3p
A férfiak ritkábban, de többet költve kényeztetik magukat élvezeti cikkek vásárlásával, s - ellentétben a hölgyekkel - utólag sem érzik felesleges pénzkidobásnak az elköltött forintokat. A Nielsen szerint hosszú évek után újra nő az üzletág hazai forgalma.

A MasterCard legutóbbi felmérése szerint az európaiak 42 százaléka költ rendszeresen önmagára, ami majdnem 10 százalékos növekedést jelent tavalyhoz képest. Ráadásul a kényeztetés terén messze nem a hölgyek járnak elől: a 17 európai országban készített felmérés szerint az élvezeti cikkek terén több mint kétszer annyi férfi (18%) van, aki 30 000 forintnál (100 eurónál) többet költ magára egy vásárlás során, mint nő (8%). Ugyanakkor továbbra is az alacsony összegű készítmények azok, amelyek gyorsan a kosárba kerülnek: a megkérdezetteknek csupán kevesebb, mint harmada az, aki 6 000 forintot (20 eurót) vagy annál is alacsonyabb összeget szán magára vásárlásonként. Ez az adat is bizonyítja, hogy az élvezeti szerek piacán kifejezetten erős az impulzusvásárlás aránya, amikor hirtelenjében hozzuk meg a vásárlási döntéseket.

A férfiak inkább élményekre, így például utazásra, szórakozásra vagy technológiai eszközökre költenek, míg a nők hajlamosabbak magazinokat, édességeket, szépészeti cikkeket vásárolni.

Bár a férfiak a nagyobb költekezők, inkább a nők azok, akik hangulatjavítás érdekében nyúlnak a pénztárcájukhoz: a nők fele, a férfiaknak csupán harmada nyilatkozott úgy, hogy az élvezeti cikkek beszerzésével az a céljuk, hogy felvidítsák magukat. A legboldogabbak Európában a törökök lesznek a vásárlástól: míg a nőknek 67 százaléka, addig a férfiak 51 százaléka leli örömét az ilyen készítmények vásárlásában, ezért nem is meglepő, hogy négy törökből három legalább havonta kedveskedik magának valamivel.

Ugyanakkor az impulzusvásárlás bűntudatot is okozhat – főleg a hölgyeket mardossa a lelkiismeret élvezeti cikkek vásárlása után: A nők 16 százaléka gondolja azt, hogy inkább spórolnia kellett volna, sőt a svéd hölgyek 26 százaléka érez bűntudatot, míg a férfiaknál ez az arány csupán 12 százalék.

A MasterCard felmérése szerint januárban hajlamosabbak vagyunk magunkra fordítani figyelmünket – ebben a hónapban ugyanakkor meglepetésre inkább a férfiak költenek többet a személyes élvezetekre.

Sikerév volt itthon is

A Nielsen Kiskereskedelmi Indexe szerint egyébként tavaly az év első tíz hónapjában 6 százalékkal többet, 270 milliárd forintot költöttek a magyar háztartások háztartási vegyi árukra és kozmetikumoknál, ráadásul tavaly hosszú évek után már mennyiségi bővülés is tapasztalható volt.

A Nielsen szerint a forgalombővülés koncentrált volt: átlag felett, 7-9 százalékkal emelkedett értéket tekintve a bolti eladás a legnagyobb forgalmú tíz vegyi és kozmetikai termék közül mosószerből, pelenkából, öblítőből, dezodorból, fogkrémből és tusfürdőből. Ennél is jelentősebb, kétszámjegyű emelkedést regisztrált a Nielsen például konyhai papírtörlőnél és fogkefénél, mennyiséget tekintve pedig légfrissítőből, valamint elektromos fogkeféből.

Az értékesítés ugyanakkor tagoltabb lett: a 2500 négyzetméter feletti üzletekben az egy évvel korábbi 35 százalék helyett már csak a forgalom 34 százaléka zajlott, igaz, ezen belül az igazábn nagy méretű elárusító helyek - a szupermarketek és diszkontok forgalma 19-ről 20 százalékra emelkedett.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG