4p

Az ESG (Environmental, Social, Governance) szempontok szerinti fenntarthatóság egyre nagyobb szerepet kap a hazai kis- és középvállalkozások (kkv) életében is, amit a Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség (MGFÜ) által indított ESG felmérés is alátámaszt. A felmérés célja, hogy vizsgálja az ESG felkészülés útján elindult vállalkozásokat, különösen azokat, amelyek a Modern Mintaüzem Programban részt vesznek.

A válaszadók 90%-a kis- és középvállalkozás, amelyek különféle iparágakat képviselnek, mint például a fémmegmunkálás, alkatrészgyártás, szerszámgép-nagykereskedelem, orvosi eszközgyártás, valamint háztartási textília és konfekcionált textiláru gyártás.

Fontos kiemelni, hogy ez a kutatás nem az ESG-vel még nem foglalkozó vállalkozásokat kérdezte arról, hogy hallottak-e már a vállalati fenntarthatóságot kódoló három betűről, hanem kifejezetten azokat a vállalatokat vizsgálta, amelyeknek már van értékelhető múltjuk (track record) legalább az ESG bizonyos részterületein.

A vállalkozások közel háromnegyede már találkozott olyan helyzettel, ahol beszállítóként fenntarthatósági kérdőívet kellett kitöltenie a megrendelői felé. Ugyanakkor bármennyire is integrálták már a fenntarthatósági elveket cégstratégiájukba és működésükbe, a kkv-k közül mindössze egyetlen vállalkozás rendelkezett tapasztalattal a fenntarthatósági jelentés készítésében.

A kutatás rávilágított arra is, hogy a vállalkozások kevesebb mint kétharmada rendelkezik olyan internetes felülettel, ahol kifejezetten a fenntarthatósági teljesítményüket, tevékenységeiket és vállalásaikat mutatják be – ezek azonban nem adnak teljes képet az adott cégről. Az ESG szoftverek használata nem elterjedt a cégek körében, ugyanakkor rendelkeznek olyan vállalatirányítási rendszerekkel, amelyek támogatják az ESG egyes részterületeit.

Fókuszterületként kezelik az energetikai és a hulladékgazdálkodási – körforgásos gazdasághoz kapcsolódó – megoldásokat, valamint a társadalmi pillérben a családbarát működést, a munkahelyi egészséget, a biztonságot és a munkavállalói elkötelezettség növelését. A vállalatirányítási pillérben mindenkinél az etikus üzleti magatartás kapott maximális prioritást.

Forrás: Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség ESG Csoport

 

A legtöbb területen még van bőven lehetőség fejlesztésre, kapacitásnövelésre. Nagyon ritka, hogy a fenntarthatóság vagy az ESG területének önálló felelőse legyen a cégeknél, akinek a munkaköri leírásában is szerepel ez a feladat. Szintén kevésbé elterjedt a vállalatvezetők vagy az alkalmazottak célzott ESG-képzési programban való részvétele. A külső fenntarthatósági tanácsadók igénybevétele sem jellemző, a cégek igyekeznek inkább a belső erőforrásokra támaszkodni.

Jó hír ugyanakkor, hogy többségük tartós civil együttműködésben vesz részt, és lehetőségeikhez mérten támogatják a helyi közösségeket.

Forrás: Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség ESG Csoport

Általánosan elmondható, hogy a fenntarthatósági intézkedések legtöbbször a tulajdonosi vagy cégvezetői elköteleződésből fakadnak, a számunkra legfontosabb értékek mentén. A fenntarthatósági intézkedések mögött ritkán van még integrált stratégia, jellemzőbbek az üzleti megfontolásból születő megoldások, például az energetikai költségmegtakarítások. A kockázatelemzés és stratégiaalkotás jellemzően hiányzik.

Forrás: Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség ESG Csoport

 

A vállalkozások igénylik a támogatást a valós helyzetkép felismerésében, az ESG-fejlesztési irányok azonosításában, a szállítói kérdőívek kitöltésében és a jövőbeni ESG-beszámoló elkészítésében.

Az MGFÜ tavasszal tervezi megosztani a legjobb gyakorlatokat a többi vállalkozással. A paletta várhatóan igen széles, a példák között szerepelni fognak körforgásos üzleti modellek, fenntartható építészeti megoldások, erős lokális együttműködések, befogadó és családbarát vállalati megoldások, környezetbarát, műanyagmentes csomagolások, valamint megújuló energia hasznosítási példák is.

Az ESG-vel kapcsolatos, vállalkozásokat érintő további információkért, beleértve a képzéseket és a szabályozási tudnivalókat, látogassanak el az MGFÜ által működtetett Vállalkozói Információs portálra: www.vali.hu/ESG.

 

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Közzétette számait az Amway, ilyen volt a 2024-es év
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 11:02
Az Amway közzétette 2024-es pénzügyi eredményeit és bemutatta legfontosabb fejlesztéseit, ezzel megerősítve globális vezető szerepét az iparágban.
Vállalat Zuhanó eladások – mi lesz a Tesla német gigagyárával?
Privátbankár.hu | 2025. március 21. 11:39
A berlini Gigafactory igazgatója bizakodó, az elemző nem annyira.
Vállalat Már a Temu sem hasít úgy, mint várták
Privátbankár.hu | 2025. március 21. 10:58
A nyereség azonban a vártnál alacsonyabb bevételek ellenére is nőtt.
Vállalat Iszonyatos bukta az Apple TV?
Privátbankár.hu | 2025. március 21. 10:28
Ekkora veszteséget még az Apple-nél is megéreznek.
Vállalat A lehetetlen mégis lehetséges: bezuhantak a Nike eladásai
Privátbankár.hu | 2025. március 21. 10:12
De még ezek a számok is jobbak, mint az előzetes várakozások.
Vállalat 1,8 milliárd forintból épült fel egy naperőmű Magyarországon
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 17:32
Mintegy 1,8 milliárd forint költségvetésű beruházás keretében naperőművet épített Nyírmeggyesen Magyarország egyik legnagyobb mezőgazdasági cégcsoportja, az UBM.
Vállalat Nagy dobásra készül a Mitsubishi az elektromos autóknál
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 11:01
A Mitsubishi az elektromos autók gyártását a tajvani Foxconnra bízná. A múlt hónapban meghiúsult a tervezett Nissan-Honda egyesülés, és a Nissan nyitott új partnerekkel való együttműködésre.
Vállalat Újabb megbízást húzott be a New Land Média és a Lounge Design
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 09:47
Sokan talán meg sem lepődnek, hogy az állami Magyar Bormarketing Ügynökség Zrt. kommunikációs feladatait is a New Land Média Kft. és a Lounge Design Kft. konzorciuma kapta meg. Harmadik éve ők népszerűsítik a magyar borokat, hiszen 2025 elején immár másodszor újították meg a szerződésüket.  
Vállalat Cégvezetői teljesítmény és tavaszi fáradtság: tények és tévhitek, amiket érdemes ismerni
Natív tartalom | 2025. március 19. 10:51
A tavaszi fáradtság és a változó munkavállalói attitűdök komoly kihívást jelenthetnek a cégvezetők, menedzserek számára. De vajon tényleg a szezonális fáradtság az oka a produktivitás csökkenésének? Segíthet valami a stressz kezelésében? Nézzük a leggyakoribb tévhiteket és a mögöttük álló tényeket, hogy vezetőként tudatosabb döntéseket hozhassunk.
Vállalat Székhelyszolgáltatás: megoldás a vállalkozások számára
Márkázott tartalom | 2025. március 19. 10:14
Minden vállalkozásnak szüksége van egy bejegyzett székhelyre, amely a cég hivatalos levelezési címe és jogi központja. Bár ez lehet a tulajdonos lakcíme vagy bérelt iroda is, egyik megoldás sem mindig ideális. A saját lakcím használata kellemetlen lehet, hiszen a cím nyilvános adatként elérhető, ami magánéleti problémákat vethet fel. Ráadásul a hatósági ellenőrzések, a postai küldemények átvétele és az adminisztrációs kötelezettségek olyan terhet jelenthetnek, amelyet sok cégvezető szívesen elkerülne.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG