4p

Betett a gazdasági helyzet a műhúsoknak: egyre inkább kifarolnak a befektetők a vegán húshelyettesítő termékeket gyártó cégek mögül. A szakértők szerint a jövő a hagyományos húsokra még inkább hasonlító, fermentált növényi termékeké.  

Változások jöhetnek az élelmiszerek piacán: az elmúlt időszakban egyre nagyobb népszerűségnek örvendő műhúsokat kevesebben keresik a boltokban. A növényi alapú húsipari startupokhoz kockázati tőkaalapoktól érkező befektetések összege öt éve nem látott mélységbe süllyedt. Egyebek mellett ez derül ki a Financial Times és a Grocery Gazette brit élelmiszer-kiskereskedelmi szakportál összefoglalóiból. 

Drasztikus csökkenés

A műhúsok iránit kereslet csökkenésének oka a Financial Times cikke szerint részben az, hogy a központi bankok a magas infláció megfékezése érdekében megemelték a kamatokat, a vásárlók pedig visszafogták a fogyasztásukat, a befektetők óvatosabbá váltak. A PitchBook adatszolgáltató szerint 2022 első negyedévében a növényi alapú húshelyettesítőket gyártó startupok 553,7 millió fontot (majdnem 244 milliárd forintot) tudtak behúzni kockázati tőkéből, addig ez az összeg az idei év azonos időszakában drasztikusan visszaesett 59,2 millió fontra (alig több mint 26 milliárd forintra) csökkent.

A műhúsokat gyártó startupoknak nem megy jól. Fotó: Depositphotos
A műhúsokat gyártó startupoknak nem megy jól. Fotó: Depositphotos

A másik beszédes PitchBooktól származó adat: a növényi alapú húsra összpontosító startupok az első negyedévben mindössze 22 üzlet keretében 75,2 millió dollárt (25,7 milliárd forintot) szereztek a kockázati tőkecégektől, ami a tavalyi év azonos időszakában elért 703 millió dollárhoz (több mint 240 milliárd forinthoz) képest szintén jelentős csökkenést takar.

Az iparág iránti egykor jelentős volt a lelkesedés, de a számok azt mutatják, hogy a befektetők, köztük a műhúsokat fejlesztő startupok egyik fő finanszírozási támaszát jelentő kockázati tőkealapok visszafogták magukat. Carlotte Lucas, a Good Food Institute Europe érdekvédelmi szervezet vállalati kapcsolatokért felelős vezetője szerint a növényi alapú, húshelyettesítőket gyártó iparág ki van téve az infláció és az emelkedő kamatok kettősének. 

Csődeljárás és gyenge kereslet

A vásárlók és a befektetők hátrább lépése máris kárt okozott az ágazatnak. A kaliforniai székhelyű Tattooed Chef bejelentette, hogy csődvédelmet kér, míg a Plant & Bean húsalternatívákat gyártó vállalat júniusban a költségek emelkedése miatt csődeljárást kezdeményezett. Az egyik legismertebb húspótlókat gyártó cég, a Beyond Meat mintegy 366 millió dolláros (125,2 milliárd forintos) veszteséget szenvedett, és májusban bejelentette, hogy új részvények kibocsátásával 200 millió dolláros (68,2 milliárd forintos) tőkebevonást hajtana végre.  

Az Egyesült Királyságban hasonló a helyzet, a Grocery Gazette szerint júniusban a VFC növényi alapú húspótlókat gyártó cég kötött megállapodást a Meatless Farm nevű vegán húsokat készítő céggel, hogy megmentse azt. A Meatless Farm júniusban elbocsátotta alkalmazottainak nagy részét, és miután sikertelenül próbált új befektetőket találni, csődeljárás alá került. A VFC 2020-ban indult el Vegan Fried Chick*n néven, és a KFC húsmentes riválisaként pozícionálta magát. A VFC márka 2021-ben debütált a Tescónál, és azóta már több brit élelmiszerlánc, például a Sainsbury's, a a Morrisons és a Waitrose is forgalmazza a termékeit. 

Idén más termékek is szenvedtek a gyenge eladásoktól: a Nestlé például kivonta a húsmentes márkáját, a Garden Gourmet-t és a borsóalapú tejalternatíváját, a Wunda-t az Egyesült Királyságban és Írországban a kiskereskedelmi forgalomból. A lépésre azért került sor, mert a márkák a jelenlegi piaci körülmények között "nem életképesek", a Garden Gourmet például 2022-ben mindössze 2,2 millió font árbevételt ért el. A Heck kolbászokat gyártó cég pedig a kereslet hiánya miatt 10 termékről kettőre csökkentette húsmentes termékeinek a választékát. A cég társalapítója szerint azonban a húsmentes alternatívák iránti kereslet visszatér.

Műhús helyett fermentált fehérjék

A kockázatitőke-befektetők ugyanakkor nem mondtak le teljesen az ágazatról. Miközben a növényi alapú alternatívák finanszírozása csökkent, a befektetők figyelme egyre inkább a laboratóriumban termesztett és fermentált fehérjealternatívákat fejlesztő startupok felé fordult. A PitchBook szerint az ilyen termékeket fejlesztő vállalatok az első negyedévben 356,6 millió dollár (122 milliárd forint) tőkét gyűjtöttek.  

Andrew Ive, a Big Idea Ventures élelmiszeripari technológiai befektetési cég alapítója elmondta: 

 a befektetők a nehezebb környezet ellenére olyan technológiákat keresnek, amelyek "bioazonos" termékeket hoznak létre, azaz olyanokat, amelyek megkülönböztethetetlenek a valódi hústól.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG