Az EY csütörtökön közzétett adatai szerint a DAX-cégek értékesítési árbevétele a július-szeptemberi negyedévben az előző évhez képest öt százalékkal, mintegy 436 milliárd euróra csökkent. A cégek forgalma az Egyesült Államokban és Ázsiában csökkent a legnagyobb mértékben.
A működési eredmény (EBIT) bő 11 százalékkal 39,2 milliárd euróra csökkent, de még ezzel együtt is a legnagyobb, harmadik negyedévben elért eredménynek számít.
"Németország vezető vállalatai egyre inkább érzik a globális gazdasági ellenszél hatásait" - foglalta össze Henrik Ahlers, az EY vezérigazgatója a csütörtökön publikált jelentés megállapításait. "A gazdasági lassulás, a magas energia- és anyagárak, a szállítási nehézségek, a politikai válságok és a fegyveres konfliktusok veszélyes elegye látszik kialakulni. Egyre több iparág küzd nehézségekkel és kénytelen költségcsökkentő intézkedéseket hozni a válság ellen. Elérkezett a piros tollak ideje" - fogalmazott a vezérigazgató.
Ahlers a DAX-cégek működési eredményének a további csökkenésére számít az elkövetkező hónapokban. "Jelenleg semmi nem utal arra, hogy a fogyasztók és a vállalatok körében megváltozott volna a hangulat, éppen ellenkezőleg. Ráadásul a jelenlegi pénzügyi számokat az infláció viszonylatában kell vizsgálni, amely a közelmúltig magas maradt. Reálértéken - azaz árfolyamhatással kiigazítva - az árbevétel és az eredmény alakulása még borúsabbnak tűnik" - fogalmazott a vezérigazgató.
A német gazdaság számára különösen fontos autóiparban is erősödnek a figyelmeztető jelek, teszi hozzá Mathieu Meyer, az EY szakértője: "Igaz, hogy a vezető autógyártók profitja a harmadik negyedévben is magas szinten maradt, az iparág azonban egyelőre még az új autók magas áraiból és az előző évi magas rendelésállományból húz hasznot. Időközben azonban a chiphiány már alig-alig érezteti a hatását, a vásárlók vásárlási hajlandósága pedig jelentős mértékben visszaesett, és az ágazat megrendelései is csökkenőben vannak" - fogalmazott. Rámutatott ugyanakkor, hogy az iparág ismételten olyan problémákkal küzd, mint az anyaghiány és szállítási fennakadások a beszállítói oldalon.
Meyer elmondása szerint a második negyedévhez hasonlóan a harmadik negyedévben is az európai kontinensen alakultak a legjobban az eladások: a DAX-vállalatok által Európában elért forgalom hat százalékkal nőtt. Hozzátette, hogy ez elsősorban az újautó-értékesítések 19 százalékos növekedésének volt köszönhető. Észak-Amerikában viszont hat százalékkal, Ázsiában pedig akár tíz százalékkal is zsugorodott a DAX-vállalatok forgalma.
"Kína már nem a növekedés motorja, az ottani kilátások is nagyon bizonytalanok jelenleg" - mutatott rá Meyer.
Az EY szakértője arra számít, hogy az autóipar kedvező helyzetének a végével az európai forgalom is csökkenésnek indul. "Jelenleg alig érkezik növekedési impulzus Európából, és a németországi belföldi kereslet is meglehetősen kiábrándítóan alakul" - mutatott rá.