5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Vasárnap röviddel felszállás után lezuhant az etióp légitársaság egyik utasszállítója Addisz-Abeba közelében. A gép fedélzetén tartózkodó 157 ember közül senki sem élte túl a katasztrófát. A Boeing 737-800 MAX típusú repülőknek ráadásul mostanában nem ez volt az egyetlen komolyabb incidense, hiszen néhány hónapja is lezuhant egy, így az amerikai gyártó egyik legújabb modelljében egyre többen kételkednek.
Boeing 737-800 MAX (Wikimedia Commons/ pjs2005)

Tavaly októberben az indonéz Lion Air repülőgépe Dzsakartából indult Pangkal Pinangba, fedélzetén 181 utassal és 8 személyzettel, amikor az utazómagasság elérése után nem sokkal hirtelen zuhanni kezdett, majd a tengerbe csapódott.

A szinte vadonatúj repülő lezuhanásának különös körülmények közt zuhant le. Az AirPortal cikkében kiemeli, hogy a virtuális radarok adatai a 2100 lábas magasság elérését követően az adatok rövid időre azt mutatják, hogy a repülőgép 1475 lábra süllyedt, majd a magasság szokatlan módon váltakozott 4500 és 5350 láb között az adatok szerint. A repülőgép sebesség és magasság adatai az előzőleg Denpasarból – Jakartába végrehajtott szakasz során is szokatlan értékek között váltakoztak a repülés kezdeti szakaszában és mintegy 8 perccel a felszállást követően stabilizálódtak. Az ADS-B rendszeren közölt adatok a mért értékeket mutatják és nem biztos, hogy egyeznek a repülés tényleges sebességi és magassági adataival.

Megrendült a bizalom?

Világszerinte több mint 300 737-8 MAX repülő van üzemben jelenleg is, míg további ötezret már megrendeltek. Viszont a két légikatasztrófa időbeli közelsége és hasonlósága miatt több ország bizalma is megingott a Boeing egyik legújabb modelljében. A kínai légügyi hatóság országszerte megtiltotta a 737-800 MAX gépek felszállását, arra hivatkozva, hogy nem hajlandóak vállalni a kockázatot, különösen, mivel több hasonlóságot is látnak a katasztrófák közt, például azt is, hogy mindkét lezuhant repülő gyakorlatilag frissen állt forgalomba. Januárig körülbelül 60 ilyen típusú gépet szállított le az amerikai gyártó Kínába, ez az összes megrendelés 20 százalékát jelentette.

Megvan a fekete doboz

Mindeközben az etióp állami tévé tájékoztatása szerint megtalálták a lezuhant utasszállító fekete dobozát, ám az AP úgy értesült, hogy a szerkezet részben megsérült, így egyelőre kétséges, hogy mennyire információt fognak tudni kinyerni belőle.

A Kajmán-szigetek légitársasága, a Cayman Airways is felfüggesztette a 737-8 MAX gépeinek repülési engedélyét ideiglenesen, ameddig ki nem derül, hogy mi okozta az etióp katasztrófát. Szintén a földön maradnak a Garuda Airlines és a Lion Air Boeingjei, miután a dél-kelet ázsiai ország légügyi hatósága elrendelte repülési engedélyeik felfüggesztését.

Dél-Koreában külön biztonsági ellenőrzést tartanak két Boeingen, míg az indiai légügyi hatóság az amerikai vállalat illetékeseivel tárgyal a további lépésekről, valamint a két érintett helyi légitársasággal (Jet Airways, SpiceJet).

Egyelőre nincsen arról hír, hogy más országokban tiltásokat vezetnének be a repülőtípusra, ám az sokatmondó, hogy a Boeing háza táján csupán annyit tettek közzé egy rövid nyilatkozatban, hogy részvétüket küldik az áldozatok hozzátartozóinak, valamint, hogy a légikatasztrófa helyszínére küldenek egy vizsgálócsoportot. Emellett a vállalat lemondta 777X óriásgépének bemutatóját is, amit erre a hétre terveztek.

Mit mond a szakértő?

Megkérdeztük Madas László Igazságügyi légiközlekedési szakértőt a kialakult helyzetről. Mint mondta, minden ország légügyi hatóságának joga van arra, hogy légialkalmassági-direktívát adjon ki, amelynek keretében megtilthatja a repülők felszállását addig, amíg az okok tisztázódnak és a szükséges javítási és karbantartási munkákat elvégzik.

A szakértő kiemelte, hogy adott esetben az érintett repülőgépeket gyártó vállalat anyaországának légügyi hatósága is kiadhat egy erre vonatkozó rendelkezést, azaz a Boeing esetében az egyesült államok beli FAA (Federal Aviation Administriation) is dönthet úgy, hogy bizonyos – határidőhöz kötött- módosítási, javítási,karbantartási, javítási munkálatok- vagy éppen , hajószószemélyzeti képzési feladatok elvégzéséig megtiltja, korlátozza vagy feltételekhez köti 737-800 MAX típusú repülőgépek további üzemeltetését. Ezek a feltételek vonatkozhatnak egyebek mellett, de nem kizárólag  például újabb légiüzemeltetési, karbantartási és képzési eljárások, ill. programok bevezetési kötelezettségére is.

Madas László szerint abban az esetben van csak ok nagyobb aggodalomra a repülőgéptípussal kapcsolatban, hogyha az indonéz és az etióp gép ugyanazon hiba miatt zuhant le.

Ha ez beigazolódik, az FAA igen nagy valószínűséggel kénytelen lesz légialkalmassági-direktívát kiadni és az általa meghatározandó bizonyos feltételek teljesüléséig megtiltja, korlátozza vagy feltételekhez köti a gépek további üzemeltetését.

Az amerikai légügyi hatóság emellett utasíthatja a Boeinget, hogy kötelező változtatásokat hajtson végre egy ún. „mandatory service bulletin” keretében, ami tartalmazza az elvégzendő modifikációkat, annak határidejét, valamint szakhatósági  hatáskörében belátása szerint  intézkedéseket foganatosíthat a típusalkalmassági bizonyítvány jogosítottjával, azaz a gyártó Boeinggel szemben.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Telekom-ügyfél? Fontos bejelentést tett a szolgáltatója
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 11:18
Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott fenntarthatósági stratégiájának (2021-2030) harmadik évéről számolt be a Magyar Telekom Fenntarthatósági Jelentésében, amelyet az Éves Jelentéssel egy napon, április 16-án publikált. 
Vállalat Profitboom, forgalomcsökkenéssel: erre volt képes az Ericsson
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 12:55
Az Ericsson AB svéd távközlési berendezésgyártó negyedéves nyeresége növekedéséről, ugyanakkor bevételének csökkenéséről jelentett kedden.
Vállalat A Tesla-vezér minden tizedik dolgozót kirúgja
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 15:12
Egy vállalati belső levél is kiszivárgott, amelyben Musk lényegében elbúcsúzott az érintettektől.
Vállalat Jókora gyomrost kapott az Apple
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 11:32
Legnagyobb riválisa vitte be az ütést.
Vállalat Emelt osztalékot fizet a Waberer’s
Privátbankár.hu | 2024. április 12. 17:34
Egy rekord év után.
Vállalat Horvát céggel kötött üzletet a Mol
Privátbankár.hu | 2024. április 12. 17:12
A Janaf kőolajvezeték-üzemeltető 2,2 millió tonna kőolajat szállít 2024 végéig.
Vállalat Nagyon jól megy a Duna House-nak idén eddig
Privátbankár.hu | 2024. április 9. 09:04
Közel 4 milliárd forintot zsebeltek be csak jutalékokból, de minden szegmens jól teljesített az első negyedévben.
Vállalat Az Appeninn elkezdett kaszálni ingatlanjain
Privátbankár.hu | 2024. április 5. 11:51
Tavaly 142 százalékkal 19,5 millió euróra növelte ingatlan-bérbeadási bevételeit az Appeninn-csoport, adózott eredménye 22,8 millió euróra emelkedett.
Vállalat Az Autowallis megújítja vezetését - kik a jelöltek?
Privátbankár.hu | 2024. április 5. 11:10
Az AutoWallis új igzagatósági és felügyelő bizottsági tagokat választ április 26-ai rendes közgyűlésén, és nem tervez osztalékot fizetni.
Vállalat Óvatos a Vertikal Group, nem költi el a profitot
Privátbankár.hu | 2024. április 3. 16:51
A Vertikal Group Nyrt. a tavalyi 765 millió forint adózott eredményét az eredménytartalékba helyezné a további növekedés finanszírozására az igazgatóság - közölte a környezetgazdálkodással foglalkozó társaság szerdán.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG