4p
A brutális szabályozás miatt kivonul az Uber Magyarországról. A taxisok ezzel nyertek, és nagyon esély sincs rá, hogy a sharing economy szolgáltató visszajöjjön. Fekete Zoltán, a hazai Uber-vezér szerint ezzel a budapesti sofőrjeiket védik. Beszámoló, interjú és egy kis visszatekintés.

Nem tudom, ki, hogy van vele, de egy diszkó nappal, amikor senki sem csapatja, akkor baromi lehangoló tud lenni, sőt, kifejezetten gyászos a fekete falaival. Valószínűleg az Uber Magyarország csapata is így érezhetett, amikor kiválasztották az Akvárium Klub egyik termét, hogy sajtótájékoztatón jelentsék be: a szolgáltatás 11 nap múlva megszűnik Magyarországon.

Ezekkel értelmetlen az együttműködés

Fekete Zoltán, az Uber magyarországi operatív igazgatója jelentette be hírt, hogy kivonulnak Magyarországról, így a fővárosban július 24-én 12 órakor felfüggesztik az UberX szolgáltatást.

Ez lesz az a nap ugyanis, amikor életbe lép az Országgyűlés által június 13-án elfogadott törvény, amely alapján a szabálytalanul taxis szolgáltatást nyújtó online szolgáltatókat (értsd.: Uber) egy évre minden további nélkül felfüggeszthetik. A törvény arra is lehetőséget ad, hogy a sofőrök rendszámtábláját levegyék, a jogosítványt bevonják és több százezer forint értékű büntetést szabjanak ki.

A hazai vezető az Uber-sofőrök védelmével indokolta a nehéz döntést. Mint mondta, nem akarják, hogy bárkinek baja származzon ebből annak ellenére, hogy minden engedélyük megvan, erre külön tanfolyamot is indítottak.

"Azt kell mondjam, nem rajtunk múlott. Már az első pillanattól kerestük a döntéshozókkal való párbeszéd lehetőségét. Nyilvánvaló volt, hogy nincs megfelelő jogszabály, amely az Uberhez hasonló innovatív szolgáltatásokat, a sharing economy szereplőit szabályozná. (...) Mi többször jeleztük hajlandóságunkat arra, hogy segítsük egy modern jogszabály megalkotását. Erre nem volt igény." - mondta Fekete Zoltán a sajtótájékoztatón, és ekkor már volt olyan Uber-munkatárs a teremben, aki konkrétan sírt.

A taxisok ölték meg

Az Uber igazi kálváriája még idén januárban kezdődött, amikor a fővárosi taxisok nagyszabású tiltakozó akció során gyakorlatilag megbénították a fővárost. Követelték az alkalmazás betiltását, és a taxis törvény betartását. A tiltakozó taxisok aztán a félév során több más megmozdulást, felvonulást is szerveztek, amivel mindent elértek, csak a lakosság szimpátiáját nem. Akiket viszont sikerült maguk mellé állítani, az a kormány.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium ugyan váltig állította, hogy semmi baj az innovatív és modern kezdeményezésekkel, és keresik az együttműködés lehetőségét, a dolog oda futott ki, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal rászállt a számlát nem adó Uberesekre: volt olyan, amikor az ellenőrzések 100 százaléka büntetéssel végződött.

A taxisok ez alatt sem pihentek, újabb és újabb demonstrációval jelentkeztek, de csak maguk ellen szították a népet. A kormány ugyanakkor eldöntötte, itt az ideje új szabályozást kitalálni a helyzetre, amivel csak egy baj volt: az egyeztetésre csak a taxisokat hívták meg, az Ubert nem.

Végül az Országgyűlés elfogadta a személyszállításra vonatkozó új törvényt júniusban, amivel megásták a sírt. Fónagy János akkor azt mondta, a kormány kezdeményezésének célja nem a korszerű alkalmazások ellehetetlenítése vagy betiltása, hanem a hatályos jogszabályok betartatása.

Az Uber pedig tényleg reménykedett egy hónappal ez előtt, hogy valóban erre megy ki a dolog:

„Az Uber továbbra is kitart amellett, hogy az új technológiák betiltása, blokkolása  - pusztán azért, mert azokat nem lehet beleerőszakolni az elavult szabályozás keretei közé - nem jó irány. Az Uber továbbra is elkötelezett 150 ezer magyarországi felhasználója és 1200 autóspartnere iránt, és folytatja működését.” - mondta el Fekete Zoltán még júniusban.

Az EU szerint nagyon gáz

Az Európai Bizottság a hajcihő közepette javaslatcsomagot állított össze tagországainak a sharing economy-ra vonatkozóan. A dokumentumok alapján például a betiltás csak "a végső megoldás" lehetne a nemzeti kormányok számára. Miközben sokkal megengedőbbé válna bizonyos kérdésekben Európa a reformáló techcégekkel szemben, addig más esetekben keményebb beavatkozást ígér.

Azóta az Uber, a világ egyik legnagyobb és legerősebb cége úgy találta, hogy nincs értelme folytatni Budapesten, legalább is egyelőre. Fekete Zoltán lapunknak elmondta, hogy keresik a szabályozás megváltoztatására a lehetőségeket, így akár még a későbbiekben újraindulhat a szolgáltatás. Mint ismert, más országokban nem csak az UberX működik, egyéb fuvarszolgáltatásai is vannak a cégnek. Hogy ezek közül jöhet-e Budapestre valamelyik, azt egyelőre nem tudják megmondani. Annyi viszont biztos, hogy július 24. után a magyarok már csak külföldön használhatják az Ubert.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Furcsa mintát mutatnak a Mazda eladásának változásai
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 16:15
A Mazda Motor Corporation pénteki közleménye szerint az idén január-májusban értékesített járműveinek száma éves szinten 4,3 százalékkal 533 402-re emelkedett.
Vállalat A BYD újabb gyárépítést indít, kormányzati segítséggel
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 15:50
A kínai elektromos autógyártó 32 milliárd forintért épít buszgyártó üzemet Komáromban, jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken.
Vállalat Dobott egy hátast a Nike nyeresége
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 14:33
Az amerikai sportszergyártó nyeresége 86 százalékkal zuhant a negyedik pénzügyi negyedévében az eladások csökkenése és a költséges vállalati szerkezetátalakítás hatására.
Vállalat Nagy siker a kínai mobiltelefongyártó második ajtómodellje
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 13:20
Xiaomi új SUV-jára leadott hatalmas megrendelések fokozzák a Teslával szembeni kihívásokat.
Vállalat Nagy bejelentést tett a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 14:41
A Magyar Telekom 2025. június 26-án rendkívüli közgyűlést tartott, amelyen döntés született a Társaság passzív mobil infrastruktúra portfoliójának egy kizárólagos tulajdonú leányvállalatba történő szétválasztásáról.
Vállalat Lepacsizott a Mol és az MVM – befutott egy méretes olajszállítmány
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 09:59
Megérkezett a horvát kikötőbe.
Vállalat Óriási üzlet közeleg az olajiparban?
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 09:14
80 milliárd dolláros biznisz lehet.
Vállalat Az Uber boszorkányos módszerrel jutott hatalmas profithoz?
Privátbankár.hu | 2025. június 25. 17:31
Amerikai tudósok szerint egy algoritmus szisztematikusan megemelte a viteldíjakat a sofőrök és az utasok kárára. Korábban brit kutatók is erre jutottak. 
Vállalat Nem lehet oka panaszra a legendás magyar italgyártónak
Privátbankár.hu | 2025. június 25. 17:11
Elfogadta a Zwack Unicum Nyrt. közgyűlése a vállalat igazgatóságának javaslatát, így a társaság 3,052 milliárd forint osztalékot fizet, ami névértékre vetítve 150 százalékos osztalékszintet jelent, részvényenként 1500 forintot.
Vállalat Ilyen színben jött ki az OTP új, offshore-jüan kötvénye
Privátbankár.hu | 2025. június 25. 11:57
Összesen 900 millió offshore-jüannyi zöldkötvényt bocsátott ki az OTP Csoport Luxemburgban, amelyre másfélszeres túljegyzés érkezett a hongkongi és szingapúri befektetők részéről.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG