4p

Betett a gazdasági helyzet a műhúsoknak: egyre inkább kifarolnak a befektetők a vegán húshelyettesítő termékeket gyártó cégek mögül. A szakértők szerint a jövő a hagyományos húsokra még inkább hasonlító, fermentált növényi termékeké.  

Változások jöhetnek az élelmiszerek piacán: az elmúlt időszakban egyre nagyobb népszerűségnek örvendő műhúsokat kevesebben keresik a boltokban. A növényi alapú húsipari startupokhoz kockázati tőkaalapoktól érkező befektetések összege öt éve nem látott mélységbe süllyedt. Egyebek mellett ez derül ki a Financial Times és a Grocery Gazette brit élelmiszer-kiskereskedelmi szakportál összefoglalóiból. 

Drasztikus csökkenés

A műhúsok iránit kereslet csökkenésének oka a Financial Times cikke szerint részben az, hogy a központi bankok a magas infláció megfékezése érdekében megemelték a kamatokat, a vásárlók pedig visszafogták a fogyasztásukat, a befektetők óvatosabbá váltak. A PitchBook adatszolgáltató szerint 2022 első negyedévében a növényi alapú húshelyettesítőket gyártó startupok 553,7 millió fontot (majdnem 244 milliárd forintot) tudtak behúzni kockázati tőkéből, addig ez az összeg az idei év azonos időszakában drasztikusan visszaesett 59,2 millió fontra (alig több mint 26 milliárd forintra) csökkent.

A műhúsokat gyártó startupoknak nem megy jól. Fotó: Depositphotos
A műhúsokat gyártó startupoknak nem megy jól. Fotó: Depositphotos

A másik beszédes PitchBooktól származó adat: a növényi alapú húsra összpontosító startupok az első negyedévben mindössze 22 üzlet keretében 75,2 millió dollárt (25,7 milliárd forintot) szereztek a kockázati tőkecégektől, ami a tavalyi év azonos időszakában elért 703 millió dollárhoz (több mint 240 milliárd forinthoz) képest szintén jelentős csökkenést takar.

Az iparág iránti egykor jelentős volt a lelkesedés, de a számok azt mutatják, hogy a befektetők, köztük a műhúsokat fejlesztő startupok egyik fő finanszírozási támaszát jelentő kockázati tőkealapok visszafogták magukat. Carlotte Lucas, a Good Food Institute Europe érdekvédelmi szervezet vállalati kapcsolatokért felelős vezetője szerint a növényi alapú, húshelyettesítőket gyártó iparág ki van téve az infláció és az emelkedő kamatok kettősének. 

Csődeljárás és gyenge kereslet

A vásárlók és a befektetők hátrább lépése máris kárt okozott az ágazatnak. A kaliforniai székhelyű Tattooed Chef bejelentette, hogy csődvédelmet kér, míg a Plant & Bean húsalternatívákat gyártó vállalat júniusban a költségek emelkedése miatt csődeljárást kezdeményezett. Az egyik legismertebb húspótlókat gyártó cég, a Beyond Meat mintegy 366 millió dolláros (125,2 milliárd forintos) veszteséget szenvedett, és májusban bejelentette, hogy új részvények kibocsátásával 200 millió dolláros (68,2 milliárd forintos) tőkebevonást hajtana végre.  

Az Egyesült Királyságban hasonló a helyzet, a Grocery Gazette szerint júniusban a VFC növényi alapú húspótlókat gyártó cég kötött megállapodást a Meatless Farm nevű vegán húsokat készítő céggel, hogy megmentse azt. A Meatless Farm júniusban elbocsátotta alkalmazottainak nagy részét, és miután sikertelenül próbált új befektetőket találni, csődeljárás alá került. A VFC 2020-ban indult el Vegan Fried Chick*n néven, és a KFC húsmentes riválisaként pozícionálta magát. A VFC márka 2021-ben debütált a Tescónál, és azóta már több brit élelmiszerlánc, például a Sainsbury's, a a Morrisons és a Waitrose is forgalmazza a termékeit. 

Idén más termékek is szenvedtek a gyenge eladásoktól: a Nestlé például kivonta a húsmentes márkáját, a Garden Gourmet-t és a borsóalapú tejalternatíváját, a Wunda-t az Egyesült Királyságban és Írországban a kiskereskedelmi forgalomból. A lépésre azért került sor, mert a márkák a jelenlegi piaci körülmények között "nem életképesek", a Garden Gourmet például 2022-ben mindössze 2,2 millió font árbevételt ért el. A Heck kolbászokat gyártó cég pedig a kereslet hiánya miatt 10 termékről kettőre csökkentette húsmentes termékeinek a választékát. A cég társalapítója szerint azonban a húsmentes alternatívák iránti kereslet visszatér.

Műhús helyett fermentált fehérjék

A kockázatitőke-befektetők ugyanakkor nem mondtak le teljesen az ágazatról. Miközben a növényi alapú alternatívák finanszírozása csökkent, a befektetők figyelme egyre inkább a laboratóriumban termesztett és fermentált fehérjealternatívákat fejlesztő startupok felé fordult. A PitchBook szerint az ilyen termékeket fejlesztő vállalatok az első negyedévben 356,6 millió dollár (122 milliárd forint) tőkét gyűjtöttek.  

Andrew Ive, a Big Idea Ventures élelmiszeripari technológiai befektetési cég alapítója elmondta: 

 a befektetők a nehezebb környezet ellenére olyan technológiákat keresnek, amelyek "bioazonos" termékeket hoznak létre, azaz olyanokat, amelyek megkülönböztethetetlenek a valódi hústól.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Új korszakba lép a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. december 3. 12:56
Hiába a hírnév, a Dr. Martensnél a túlélésről szólt az elmúlt fél év.
Vásárló A Temu megtalálta a vásárlók gyenge pontját
Buksza blog | 2024. december 3. 11:48
Egy évvel ezelőtt a két kínai online óriás, amelyek hatalmas felfordulást hoztak a kiskereskedelemben, még nem tudták kimazsolázni az év végi bevásárlási szezon legjobb falatját.
Vásárló Ijesztő drágulás a magyar diszkontokban – majdnem a duplájára nőtt a legolcsóbb tojások ára
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. december 2. 05:41
Összességében visszafogottan emelkedett havi és éves szinten is a diszkontokban megvehető alapélelmiszerek ára a Privátbankár Diszkont Árkosara szerint. Ugyanakkor a tojás egészen durva mutatvánnyal rukkolt elő, ami a külföldi helyzetet tekintve annyira nem is meglepő. 
Vásárló A kozmetikai ipar trükkjei – nesze neked, fogyasztóvédelem
Elek Lenke | 2024. december 1. 14:46
Elképesztő mennyiségű, márkájú, fajtájú arc-, kéz- és lábkrémet, lemosót, tonikot, arcmaszkot, szemránckrémet lehet kapni – de hogy melyiket válasszuk, abban senki sem segít. Közben trükkök százaival próbálnak minket befolyásolni.
Vásárló Éves megyei matrica – egy költséghatékony opció
Márkázott tartalom | 2024. november 28. 10:54
Az autópálya matrica kínálat változásainak első lépése a 2015-ben, vármegyékre érvényes matricák bevezetése volt. Az új termék népszerűsége pedig azóta is töretlen, hiszen évek óta az eladási statisztikák élén találhatjuk azt, ez pedig várhatóan jövőre sem változik.
Vásárló A nap képe: dupla annyiba kerül a kolbász Budapesten, mint Bécsben
Privátbankár.hu | 2024. november 27. 17:04
Hihetetlenül hangzik, de igaz: a magyar fővárosban sokkal drágább az utcán kolbászozni, mint az osztrákban.
Vásárló Mi kell egy modern ergonomikus irodába?
Márkázott tartalom | 2024. november 25. 17:48
A modern, egészséges munkakörnyezet már régen nem csupán egy asztal és egy szék kombinációját jelenti. Az ergonomikus iroda kialakítása kulcsfontosságú a munkavállalók egészsége, kényelme – és produktivitása szempontjából is. A dolgozók fizikai és mentális jólétének támogatása kulcsfontosságú egy vállalat működése során, hiszen ezáltal elhivatottságuk, munkakedvük és hatékonyságuk is nő, de mi mindenre van szükség egy ergonomikus iroda kialakításához? Ezt vizsgáljuk az alábbiakban. 
Vásárló Árat csökkentett a Penny tulajdonosa az egyik kedvenc piacán
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 24. 19:44
A kelet- és közép-európai országok kiskereskedelmének sokszínűségére példa, hogy a Magyarországon a Pennyvel jelen lévő német REWE Group Bulgáriában a Billa áruházakkal szerzett nagy piaci részesedést.
Vásárló Kedves Temu, kérlek, menj innen!
Buksza blog | 2024. november 24. 14:31
Miközben a számos országban letarolják az online kereskedelmet az ágazat kínai óriásai, Délkelet-Ázsiában nem fogadják tárt karokkal a „nagy sárkányokat”. Magyarország és ellencsapásra készül. 
Vásárló Ikonikus termékével csábítja a vásárlókat legújabb boltjába az Ikea
Buksza blog | 2024. november 23. 16:49
Egy olyan, már-már prózai termék, mint a bevásárlószatyor, akár ikonná is válhat, amelyre marketingkampányt lehet építeni. Az Ikea pontosan ezt teszi az igencsak elegánsnak ígérkező új boltjában.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG