Borúra derű, derűre ború
Egyre gyakrabban hangzik el mind a kiskereskedelmi, mind az inflációs folyamatok elemzésekor a „fűrészfogazás”, „cikkcakkozás” kifejezés – utalva arra, hogy még az azonosítható trendek mellett is az vált jellemzővé, hogy hónapról hónapra egy gyengébb adatot egy erősebb adat követ, majd ismét egy gyengébb következik a sorban, aztán egy javulásról tanúskodó...
Nincs ez máshogy a Privátbankár Árkosár-felmérésének eredményeivel sem. Ha a hipermarketek élelmiszerár-képzési folyamatait a legjobban leíró éves árindexet vizsgáljuk, akkor azt látjuk: immár hét hónapja váltja egymást a csökkenés és a növekedés ebben a mutatóban.
Míg az előző hónapban az árindex hajszál híján két számjegyű lett, októberi felmérésünkben ismét lejjebb került az adat:
az egy évvel korábbinál 6,3 százalékkal magasabb áron vásárolhatjuk meg ugyanazt a 30 terméket. Ez 2270 forinttal magasabb végösszeget jelent, mint tavaly októberben.
Hogy ezt megállapíthassuk, ezúttal is az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy egységébe látogattunk el, ahogy már közel 19 éve minden egyes hónapban tesszük. Az eredményeket ezúttal is a Központi Statisztikai Hivatal inflációs adatközlése előtt egy nappal hozzuk nyilvánosságra.
Csak a hűség segít?
Az éves átlagos áremelkedés lassulása most elsősorban egy áruháznak köszönhető – bár mindenhol drágábban szerezhető be tavalyhoz képest az élelmiszerkosár, az Intersparban ezúttal 1 százalékos emelkedést mértünk, míg az Auchanban és a Tescóban 8-10 százalékkal nagyobb szám került a blokk végére. A mezőny ismét összébb rázódott, mindössze 2205 forintos különbség van a legdrágább és a legolcsóbb áruház között – ez nem éri el a 6 százalékot sem a teljes kosárértékre vetítve.
Megpróbálhatjuk azt is, hogy mindent ott veszünk meg, ahol a legolcsóbban adják – az átlagos értéknél így is csak 2549 forinttal tudnánk kevesebbet fizetni, ez sem egy jelentős tétel, főleg ha az utazgatás, szervezés költségeit is figyelembe vesszük. Spórolni akkor tudunk, ha belépünk az áruházak hűségprogramjaiba – így kedvezőbb árak érhetőek el egyes termékekre. Az Árkosár-felmérésben a hűségprogramokhoz köthető akciókat nem vesszük figyelembe, ahogy más olyan akciókat sem, amely feltételhez van kötve – így például a mennyiségi akciókat sem (például „kettőt fizet – hármat vihet”, vagy „a második darabtól olcsóbb” típusúakat). Ha viszont feltétel nélkül bárkinek jár egy „sima” akciós ár, akkor az természetesen a mi nyilvántartásunka is bekerül.
Az éves áremelkedés tempója tehát ismét lefelé korrigált, de természetesen továbbra is áremelkedésről beszélhetünk, csak valamivel lassabbról. Kis újdonság, hogy ezúttal havi szinten is drágulásról számolhatunk be: két hónap után először kúszott feljebb az Árkosár értéke,
1,1 százalékkal többe került a családi nagybevásárlás, mint szeptemberben. Ez 402 forintos emelkedést jelent egyetlen hónap alatt.
Összességében az átlagos kosárérték ismét elérte a 38 400 forintot – de még az emelkedéssel együtt sem került egyelőre veszélybe a márciusban elért 39 772 forintos történelmi csúcs.
Árrésstop: bajos lenne elengedni a választások előtt
Továbbra is külön figyelemmel kísérjük azt a 12 terméket, amely a Privátbankár Árkosárban is megtalálható és vonatkozik rá az árrésstop intézménye. Ez még legalább szűk két hónapig, november végéig így lesz – de persze a közelgő tavaszi választások fényében nagyobb tételben fogadhatunk rá, hogy november végén újra meghosszabbítják a hatályát.
Mindeközben kellemes meglepetésként értékelhetik az idősek is, hogy október elejére havi szinten alig változott az Mfor Nyugdíjas Árkosár értéke. A cikkünkkel egy időben publikált felmérésért kattintson ide >>>>
Érdemi árcsökkenés ugyanis csak ebben a termékkörben látható: különösen a margarin, a krumpli és a tejföl ára csökkent jelentős mértékben márciushoz, tehát az árrésstop bevezetésének időpontjához képest. A csirkemellfilé az egyetlen, ami még így is drágább, mint márciusban, a gyümölcsjoghurt átlagos ára pedig pont annyi most, mint 7 hónappal ezelőtt. Ha a tavaly októberi árakhoz képest nézzük, akkor az érintett termékek közül a tojás és a csirkemellfilé közel 25 százalékkal drágább az árrésstop ellenére is, de az étolaj is drágult egy év alatt.
Az élelmiszerek inflációja rendre az átlagos fogyasztóiár-index fölött alakul a kormányzati intézkedések ellenére is – elképzelhetetlennek tűnik, hogy a drágulást még inkább a kampány részévé engedné emelkedni a kormány a választásokig, így az árrésstop kivezetésére nem számítunk.
Mi lett olcsóbb? Mi drágult?
A 30 termék között azért az árrésstopon kívül is van élet – azt persze nem tudjuk, hogyan alakulnának az egyéb árak, ha nem lenne ez az intézkedés. Ami biztos:
továbbra is találni olyan termékeket, amelyek 50 százalék körüli mértékben drágultak egyetlen év alatt.
Közös bennük, hogy a narancslé, az alma, a csokoládé és a kávé esetében is azonosíthatóak olyan időjárási tényezők, amelyek hatással voltak a termésre, és kínálati oldalról magyaráznak egy jelentősebb áremelkedést. A másik oldalon, a jelentősebb éves árcsökkenések listáján pedig – ahogy említettük – kizárólag árrésstopos termékek szerepelnek. Az alábbi ábrán látható azoknak az élelmiszereknek a listája, amelyek esetében legalább 10 százalékos az árváltozás:
Havi legolcsóbbak: szőlő, zacskós leves, étolaj
Ezúttal is kiválasztottunk három terméket az áruházak kínálatából, és megnéztük: márkára és minőségre való tekintet nélkül (tehát a Privátbankár Árkosár általános módszertanától elszakadva) hol lehet őket a legolcsóbban beszerezni.
A szüreti szezon vége felé járunk, megnéztük a hipermarketek szőlő-kínálatát – és azt találtuk, hogy a legolcsóbb szőlő Olaszországból érkezik a boltokba. Mindhárom üzletben olasz gyümölcs volt ugyanis a legolcsóbb. Az Auchanban 999 forint volt kilója, az Intersparban 1499, a Tescóban pedig 1988 forint volt egy kiló olasz szőlő.
A kényelmi élelmiszerek világában is körülnéztünk: a zacskós levesek áruházi kínálatát is végigböngésztük,a legolcsóbb „versenyzőket” keresve. Az Auchanban például a Grande márkájú marhahús-, csirkehús- vagy zöldségleves-por 4 adagos kiszerelésben 299 forintba került. A Tesco sajátmárkás zacskós leveséből is 4 tányér jön ki, csirkehúsleves vagy gulyásleves lesz a végeredmény, 319 forintért zacskónként. Az Intersparban a legolcsóbb levespor 439 forintért a Delikát márkájú volt, ebből a felirat szerint 3 tányér leves jön ki.
Ahogy laptársunk, a Piac és Profit is megírta: helyzet van a hulladékgazdálkodási termékdíjak körül – a kormány legutóbbi díjemelési rendelete a beszállítók költségeinek növekedését eredményezi, ami pedig mindig a fogyasztói árakban csapódik le. Az Országos Kereskedelmi Szövetség példaként az étolajat hozta, amelynél palackonként 25-30 forintos emelkedést hozhat a rendelet. Megnéztük, jelenleg mennyibe kerülnek a legolcsóbb literes kiszerelésű napraforgóolajok a hipermarketekben. A legalacsonyabb árat a Tescóban találtuk: a bulgáriai eredetű Klas Oil literje 709 forint volt. Az Auchan 718 forintért adta a sajátmárkás olajat, a Spar pedig 759 forintért.