Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Vasárnap röviddel felszállás után lezuhant az etióp légitársaság egyik utasszállítója Addisz-Abeba közelében. A gép fedélzetén tartózkodó 157 ember közül senki sem élte túl a katasztrófát. A Boeing 737-800 MAX típusú repülőknek ráadásul mostanában nem ez volt az egyetlen komolyabb incidense, hiszen néhány hónapja is lezuhant egy, így az amerikai gyártó egyik legújabb modelljében egyre többen kételkednek.
Boeing 737-800 MAX (Wikimedia Commons/ pjs2005)

Tavaly októberben az indonéz Lion Air repülőgépe Dzsakartából indult Pangkal Pinangba, fedélzetén 181 utassal és 8 személyzettel, amikor az utazómagasság elérése után nem sokkal hirtelen zuhanni kezdett, majd a tengerbe csapódott.

A szinte vadonatúj repülő lezuhanásának különös körülmények közt zuhant le. Az AirPortal cikkében kiemeli, hogy a virtuális radarok adatai a 2100 lábas magasság elérését követően az adatok rövid időre azt mutatják, hogy a repülőgép 1475 lábra süllyedt, majd a magasság szokatlan módon váltakozott 4500 és 5350 láb között az adatok szerint. A repülőgép sebesség és magasság adatai az előzőleg Denpasarból – Jakartába végrehajtott szakasz során is szokatlan értékek között váltakoztak a repülés kezdeti szakaszában és mintegy 8 perccel a felszállást követően stabilizálódtak. Az ADS-B rendszeren közölt adatok a mért értékeket mutatják és nem biztos, hogy egyeznek a repülés tényleges sebességi és magassági adataival.

Megrendült a bizalom?

Világszerinte több mint 300 737-8 MAX repülő van üzemben jelenleg is, míg további ötezret már megrendeltek. Viszont a két légikatasztrófa időbeli közelsége és hasonlósága miatt több ország bizalma is megingott a Boeing egyik legújabb modelljében. A kínai légügyi hatóság országszerte megtiltotta a 737-800 MAX gépek felszállását, arra hivatkozva, hogy nem hajlandóak vállalni a kockázatot, különösen, mivel több hasonlóságot is látnak a katasztrófák közt, például azt is, hogy mindkét lezuhant repülő gyakorlatilag frissen állt forgalomba. Januárig körülbelül 60 ilyen típusú gépet szállított le az amerikai gyártó Kínába, ez az összes megrendelés 20 százalékát jelentette.

Megvan a fekete doboz

Mindeközben az etióp állami tévé tájékoztatása szerint megtalálták a lezuhant utasszállító fekete dobozát, ám az AP úgy értesült, hogy a szerkezet részben megsérült, így egyelőre kétséges, hogy mennyire információt fognak tudni kinyerni belőle.

A Kajmán-szigetek légitársasága, a Cayman Airways is felfüggesztette a 737-8 MAX gépeinek repülési engedélyét ideiglenesen, ameddig ki nem derül, hogy mi okozta az etióp katasztrófát. Szintén a földön maradnak a Garuda Airlines és a Lion Air Boeingjei, miután a dél-kelet ázsiai ország légügyi hatósága elrendelte repülési engedélyeik felfüggesztését.

Dél-Koreában külön biztonsági ellenőrzést tartanak két Boeingen, míg az indiai légügyi hatóság az amerikai vállalat illetékeseivel tárgyal a további lépésekről, valamint a két érintett helyi légitársasággal (Jet Airways, SpiceJet).

Egyelőre nincsen arról hír, hogy más országokban tiltásokat vezetnének be a repülőtípusra, ám az sokatmondó, hogy a Boeing háza táján csupán annyit tettek közzé egy rövid nyilatkozatban, hogy részvétüket küldik az áldozatok hozzátartozóinak, valamint, hogy a légikatasztrófa helyszínére küldenek egy vizsgálócsoportot. Emellett a vállalat lemondta 777X óriásgépének bemutatóját is, amit erre a hétre terveztek.

Mit mond a szakértő?

Megkérdeztük Madas László Igazságügyi légiközlekedési szakértőt a kialakult helyzetről. Mint mondta, minden ország légügyi hatóságának joga van arra, hogy légialkalmassági-direktívát adjon ki, amelynek keretében megtilthatja a repülők felszállását addig, amíg az okok tisztázódnak és a szükséges javítási és karbantartási munkákat elvégzik.

A szakértő kiemelte, hogy adott esetben az érintett repülőgépeket gyártó vállalat anyaországának légügyi hatósága is kiadhat egy erre vonatkozó rendelkezést, azaz a Boeing esetében az egyesült államok beli FAA (Federal Aviation Administriation) is dönthet úgy, hogy bizonyos – határidőhöz kötött- módosítási, javítási,karbantartási, javítási munkálatok- vagy éppen , hajószószemélyzeti képzési feladatok elvégzéséig megtiltja, korlátozza vagy feltételekhez köti 737-800 MAX típusú repülőgépek további üzemeltetését. Ezek a feltételek vonatkozhatnak egyebek mellett, de nem kizárólag  például újabb légiüzemeltetési, karbantartási és képzési eljárások, ill. programok bevezetési kötelezettségére is.

Madas László szerint abban az esetben van csak ok nagyobb aggodalomra a repülőgéptípussal kapcsolatban, hogyha az indonéz és az etióp gép ugyanazon hiba miatt zuhant le.

Ha ez beigazolódik, az FAA igen nagy valószínűséggel kénytelen lesz légialkalmassági-direktívát kiadni és az általa meghatározandó bizonyos feltételek teljesüléséig megtiltja, korlátozza vagy feltételekhez köti a gépek további üzemeltetését.

Az amerikai légügyi hatóság emellett utasíthatja a Boeinget, hogy kötelező változtatásokat hajtson végre egy ún. „mandatory service bulletin” keretében, ami tartalmazza az elvégzendő modifikációkat, annak határidejét, valamint szakhatósági  hatáskörében belátása szerint  intézkedéseket foganatosíthat a típusalkalmassági bizonyítvány jogosítottjával, azaz a gyártó Boeinggel szemben.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá az első hónapban 390 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz januárban, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 379 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Vállalat Csúnya veszteség a Honvédnál - a tulajdonosok mégis bizakodnak
Székely Sarolta | 2021. április 12. 18:37
Bár harmadával nőtt a koronavírus-járvánnyal sújtott évben a Budapest Honvéd értékesítésből származó bevétele, ez kevés volt ahhoz, hogy elkerüljék az újabb tetemes veszteséget év végén. A tulajdonosok újabb pénzinjekcióval várják a fordulatot és a jelenlegi korlátozásokkal teli helyzet megváltozását. Lapunk megkeresésére azonban bizakodásuknak adtak hangot.
Vállalat Márciusban már a szebbik arcát mutatta az autópiac
Privátbankár.hu | 2021. április 12. 17:16
A Trend FM Reggeli monitor című műsorában kollégánk, Király Béla volt a vendég, aki az autóipar folyamatokat elemezte. A szektor értékesítési adatai számottevő javulást mutatnak, ugyanakkor a gyártási oldalon azért vannak nehézségek.
Vállalat Újabb 7 milliárd forintot kapott a Hell az államtól
Privátbankár.hu | 2021. április 12. 13:51
Egyedi döntéssel. 
Vállalat Beárazták a magyar utánpótlásképzést az Eb-n, de mi a baj igazából a fiatal labdarúgóinkkal?
Marosi Gergely | 2021. április 11. 16:59
Értékelhetetlen teljesítményért mentek a milliárdok a magyar utánpótlásfutballba, vagy meggondolatlan dolog ennyire sarkos kijelentést tenni? A magyar sport és közélet polarizált voltát jól mutatják az U21-es futballválogatott Eb-szereplésére érkezett reakciók. Annyit megállapíthattunk: a legidősebb utánpótlás-korosztályból összeállított csapat és ellenfelei között jókora, felkészültségi szempontból aggasztó különbség mutatkozott meg.
Vállalat Vissza kettő, padlógáz - minden zűrt leráztak magukról az autógyártók
Király Béla | 2021. április 10. 17:18
Az első negyedéves értékesítési adatok alapján úgy tűnik, a járműipar túl van a válságon. Annak ellenére biztatóak a számok, hogy a globálisan jelentkező chiphiány miatt számos vállalat szembesült nehézségekkel. Vélhetőleg azonban a növekvő keresletet a gyártás követni tudja.
Vállalat Csányi Sándor cége új tevékenységbe fogott
Csabai Károly | 2021. április 9. 05:24
Az egyebek mellett a mezőgazdaságban meghatározó szereplőnek számító Bonafarm Csoport felett diszponáló Bonitás 2002 Befektető és Tanácsadó Zrt. az energetikai piacra lép. Az OTP Bank elnök-vezérigazgatója kizárólagos tulajdonában lévő társaság egy, az utóbbi években több milliárd forintos forgalmat lebonyolított százhalombattai cégben szerez 76 százalékos részesedést. 
Vállalat Így nyitottak újra a fodrászatok, kozmetikák
MTI | 2021. április 8. 16:11
A szolgáltatók fel tudtak készülni az üzletek újranyitására, a távolságtartást elsősorban időpontfoglalással oldják meg, amivel elkerülik az esetleges torlódást.
Vállalat Idő kérdése, hogy fizetésképtelenné váljanak a cégek
Privátbankár.hu | 2021. április 8. 14:03
Bár azzal meglepetést okoztak az eurózóna vállalatai, hogy a koronavírus-járvány kedvezőtlen hatásai miatt a fizetésképtelenség terén nem romlott a helyzet 2020-ban, de a következő időszakban változhat a helyzet. A Coface szerint a magyar gazdaságban az építőipar mellett  a szolgáltatási és a ruhaipari szektor is a rizikós ágazatok közé tartozik. 
Vállalat Nevet váltott a CIB Alapkezelő
Privátbankár.hu | 2021. április 8. 13:41
A CIB Befektetési Alapkezelő Zrt. felvette anyavállalata nevét, Eurizon Asset Management Hungary néven folytatja tevékenységét. 
Vállalat Ezek a legígéretesebb startupok ma Magyarországon
Privátbankár.hu | 2021. április 7. 16:47
A Now Technologies a legígéretesebb startup, a Bitrise pedig a legjobb scale-up Magyarországon 2021-ben - közölte a rangsort készítő Startup Online.
hírlevél
depositphotos