Az RM International Kft.-ről egyelőre nehéz volt elmondani azt, hogy fel lenne készülve a 750 milliárd forint értékű projektre, ami a Budapest-Belgrád gyorsvasút megépítését jelenti. Mint arról lapunk is írt, a 2019-es beszámoló alapján még rosszabb bőrben volt a cég, mint egy évvel korábban, pedig akkor sem alakultak szépen a számok. Végeredményben 7,8 millió forint veszteséget könyveltek el, az előző évi 178 milliós mínusz után. Így a cég eredetileg csekély saját tőkéje tetemes mínuszba fordult. Tavaly kicsivel több mint -180 millió forint volt.
Igaz, projektcégről beszélünk, tehát amíg nem történnek meg az első kapavágások, addig alapfokozaton pörög a cég, ami azt jelenti, hogy a kiadásokat sincs miből fedezni. Ez veszteséget generál, a veszteség pedig számszakilag apasztja a cég saját tőkéjét, ami a hatályos jogszabályok alapján nem lehet két egymást követő évben mínusz tartományban. A tulajdonosoknak kell beavatkozni.
Az RM International Zrt. esetében a tulajdonosok Mészáros Lőrinc két régi, közbeszerzéseken kiválóan szereplő cége, a Mészáros és Mészáros Kft., valamint az R-Kord Kft. Június végén a kialakult helyzet megoldásáról döntöttek. A negatív saját tőke rendezésének több módja is van a pótbefizetéstől kezdve a tőkeemelésig,
Mészáros Lőrincék azonban ázsiós tőkeemelést hajtottak végre mégpedig 190 millió forint értékben összesen - találtunk rá a cégbírósági papírok között.
Az ázsiós tőkeemelés egyszerűen fogalmazva annyit tesz, hogy a befizetett pénz egy része a cég a jegyzett tőkéjét növeli, a másik (jelentősebb) része pedig a tőketartalékba kerül.
A 190 millió forintot a két tulajdonos cég egyenlő arányban megosztva biztosította az RM számára. A Mészáros és Mészáros Kft. valamint az R-Kord Kft. is 95-95 millió forintot utalt a cégnek. A teljes összegből - mint az már a társaság cégkivonatából kiderült - 1 millió forinttal emelték a jegyzett tőkét, így az 6 millióra nőtt. A maradék 189 millió forint pedig az ázsiós tőkeemelés szabályai szerint a tőketartalék sorra kerülhetett, aminek majd csak a jövő évben leadott 2020-as beszámolóban lesz nyoma.