Mennyire tisztességes úgy posztolni, hogy nem szólunk, hogy fizettek érte?
A Gazdasági Versenyhivatal megvizsgálta, hogy tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősültek-e a Kasza Tibor hivatalos Facebook oldalán 2016. augusztus 1-jétől megjelenő, a Telekom termékeit, szolgáltatásait, illetve összességében a márkát népszerűsítő tartalmak és bejegyzések. A Telekom ugyanis ezekért ellenszolgáltatást nyújtott, ami azonban nem feltétlenül volt egyértelmű a fogyasztók számára.
A GVH Kasza Tibit véleményvezértnek tartja, és mivel van még jónéhány hozzá hasonló celeb a hazai online térben, aki pénzért posztol a Facebookra vagy épp az Instagramra, a mostani megállapodást egyfajta precedensnek tekinti a hazai ügyekben.
Egyre népszerűbbek a véleményvezérek
A GVH meglehetősen pontosan mérte fel a helyzetet; általánosságban megállapították a közösségi médiában véleményvezéren keresztül történő reklámozással összefüggésben, hogy
- a fogyasztók széles körben követnek a közösségi médiában népszerű, ismert személyeket, véleményvezéreket, bloggereket, vloggereket, youtuber-eket stb. szórakozási és tájékozódási célból;
- a piaci szereplők, hirdetők körében egyre népszerűbbek e véleményvezérek, influencer-ek közreműködésével folytatott kereskedelmi gyakorlatok, azok megrendelése, támogatása;
- nem minősül független véleménynek vagy semleges tartalomnak az olyan poszt, amelynek közzétételében gazdaságilag is közvetlenül érdekelt a közzétevő, legyen ez az érdekeltség egy kifizetett összeg, keretszerződés, ajándékba adott termék vagy szolgáltatás, osztalék, jutalék, egyéb bevétel stb.;
- a közösségi médiában megjelenő, különböző stílusú, formájú és tartalmú posztok között sok esetben úgy jelennek meg fizetett vagy egyéb módon támogatott, nem független tartalmak, hogy egyáltalán nincs utalás arra vagy nem egyértelmű, hogy reklámról van szó.
Bírságolhattak volna, de inkább megmondják, hogy lehet ezt szabályosan
Ezek alapján a GVH úgy ítélte meg, hogy számos versenyfelügyeleti eljárás lenne indítható különböző piacokon - nem biztos azonban, hogy a közérdeket úgy lehetne a leghatékonyabban megvédeni, hogy szénné bírságolják Kasza Tibit és társait illetve a velük szerződő cégeket. Ehelyett egy, a különböző piaci szereplőknek iránymutatást nyújtó kötelezettségvállalással zárták le az ügyet, amit mindkét fél betart. (Persze azért utalnak rá, hogy ez csak rövid távon van így, a jövőben nem lesznek ilyen elnézőek, ha valaki nem jelzi, hogy fizetett posztot tesz közzé.)
Mikor szabályos egy fizetett poszt?
A GVH álláspontja szerint akkor tekinthető jogszerűnek egy magánszemély (legyen az közszereplő, véleményvezér, kiskorú youtuber, blogger, vlogger) közösségi oldalán írt posztjainak sorában megjelenő fizetett (azaz, ellentételezett) tartalom, ha abban
- egyszerűen, egyértelműen, közérthetően, továbbá
- jól észlelhetően, hangsúlyosan, a fogyasztók számára szembetűnően és szükségszerűen érzékelhetően jelenik meg, hogy az nem egy független, semleges vélemény vagy ajánlás, hanem ellenszolgáltatás vagy egyéb közvetlen gazdasági érdek (is) áll mögötte.
Ez nem csak akkor igaz, ha pénzt kap a posztért a véleményvezér, hanem akkor is, ha kedvezményt, ajándékot vagy szolgáltatást kap a posztért, az ajánlásért cserébe. Sőt azt is jelezni kell, ha valaki saját vállalkozását vagy vállalkozásának termékét reklámozza (de ez a kapcsolat nem derül ki a kereskedelmi gyakorlatból, illetve nem is köztudott).
Ez nem csak a kaszatibik felelőssége
A GVH azt is kiemeli: a közösségi médiában a véleményvezérek és más, jelentős követői bázissal rendelkező magánszemélyek bejegyzésein keresztül megvalósuló reklámozás egyértelmű jelölésének elmaradásáért nemcsak az adott oldal „szerkesztője” tartozhat felelősséggel, hanem a reklámozó és akár a bejegyzés közzétételében, kialakításában közreműködő közvetítő vállalkozás is - figyelmeztetnek.
A Telekom a többieknek is megmutatja, hogy kell ezt csinálni
A Magyar Telekom úgy reagált a döntésre: nagyon előremutatónak tartják, hogy a Gazdasági Versenyhivatal nyitott volt a Telekom által felajánlott vállalások elfogadására.
A Magyar Telekom együttműködik a GVH-val abban, hogy a közösségi médiában történő reklámozási gyakorlatában a fogyasztóvédelmi szempontokat kiemelten érvényesítse, másfelől élére áll annak, hogy az általános irányelvek szélesebb körben ismertté váljanak itthon. Ennek részeként Kasza Tiborral együttműködésben,edukációs előadások keretében hívja fel a figyelmet a közösségi médiában megjelenő támogatói tartalomra való figyelemfelhívás fontosságára.
A Magyar Telekom szívesen vállalta, hogy az edukációs előadások mellett ugyanebben a témakörben ismeretterjesztő videót is készít a közeljövőben. A filmet Facebook oldalán és a honlapján is elérhetővé teszi majd,