5p

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Vasárnap röviddel felszállás után lezuhant az etióp légitársaság egyik utasszállítója Addisz-Abeba közelében. A gép fedélzetén tartózkodó 157 ember közül senki sem élte túl a katasztrófát. A Boeing 737-800 MAX típusú repülőknek ráadásul mostanában nem ez volt az egyetlen komolyabb incidense, hiszen néhány hónapja is lezuhant egy, így az amerikai gyártó egyik legújabb modelljében egyre többen kételkednek.
Boeing 737-800 MAX (Wikimedia Commons/ pjs2005)

Tavaly októberben az indonéz Lion Air repülőgépe Dzsakartából indult Pangkal Pinangba, fedélzetén 181 utassal és 8 személyzettel, amikor az utazómagasság elérése után nem sokkal hirtelen zuhanni kezdett, majd a tengerbe csapódott.

A szinte vadonatúj repülő lezuhanásának különös körülmények közt zuhant le. Az AirPortal cikkében kiemeli, hogy a virtuális radarok adatai a 2100 lábas magasság elérését követően az adatok rövid időre azt mutatják, hogy a repülőgép 1475 lábra süllyedt, majd a magasság szokatlan módon váltakozott 4500 és 5350 láb között az adatok szerint. A repülőgép sebesség és magasság adatai az előzőleg Denpasarból – Jakartába végrehajtott szakasz során is szokatlan értékek között váltakoztak a repülés kezdeti szakaszában és mintegy 8 perccel a felszállást követően stabilizálódtak. Az ADS-B rendszeren közölt adatok a mért értékeket mutatják és nem biztos, hogy egyeznek a repülés tényleges sebességi és magassági adataival.

Megrendült a bizalom?

Világszerinte több mint 300 737-8 MAX repülő van üzemben jelenleg is, míg további ötezret már megrendeltek. Viszont a két légikatasztrófa időbeli közelsége és hasonlósága miatt több ország bizalma is megingott a Boeing egyik legújabb modelljében. A kínai légügyi hatóság országszerte megtiltotta a 737-800 MAX gépek felszállását, arra hivatkozva, hogy nem hajlandóak vállalni a kockázatot, különösen, mivel több hasonlóságot is látnak a katasztrófák közt, például azt is, hogy mindkét lezuhant repülő gyakorlatilag frissen állt forgalomba. Januárig körülbelül 60 ilyen típusú gépet szállított le az amerikai gyártó Kínába, ez az összes megrendelés 20 százalékát jelentette.

Megvan a fekete doboz

Mindeközben az etióp állami tévé tájékoztatása szerint megtalálták a lezuhant utasszállító fekete dobozát, ám az AP úgy értesült, hogy a szerkezet részben megsérült, így egyelőre kétséges, hogy mennyire információt fognak tudni kinyerni belőle.

A Kajmán-szigetek légitársasága, a Cayman Airways is felfüggesztette a 737-8 MAX gépeinek repülési engedélyét ideiglenesen, ameddig ki nem derül, hogy mi okozta az etióp katasztrófát. Szintén a földön maradnak a Garuda Airlines és a Lion Air Boeingjei, miután a dél-kelet ázsiai ország légügyi hatósága elrendelte repülési engedélyeik felfüggesztését.

Dél-Koreában külön biztonsági ellenőrzést tartanak két Boeingen, míg az indiai légügyi hatóság az amerikai vállalat illetékeseivel tárgyal a további lépésekről, valamint a két érintett helyi légitársasággal (Jet Airways, SpiceJet).

Egyelőre nincsen arról hír, hogy más országokban tiltásokat vezetnének be a repülőtípusra, ám az sokatmondó, hogy a Boeing háza táján csupán annyit tettek közzé egy rövid nyilatkozatban, hogy részvétüket küldik az áldozatok hozzátartozóinak, valamint, hogy a légikatasztrófa helyszínére küldenek egy vizsgálócsoportot. Emellett a vállalat lemondta 777X óriásgépének bemutatóját is, amit erre a hétre terveztek.

Mit mond a szakértő?

Megkérdeztük Madas László Igazságügyi légiközlekedési szakértőt a kialakult helyzetről. Mint mondta, minden ország légügyi hatóságának joga van arra, hogy légialkalmassági-direktívát adjon ki, amelynek keretében megtilthatja a repülők felszállását addig, amíg az okok tisztázódnak és a szükséges javítási és karbantartási munkákat elvégzik.

A szakértő kiemelte, hogy adott esetben az érintett repülőgépeket gyártó vállalat anyaországának légügyi hatósága is kiadhat egy erre vonatkozó rendelkezést, azaz a Boeing esetében az egyesült államok beli FAA (Federal Aviation Administriation) is dönthet úgy, hogy bizonyos – határidőhöz kötött- módosítási, javítási,karbantartási, javítási munkálatok- vagy éppen , hajószószemélyzeti képzési feladatok elvégzéséig megtiltja, korlátozza vagy feltételekhez köti 737-800 MAX típusú repülőgépek további üzemeltetését. Ezek a feltételek vonatkozhatnak egyebek mellett, de nem kizárólag  például újabb légiüzemeltetési, karbantartási és képzési eljárások, ill. programok bevezetési kötelezettségére is.

Madas László szerint abban az esetben van csak ok nagyobb aggodalomra a repülőgéptípussal kapcsolatban, hogyha az indonéz és az etióp gép ugyanazon hiba miatt zuhant le.

Ha ez beigazolódik, az FAA igen nagy valószínűséggel kénytelen lesz légialkalmassági-direktívát kiadni és az általa meghatározandó bizonyos feltételek teljesüléséig megtiltja, korlátozza vagy feltételekhez köti a gépek további üzemeltetését.

Az amerikai légügyi hatóság emellett utasíthatja a Boeinget, hogy kötelező változtatásokat hajtson végre egy ún. „mandatory service bulletin” keretében, ami tartalmazza az elvégzendő modifikációkat, annak határidejét, valamint szakhatósági  hatáskörében belátása szerint  intézkedéseket foganatosíthat a típusalkalmassági bizonyítvány jogosítottjával, azaz a gyártó Boeinggel szemben.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A Gránit Bank már Romániában is kínálja online számlanyitását
Privátbankár.hu | 2024. október 22. 16:02
A bank mobilalkalmazása már három nyelven is elérhető.
Vállalat Az ember, akiért ezermilliárd forintot fizetett a Google
Litván Dániel | 2024. október 21. 11:28
Ki és miért ért meg 2,7 milliárd dollárt a Google-nek?
Vállalat Elárulta a Chanel a titkát: egyszerűbb, mint gondolnánk
Privátbankár.hu | 2024. október 20. 14:29
Nem Arie Kopelman neve juthat elsőre az eszünkbe, ha meghalljuk a Chanel divatház nevét. Pedig legalább olyan fontos szerepe volt a cég felemelkedésében, mint Karl Lagerfeldnek. Új alapokra helyezte a Chanel marketingstratégiáját és tudta, hogyan szólítsa meg a fiatalokat. Arie Kopelman 86 évesen hunyt el manhattani otthonában.
Vállalat A Wizz Air újra megnyitja bázisát Kisinyovban, közvetlen járatokkal 16 célállomásra
Privátbankár.hu | 2024. október 17. 16:54
A Wizz Air bejelentette, hogy megnyitja ideiglenes bázisát a moldovai Kisinyovban, és jövő télen 16 célállomásra kínál közvetlen járatokat, köztük nyolc új útvonalat.
Vállalat Részvény visszavásárlási programot indított a 4iG
Privátbankár.hu | 2024. október 16. 17:54
Befektetési szolgáltatót bíztak meg a feladattal. 
Vállalat Már látszik, mit hozhat a klímaváltozás a magyar borászatoknak - így készül fel az Év Pincészete
Privátbankár.hu | 2024. október 16. 11:18
A Gere-birtokot a család hetedik generációs tagjaként vezető Gere Andreával készített interjút laptársunk, a szintén a Klasszis Médiához tartozó Turizmus Online. 
Vállalat A Citigroup eredménye meglepte az elemzőket
Privátbankár.hu | 2024. október 15. 16:16
A Citigroup a vártnál kisebb profitcsökkenést könyvelhetett el a harmadik negyedévben a befektetési banki tevékenység növekedésének köszönhetően.
Vállalat Ott lesz mindenki, aki számít az IT-ban? Nagyszabású esemény lesz Budapesten
Privátbankár.hu | 2024. október 15. 12:48
Kapcsolatépítésre és tudásmegosztásra is lehetőséget nyújt a Puzl CowOrKing novemberi, ingyenes rendezvénye.
Vállalat Új módszerekkel elemez az MBH Bank - újabb inflációs hullámra kell készülnünk?
Privátbankár.hu | 2024. október 15. 12:14
Egyéves lett az MBH Befektetési Bank, a szakértők beszéltek arról is, mi várható a közeljövőben.
Vállalat Tudatos vállalatépítéssel kerülhető el a vállalkozói burnout
PR | 2024. október 14. 10:47
A vállalkozói burnout, vagyis a kiégés, gyakran kíséri a cégvezetők mindennapjait. Sok tulajdonos vállalkozó napi 12-14 órát dolgozik, és homályos elképzelései vannak arról, merre tart a cége, hol szeretne tartani néhány év múlva, és hogyan lehetne cégvezetőként elérni azt a nyugodtabb, kiszámíthatóbb életet, amiről sokan álmodnak. Pedig ez nem is olyan nehéz.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG