5p

Ront vagy javít Magyarország megítélésén a soros EU-elnökség?
Milyen újabb öt év elé néz Karácsony Gergely?
Mi lesz a liberalizmussal Magyarországon?
Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Horn Gáborral!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Republikon Alapítvány kuratóriumának elnökétől!

2024. július 24. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Vasárnap röviddel felszállás után lezuhant az etióp légitársaság egyik utasszállítója Addisz-Abeba közelében. A gép fedélzetén tartózkodó 157 ember közül senki sem élte túl a katasztrófát. A Boeing 737-800 MAX típusú repülőknek ráadásul mostanában nem ez volt az egyetlen komolyabb incidense, hiszen néhány hónapja is lezuhant egy, így az amerikai gyártó egyik legújabb modelljében egyre többen kételkednek.
Boeing 737-800 MAX (Wikimedia Commons/ pjs2005)

Tavaly októberben az indonéz Lion Air repülőgépe Dzsakartából indult Pangkal Pinangba, fedélzetén 181 utassal és 8 személyzettel, amikor az utazómagasság elérése után nem sokkal hirtelen zuhanni kezdett, majd a tengerbe csapódott.

A szinte vadonatúj repülő lezuhanásának különös körülmények közt zuhant le. Az AirPortal cikkében kiemeli, hogy a virtuális radarok adatai a 2100 lábas magasság elérését követően az adatok rövid időre azt mutatják, hogy a repülőgép 1475 lábra süllyedt, majd a magasság szokatlan módon váltakozott 4500 és 5350 láb között az adatok szerint. A repülőgép sebesség és magasság adatai az előzőleg Denpasarból – Jakartába végrehajtott szakasz során is szokatlan értékek között váltakoztak a repülés kezdeti szakaszában és mintegy 8 perccel a felszállást követően stabilizálódtak. Az ADS-B rendszeren közölt adatok a mért értékeket mutatják és nem biztos, hogy egyeznek a repülés tényleges sebességi és magassági adataival.

Megrendült a bizalom?

Világszerinte több mint 300 737-8 MAX repülő van üzemben jelenleg is, míg további ötezret már megrendeltek. Viszont a két légikatasztrófa időbeli közelsége és hasonlósága miatt több ország bizalma is megingott a Boeing egyik legújabb modelljében. A kínai légügyi hatóság országszerte megtiltotta a 737-800 MAX gépek felszállását, arra hivatkozva, hogy nem hajlandóak vállalni a kockázatot, különösen, mivel több hasonlóságot is látnak a katasztrófák közt, például azt is, hogy mindkét lezuhant repülő gyakorlatilag frissen állt forgalomba. Januárig körülbelül 60 ilyen típusú gépet szállított le az amerikai gyártó Kínába, ez az összes megrendelés 20 százalékát jelentette.

Megvan a fekete doboz

Mindeközben az etióp állami tévé tájékoztatása szerint megtalálták a lezuhant utasszállító fekete dobozát, ám az AP úgy értesült, hogy a szerkezet részben megsérült, így egyelőre kétséges, hogy mennyire információt fognak tudni kinyerni belőle.

A Kajmán-szigetek légitársasága, a Cayman Airways is felfüggesztette a 737-8 MAX gépeinek repülési engedélyét ideiglenesen, ameddig ki nem derül, hogy mi okozta az etióp katasztrófát. Szintén a földön maradnak a Garuda Airlines és a Lion Air Boeingjei, miután a dél-kelet ázsiai ország légügyi hatósága elrendelte repülési engedélyeik felfüggesztését.

Dél-Koreában külön biztonsági ellenőrzést tartanak két Boeingen, míg az indiai légügyi hatóság az amerikai vállalat illetékeseivel tárgyal a további lépésekről, valamint a két érintett helyi légitársasággal (Jet Airways, SpiceJet).

Egyelőre nincsen arról hír, hogy más országokban tiltásokat vezetnének be a repülőtípusra, ám az sokatmondó, hogy a Boeing háza táján csupán annyit tettek közzé egy rövid nyilatkozatban, hogy részvétüket küldik az áldozatok hozzátartozóinak, valamint, hogy a légikatasztrófa helyszínére küldenek egy vizsgálócsoportot. Emellett a vállalat lemondta 777X óriásgépének bemutatóját is, amit erre a hétre terveztek.

Mit mond a szakértő?

Megkérdeztük Madas László Igazságügyi légiközlekedési szakértőt a kialakult helyzetről. Mint mondta, minden ország légügyi hatóságának joga van arra, hogy légialkalmassági-direktívát adjon ki, amelynek keretében megtilthatja a repülők felszállását addig, amíg az okok tisztázódnak és a szükséges javítási és karbantartási munkákat elvégzik.

A szakértő kiemelte, hogy adott esetben az érintett repülőgépeket gyártó vállalat anyaországának légügyi hatósága is kiadhat egy erre vonatkozó rendelkezést, azaz a Boeing esetében az egyesült államok beli FAA (Federal Aviation Administriation) is dönthet úgy, hogy bizonyos – határidőhöz kötött- módosítási, javítási,karbantartási, javítási munkálatok- vagy éppen , hajószószemélyzeti képzési feladatok elvégzéséig megtiltja, korlátozza vagy feltételekhez köti 737-800 MAX típusú repülőgépek további üzemeltetését. Ezek a feltételek vonatkozhatnak egyebek mellett, de nem kizárólag  például újabb légiüzemeltetési, karbantartási és képzési eljárások, ill. programok bevezetési kötelezettségére is.

Madas László szerint abban az esetben van csak ok nagyobb aggodalomra a repülőgéptípussal kapcsolatban, hogyha az indonéz és az etióp gép ugyanazon hiba miatt zuhant le.

Ha ez beigazolódik, az FAA igen nagy valószínűséggel kénytelen lesz légialkalmassági-direktívát kiadni és az általa meghatározandó bizonyos feltételek teljesüléséig megtiltja, korlátozza vagy feltételekhez köti a gépek további üzemeltetését.

Az amerikai légügyi hatóság emellett utasíthatja a Boeinget, hogy kötelező változtatásokat hajtson végre egy ún. „mandatory service bulletin” keretében, ami tartalmazza az elvégzendő modifikációkat, annak határidejét, valamint szakhatósági  hatáskörében belátása szerint  intézkedéseket foganatosíthat a típusalkalmassági bizonyítvány jogosítottjával, azaz a gyártó Boeinggel szemben.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A hőségben sokat érhet a Wiz: a Google anyacége gigabevásárlásra készül
Privátbankár.hu | 2024. július 16. 13:57
A Google anyavállalata, az Alphabet előrehaladott tárgyalásokat folytat a Wiz nevű kiberbiztonsági startup felvásárlásáról, mintegy 23 milliárd dollárért.
Vállalat A szakértő szerint hosszú távú tervezés szükséges a kkv-k számára
Natív tartalom | 2024. július 16. 08:53
Az elmúlt évek nehézségei után 2024-ben a gazdasági mutatók ismét javulást mutatnak, azonban az EU-ban már érezhető a forrásszűkülés, kevesebb lesz a vissza nem térítendő támogatás. A finanszírozási környezet változása mellett az ESG-követelmények is egyre szigorúbbak a vállalkozások számára. Mindezek következtében a kkv-k számára a hosszú távú tervezés egy különösen kiemelt feladat.
Vállalat Hitelezési lendület: mire számíthatnak a vállalkozások 2024-ben?
Natív tartalom | 2024. július 16. 08:34
2023-ban a gazdasági környezet, különösen a kamatok alakulása jelentősen hatott a hitelezési struktúrára. A vállalati hitelezés lendülete mérséklődött, sok cég az államilag támogatott hitel- és garanciaprogramokhoz fordult. Idén úgy tűnik, hogy a vállalati hitelpiac élénkülhet, bár a kkv-szektorban továbbra is nagy az érdeklődés a támogatási programok iránt – hangzott el a Garantiqa támogatásával elindult Cégkassza Podcast első adásában.
Vállalat Eldőlt: egy kolozsvári banké lesz az OTP Románia
Privátbankár.hu | 2024. július 15. 15:16
Jóváhagyta a bukaresti versenyhivatal az OTP Románia felvásárlását - írja az economedia.ro az intézmény közleménye alapján.
Vállalat Vajon mikor derül ki, Rogán Antal kire bízza a kórházi patikák kiszervezését?
Kormos Olga | 2024. július 15. 11:45
Annak árnyékában pillantottunk rá a legnagyobb patikaláncok tavalyi évére, hogy a kormány bármikor bejelentheti a kórházi gyógyszertárak kiszervezésére létrehozott projekttársaság megalakulását. A szakma értetlenül áll a változtatás előtt, de közben a patikák most sem panaszkodhatnak az elmúlt évükre. 
Vállalat Nagyot tervez a Mol Tiszaújvárosban
Privátbankár.hu | 2024. július 12. 12:06
A Mol a Lummus Technologyval együtt tervez kémiai újrahasznosító üzemet létrehozni a városban.
Vállalat Nagy Márton nagyot álmodott, de Bécs közbeszólt
Privátbankár.hu | 2024. július 12. 10:03
A nemzetgazdasági miniszter erőteljesen fejleszteni akarja a ferihegyi repülőteret és az odavezető infrastruktúrát, de a budapesti légikikötő teljesítménye nagyon messze van az utolérni kívánt bécsi repülőtértől. A különbség csak kicsit csökkenhet, mert az osztrákok is fejlesztenek ezerrel.
Vállalat A republikánusok aggódnak a Microsoft emirátusi befektetése miatt
Privátbankár.hu | 2024. július 12. 08:15
Az amerikai cég 1,5 milliárd dollárt fektet be a G42 mesterséges intelligencia cégbe, érzékeny technológiát adva át a Kínával jó kapcsolatot ápoló vállalatnak?
Vállalat Nagy bejelentés: bevásárolta magát a Waberer’s egy biztosítóba
Privátbankár.hu | 2024. július 8. 15:56
A lépésről a vállalat közleményt adott ki.
Vállalat A 4iG felvásárlási étvágya szinte csillapíthatatlan
Privátbankár.hu | 2024. július 5. 10:28
Az Antenna Hungária leányvállalaton keresztül 55 ezer előfizetővel bővül a 4iG csoport a magyar PR-Telekom felvásárlásával.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG