Az EU-ban egységesen kötelező autópálya-használati díj bevezetését javasolja a német konzervatív CDU parlamenti (Bundestag) frakcióvezetője. Volker Kauder szerint az egységes autópályadíj értelmes megoldás lenne, amennyiben nem emelné az autósok terheit. Ha sikerülne összehangolni az uniós országok díjrendszereit, akkor "az emberek azt mondanák, hogy igen, az EU tett valami hasznosat" - vélekedett a politikus a Die Welt című lap online kiadásában csütörtökön ismertetett interjúban. Ugyanakkor egyelőre nem körvonalazódik a "valóban az egész EU-ra kiterjedő" rendszer - tette hozzá.
Áprilisban az ugyancsak CDU-s Günther Oettinger, az Európai Bizottság energiaügyi biztosa vetette fel, hogy a csak a külföldi autósokat terhelő németországi autópályadíj bevezetése körüli vita helyett napirendre kellene tűzni az egységes uniós úthasználati díj kérdését. Oettinger és Kauder egyaránt azt javasolja, hogy a közös rendszerben beszedett díjat irányítsák a tagországok költségvetésébe, és fordítsák az úthálózat fejlesztésére.
A CDU bajor testvérpártja, a CSU nyomására a német kormány felvette programjába a külföldi autósokat terhelő sztrádahasználati díj bevezetését. A közlekedési minisztérium tervei szerint az idén megalkotják a szükséges jogszabályokat, és 2016-ban elindítják a rendszert.
A csaknem 13 ezer kilométeres német autópálya-hálózat használatáért a 12 tonna össztömeg feletti tehergépjárművek után már 2005 óta fizetni kell, és 2012-ben több mint ezer kilométernyi főutat is fizetőssé tettek. 2015-től a 7,5 tonna össztömeg feletti tehergépjárművek után kell majd fizetni, és 1000 kilométerrel növelik a díjfizetési kötelezettség alá vont szakaszok hosszát a kétszer kétsávos autóutak hálózatában.
M5-ös csomópont (Fotó: Wikimedia Commons, Civertan) |