3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

1990-től 2006-ig nőtt, az azt követő hat évben lényegében visszaállt az 1990-es szintre az energiafogyasztás az Európai Unió 28 tagállamában - derült ki az EU statisztikai hivatalának, az Eurostat összesítéséből.

Az összeállítás szerint 1990-ben 1670 millió tonna olajegyenértéknyi volt a bruttó energiafogyasztás az EU jelenlegi 28 tagállamában, a fogyasztás 2006-ban érte el a tetőpontját 1830 millió tonnával, majd 2012-ben 1680 millió tonnára csökkent.

Nagyot zuhant a gázfogyasztásunk is

A magyar energiafogyasztás kissé eltérő mintázatot követett: a bruttó belföldi energiafelhasználás mértéke az 1990-es 28,8 millió tonnáról tíz év alatt 25,3 millió tonnára csökkent, innen nőtt 2006-ig 27,5 millió tonnára, azóta csökken, 2012-ben 23,6 millió tonna volt. A 28 tagállamból Magyarországon volt a negyedik legmeredekebb csökkenés a 2012 előtti hat évben.

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal múlt héten tette közzé a magyarországi gázfogyasztási adatokat. E szerint évek óta csökken a gázfogyasztás Magyarországon, tavaly 1,02 milliárd köbméterrel kevesebb gáz fogyott 2012-höz képest, míg öt év alatt 4,27 milliárd köbméter a csökkenés

Csak az észteknél és a hollandoknál nőtt

2006 és 2012 között a 28 tagországból 24-ben csökkent az energiafogyasztás, és csak Észtországban és Hollandiában nőtt érzékelhetően (11,6 és 2,9 százalék).

A 2012-es adatok szerint az öt legnagyobb európai fogyasztó (Németország, Franciaország, Nagy-Britannia, Olaszország és Spanyolország) adta az összfogyasztás 64 százalékát.

A 28 országból egyedül Dánia volt nettó energiaexportőr (elsősorban a kőolaj- és földgázkitermelésnek köszönhetően), és csak hat országban volt 33 százalék alatt az import energia aránya: Észtországban (17 százalék), Romániában (23 százalék), Csehországban (25 százalék), Svédországban (29 százalék), Hollandiában és Lengyelországban (31-31 százalék).

A legnagyobb arányban Málta (100 százalék), Ciprus, Luxemburg (97-97 százalék) és Írország (85 százalék) függött a külföldről érkező energiától. A legnagyobb fogyasztók közül Olaszország (81 százalék) és Spanyolország (73 százalék) függött a leginkább az import energiától. Magyarország a középmezőnyben helyezkedik el, 52 százalékos függőségi rátával, hajszállal az EU-átlag alatt.

Franciaország a fő termelő

Ami az energia előállítását illeti, 2012-ben a legnagyobb termelő Franciaország volt 133 millió tonna olajegyenértékkel, ami az EU-28-ak teljes termelésének a 17 százaléka. Dobogós volt még Németország (124 millió tonna, 16 százalék) és Nagy-Britannia (116 millió tonna, 15 százalék).

Az energiafajták közül a legnagyobb mennyiségben atomenergiát állítottak elő (228 millió tonna), ezt követte a megújuló forrásokból előállított energia, vagyis az, amelyet vízi erőműben vagy biomasszából nyertek, továbbá a geotermikus energia, a szélenergia és napenergia (összesen 177 millió tonna). A nem egészen 800 millió tonnás termelésből meghatározó részt képviseltek még a szilárd üzemanyagok (elsősorban a fekete- és barnakőszén, 166 millió tonna) és a földgáz (133 millió tonna).

Magyarország 10,5 millió tonna olajegyenérték energiával járult hozzá az EU teljes termeléséhez, ezzel a középmezőnyben foglal helyet, kicsivel az EU-átlag alatt. Ebből 2012-ben 4,0 millió tonna volt atomenergia, 2,0 millió tonna megújuló energia, 1,8 millió tonna gáz és 1,6 millió tonna szilárd tüzelőanyag.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG