarozók és azok földi kiszolgálói, járműparkja a lehető legkisebb veszteséggel élje túl a mostani rendkívüli heteket-hónapokat. Kilátásaikról és a működésüket segítő ferihegyi fejlesztésekről ebben a cikkben közöltük a friss információkat.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Négynapos? Hatnapos munkahét jön a Samsungnál
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 14:24
Gazdasági okokra hivatkozva hozták meg az intézkedést.
Vállalat Érkezik az új, nyolcmillió forintos elektromos Dacia
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 12:59
 A Renault francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít.
Vállalat A BioTechUSA-cégcsoport 2023-as éve: közel a 100 milliárdos árbevételi határ
Natív tartalom | 2024. április 22. 16:24
Magasabb fokozatba kapcsolt 2023-ban a tisztán magyar tulajdonban lévő BioTechUSA-cégcsoport. Tavaly csaknem 15 százalékkal, 90,49 milliárd forintra növelte árbevételét, és közel 5 milliárd forintot fordított beruházásokra. Évről évre nő a bevételük, pedig Lévai Bálint vezérigazgató szerint a maratoni futás 42 kilométeréből még csak az 5. kilométernél járnak.
Vállalat Telekom-ügyfél? Fontos bejelentést tett a szolgáltatója
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 11:18
Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott fenntarthatósági stratégiájának (2021-2030) harmadik évéről számolt be a Magyar Telekom Fenntarthatósági Jelentésében, amelyet az Éves Jelentéssel egy napon, április 16-án publikált. 
Vállalat Profitboom, forgalomcsökkenéssel: erre volt képes az Ericsson
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 12:55
Az Ericsson AB svéd távközlési berendezésgyártó negyedéves nyeresége növekedéséről, ugyanakkor bevételének csökkenéséről jelentett kedden.
Vállalat A Tesla-vezér minden tizedik dolgozót kirúgja
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 15:12
Egy vállalati belső levél is kiszivárgott, amelyben Musk lényegében elbúcsúzott az érintettektől.
Vállalat Jókora gyomrost kapott az Apple
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 11:32
Legnagyobb riválisa vitte be az ütést.
Vállalat Emelt osztalékot fizet a Waberer’s
Privátbankár.hu | 2024. április 12. 17:34
Egy rekord év után.
Vállalat Horvát céggel kötött üzletet a Mol
Privátbankár.hu | 2024. április 12. 17:12
A Janaf kőolajvezeték-üzemeltető 2,2 millió tonna kőolajat szállít 2024 végéig.
Vállalat Nagyon jól megy a Duna House-nak idén eddig
Privátbankár.hu | 2024. április 9. 09:04
Közel 4 milliárd forintot zsebeltek be csak jutalékokból, de minden szegmens jól teljesített az első negyedévben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG