1p
Az adóteher nagyságát és az üzemanyagárakat tekintve is az európai középmezőnybe tartozik Magyarország. Egy év alatt 16%-kal drágult a tankolás, emiatt főleg a benzinesek vettek vissza a fogyasztásból. A hollandok még így is messze leelőznek minket az árban, de az olaszoknál is aranyárban mérik lassan az üzemanyagot.

Majd 16%-kal emelkedtek egy év alatt az üzemanyagárak Magyarországon, ez meglátszik a fogyasztáson is. Az üzemanyag-fogyasztás 2,7%-kal esett vissza az egy évvel ezelőtti szinthez képest, míg a 95-ös benzinből 5,7%-kal fogyott kevesebb, addig a dízelfogyasztás csak 0,1%-kal esett vissza. Így is 2,88 milliárd liter üzemanyag fogyott Magyarországon, ami alatta marad az egy évvel korábbi szintnek.

A tavalyi évet egy nagyobb jövedékiadó-emeléssel kezdtük, az adóemelést nem úsztuk meg 2012-ben sem, a 27%-ra emelt áfa ismét a "szokásosnál" is jobban megdobta az üzemanyagok árát, aminek újabban az igencsak gyengélkedő hazai deviza is betett. A múlt héten 10-10 forinttal drágult a 95-ös literje és a dízel is - erre is rég volt már példa. Ezen a héten sem maradtunk rekordár nélkül, szerdától ismét történelmi csúcson az üzemanyagok ára.



Magyarországon 1 liter 95-ös benzin ára mától átlag 426 forint, míg a gázolaj literenkénti ára 449 forint. Ezzel az európai középmezőnyben vagyunk. Az árszintből a 95-ös esetében 87,7 forint az áfa, míg 126,5 forint a jövedéki adó, vagyis összesen 214,2 forinttal gazdagítják literenként a költségvetést a benzines autósok. Ez nagyjából a literenkénti ár 50%-a. A dízelesek esetében az áfa nagyjából 93 forint, míg a jövedéki adó 108 forint, vagyis a literenkénti ár közel 45%-a az adóteher.



Ha forintra átszámolva megnézzük, mennyi adót fizetnek be az európai országok autósai, megint csak azt látjuk, hogy Magyarország az erős középmezőny tagja.
Költségvetésüket a holland autósok támogatják leginkább, az Unióban náluk lehet a legdrágábban tankolni - már ami a benzineseket illeti. A dízelesek Olaszországban, Dániában és Svédországban fizetik a legtöbb adót a kontinensen, de a legtöbbet Nagy-Britanniában adózzák le Európában.

Vannak tehát olyan nemzetek, amelyek irigykedve nézik a magyar benzinár történelmi csúcsát, szívesebben tankolnának itt, mint otthon. Európában az autósok számára Hollandia és Ausztria a legdrágább ami a benzineseket illeti, itt 544 forintnak megfelelő eurót is elkérnek egy liter üzemanyagért.

Az árak összehasonlításánál az átlagárakból indultunk ki, hiszen a szomszédos országokban is lehet eltérés a különböző kutak árai között (311 forintos euróárfolyamot vettünk alapul). A dobogóra még Olaszország fért fel, őket pedig szorosan követik a dánok.

Hol fáj dízeles autó tulajdonosának lenni?

Dízelesnek Franciaországban lenni a legcudarabb, bár itt a jövedéki adó a literenkénti átlagárnak "csak" a 26%-át teszi ki, az 541 forintos ártól minden autós gyomra összerándul valószínűleg. Hasonlóan horribilis árat fizetnek a britek, de ott a jövedéki adó az ár 42%-át teszi ki, és az áfatartalom is magasabb, mint francia honban. A legtöbb adót tehát a szigetország dízelesei fizetik tankolás után, nem pedig a franciák. Jövedéki adó tekintetében az olaszok és a svédek kopasztják még meg azokat, akik gázolajat használnak, az áfa oldaláról nézve viszont erős a skandináv egyeduralom: a dánoknál és a svédeknél kell a legtöbbet fizetni.

Perkálnak a benzinesek is

A benzinesek is adóznak rendesen, a már említett Hollandia és Nagy-Britannia mellett a jövedékiadó-teher Németországban is kifejezetten magas, akárcsak az olaszoknál, a franciáknál és a portugáloknál - és persze a skandináv országokban is közel 200 forint, amit literenként be kell fizetni jövedéki adó címén. Ebben a tekintetben Magyarország a középmezőny alján helyezkedik el, a szomszédos Szlovákiában például ugyan magasabbak az üzemanyagárak, de a 95-ös benzin jövedékiadó-tartalma ott 177,2 forint, igaz az áfa alacsonyabb, mint nálunk.

Akikre mi irigykedhetünk

Persze nemcsak ránk néznek irigykedve, hanem mi is nagyot sóhajtunk, ha a bolgár, a lengyel vagy a ciprusi benzinárakat nézegetjük. Lengyelországban nagyjából 380 forintért tudunk most tankolni egy liter 95-öst, a dízeleseknek kicsit jobban a zsebükbe kell nyúlniuk, ők literenként 388 forintot fizetnek, a benzin esetében az áfa 70 forint, míg a gázolajnál közel 72 forint, a jövedéki adó az előbbi esetében épphogy átlépi a 110 forintot, utóbbinál 88 forint. A 95-ös esetében tehát a lengyelek is a literenkénti ár közel felével a költségvetést támogatják, a dízeleseknél ez a szám 41%.
A 95-ös ára Romániában is 400 forint alatt van, de annak 46%-a az adóteher, a dízel esetében a literenkénti ár 41%-a folyik be a költségvetésbe, hasonlóan a lengyelekhez.

A benzinesek igazi paradicsoma azonban Ciprus, itt 376 forint az átlagár, a dízeleseknek Európában pedig a már említett Lengyelország a mennyország a maga 388 forintjával. Ár szempontból még Litvániát és Bulgáriát ajánljuk.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG