5p
Megint két számjegyű növekedés következett be a magyar lízingpiacon: a finanszírozott összeg 17 százalékkal 500 milliárd forint fölé került az év első kilenc hónapjában - közölte a Magyar Lízingszövetség. Az építőipari boom jól látszik a lízingpiacon is. A szövetség ugyanakkor felhívja a figyelmet: vannak kihívások a piacon, részben az emelkedő kamatok miatt, de rövid és középtávon stabil növekedés várható.

Több mint 500 milliárd forint - az év első kilenc hónapjában ekkora értékben nyújtottak finanszírozást a Magyar Lízingszövetség tagvállalatai. Ez egyrészt 17 százalékos éves növekedést jelent, másrészt, többéves rekordnak felel meg, és megközelíti a két évvel ezelőtti teljes éves volument - közölte a Magyar Lízingszövetség a Privátbankár.hu-val.

48 százalékos pluszra is van példa

“Lényegében minden lízingpiaci szegmensben növekedés történt. Egyre jobban látszik az, hogy a járműfinanszírozás mellett a cégek sok eszköznél veszik igénybe a lízingfinanszírozást. A magyar gazdaságon belül kiemelkedő növekedést mutató építőipari bővülés a lízingpiacon is tetten érhető" - mondja Nyikos Katalin, a Magyar Lízingszövetség elnöke.

Az építőipari gépek esetében ugyanis a finanszírozott összeg 18 milliárd forintra rúgott, ami kiugró, 48 százalékos növekedésnek felel meg. Utóbbi eredménnyel ez a szegmens érte legjelentősebb emelkedést a lízingpiacon belül és ez hozzájárul ahhoz, hogy az elavult építőipari géppark a korszerűbbé váljon.

Új autó lízinggel

Szintén segíti a lízingpiaci növekedést a járműpiacon látható bővülés. Az év első kilenc hónapjában közel 105 ezer új személyautó kelt el, ami 26 százalékos emelkedést jelentett. Ehhez képest a lízingpiacon 46 százalékkal, több mint 135 milliárd forintra nőtt az új személyautókhoz és kishaszongépjárművekhez nyújtott finanszírozott összeg.

“Látványos a magánszemélyeknél bekövetkezett növekedés, ők több mint 43 milliárd forintért vettek igénybe lízingfinanszírozást, ez közel 53 százalékos fejlődést jelent. A magánszemélyek újautó-vásárlásainál a lízing részesedése újból megközelíti a 40 százalékos szintet” - mondta Nyikos Katalin.

Az eredmény azért is figyelemre méltó, mert az új autók finanszírozásában úgy sikerült elérni a kiemelkedő számokat, hogy szeptemberben a piac megtorpant az úgynevezett WLTP fogyasztási szabvány bevezetése miatt.

A használt személy-, illetve kisteherautók megvásárlásához nyújtott finanszírozással együtt így az új üzletek volumene az első kilenc hónapban meghaladta a 180 milliárd forintot, ami kiemelkedő, 38 százalékos növekedésnek felel meg. Ezt kiegészíti még mintegy 58 milliárdos flottafinanszírozás is, ami szintén növekedett a korábbi évhez képest.

Két számjegyű plusz a teherautóknál is

A lízingpiaci szempontból szintén különösen fontos, teherautó-finanszírozásban is növekedés következett be: a finanszírozott összeg szeptember végén közel 138 milliárd forintra rúgott, ami 12 százalékos bővülésnek felel meg.

Ugyancsak 12 százalékkal, közel 59 milliárd forintra emelkedett a kihelyezett összeg a mezőgazdasági gépeknél.

Ez nem meglepő. Az agrárgépek évek óta az egyik legkiegyensúlyozottabb  szegmenst jelentik a lízingpiacon és ez a folyamat itt is segíti azt, hogy a teljes géppark mielőbb megújuljon” - emelte ki Nyikos Katalin.

Bár a gépek esetében a finanszírozott összeg 10 százalékkal 43 milliárdra csökkent, ez többéves távlatban azért magas szintet jelent. A visszaesésben pedig szerepet játszik az egy évvel korábbi rekordösszeg, valamint az, hogy sok gépberuházást érintő közbeszerzés van folyamatban, amelyeknél a tender lezárása után kapnak szerepet a lízingcégek, így ezen a téren az év utolsó hónapjai jelentősen befolyásolják az éves számokat.

Marad az emelkedés kihívásokkal

A lízingpiaci szereplők tisztában vannak azzal, hogy a negyedévről negyedévre látható két számjegyű növekedés nem tartható a végtelenségig. Mindazonáltal a rugalmas és olcsó finanszírozást jelentő lízingre egyre nagyobb szüksége van a vállalkozásoknak, ez pedig támaszt ad a piacnak. A makrogazdasági környezet kedvező, elég csak az építőipari boomra vagy a beruházások bővülésére gondolni. Ugyanakkor az alacsony kamatkörnyezet, ezzel összefüggésben a szűk marzsok mellett az adminisztrációs és szabályozási kötelezettségek a lízingcégek jövedelmezőségét hátrányosan érinti. Ez egyértelműen kihívást jelent a számukra, igaz, ezt hatékonyság javításával és a digitális megoldásokkal orvosolni lehet. Nyikos Katalin az emelkedésnek induló kamatok kockázatként jelentkezhetnek majd a piacon, erre a rizikóra pedig a fix törlesztésű lízingkonstrukciók jelentik az egyik megoldást.

Az elnök arra is felhívta a figyelmet, hogy a kamatok emelkedése miatt a különböző - akár államilag támogatott - refinanszírozási konstrukciók fontosabbá válhatnak a lízingpiacon.

“Egyelőre korai lenne megjósolni, hogy a Magyar Nemzeti Bank új, NHP Fix néven induló programja hogyan érinti majd jövőre a lízingpiacot, mindenesetre bízunk benne, hogy hozzájárul majd a növekedéshez” - tette hozzá.

A Magyar Lízingszövetség előrejelzése szerint rövid és középtávon egyaránt stabil növekedés várható a finanszírozott összeget tekintve, ezzel párhuzamosan pedig az univerzális finanszírozás, azaz a járművek mellett az eszközfinanszírozás térnyerése várható.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A tengeri szállítási problémák visszafogták az AutoWallis nagykereskedelmi járműeladásait
Privátbankár.hu | 2024. május 17. 11:17
Az AutoWallis nagykereskedelmi üzletága által értékesített járművek száma elsősorban bázishatások és a tengeri szállítások nehézségei miatt csökkent az első negyedévben, így árbevétele 89 milliárd forintra csökkent, míg EBITDA-ja 4,8 milliárd forint lett.
Vállalat Nincs ok a panaszra: jól ment a Waberer's
Privátbankár.hu | 2024. május 16. 16:37
Szép kis növekedést jelentett a vállalat. 
Vállalat Összeugrott az EU és a Facebook anyacége, mi lesz ebből?
Privátbankár.hu | 2024. május 16. 14:28
Jogszabályt sérthetett a Meta, most vizsgálódnak.
Vállalat Hiábavaló Matolcsy György unokatestvéreinek igyekezete?
Privátbankár.hu | 2024. május 15. 11:11
A Szemerey-testvérek tulajdonában lévő Pécsi Sörfőzde két évnyi veszteség után lett nyereséges, ám még így is több milliárd hiányzik a cégből.
Vállalat Szállodai szintű szolgáltatásokat és zöldenergiát is nyújt az egyik legnagyobb hazai ingatlanüzemeltető
Natív tartalom | 2024. május 15. 10:16
A BudaPart Gate irodaház kapcsán számol be innovatív szolgáltatásairól a legnagyobb magyarországi irodaportfólióval rendelkező CPI Hungary. Sajtóanyagukban kihangsúlyozzák, hogy kiemelt figyelmet fordítanak a fenntarthatóságra legyen szó a beépített anyagok jelentős újrahasznosítottanyag-tartalmáról vagy éppen a megújuló energiáról, ami a kiszámítható rezsiszámlához is hozzájárul.
Vállalat Figyelemre méltó versenyben lett első a Mol
Privátbankár.hu | 2024. május 13. 07:48
A regionálissá nőtt hazai energetikai multié lett a funkcionális átalakítás nagydíja az SAP Quality Awards versenyen Közép- és Kelet-Európában.  
Vállalat Megrohamozták a Tesla gyárát - videó
Privátbankár.hu | 2024. május 11. 10:40
A Tesla Németországban bővítene, ezt azonban sokan ellenzik.
Vállalat Trükközött a Shell, de lebukott
Privátbankár.hu | 2024. május 7. 12:41
Jókora botrányba keveredett a Shell, amely sok éven át úgy adott el szén-dioxid-kibocsátási kvótákat más olajipari vállalatoknak, hogy a gáz jelentős részét nem vonta ki a levegőből.
Vállalat Űripari gyár építését kezdte el itthon a 4iG
Bózsó Péter | 2024. május 6. 16:56
Magyarország első űripari gyártóközpontjának alapkövét a 4iG csoporthoz tartozó Remred a főváros vonzáskörzetéhez tartozó Martonvásáron tette le.
Vállalat Bajban a Google és az Apple? Kiderült egy eddig titkolt részlet a megállapodásukról
Privátbankár.hu | 2024. május 4. 08:41
Egy első ránézésre apró dologért annyit fizet az Apple a Google-nek, amennyiből szinte az összes magyarországi akkumulátorgyár felépíthető lenne.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG