4p
A tömeg kerülése és a kézmosás tűnik a legfontosabb védekezési módszernek a koronavírus ellen, de üresek a fertőtlenítő kézmosók polcai.

Élelmiszer-polcokat eddig még nem láttam teljesen üresen Pesten, de már a múlt hétvégén tökéletesen kifosztva állt az egyik nagy német drogéria-láncnál a fertőtlenítő hatású kézmosó szerek szekciója. Az eladó fáradtan magyarázta egy megszeppent nénikének, hogy nem, sajnos a többi szappan nem fertőtlenít.

E hét csütörtökön délután azonban váratlan szerencse ért. A korábbi dohányzásból származó tüdőprobléma miatt (COPD) már régóta munkaruházati, munkavédelmi cikkeket áruló boltokban vásárolok szájmaszkokat. (Ezeket alapesetben festékszóróval, fűrészporral, más veszélyes szálló részecskékkel dolgozók használják munkájuk közben.) Egy belvárosi “biztonságtechnikai boltban” nekem még jutott, én vittem el a két utolsót.

Sőt, még antibakteriálisnak, vírusölőnek stb. mondott folyékony szappant is kaptam. (“Baktericid, fungicid, virucid, tuberkulocid”.) Igaz, némileg borsos áron, 1600 forintért. Volt még spray is, ami tévedésnek bizonyult, mert csak antibakteriális. (Valamint egy másik fertőtlenítő folyadék, amit nem vettem meg.) Az áruhiány valószínűleg európai szintű: a több száz fertőzöttet regisztráló Németországban a héten azonnali hatállyal megtiltották a hasonló eszközök exportját.

Az orvos nem pánikol

De mennyire használnak ezek a szerek, ha használnak egyáltalán? Érdemes-e törnünk magunkat a megvásárlásáért? Mennyire féljünk? Középkorú tüdőbetegként mi sem volt kézenfekvőbb, mint hogy az első adandó alkalommal, e hét elején megkérdezzem szakorvosom, az egyik kerületi tüdőgondozó vezető orvosát.

Ugye, COPD-vel én különösen veszélyeztetett vagyok? Talán dolgozni sem szabadna menni, otthon kéne maradni? A szájmaszk nem használ? – vetettem fel. A válasz inkább megnyugtató volt. Az orvos szerint az mindenképpen jó, ha minél többet tudunk otthonról távdolgozni, de nem szorgalmazott teljes “önkéntes karantént”. Természetesen kerüljük a tömeget, a zsúfoltságot.

Kézmosás mellé toroköblítés

Ha betegnek érezzük magunkat, ne menjünk be a váróba, először hívjuk fel az orvost. Gyakran és alaposan mossunk kezet, és öblögessük torkunkat bármely közkeletű, fertőtlenítő hatású szájvízzel. Speciális szappant nem említett.

(Az interneten olyan kétesnek látszó tanácsok is keringenek, hogy egyszerűen igyunk folyton vizet. Az majd torkunkból a vírusokat a gyomorba mossa, ahol elpusztulnak.)

Nem hülyeség a maszk sem

Az orvos szerint még a szájmaszk sem teljesen haszontalan, még akkor sem, ha a vírusokat kis méretük miatt átengedi. A köhögéssel, tüsszentéssel a levegőbe kerülő, betegséget okozó folyadékcseppek nagy részét ugyanis kiszűrheti a levegőből. Ha pedig mi lennénk betegek, akkor a maszk segítségével kevésbé fertőzünk. Valamint, a lelkünkre kötötte, hogy szedjünk rendszeresen vitaminokat. (Jegyzet.)

Hivatalos információk a koronavírussal kapcsolatos tudnivalókról: A kormány új honlapján, valamint egy frappáns összefoglaló infografika az Országos Mentőszolgálat Facebook-ján. Itt pedig a brit BBC 20 másodperces, angol nyelvű, de szöveg nélkül is érthető videója a helyes kézmosási módról - 20 másodpercben. 

További források az Mfor.hu gyűjtésében.

Utazásstoppal, home office-szal, szappannal készülő multik

Egy nagy nemzetközi vállalat budapesti szolgáltató-központjában már múlt héten arra kötelezték a dolgozókat, hogy minden nap hazacipeljék a céges notebookjukat. Így egy szép reggel automatikusan otthonról tudnak majd dolgozni, ha szükséges. Itt egyébként eddig is, egyfajta juttatásként jelen volt az alkalmazottak életében a heti 1-2 napos otthoni munka. Ezen kívül adatbázist hoztak létre azokról az országokról, amelyekbe tilos elutazni. Aki érintkezett, találkozott olyan emberrel, aki járt fertőzött helyen, megkérik, hogy maradjon otthon két hétre.

Egy multinacionális marketingügynökség irodájában még csak azért viszik haza a dolgozók a notebookjukat, mert sok a munka. “Annyiban készül a cég, hogy minden gépet felkészítenek home office-ra, amik eddig nem voltak” – tudtuk meg. Itt is tilos a külföldi út bizonyos országokba, legalábbis a hivatalos utak. Az irodákban pedig mindkét említett cégnél rengeteg fertőtlenítő, kézmosó szappan áll a dolgozók rendelkezésére.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG