7p

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Már nem csak tavalyhoz képest drágább a nagybevásárlás: két hónap után újra emelkedésnek indultak az élelmiszerárak a hipermarketekben. Az viszont jó hír, hogy az éves drágulás tempója legalább egy kicsit újra lassult. Elképzelhetetlennek tűnik az árrésstop november végi kivezetése a Privátbankár Árkosár legfrissebb eredményei alapján.

Borúra derű, derűre ború

Egyre gyakrabban hangzik el mind a kiskereskedelmi, mind az inflációs folyamatok elemzésekor a „fűrészfogazás”, „cikkcakkozás” kifejezés – utalva arra, hogy még az azonosítható trendek mellett is az vált jellemzővé, hogy hónapról hónapra egy gyengébb adatot egy erősebb adat követ, majd ismét egy gyengébb következik a sorban, aztán egy javulásról tanúskodó...

Nincs ez máshogy a Privátbankár Árkosár-felmérésének eredményeivel sem. Ha a hipermarketek élelmiszerár-képzési folyamatait a legjobban leíró éves árindexet vizsgáljuk, akkor azt látjuk: immár hét hónapja váltja egymást a csökkenés és a növekedés ebben a mutatóban.

Míg az előző hónapban az árindex hajszál híján két számjegyű lett, októberi felmérésünkben ismét lejjebb került az adat:

az egy évvel korábbinál 6,3 százalékkal magasabb áron vásárolhatjuk meg ugyanazt a 30 terméket. Ez 2270 forinttal magasabb végösszeget jelent, mint tavaly októberben.

Hogy ezt megállapíthassuk, ezúttal is az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy egységébe látogattunk el, ahogy már közel 19 éve minden egyes hónapban tesszük. Az eredményeket ezúttal is a Központi Statisztikai Hivatal inflációs adatközlése előtt egy nappal hozzuk nyilvánosságra.

Csak a hűség segít?

Az éves átlagos áremelkedés lassulása most elsősorban egy áruháznak köszönhető – bár mindenhol drágábban szerezhető be tavalyhoz képest az élelmiszerkosár, az Intersparban ezúttal 1 százalékos emelkedést mértünk, míg az Auchanban és a Tescóban 8-10 százalékkal nagyobb szám került a blokk végére. A mezőny ismét összébb rázódott, mindössze 2205 forintos különbség van a legdrágább és a legolcsóbb áruház között – ez nem éri el a 6 százalékot sem a teljes kosárértékre vetítve.

Megpróbálhatjuk azt is, hogy mindent ott veszünk meg, ahol a legolcsóbban adják – az átlagos értéknél így is csak 2549 forinttal tudnánk kevesebbet fizetni, ez sem egy jelentős tétel, főleg ha az utazgatás, szervezés költségeit is figyelembe vesszük. Spórolni akkor tudunk, ha belépünk az áruházak hűségprogramjaiba – így kedvezőbb árak érhetőek el egyes termékekre. Az Árkosár-felmérésben a hűségprogramokhoz köthető akciókat nem vesszük figyelembe, ahogy más olyan akciókat sem, amely feltételhez van kötve – így például a mennyiségi akciókat sem (például „kettőt fizet – hármat vihet”, vagy „a második darabtól olcsóbb” típusúakat). Ha viszont feltétel nélkül bárkinek jár egy „sima” akciós ár, akkor az természetesen a mi nyilvántartásunka is bekerül.

Az éves áremelkedés tempója tehát ismét lefelé korrigált, de természetesen továbbra is áremelkedésről beszélhetünk, csak valamivel lassabbról. Kis újdonság, hogy ezúttal havi szinten is drágulásról számolhatunk be: két hónap után először kúszott feljebb az Árkosár értéke,

1,1 százalékkal többe került a családi nagybevásárlás, mint szeptemberben. Ez 402 forintos emelkedést jelent egyetlen hónap alatt.

Összességében az átlagos kosárérték ismét elérte a 38 400 forintot – de még az emelkedéssel együtt sem került egyelőre veszélybe a márciusban elért 39 772 forintos történelmi csúcs.

Árrésstop: bajos lenne elengedni a választások előtt

Továbbra is külön figyelemmel kísérjük azt a 12 terméket, amely a Privátbankár Árkosárban is megtalálható és vonatkozik rá az árrésstop intézménye. Ez még legalább szűk két hónapig, november végéig így lesz – de persze a közelgő tavaszi választások fényében nagyobb tételben fogadhatunk rá, hogy november végén újra meghosszabbítják a hatályát.

Mindeközben kellemes meglepetésként értékelhetik az idősek is, hogy október elejére havi szinten alig változott az Mfor Nyugdíjas Árkosár értéke. A cikkünkkel egy időben publikált felmérésért kattintson ide >>>>

Érdemi árcsökkenés ugyanis csak ebben a termékkörben látható: különösen a margarin, a krumpli és a tejföl ára csökkent jelentős mértékben márciushoz, tehát az árrésstop bevezetésének időpontjához képest. A csirkemellfilé az egyetlen, ami még így is drágább, mint márciusban, a gyümölcsjoghurt átlagos ára pedig pont annyi most, mint 7 hónappal ezelőtt. Ha a tavaly októberi árakhoz képest nézzük, akkor az érintett termékek közül a tojás és a csirkemellfilé közel 25 százalékkal drágább az árrésstop ellenére is, de az étolaj is drágult egy év alatt.

Az élelmiszerek inflációja rendre az átlagos fogyasztóiár-index fölött alakul a kormányzati intézkedések ellenére is – elképzelhetetlennek tűnik, hogy a drágulást még inkább a kampány részévé engedné emelkedni a kormány a választásokig, így az árrésstop kivezetésére nem számítunk.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A 30 termék között azért az árrésstopon kívül is van élet – azt persze nem tudjuk, hogyan alakulnának az egyéb árak, ha nem lenne ez az intézkedés. Ami biztos:

továbbra is találni olyan termékeket, amelyek 50 százalék körüli mértékben drágultak egyetlen év alatt.

Közös bennük, hogy a narancslé, az alma, a csokoládé és a kávé esetében is azonosíthatóak olyan időjárási tényezők, amelyek hatással voltak a termésre, és kínálati oldalról magyaráznak egy jelentősebb áremelkedést. A másik oldalon, a jelentősebb éves árcsökkenések listáján pedig – ahogy említettük – kizárólag árrésstopos termékek szerepelnek. Az alábbi ábrán látható azoknak az élelmiszereknek a listája, amelyek esetében legalább 10 százalékos az árváltozás:

Havi legolcsóbbak: szőlő, zacskós leves, étolaj

Ezúttal is kiválasztottunk három terméket az áruházak kínálatából, és megnéztük: márkára és minőségre való tekintet nélkül (tehát a Privátbankár Árkosár általános módszertanától elszakadva) hol lehet őket a legolcsóbban beszerezni.

A szüreti szezon vége felé járunk, megnéztük a hipermarketek szőlő-kínálatát – és azt találtuk, hogy a legolcsóbb szőlő Olaszországból érkezik a boltokba. Mindhárom üzletben olasz gyümölcs volt ugyanis a legolcsóbb. Az Auchanban 999 forint volt kilója, az Intersparban 1499, a Tescóban pedig 1988 forint volt egy kiló olasz szőlő.

A kényelmi élelmiszerek világában is körülnéztünk: a zacskós levesek áruházi kínálatát is végigböngésztük,a legolcsóbb „versenyzőket” keresve. Az Auchanban például a Grande márkájú marhahús-, csirkehús- vagy zöldségleves-por 4 adagos kiszerelésben 299 forintba került. A Tesco sajátmárkás zacskós leveséből is 4 tányér jön ki, csirkehúsleves vagy gulyásleves lesz a végeredmény, 319 forintért zacskónként. Az Intersparban a legolcsóbb levespor 439 forintért a Delikát márkájú volt, ebből a felirat szerint 3 tányér leves jön ki.

Ahogy laptársunk, a Piac és Profit is megírta: helyzet van a hulladékgazdálkodási termékdíjak körül – a kormány legutóbbi díjemelési rendelete a beszállítók költségeinek növekedését eredményezi, ami pedig mindig a fogyasztói árakban csapódik le. Az Országos Kereskedelmi Szövetség példaként az étolajat hozta, amelynél palackonként 25-30 forintos emelkedést hozhat a rendelet. Megnéztük, jelenleg mennyibe kerülnek a legolcsóbb literes kiszerelésű napraforgóolajok a hipermarketekben. A legalacsonyabb árat a Tescóban találtuk: a bulgáriai eredetű Klas Oil literje 709 forint volt. Az Auchan 718 forintért adta a sajátmárkás olajat, a Spar pedig 759 forintért.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Levelet küldtek Brüsszelbe egy jelentős ügyben – Orbán Viktor is az aláírók közt volt?
Privátbankár.hu | 2025. december 6. 08:57
Megtartanák a hibrid autókat 2035 után is.
Vásárló Adják is, veszik is a használt mobilokat a Magyar Telekomnál
PR | 2025. december 5. 13:41
2 évvel ezelőtti indulása óta már 30 ezernél is több felújított készüléket vásároltak a Magyar Telekom ügyfelei. A vállalat portfóliójában az összes online értékesített mobil 10 százaléka felújított. A felújított készülékek vásárlása mellett folyamatosan nő a népszerűsége a Telekom és a Recommerce közös online platformjának is, ahol bárki eladhatja használt mobilját, tabletét vagy játékkonzolját. Ezzel a megoldással a januári indulás óta több mint 75 millió forintnyi eszközt adtak el az ügyfelek.
Vásárló Leszámolnak az oroszok az iPhone egyik legkedveltebb funkciójával
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 13:51
Korlátozzák a FaceTime működését.
Vásárló Itt vannak az új üzemanyagárak – további jó hírt kaphatnak az autósok
Privátbankár.hu | 2025. december 3. 09:47
Az autósok egyik fele örülhet.
Vásárló Hogyan befolyásolja a jármű története az autó eladási árát?
PR | 2025. december 1. 14:34
A motorháztetőn lévő embléma ma már nem minden. Kiderült, hogy a vásárlók számára nagyobb jelentőséggel bír az autó tényleges műszaki állapota és története, amelyek kulcsfontosságú döntési tényezőkké válnak a vásárlásnál. Nem csoda – a jármű élettörténetének ismerete segít elkerülni jelentős anyagi veszteségeket. Pontosan milyen hatással van az autó története a vétel- és viszonteladási árra?
Vásárló Meglepetésekkel készül idén karácsonyra a Magyar Telekom
Natív tartalom | 2025. november 27. 12:50
Kedvezményözönt zúdít a Telekom karácsonykor jelenlegi és jövőbeli ügyfeleire, ezzel is támogatva a rég halogatott kapcsolatfelvételt családtagok, barátok, ismerősök között.
Vásárló Zuhanó borfogyasztás: minőségi választ ad egy magyar borászat
PR | 2025. november 19. 09:36
A borfogyasztás visszaesése által okozott krízisre a Jammertal a Nagyborral válaszol.
Vásárló Ötször annyi játékot vesznek a családok decemberben, mint máskor
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 12:57
Egy átlagos kisgyerekes családnak 88 ezer forintba kerül a karácsony. 
Vásárló Hogyan érheted el, hogy a webshopod előkelő helyen szerepeljen a keresőkben?
Márkázott tartalom | 2025. november 14. 18:04
Megépítetted a webshopodat, feltöltötted a termékeket, leírásokat is készítettél, mégsem nő a látogatottság? Sok webáruház-tulajdonos tapasztalja ugyanezt, amikor mindent megtesz, mégis alig látszik a Google organikus találatai között. Az alábbiakban a BP Digital szakértői osztanak meg hasznos tippeket, hogyan javíthatod a helyezéseidet!
Vásárló Zagyszivattyú kínálat – Mutatjuk, mire használható az eszköz!
Márkázott tartalom | 2025. november 13. 10:21
A modern építőipar, a mélyépítés, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó víztelenítési és szennyvízkezelési feladatok elképzelhetetlenek a zagyszivattyú kínálat megbízható és nagy teljesítményű tagjai nélkül. A zagyszivattyúk képesek a legnagyobb kihívást jelentő, koptató hatású, szilárd részecskéket és iszapot tartalmazó folyadék, a zagy hatékony kezelésére. A Tsurumi márkanév a megbízhatóság, a tartósság és a technológiai innováció szinonimája a szakmában. Közel egy évszázados tapasztalatával a világ egyik legelismertebb gyártójává vált a merülőszivattyúk szegmensében.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG