Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Kasza Tibor után Rubint Réka közösségi média-hirdetéseit vizsgálta a GVH.
Rubint Réka (MTI Fotó: Kovács Attila)

A Gazdasági Versenyhivatal korábban is vizsgálta a közösségi médiában véleményvezéreken keresztül történő reklámozást. Akkor Kasza Tibor Facebook oldalán megjelenő Telekom termékeket, szolgáltatásokat nézte meg. Erről itt írtunk részletesen >>>>

Mit és hogyan reklámozott Rubint Réka?

A GVH mostani vizsgálatában annak járt utána, hogy tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősültek-e a Rubint Réka Facebook oldalán és Instagram oldalán 2015. február 1-jétől megjelenő a The Body Shop termékeit, szolgáltatásait és a márkát népszerűsítő tartalmak és bejegyzések, hiszen az Avanzo-Trade Kft., a The Body Shop kozmetikumok magyarországi forgalmazója ezekért ellenszolgáltatást nyújtott, ami azonban az egyes posztok láttán valószínűsíthetően nem volt egyértelmű a fogyasztóknak - közölte a hatóság közleményében a Privátbankár.hu-val.

Bírság helyett hatékonyabb más eszközt alkalmazni

A GVH szerint számos versenyfelügyeleti eljárás lenne indítható, azonban az eljárásoknál hatékonyabban védhető a közérdek egy, a különböző piaci szereplőknek iránymutatást nyújtó kötelezettségvállalással – legalábbis rövidtávon. A GVH figyelembe vette a nemzetközi ajánlásokat, iránymutatásokat is, azonban úgy találta– a nyelvi és fogyasztói szokásoknál jelentkező különbségekre is figyelemmel –, hogy a jelen ügyben elfogadott kötelezettségvállalás eredményes és hatékony jelzés lehet a piaci szereplőknek.

A vállalkozásoknak értelemszerűen követniük kell a használt platform hirdetési és egyéb szabályzatait, előírásait is - mondja a hatóság.

Hirdetés Rubint Réka Facebook oldalán az új kommunikációs gyakorlat szerint.
Megjelent a támogatott tartalom és a #reklám kiírás

Hogyan kell fizetett tartalmat szabályosan hirdetni?

A Rubint Rékánál vizsgált posztokat a GVH nem minősítette, de megerősítették: akkor tekinthető jogszerűnek egy magánszemély (legyen az közszereplő, véleményvezér, kiskorú youtuber, blogger, vlogger) közösségi oldalán írt posztjainak sorában megjelenő fizetett tartalom, ha abban:

  • egyszerűen, egyértelműen, közérthetően, továbbá
  • jól észlelhetően, hangsúlyosan, a fogyasztóknak szembetűnően és szükségszerűen érzékelhetően jelenik meg, hogy az nem egy független, semleges vélemény vagy ajánlás, hanem ellenszolgáltatás vagy egyéb közvetlen gazdasági érdek is áll mögötte,
    ide értve azokat az eseteket is, amikor az oldal fenntartója, a magánszemély kedvezményt, ajándékot vagy szolgáltatást kap a posztért, az ajánlásért cserébe, valamint azt is,
    ha valaki saját vállalkozását vagy vállalkozásának termékét reklámozza

    Elfogadták a vállalásokat

    A hatóság most elfogadta az Alakreform Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. és az Avanzo-Trade Kft. vállalását, amellyel módosult a kommunikációs gyakorlat és a véleményvezérekkel kialakítandó marketing együttműködésre vonatkozó szerződéskötési gyakorlat. Ezen túl a GVH kötelezettségként írta elő a vállalkozásoknak, hogy vállalásaik alapján oktatási célú posztokat, tájékoztató anyagot tegyenek közzé.

    Mivel nem állapítottak meg jogsértést, így bírságot sem szabtak ki az ügyben.

    LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

    Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, Darvas Zsolt, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

    Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, cikkenként nagyjából 10 forintért, havonta és laponként 745 forintért.

    Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


    Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

    Jól jönne 1,5 millió forint?

    A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz januárban, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 372 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

    Vállalat Szinte hihetetlen mit szeretne elérni a Mol
    Király Béla | 2021. február 24. 19:33
    Az olajvállalatok a közvélemény szemében ritkán szoktak a fenntarthatóság szinonimái lenni, ennek tükrében kifejezetten ambiciózus cél, hogy 2050-re a vállalat karbonsemleges legyen. A társaság a következő tíz évre szóló stratégiájában 30 százalékos emissziócsökkentést fog végrehajtani.
    Vállalat 1,3 milliárd euróval rontotta a koronavírus-járvány az Allianz eredményét
    Privátbankár.hu | 2021. február 24. 13:57
    2020-ban a teljes díjbevétel 1,3 százalékkal, 140 milliárd euróra csökkent, a működési eredmény 10,8 milliárd euró lett, nagyrészt a Covid-járvány 1,3 milliárd euróra rúgó negatív hatása miatt - írja az Allianz lapunkhoz eljuttatott közleményében. A cég adózott eredménye 14 százalékkal, 6,8 milliárd euróra csökkent. Az igazgatóság az előző évvel megegyező összegű, részvényenként 9,60 eurós osztalék kifizetésére tesz javaslatot. Idén 12 milliárd eurós működési eredményt tűzött ki célként az Allianz.
    Vállalat A TikToktól és a YouTube-tól is várja a pénzt a magyar kormány
    Privátbankár.hu | 2021. február 24. 07:42
    A Pénzügyminisztérium államtitkára úgy látja: az egész EU-ban csak mi tudjuk megadóztatni a nagy techcégeket, a jogvitákra pedig azt mondta: game over.
    Vállalat Nagy kedvezményeket alkudott ki Ausztráliában a Facebook, cserébe visszaállítja a híráramlást
    Tiszai Balázs | 2021. február 23. 10:19
    Az ausztrál kormány az óriásvállalat kedvéért puhított a bigteches törvénytervezetén.
    Vállalat Pedagógusok ingyenes tesztelésére várja a jelentkezőket a Generali
    Privátbankár.hu | 2021. február 22. 09:48
    A fertőzésveszélynek erősen kitett iskolai és óvódai pedagógusok számára hírdet koronavírus-szűrést a Generali a Biztonságért Alapítvány, amely már tavaly is szűrőbuszokkal segítette az oktatásban dolgozók tesztelését.
    Vállalat Az önkormányzatokat is nehéz helyzetbe hozzák a csődközeli fürdők
    Csécsi László | 2021. február 21. 15:35
    Kevés szektort vetett vissza annyira a COVID-19, mint a gyógyfürdőket. Tavaly a külföldi látogatóik 70 százalékát veszítették el, a bevételeik a 2019-es érték kevesebb, mint felére csökkentek, miközben a működési költségeiket nem tudták ilyen nagy mértékben lefaragni. Nagyon várják már, hogy újra bevételhez jussanak, de a nyitás nem lesz egyszerű. A Magyar Fürdőszövetség kormányhoz eljutatott javaslatcsomagja egyelőre visszhang nélkül maradt.
    Vállalat Visszatér a kuponrendszer?
    Privátbankár.hu | 2021. február 19. 07:35
    A BKIK ezzel pörgetné fel a forgalmat az éttermekben. A vendéglátóhelyeknek minimum másfél-két hét kell, hogy teljesen fel tudjanak készülni az újraindulásra.
    Vállalat A svájci óragyártók forgalmán is meglátszik a járvány
    MTI | 2021. február 18. 18:31
    Folytatódott az ágazat eladáscsökkenése, a visszaesés már egy éve tart.
    Vállalat Hazudott a Facebook a felhasználói számáról, hogy több hirdetőpartnert szerezzen
    Privátbankár.hu | 2021. február 18. 12:38
    Újabb felvonásához érkezett egy a vállalat ellen indított per: kiderült, hogy a techgigász több elérhető felhasználóval kecsegtette a potenciális hirdetőpartnereket az egyik amerikai államban, mint amekkora az állam népessége.
    Vállalat Arrogáns és kiábrándító: A kritikus koronavírus-híreket is blokkolta az ausztrálok elől a Facebook
    Privátbankár.hu | 2021. február 18. 11:58
    Mark Zuckerberg cége a szerda este óta tartó hírstop keretében a fontos egészségügyi információkat is elérhetetlenné tette a szigetországi felhasználók előtt. A Facebook közlése szerint egyszerű hiba történt, és orvosolják.
    Friss
    hírlevél