5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Felmérések szerint 2035-re világszerte 75 millió teljesen elektromos és közel 25 millió hibrid autó közlekedhet majd az utakon , míg 2040-re az újautó-eladások 35 százaléka már elektromos gépjármű lehet . A különböző autógyártóktól már évek óta futószalagon érkeznek az ilyen meghajtású modellek, de akadnak olyan tényezők, amelyek miatt a leendő tulajok gépjárművei a vártnál többet állhatnak a parkolóban.

A vásárlásnál nem elég ugyanis csupán a vételárat és a különböző kedvezményeket figyelembe venni, befolyásoló tényező lehet az aktuális infrastruktúra vagy akár a felhasználói szokások is – írja közleményében a Schneider Electric.

Napjainkban egyre nagyobb teret hódít mind a vállalati, mind a személyes felhasználás terén az elektromos autózás. Több európai ország, köztük Németország, Norvégia és Hollandia is bejelentette azokat a dátumokat, amikortól nem engednek a forgalomba robbanómotoros gépjárműveket.

A tulajdonosok számos előnyét élvezhetik az új technológiának, hiszen ezek az autók lényegében zéró emisszióval és alacsonyabb zajszennyezettséggel működnek, mint belsőégésű társaik. A jelenlegi jogszabályi kereteknek köszönhetően pedig közterületen ingyenesen tölthetők, és üzemeltetésük is lényegesen olcsóbb, mivel egyszerűbb felépítésűek.

Nem mind arany, ami fénylik?

A villanyautó-tulajdonosok 67 százaléka ugyanakkor hátránynak tekinti a túl magas vételárat3, amely arányaiban még a kedvezmények és a vásárlási támogatások mellett is jóval magasabb a robbanómotoros autókéhoz képest.

A hatótáv viszont rövidebb, hiszen az átlagfelhasználó számára elérhető gépjárművek átlagban csupán 120-150 kilométert tesznek meg egy feltöltéssel, ami hideg időben, fagypont alatt rendszerint még tovább csökken.

Az e-mobilitással kapcsolatos ördögi kör, hogy az elektromos autózás elterjedéséhez több töltőpont kellene az utakra. Ahhoz viszont, hogy több töltőt telepítsenek, több e-autóra lenne szükség. A KPMG 1000 vezető autóipari szereplő körében elvégzett kutatása szerint a megkérdezettek 62 százaléka a gyenge infrastruktúrát említette az elektromos autók lehetséges végzeteként.4

Van kiút

A nem megfelelő infrastruktúra nemcsak világviszonylatban, hanem hazánkban is probléma. Az openchargemap.org adatai alapján Magyarországon jelenleg 217 helyszínen összesen 391 töltési pont áll rendelkezésre. Nem meglepő tehát, hogy a villanyautót használók között végzett hazai felmérésben a válaszadók 61 százaléka nyilatkozott úgy, hogy kevés a töltő az utakon.3 A helyzet javítására már folyamatban vannak kezdeményesek, többek között a Jedlik Ányos terv keretein belül.

Felkészülni, vigyázz, rajt!

Mivel hazánkban az elektromos autózás viszonylag újkeletű dolog és ismeretlen terep, a leendő tulajdonosoknak érdemes minél jobban körüljárniuk a témát, és alaposan tájékozódni a mindennapi használathoz kapcsolódó kérdésekben. Kozma László, a Schneider Electric energiamenedzsment szakértője ehhez adott praktikus tanácsokat:

1. „Tankolás” minél gyorsabban

Az elektromos járművek esetében az egyik legfőbb tényező a gyors tölthetőség. Általános szabály, hogy minél nagyobb teljesítmény felvételére alkalmas autót veszünk, annál gyorsabban tölthető fel majd az akkumulátor. Nem mindegy azonban, hogy ehhez milyen töltőt választunk. Fontos szempont az akkumulátor energiatárolási képessége és az autó fogyasztása, de ismernünk kell a maximális töltési teljesítményt is, valamint tisztában lenni azzal, hogy milyen töltésvezérlő van az autóban, illetve milyen a töltési pont kialakítása. Hiába használunk nagy teljesítményű töltőállomást, ha az autónk csak kisebb teljesítmény felvételére képes, illetve fordítva, egy kisebb teljesítményű töltő lassabban tölti fel a nagyobb kapacitás felvételére alkalmas autónkat.

2. Este az autónak is fel kell töltődnie

Az elektromos autók a technológia adottságai miatt jóval előrelátóbb és tervezettebb használatot követelnek meg, mint egy belsőégésű gépjármű. Ennek egyik sarokpontja a nap végi, huzamosabb ideig tartó töltés. Ha ugyanis az autó nem kerül fel éjszakára töltőre, akkor nagy valószínűséggel a következő nap már nem tudjuk használni, vagy nehézségek árán újra kell tervezni a másnapi programot és útvonalat.

3. Töltőállomás otthon

Főként ezért ajánlott a leendő tulajdonosoknak saját töltőegységet felszerelni otthonukban. Nem minden háztartás van azonban felkészülve egy elektromos autó kiszolgálására. Fontos tudni, hogy a hagyományos háztartási aljzatokat nem arra tervezték, hogy minden éjjel öt-hat vagy akár tíz órán keresztül nagy teljesítményeket (2-3 kW) vigyenek át. Ilyen használat mellett a háztartási fali aljzat hamar tönkremegy, jó esetben lekapcsol a védelem, rosszabb esetben pedig tűz keletkezhet. Érdemes tehát számolni azzal, hogy a töltő kiépítése áramszolgáltatói hálózatfejlesztést igényelhet, és átépítéssel, valamint extra költségekkel járhat.

4. Ember tervez(z)

Mivel még nem áll minden sarkon rendelkezésre közületi töltőállomás, ajánlott feltérképezni a lakhelyünkhöz vagy a munkahelyünkhöz legközelebb eső töltőegységeket. Egy hazai felmérés szerint a villanyautó-tulajdonosok 11 százaléka merült már le útközben, így fontos felkészülni a különböző helyzetekre.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG