Az Egyesült Államokban a használt és az új autók piacának értékét összesen 2,5-3 ezer milliárd dollárra becsüli az autókereskedők szakmai szervezete, a National Automobile Dealers Association. Nem csoda, hogy felkeltette az ország és egyben a világ legnagyobb internetes kereskedőjének, az Amazonnak a figyelmét.
A vállalat 2023 végén hivatalosan is elindított egy kísérletet a közvetlen online autóértékesítéssel kapcsolatban. Egyelőre csak a cég régi partnere, a Hyundai néhány dealerének tették lehetővé, hogy az Amazon virtuális piacterén is értékesítse járműveit és a vevők csak a cégek alkalmazottai lehetnek. Az Amazon hasonló pilot programmal vezette be újításait az utazási, az élelmiszer-kereskedelmi és egészségügyi szolgáltatási piacon.
Piackutatások szerint az autóvásárlás során a vevők 90 százaléka csinál valamit az interneten, még ha ez csak a keresgélés is. Négyből három megkérdezett elképzelhetőnek tartja az online vásárlást, mert egyszerű és gyors. Ennél is érdekesebb, hogy 15-20 százalékuk részben már így is oldja meg az autóvásárlást.
Az interneten találja meg a konkrét autót, ami meg akar venni és sokan a hitelügyintézést is online csinálják. Figyelembe véve az Amazon 150 millió fogyasztóját, ezek az arányok óriási bizniszt sejtetnek az online kiskereskedelem koronázatlan királyának.
Gigantikus piacról van szó
Az autósok 25-30 százaléka nyitott teljesen arra, hogy az interneten vegyen autót. Ez az arány a villanyautósok körében 40 százalék. Ha abból indulunk ki, hogy mondjuk a vevők átlag 35 százaléka vásárolná meg új autóját online, akkor az USA-ban 2023-ban eladott 15,6 millió autóval számolva ez az arány 5,46 milliót jelentene. Ez átlag 48 ezer dolláros (17 millió forint) árral számolva összesen 262 milliárdos forgalmat generálna az internetes kiskereskedelemben. Az utóbbi összeg több mint negyedével nagyobb Magyarország éves GDP-jénél. Az autógyártók egy kicsi szelete, a Tesla és a Rivian saját weboldaláról, közvetlenül árulja autóit, míg a
Caravana használt autókkal teszi ugyanezt. Offline nem tudnák ezt megtenni, mert az USA tagállamaiban szigorú szabályok védik az autókereskedők üzletét. Az Amazon próbálkozása egyelőre szerény vállalkozás, de a dealerek figyelnek. Egyesek közülük szkeptikusak. Úgy vélik, az autósok többsége mindig előnyben fogja részesíteni az autószalonok felkeresését. Mások azonban látják, hogy egy kiskereskedelmi óriás vetett szemet a piacukra, hatalmas tőketartalékkal és technológiai felkészültséggel.
Az első lépés, amit az Amazon megtehet, hogy lehetővé teszi a dealereknek az online megjelentést piacterén. Ugyanúgy, ahogy a többi kiskereskedő partnerének. Ezután jöhet a közvetlen autóértékesítés a magánvásárlóknak. (Forrás: CNBC)