TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST! TÁMOGASSON MINKET!
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában

Lezárják a ferihegyi terminál egy részét a zuhanó utasforgalom miatt. Közben nem kell túl sok autót kerülgetnie annak az autóval érkezőnek Ferihegyen és környékén, aki ezekben a napokban repül Budapestről. Ha nem is annyi, mint a nagy áprilisi leállás idején, de rengeteg szabad hely várja. A terminálokhoz közel egyeduralkodó Budapest Airport (BA) súlyos veszteséget könyvel el, akárcsak a versenytárs fapados parkolók üzemeltetői, amelyek közül néhány már ősszel bedobhatja a törölközőt.

Lezárják a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2. Terminálján az utasforgalmi területek egy részét - közölte kedden délután az üzemeltető Budapest Airport (BA). A vállalat az újbóli forgalomcsökkenésre való felkészüléssel indokolta a lépést. A korlátozás érinti az 1-es móló utasforgalmi területei, 2A Terminál utasfelvételi csarnokát és érkezési oldalát, valamint a B oldali utasmóló indulási szintjének egy részét. 

Az induló utasok az utasfelvételt és a poggyászfeladást a 2B oldalon tudják elvégezni. A tranzitterületen a 2A és 2B Terminál (a fent felsorolt kivételekkel) és a SkyCourt utasforgalmi területei nyitva maradnak. Az érkező utasok a 2B Terminálon tudják elhagyni a repülőteret. Ezek a döntések a tavasszal már megkezdett költségcsökkentési akciósorozatz részei - hangsúlyozta a vállalat.

Mindebből következik, hogy a BA 2020-as, még a koronavírus-járvány előtti üzleti terve sem az utasszám, sem pedig a pénzügyi mutatók terén nem fog teljesülni. A vállalat  március óta szinte minden bevételétől elesett, ami a 2020-as pénzügyi eredményekre is jelentős hatással lesz. Elbocsátásokról nem írtak, de nem zárható ki, tavasszal már bejelentettek egy 300 fős leépítést.

Ferihegyen és három-négy kilométeres körzetében egyébként ezekben a napokban annyi a szabad parkolóhely, mint égen a csillag. A szeptember elsejétől érvényes utazási korlátozások megtizedelték az autóval érkező utasokat is, de egyelőre a parkolási biznisz még nem omlott össze. Az üzemeltetők azonban máris jelentősen csökkenő forgalomról számoltak be, akárcsak a BA.

A légikikötő üzemeltetője a visszaesés mértékére vonatkozó kérdésünkre azt írta: a korlátozások várhatóan hasonlóképpen fogják befolyásolni az utasforgalmat, így a repülőtéri parkolók forgalmát is, mint ahogyan az március közepe és június között történt. A tavalyi évhez képest a Holiday és Holiday Lite parkolókban 75 százalékos, az üzleti és rövid távú parkolószolgáltatásoknál pedig 80 százalékos a forgalom visszaesése.

Augusztus végén elsőként írtunk arról, hogy további megszorításokra kényszerül a Budapest Airport az őszi durva utazási korlátozások miatt. Úgy becsültük, hogy legfeljebb 6-7 millió utast regisztrálnak egész évben Ferihegyen. A BA most a hét elején saját becslésében ehhez közeli értéket, 5,5 millió utast jelölt meg és azt is közölte, hogy mostantól csak a biztonságos üzemelésre összpontosít és felülvizsgál bizonyos beruházásokat, szerződéseket.

Az utasforgalom szerkezete a korlátozások és a szezonalitás miatt is jelentősen átalakult. Manapság többen vannak az üzleti vagy munkavégzés céljából utazók, mint a turisták. Ez várhatóan egész szeptemberben így lesz, de akár októberben is fennmaradhat ez az arány.

A nagy nyugat-európai célállomásokra utazók zöme hosszabb-rövidebb időre dolgozni jár ki oda, ők rendszeresen igénybe veszik a parkolókat, ezért a fapados parkolók üzemeltetőinek egy része nem aggódik. De például egy-kettő kisebb már becsődölt, a Comfort Parkoló szeptember 1-től október 1-zárva tart (egyedi igényre azonban elhelyeznek járművet), az Europa Reptéri Parkoló honlapján az olvasható, hogy szeptember 15-től zárva tart. A Corner Parking nem aggódik és a hónap végéig biztosan nyitva lesz.

Sok a fapados vállalkozás

A vecsési oldalon, az Aerozone logisztikai bázis mögött több mint egy tucat fapados parkoló igyekszik profitot termelni, az árak 7-9 ezer forint között mozognak 8 napra. Van egy-két VIP parkoló is, ott 11-13 ezer forintot kérnek. Mindenütt vállalják, hogy induláskor ingyen elviszik az utast a terminálokhoz, egyes üzemeltetőknél esetenként a visszaút is térítésmentes.

Többen üzemeltetnek fedett parkolókat és teremgarázst is, ott azonos időszakra 11-13 ezer forintot kell fizetni, a VIP helyekért 16 ezret. A fapados parkolók nagy hátránya azonban, hogy jóval messzebb vannak a termináloktól, mint a BA parkolói, s várható, hogy mivel sokkal kevesebb az utas, ők inkább a közelebbi BA-lehetőségeket veszik igénybe, hiszen a repülőtér üzemeltetője közel azonos árakkal működik és most van is elegendő helye.

A BA augusztus 1-jétől újra megnyitotta a legolcsóbb kategóriát kínáló Holiday Lite parkolót. Ott a napi díj 3300 forint, egy hosszú hétvége (három megkezdett nap) 6000 forintba kerül, a 7-8 nap 11-12 ezer forintba. Ez ugyan magasabb ár, mint a fapadosoké általában, de az eljutás kényelmesebb és néhány fapados nem vállalja az érkezés utáni visszatranszfert.

Újdonság, hogy a Holiday Lite parkolóban 15 ezer négyzetméternyi aszfaltfelület alakítottak ki, amely a parkoló közlekedő utait fedi le. A BA nem csupán a légi utasokat, hanem a fővárosban dolgozó ingázókat is megcélozta: az 1-es terminálhoz közeli MÁV-megállónál őrzés nélküli P+R helyeket lehet igénybe venni napi 1000 forintért, egy hónapra 12 ezer forintot kell fizetni.

Késik a parkolóház építése

Az elmúlt néhány évben látványosan megnőtt kereslet nyomán izmosodott kis magánparkolók üzletének sokáig jót tett, hogy a Budapest Airport nem építheti a tervezett hatszintes parkolóházát, közvetlenül a terminálok előtt. Az illetékes kormányhivatal még 2018 tavaly decemberében váratlanul visszavonta az engedélyt, a munkálatok így akár egy évet is késnek, az épületet így csak 2020 után tudják átadni. A BA honlapján jelenleg 404-es hibaüzenet jön a parkolóház építését jelölő linkre kattintva.

Érdekes ajánlatra találtunk azonban a honlap másik pontján. Kiderült, hogy a BA már négy éve igény esetén szerződésben ad parkoló helyeket a terminálokhoz közel a légikikötő 15 kilométeres körzetében parkolót üzemeltető vállalkozásoknak.

Behajtásonként 30 percet lehet várakozni és naponta bármennyiszer behajtani, ehhez külön kártyákat is adnak. Szolgáltatási csomagtól eltérően havi nettó 164 és 245 ezer forintot kell fizetni parkolóhelyenként. Megkötés, hogy a szolgáltatás kizárólag a gépkocsiját a parkoló-üzemeltető parkolójában elhelyező légiutasnak a parkolótól a repülőtérre vagy a repülőtérről a parkolóhoz történő szállítására korlátozódik, minden más igénybevétel tilos.

A parkolóbizniszre indított vállalkozások általában egy hektáros területet bérelnek. Ezek túlnyomó részét egyéni tulajdonosoktól, a kisebb részét pedig – nagy nemzetközi ügynökségeken keresztül – intézményi tulajdonosoktól (alapok, önkormányzatok). Ingatlanpiaci forrásaink szerint az ipari ingatlanok fejlesztésére alkalmas több tízhektáros telkek négyzetméterenkénti kínálati ára 28-35 euró között mozog. A parkolóké ennél magasabb lehetett, de a jelek szerint ezt is megfizették a vállalkozók.

Van, akinek még jól megy

Jóval a tavaszi lezárás előtt néhány fapados parkoló üzemeltetője bérautós cégekkel is együttműködött, azok is ott helyezték el járműveik egy részét – persze akkor még nagyon pörgött a hagyományos és az üzleti turizmus is. Nyílt egy-két, csak haszonjárművek tárolását végző parkoló is és még most is virágzik az autómosók üzlete, két éve egy nagyobb kamionmosó is rendelkezésre áll, ott most is nagy a forgalom.

Az utasforgalom nagyot eshet a második és harmadik szeptemberi héten, miután a turistajáratok célpontjaira gyakorlatilag alig lehet eljutni, csak más országból. A Budapest Airport napi háromezer fővel számol, mint ahogy ebben a cikkben  részletesen megírtuk. Viszont szerencsére a légi áruforgalom zavartalan. Különösen fontos, hogy a kifejezetten erre szakosodott légi fuvarozók és azok földi kiszolgálói, járműparkja a lehető legkisebb veszteséggel élje túl a mostani rendkívüli heteket-hónapokat. Kilátásaikról és a működésüket segítő ferihegyi fejlesztésekről ebben a cikkben közöltük a friss információkat.

Készült a Garantiqa Hitelgarancia Zrt. támogatásával.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.

Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon után, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Vállalat A követelésük 60 százalékához jutottak hozzá a Malév károsult utasai
Szakonyi Péter | 2020. december 1. 18:59
Nyolc év után végre pénzükhöz jutottak a Malév csődjében ragadt utasok - legalábbis egy részük. A nemzeti légitársaság leállása után hoppon maradtaknak a le nem utazott jegyek árának egy részét az IATA fizette vissza az elmúlt hetekben - de hogy mennyit és kinek, azt most is homály fedi. Az azonban bizonyosnak látszik, hogy maguk az utasok fizették az IATA perköltségeit is. Hogy mennyit? Az is titkos.
Vállalat A pandémia árnyékában borultak virágba - friss magyar fintech-sikerek
Natív tartalom | 2020. december 1. 13:25
Távolságot tartunk, nem érintkezünk, sőt, leginkább ki se mozdulunk otthonról – de a pénzügyeket attól még változatlanul intéznünk kell. Hogy ezt könnyebben és biztonságosabban tudjuk megtenni, abban segítenek a PSC CEE és az Ff.next megoldásai. Mindkét magyar fintech cég a gödör helyett a kihívást látta meg a járványhelyzetben, és némi iránymódosítással, valamint annál több innovációval mindketten sikeresen reagáltak is rá. További közös vonásuk, hogy mindkettejüket az OXO csoport támogatja.
Vállalat Vállalati egészségprogramok: megéri belevágni?
PR | 2020. december 1. 11:54
Az egészségügyi kiadások egy vállalat esetében elsősorban költségként jelennek meg. Egy hatékony vállalati egészségprogram révén azonban a cégvezetők a munkavállalók egészségére fordított összegekre beruházásként is tekinthetnek, ami visszatérül. De mennyire számszerűsíthető egy vállalati egészségprogram megtérülése?
Vállalat Atlétikai stadion: nettó 2,88 milliárdos megbízásról jött a hír
Privátbankár.hu | 2020. december 1. 08:41
Három év múlva rendezik a vébét.
Vállalat Néhai vezérének tiszteletére nevezték el a Mol új egységét
Privátbankár.hu | 2020. november 30. 18:40
Tízmillió euró beruházással új kutatási és fejlesztési központot adott át a Mol Százhalombattán a Dunai Finomítóban - közölte az olajipari társaság.
Vállalat Rég avatott ennyi üzemet Szijjártó Péter
Privátbankár.hu | 2020. november 30. 18:23
Számos vállalat új egységének átadásán ott volt hétfőn a külgazdasági és külügyminiszter. Volt informatikai központban, autóipari vállalatnál, fémmegmunkáló üzemben és padlóburkolatokat gyártó cégnél is.
Vállalat A szórakoztatás mellett üzleti ügyekkel is foglalkozniuk kellett a legendás zenészeknek, Balázs Fecónak és Benkő Lászlónak
Baka F. Zoltán | 2020. november 30. 15:05
Több cégben is érdekeltek voltak.
Vállalat Bizonytalan időszakban a cégeknek sem érdemes kockáztatni?
Natív tartalom | 2020. november 30. 10:03
A jelenlegi gazdasági válság sújtotta időszakban érdemes a vállalatoknak a kezelhető kockázataikkal törődni. Számos olyan szituációra köthető biztosítás, amelyek bekövetkezése esetén a vállalkozás léte is veszélybe kerülhet.
Vállalat Gazdát cserélt az Aegon közép- és kelet-európai részlege
MTI | 2020. november 30. 08:25
Az osztrák VIG vette meg.
Vállalat Jaj a techcégeknek? Tényleg jön a digitális adó?
Király Béla | 2020. november 28. 06:12
Az európai vezetők jóideje próbálják megadóztatni a nagy amerikai technológiai vállalatokat, akik viszont igyekeznek minden jogi kiskaput kihasználni. Ráadásul ebben a kérdésben maguk mögött tudhatták Donald Trump elnököt is. Egyelőre vitatott, hogy Joe Biden győzelmet milyen irányú változásokat hoz, a franciák mindenesetre minél előbb be akarják vezetni a digitális adót.
hírlevél