BUX
35 931.52
-0.80%
-291.00
OTP
10 760.00
-1.28%
-140.00
MOL
1 858.00
-0.11%
-2.00
RICHTER
6 795.00
-1.45%
-100.00
MTELEKOM
385.00
+1.18%
+4.00
 
2019. március 11. 15:01

Vasárnap röviddel felszállás után lezuhant az etióp légitársaság egyik utasszállítója Addisz-Abeba közelében. A gép fedélzetén tartózkodó 157 ember közül senki sem élte túl a katasztrófát. A Boeing 737-800 MAX típusú repülőknek ráadásul mostanában nem ez volt az egyetlen komolyabb incidense, hiszen néhány hónapja is lezuhant egy, így az amerikai gyártó egyik legújabb modelljében egyre többen kételkednek.

Boeing 737-800 MAX (Wikimedia Commons/ pjs2005)

Tavaly októberben az indonéz Lion Air repülőgépe Dzsakartából indult Pangkal Pinangba, fedélzetén 181 utassal és 8 személyzettel, amikor az utazómagasság elérése után nem sokkal hirtelen zuhanni kezdett, majd a tengerbe csapódott.

A szinte vadonatúj repülő lezuhanásának különös körülmények közt zuhant le. Az AirPortal cikkében kiemeli, hogy a virtuális radarok adatai a 2100 lábas magasság elérését követően az adatok rövid időre azt mutatják, hogy a repülőgép 1475 lábra süllyedt, majd a magasság szokatlan módon váltakozott 4500 és 5350 láb között az adatok szerint. A repülőgép sebesség és magasság adatai az előzőleg Denpasarból – Jakartába végrehajtott szakasz során is szokatlan értékek között váltakoztak a repülés kezdeti szakaszában és mintegy 8 perccel a felszállást követően stabilizálódtak. Az ADS-B rendszeren közölt adatok a mért értékeket mutatják és nem biztos, hogy egyeznek a repülés tényleges sebességi és magassági adataival.

Megrendült a bizalom?

Világszerinte több mint 300 737-8 MAX repülő van üzemben jelenleg is, míg további ötezret már megrendeltek. Viszont a két légikatasztrófa időbeli közelsége és hasonlósága miatt több ország bizalma is megingott a Boeing egyik legújabb modelljében. A kínai légügyi hatóság országszerte megtiltotta a 737-800 MAX gépek felszállását, arra hivatkozva, hogy nem hajlandóak vállalni a kockázatot, különösen, mivel több hasonlóságot is látnak a katasztrófák közt, például azt is, hogy mindkét lezuhant repülő gyakorlatilag frissen állt forgalomba. Januárig körülbelül 60 ilyen típusú gépet szállított le az amerikai gyártó Kínába, ez az összes megrendelés 20 százalékát jelentette.

Megvan a fekete doboz

Mindeközben az etióp állami tévé tájékoztatása szerint megtalálták a lezuhant utasszállító fekete dobozát, ám az AP úgy értesült, hogy a szerkezet részben megsérült, így egyelőre kétséges, hogy mennyire információt fognak tudni kinyerni belőle.

A Kajmán-szigetek légitársasága, a Cayman Airways is felfüggesztette a 737-8 MAX gépeinek repülési engedélyét ideiglenesen, ameddig ki nem derül, hogy mi okozta az etióp katasztrófát. Szintén a földön maradnak a Garuda Airlines és a Lion Air Boeingjei, miután a dél-kelet ázsiai ország légügyi hatósága elrendelte repülési engedélyeik felfüggesztését.

Dél-Koreában külön biztonsági ellenőrzést tartanak két Boeingen, míg az indiai légügyi hatóság az amerikai vállalat illetékeseivel tárgyal a további lépésekről, valamint a két érintett helyi légitársasággal (Jet Airways, SpiceJet).

Egyelőre nincsen arról hír, hogy más országokban tiltásokat vezetnének be a repülőtípusra, ám az sokatmondó, hogy a Boeing háza táján csupán annyit tettek közzé egy rövid nyilatkozatban, hogy részvétüket küldik az áldozatok hozzátartozóinak, valamint, hogy a légikatasztrófa helyszínére küldenek egy vizsgálócsoportot. Emellett a vállalat lemondta 777X óriásgépének bemutatóját is, amit erre a hétre terveztek.

Mit mond a szakértő?

Megkérdeztük Madas László Igazságügyi légiközlekedési szakértőt a kialakult helyzetről. Mint mondta, minden ország légügyi hatóságának joga van arra, hogy légialkalmassági-direktívát adjon ki, amelynek keretében megtilthatja a repülők felszállását addig, amíg az okok tisztázódnak és a szükséges javítási és karbantartási munkákat elvégzik.

A szakértő kiemelte, hogy adott esetben az érintett repülőgépeket gyártó vállalat anyaországának légügyi hatósága is kiadhat egy erre vonatkozó rendelkezést, azaz a Boeing esetében az egyesült államok beli FAA (Federal Aviation Administriation) is dönthet úgy, hogy bizonyos – határidőhöz kötött- módosítási, javítási,karbantartási, javítási munkálatok- vagy éppen , hajószószemélyzeti képzési feladatok elvégzéséig megtiltja, korlátozza vagy feltételekhez köti 737-800 MAX típusú repülőgépek további üzemeltetését. Ezek a feltételek vonatkozhatnak egyebek mellett, de nem kizárólag  például újabb légiüzemeltetési, karbantartási és képzési eljárások, ill. programok bevezetési kötelezettségére is.

Madas László szerint abban az esetben van csak ok nagyobb aggodalomra a repülőgéptípussal kapcsolatban, hogyha az indonéz és az etióp gép ugyanazon hiba miatt zuhant le.

Ha ez beigazolódik, az FAA igen nagy valószínűséggel kénytelen lesz légialkalmassági-direktívát kiadni és az általa meghatározandó bizonyos feltételek teljesüléséig megtiltja, korlátozza vagy feltételekhez köti a gépek további üzemeltetését.

Az amerikai légügyi hatóság emellett utasíthatja a Boeinget, hogy kötelező változtatásokat hajtson végre egy ún. „mandatory service bulletin” keretében, ami tartalmazza az elvégzendő modifikációkat, annak határidejét, valamint szakhatósági  hatáskörében belátása szerint  intézkedéseket foganatosíthat a típusalkalmassági bizonyítvány jogosítottjával, azaz a gyártó Boeinggel szemben.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.


Vállalat Tiborcz István birodalma titokzatos hegyvidéki céggel bővült
Vég Márton | 2020. július 5. 12:28
Június végén új céget alapított a miniszterelnök veje, aki minden bizonnyal marad az ingatlanpiacon, de mellékesen sportlétesítményt is működtethet.
Vállalat A fideszes miniszteri biztos átszervezi a cégeit
Székely Sarolta | 2020. július 5. 10:20
Szatmáry Kristóf elsősorban a ma már végelszámolás alatt álló zöldséges cége miatt került be a hírekbe, akad még néhány kevésbé szem előtt lévő érdekeltsége. Ezek közül az egyik láthatóan a bővülést tűzte ki célul.
Vállalat A Duna Aszfalt ismeri a mondást: ki a kicsit nem becsüli...
Székely Sarolta | 2020. július 5. 06:32
A milliárdos útépítő cégnek a legnagyobb projektek mellett sem okoz problémát a legkisebb munkák elvállalása. Főleg, ha a tulajdonos üzlettársa, Mészáros Lőrinc falujáról, Felcsútról van szó.
Vállalat Eggyel csökkent Mészáros Lőrinc vállalatbirodalma
Csabai Károly | 2020. július 4. 18:01
Két, ugyanazon a budapesti címen bejegyzett ingatlanos vállalkozását ugyanis szeptember 30-ával összevonja.
Vállalat A home office örökre velünk marad
Privátbankár.hu | 2020. július 4. 10:21
Ez is kiderül az OTP Bank megbízásából a szeretlekmagyarorszag.hu-val közösen, májusban és júniusban, 777 (zömében nők, budapesti lakosok és szellemi foglalkozásúak körében) elvégzett,  online felmérésből.
Vállalat Mi lesz az utazási irodákkal?
Privátbankár.hu | 2020. július 4. 09:56
„Azt a pénzt nagyon nehéz visszafizetni, ami nincs az utazási irodáknál”, mondta Molnár Judit, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének elnöke. A szakember a Piac & Profitnak adott interjúban arról is beszélt, hogy mi az, ami igazán segíthetne a nehéz helyzetbe került irodákon.
Vállalat Beigazolódott sok kkv rémálma
Privátbankár.hu | 2020. július 4. 09:50
Magyarországon az idén májusig 19,8 százalékkal nőtt a fizetésképtelenségi eljárások száma, de ezen belül a felszámolási eljárások száma 24 százalékkal csökkent, a végelszámolásoké pedig 45 százalékkal nőtt - derül ki a Coface hitelbiztosító legfrissebb, az európai vállalkozások fizetőképességét vizsgáló elemzéséből.
Vállalat Az oroszok már dolgoznak, a magyarok még csak pislognak - így áll a vasúti gigabizniszünk Egyiptomban
Privátbankár.hu | 2020. július 2. 16:59
A közös gyártókonzorcium orosz fele elkezdte leszállítani az Egyiptom által megrendelt 1300 vasúti kocsi első darabjait. A Dunakeszi Járműjavítóban még nem gyártottak a projektre semmit, de ígérik, hamarosan nekiállnak a munkának.
Vállalat Szlovén tévécsatornát szerezhetett a TV2 Csoport
Privátbankár.hu | 2020. július 2. 11:17
A TV2 Média Csoport, illetve annak tulajdonosa, Vida József sikeres ajánlatot tett a Planet TV megvásárlására, értesült a Media1 egyelőre hivatalosan nem megerősített, szlovén sajtóhírek alapján.
Vállalat Meghátrált a Facebook a gyűlöletbeszéd miatt reklámstopot hirdető cégek elől
MTI | 2020. július 1. 11:08
Beérni látszik a Stop Hate for Profit mozgalom.
hírlevél