5p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Felmérések szerint 2035-re világszerte 75 millió teljesen elektromos és közel 25 millió hibrid autó közlekedhet majd az utakon , míg 2040-re az újautó-eladások 35 százaléka már elektromos gépjármű lehet . A különböző autógyártóktól már évek óta futószalagon érkeznek az ilyen meghajtású modellek, de akadnak olyan tényezők, amelyek miatt a leendő tulajok gépjárművei a vártnál többet állhatnak a parkolóban.

A vásárlásnál nem elég ugyanis csupán a vételárat és a különböző kedvezményeket figyelembe venni, befolyásoló tényező lehet az aktuális infrastruktúra vagy akár a felhasználói szokások is – írja közleményében a Schneider Electric.

Napjainkban egyre nagyobb teret hódít mind a vállalati, mind a személyes felhasználás terén az elektromos autózás. Több európai ország, köztük Németország, Norvégia és Hollandia is bejelentette azokat a dátumokat, amikortól nem engednek a forgalomba robbanómotoros gépjárműveket.

A tulajdonosok számos előnyét élvezhetik az új technológiának, hiszen ezek az autók lényegében zéró emisszióval és alacsonyabb zajszennyezettséggel működnek, mint belsőégésű társaik. A jelenlegi jogszabályi kereteknek köszönhetően pedig közterületen ingyenesen tölthetők, és üzemeltetésük is lényegesen olcsóbb, mivel egyszerűbb felépítésűek.

Nem mind arany, ami fénylik?

A villanyautó-tulajdonosok 67 százaléka ugyanakkor hátránynak tekinti a túl magas vételárat3, amely arányaiban még a kedvezmények és a vásárlási támogatások mellett is jóval magasabb a robbanómotoros autókéhoz képest.

A hatótáv viszont rövidebb, hiszen az átlagfelhasználó számára elérhető gépjárművek átlagban csupán 120-150 kilométert tesznek meg egy feltöltéssel, ami hideg időben, fagypont alatt rendszerint még tovább csökken.

Az e-mobilitással kapcsolatos ördögi kör, hogy az elektromos autózás elterjedéséhez több töltőpont kellene az utakra. Ahhoz viszont, hogy több töltőt telepítsenek, több e-autóra lenne szükség. A KPMG 1000 vezető autóipari szereplő körében elvégzett kutatása szerint a megkérdezettek 62 százaléka a gyenge infrastruktúrát említette az elektromos autók lehetséges végzeteként.4

Van kiút

A nem megfelelő infrastruktúra nemcsak világviszonylatban, hanem hazánkban is probléma. Az openchargemap.org adatai alapján Magyarországon jelenleg 217 helyszínen összesen 391 töltési pont áll rendelkezésre. Nem meglepő tehát, hogy a villanyautót használók között végzett hazai felmérésben a válaszadók 61 százaléka nyilatkozott úgy, hogy kevés a töltő az utakon.3 A helyzet javítására már folyamatban vannak kezdeményesek, többek között a Jedlik Ányos terv keretein belül.

Felkészülni, vigyázz, rajt!

Mivel hazánkban az elektromos autózás viszonylag újkeletű dolog és ismeretlen terep, a leendő tulajdonosoknak érdemes minél jobban körüljárniuk a témát, és alaposan tájékozódni a mindennapi használathoz kapcsolódó kérdésekben. Kozma László, a Schneider Electric energiamenedzsment szakértője ehhez adott praktikus tanácsokat:

1. „Tankolás” minél gyorsabban

Az elektromos járművek esetében az egyik legfőbb tényező a gyors tölthetőség. Általános szabály, hogy minél nagyobb teljesítmény felvételére alkalmas autót veszünk, annál gyorsabban tölthető fel majd az akkumulátor. Nem mindegy azonban, hogy ehhez milyen töltőt választunk. Fontos szempont az akkumulátor energiatárolási képessége és az autó fogyasztása, de ismernünk kell a maximális töltési teljesítményt is, valamint tisztában lenni azzal, hogy milyen töltésvezérlő van az autóban, illetve milyen a töltési pont kialakítása. Hiába használunk nagy teljesítményű töltőállomást, ha az autónk csak kisebb teljesítmény felvételére képes, illetve fordítva, egy kisebb teljesítményű töltő lassabban tölti fel a nagyobb kapacitás felvételére alkalmas autónkat.

2. Este az autónak is fel kell töltődnie

Az elektromos autók a technológia adottságai miatt jóval előrelátóbb és tervezettebb használatot követelnek meg, mint egy belsőégésű gépjármű. Ennek egyik sarokpontja a nap végi, huzamosabb ideig tartó töltés. Ha ugyanis az autó nem kerül fel éjszakára töltőre, akkor nagy valószínűséggel a következő nap már nem tudjuk használni, vagy nehézségek árán újra kell tervezni a másnapi programot és útvonalat.

3. Töltőállomás otthon

Főként ezért ajánlott a leendő tulajdonosoknak saját töltőegységet felszerelni otthonukban. Nem minden háztartás van azonban felkészülve egy elektromos autó kiszolgálására. Fontos tudni, hogy a hagyományos háztartási aljzatokat nem arra tervezték, hogy minden éjjel öt-hat vagy akár tíz órán keresztül nagy teljesítményeket (2-3 kW) vigyenek át. Ilyen használat mellett a háztartási fali aljzat hamar tönkremegy, jó esetben lekapcsol a védelem, rosszabb esetben pedig tűz keletkezhet. Érdemes tehát számolni azzal, hogy a töltő kiépítése áramszolgáltatói hálózatfejlesztést igényelhet, és átépítéssel, valamint extra költségekkel járhat.

4. Ember tervez(z)

Mivel még nem áll minden sarkon rendelkezésre közületi töltőállomás, ajánlott feltérképezni a lakhelyünkhöz vagy a munkahelyünkhöz legközelebb eső töltőegységeket. Egy hazai felmérés szerint a villanyautó-tulajdonosok 11 százaléka merült már le útközben, így fontos felkészülni a különböző helyzetekre.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Az élelmiszer árrésstop jogi szempontból a boltokra nézve
PR | 2025. május 9. 15:48
Újabb rendelettel szabályozza a magyar kormány az élelmiszerárakat, ami a korábbi árstoppal ellentétben mind a gyakorlati alkalmazhatóság, mind a jogi kérdések tekintetében rengeteg kérdést vet fel a vásárlók és a boltok szemszögéből egyaránt.
Vásárló Kezd kopni az árrésstop? Sokkal többe kerül a családi nagybevásárlás, mint egy éve
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. május 8. 05:36
A Privátbankár Árkosár-felmérésben szereplő árrésstoppal érintett termékek májusban valamivel drágábbak lettek, mint egy hónapja, összességében mégis csökkent a végösszeg áprilishoz képest – hála annak, hogy a hipermarketek nem próbálják meg a többi termék drágításával pótolni a veszteséget. Bár vannak árrésstopos termékek, amelyek jóval olcsóbbak most, mint tavaly, fájó látni, hogy mennyivel drágább a családi nagybevásárlás, mint 2024 májusában.
Vásárló Itt a magyarázat: ezért nem ösztökélhette az embereket vásárlásra az árrésstop
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 10:57
A Nemzetgazdasági Minisztérium, az Országos Kereskedelmi Szövetség és az elemzők is reagáltak a vártnál gyengébb márciusi kiskereskedelmi adatra.
Vásárló Kellemetlen meglepetéssel szolgált a statisztikai hivatal
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 08:30
A KSH közlése szerint a kiskereskedelmi forgalom márciusban 0,5 százalékkal lett alacsonyabb a februárinál, miközben az éves növekedési dinamika is jelentősen mérséklődött.
Vásárló Egy óra, ami többet ér, mint egy budapesti villa
Kenessei András | 2025. május 3. 16:59
Melyik a világ legértékesebb órája? Egy svájci karóra, amely nem aranyból készült, mégis rekordáron kelt el egy hongkongi aukción. Miért éri meg több millió dollárt egyetlen acél karóra? Megmutatjuk a titkát és a háttértörténetét!
Vásárló Magával ragadó eredmények hajtetoválás segítségével
Márkázott tartalom | 2025. május 3. 11:26
Rengeteg férfi küzd kopaszodással, amely nemcsak esztétikai szempontból előnytelen, de a közérzetre is negatívan hat. Van azonban egy olyan eljárás, amely megoldást jelenthet a problémára, és ezért még csak mélyen a zsebünkbe sem kell nyúlni. (Nem úgy, mint például a hajbeültetés esetében.) Az alábbiakban bemutatjuk azt a módszert, amely pénzügyi szempontból is előnyös lehet hajhullás ellen!
Vásárló Ezerboltos offenzívát indít a Penny Magyarország mellett
Buksza blog | 2025. május 3. 10:37
A Penny tulajdonosa, a német Rewe boltlánc a romániai piacban lát fantáziát Kelet-Közép-Európában, ezért úgy döntött, hogy egy rakás pénzt fordít ottani eladásai felpörgetésére.
Vásárló Nem tudja, mit csináljon Mikulás után a csomagokkal? Hasznosítson újra!
Márkázott tartalom | 2025. május 2. 11:21
A decemberi ünnepek elmaradhatatlan része a mikuláscsomag – színes papírba csomagolt csokimikulás, szaloncukor, édességek tömkelege. A gyermekek boldogan bontogatják őket, a szülők pedig gyakran előre tudják: ez a sok édesség bizony nem fog elfogyni! De mihez kezdjen akkor velük az ember?
Vásárló Nagyon berágtak a dánok, az amerikai ikont is büntetik Trump szívózása miatt
Buksza blog | 2025. május 1. 13:01
A dánok nagyon zokon vették, hogy az amerikai elnök arról lamentál, hogy az Egyesült Államoknak annektálnia kellene a Dániához tartozó Grönlandot, ahogy az oroszok lenyúlták Ukrajnától a Krímet.
Vásárló Egy termék mind felett – csalóka árváltozás a diszkontokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. május 1. 05:48
Első ránézésre jelentős, bő 2 százalékos drágulással zárult az április a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint. Ha azonban a sajtot kivesszük a képletből, akkor sokkal barátságosabb az összkép. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG