3p
A férfiak ritkábban, de többet költve kényeztetik magukat élvezeti cikkek vásárlásával, s - ellentétben a hölgyekkel - utólag sem érzik felesleges pénzkidobásnak az elköltött forintokat. A Nielsen szerint hosszú évek után újra nő az üzletág hazai forgalma.

A MasterCard legutóbbi felmérése szerint az európaiak 42 százaléka költ rendszeresen önmagára, ami majdnem 10 százalékos növekedést jelent tavalyhoz képest. Ráadásul a kényeztetés terén messze nem a hölgyek járnak elől: a 17 európai országban készített felmérés szerint az élvezeti cikkek terén több mint kétszer annyi férfi (18%) van, aki 30 000 forintnál (100 eurónál) többet költ magára egy vásárlás során, mint nő (8%). Ugyanakkor továbbra is az alacsony összegű készítmények azok, amelyek gyorsan a kosárba kerülnek: a megkérdezetteknek csupán kevesebb, mint harmada az, aki 6 000 forintot (20 eurót) vagy annál is alacsonyabb összeget szán magára vásárlásonként. Ez az adat is bizonyítja, hogy az élvezeti szerek piacán kifejezetten erős az impulzusvásárlás aránya, amikor hirtelenjében hozzuk meg a vásárlási döntéseket.

A férfiak inkább élményekre, így például utazásra, szórakozásra vagy technológiai eszközökre költenek, míg a nők hajlamosabbak magazinokat, édességeket, szépészeti cikkeket vásárolni.

Bár a férfiak a nagyobb költekezők, inkább a nők azok, akik hangulatjavítás érdekében nyúlnak a pénztárcájukhoz: a nők fele, a férfiaknak csupán harmada nyilatkozott úgy, hogy az élvezeti cikkek beszerzésével az a céljuk, hogy felvidítsák magukat. A legboldogabbak Európában a törökök lesznek a vásárlástól: míg a nőknek 67 százaléka, addig a férfiak 51 százaléka leli örömét az ilyen készítmények vásárlásában, ezért nem is meglepő, hogy négy törökből három legalább havonta kedveskedik magának valamivel.

Ugyanakkor az impulzusvásárlás bűntudatot is okozhat – főleg a hölgyeket mardossa a lelkiismeret élvezeti cikkek vásárlása után: A nők 16 százaléka gondolja azt, hogy inkább spórolnia kellett volna, sőt a svéd hölgyek 26 százaléka érez bűntudatot, míg a férfiaknál ez az arány csupán 12 százalék.

A MasterCard felmérése szerint januárban hajlamosabbak vagyunk magunkra fordítani figyelmünket – ebben a hónapban ugyanakkor meglepetésre inkább a férfiak költenek többet a személyes élvezetekre.

Sikerév volt itthon is

A Nielsen Kiskereskedelmi Indexe szerint egyébként tavaly az év első tíz hónapjában 6 százalékkal többet, 270 milliárd forintot költöttek a magyar háztartások háztartási vegyi árukra és kozmetikumoknál, ráadásul tavaly hosszú évek után már mennyiségi bővülés is tapasztalható volt.

A Nielsen szerint a forgalombővülés koncentrált volt: átlag felett, 7-9 százalékkal emelkedett értéket tekintve a bolti eladás a legnagyobb forgalmú tíz vegyi és kozmetikai termék közül mosószerből, pelenkából, öblítőből, dezodorból, fogkrémből és tusfürdőből. Ennél is jelentősebb, kétszámjegyű emelkedést regisztrált a Nielsen például konyhai papírtörlőnél és fogkefénél, mennyiséget tekintve pedig légfrissítőből, valamint elektromos fogkeféből.

Az értékesítés ugyanakkor tagoltabb lett: a 2500 négyzetméter feletti üzletekben az egy évvel korábbi 35 százalék helyett már csak a forgalom 34 százaléka zajlott, igaz, ezen belül az igazábn nagy méretű elárusító helyek - a szupermarketek és diszkontok forgalma 19-ről 20 százalékra emelkedett.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló 10 spórolási tipp, amit bárki könnyedén bevezethet a mindennapokban
PR | 2025. szeptember 30. 11:11
A spórolás sokaknak egyet jelent a lemondással, pedig valójában apró szokásokról van szó. Ha kicsit tudatosabban figyelünk a mindennapi döntéseinkre, a hónap végén sokkal több pénz maradhat a zsebünkben. Nem kell drasztikus változtatásokat tennünk, elég, ha néhány kisebb lépést fokozatosan beépítünk az életünkbe.
Vásárló Esedékes egy tankolás? Ennyibe kerül most a benzin és a gázolaj
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 18. 13:14
Jó hír, hogy nem változik sem a benzin, sem a gázolaj nagykereskedelmi ára pénteken.
Vásárló Legalább rossz hírt nem kaptak a magyar autósok
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 11. 12:11
De jót sem.
Vásárló Régi kazetták: felbecsülhetetlen emlék, pontosan meghatározott érték
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 9. 11:57
Nem is olyan régen ki gondolta volna, hogy a VHS kazetták csillaga egyszer leáldozik majd. Az ilyen kazettákon őrzött emlékek felbecsülhetetlen értéket képviselnek, de technológiai akadályok miatt egyre nehezebben válnak hozzáférhetővé – ami érthető okokból kétségbeejtő lehet.
Vásárló Miért fontos a hőkamerás vizsgálat házfelújítás előtt?
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 8. 14:38
Egy lakás vagy ház felújítása előtt az alapos tervezés nélkülözhetetlen. A hőkamerás vizsgálat az egyik legjobb módszer, amely révén pontosan láthatóvá válnak az épület hőveszteségi pontjai. 
Vásárló A székhelyhasználat jogcímét igazoló okirat jelentősége
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 8. 14:27
Gondolt már arra, miért elengedhetetlen, hogy egy vállalkozás a bérbe vett ingatlanra vonatkozó jogviszonyt írásban is igazolni tudja? 
Vásárló Hogyan tüntesd el a nikotin- és beázásfoltokat a falról?
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 8. 11:27
Képzeld el, hogy frissen festett falra tekintesz. Minden nagyszerűen néz ki, de néhány nap múlva észreveszed, hogy a régi, makacs foltok újra megjelennek. Az ilyen problémák igazán bosszantóak, hiszen a beázás nyomai, a dohányfüst okozta sárgás elszíneződések vagy egy konyhai baleset után ottmaradt korom foltjai rendre visszatérnek. 
Vásárló A frontok hatása a szervezetünkre
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 8. 11:06
Talán nincs is olyan ember, akit ne viselne meg az állandó időjárás-változás. Ki az ízületeiben érzi, ha jön a melegfront, ki fejfájástól szenved, ha hidegebbre fordul az idő. A kellemetlen tünetek befolyásolják a közérzetet, de a napi feladatok elvégzésére is kihathatnak – akár a munka során is teljesíthetünk rosszul, amely anyagi következményekkel is járhat.
Vásárló Van, ami 50-60 százalékkal drágább, mint tavaly – ennyibe kerül most a családi nagybevásárlás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. szeptember 8. 05:49
Hajszál híján ismét két számjegyű áremelkedést tapasztalt éves szinten a hazai hipermarketekben a Privátbankár Árkosár-felmérése – 38 ezer forintba kerül egy átlagos családi élelmiszer-nagybevásárlás, ez valamivel kevesebb, mint augusztusban. Szélsőséges árváltozásokat találtunk: a frissen meghosszabbított árrésstopos termékek között komolyabb csökkenést is mértünk, más termékeknél viszont 50-60 százalékos éves drágulás is előfordul.
Vásárló A bagel titka és varázsa
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 5. 10:33
Gondoltál már arra, honnan származik a bagel, ez a népszerű reggeli finomság? A pékáruk rajongói bizonyára örömmel hallják, hogy a bagel Budapesten is hódít.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG