Rubint Réka (MTI Fotó: Kovács Attila) |
A Gazdasági Versenyhivatal korábban is vizsgálta a közösségi médiában véleményvezéreken keresztül történő reklámozást. Akkor Kasza Tibor Facebook oldalán megjelenő Telekom termékeket, szolgáltatásokat nézte meg. Erről itt írtunk részletesen >>>>
Mit és hogyan reklámozott Rubint Réka?
A GVH mostani vizsgálatában annak járt utána, hogy tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősültek-e a Rubint Réka Facebook oldalán és Instagram oldalán 2015. február 1-jétől megjelenő a The Body Shop termékeit, szolgáltatásait és a márkát népszerűsítő tartalmak és bejegyzések, hiszen az Avanzo-Trade Kft., a The Body Shop kozmetikumok magyarországi forgalmazója ezekért ellenszolgáltatást nyújtott, ami azonban az egyes posztok láttán valószínűsíthetően nem volt egyértelmű a fogyasztóknak - közölte a hatóság közleményében a Privátbankár.hu-val.
Bírság helyett hatékonyabb más eszközt alkalmazni
A GVH szerint számos versenyfelügyeleti eljárás lenne indítható, azonban az eljárásoknál hatékonyabban védhető a közérdek egy, a különböző piaci szereplőknek iránymutatást nyújtó kötelezettségvállalással – legalábbis rövidtávon. A GVH figyelembe vette a nemzetközi ajánlásokat, iránymutatásokat is, azonban úgy találta– a nyelvi és fogyasztói szokásoknál jelentkező különbségekre is figyelemmel –, hogy a jelen ügyben elfogadott kötelezettségvállalás eredményes és hatékony jelzés lehet a piaci szereplőknek.
A vállalkozásoknak értelemszerűen követniük kell a használt platform hirdetési és egyéb szabályzatait, előírásait is - mondja a hatóság.
Hirdetés Rubint Réka Facebook oldalán az új kommunikációs gyakorlat szerint. Megjelent a támogatott tartalom és a #reklám kiírás |
Hogyan kell fizetett tartalmat szabályosan hirdetni?
A Rubint Rékánál vizsgált posztokat a GVH nem minősítette, de megerősítették: akkor tekinthető jogszerűnek egy magánszemély (legyen az közszereplő, véleményvezér, kiskorú youtuber, blogger, vlogger) közösségi oldalán írt posztjainak sorában megjelenő fizetett tartalom, ha abban:
- egyszerűen, egyértelműen, közérthetően, továbbá
- jól észlelhetően, hangsúlyosan, a fogyasztóknak szembetűnően és szükségszerűen érzékelhetően jelenik meg, hogy az nem egy független, semleges vélemény vagy ajánlás, hanem ellenszolgáltatás vagy egyéb közvetlen gazdasági érdek is áll mögötte,
ide értve azokat az eseteket is, amikor az oldal fenntartója, a magánszemély kedvezményt, ajándékot vagy szolgáltatást kap a posztért, az ajánlásért cserébe, valamint azt is,
ha valaki saját vállalkozását vagy vállalkozásának termékét reklámozza
Elfogadták a vállalásokat
A hatóság most elfogadta az Alakreform Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. és az Avanzo-Trade Kft. vállalását, amellyel módosult a kommunikációs gyakorlat és a véleményvezérekkel kialakítandó marketing együttműködésre vonatkozó szerződéskötési gyakorlat. Ezen túl a GVH kötelezettségként írta elő a vállalkozásoknak, hogy vállalásaik alapján oktatási célú posztokat, tájékoztató anyagot tegyenek közzé.
Mivel nem állapítottak meg jogsértést, így bírságot sem szabtak ki az ügyben.