Az üzletek forgalmának volumene 6,6 százalékkal nőtt, elérte a 11,4 milliárd dollárt. A fekete péntek a nagy árleszállítások napja, a karácsonyi ajándékvásárlási szezon kezdete az Egyesült Államokban. Az elnevezés onnan ered, hogy ezen a napon billen át „feketébe”, azaz nyereségbe a cégek éves eredménye.
AZ IBM internetes kereskedelem kutatására szakosodott cége, a Coremetrics szerint a hálaadás napján (csütörtökön) a tavalyihoz képest 39,3 százalékkal, a "fekete pénteken" pedig 24,3 százalékkal nőtt a forgalom. Az NPD Group szerint azonban az értékét tekintve a fogyasztásban csak 3 százalékos volt a növekedés.
Ki korán kel, aranyat lel?
A Coremetrics grafikonja a fekete pénteki online vásárlások napi eloszlásáról
Az előrejelzések szerint rekordot fog felállítani a "kiberhétfő" is; ma, amikor a hálaadási ünnepi hétvége után az emberek visszatérnek a munkahelyi számítógépeikhez. A várakozások szerint az amerikai fogyasztók hétfőn, amikor a netáruházak 80 százaléka akciókat kínál majd, 1200 milliárd dollárt fognak elkölteni.
A Coremetrics szerint novemberben az online kereskedelem 15 százalékát az okostelefon- és a táblakomputer-vásárlások tették ki.
Ezúttal mindenki túlélte
Az észak-karolinai Fayetteville-ben, a Cross Creek Mallban éjjel kettőkor dördültek lövések. Sebesülés nem történt, de a vásárlók egy része elmenekült és néhány üzlet bezárt. Ugyanebben az államban, a kinstoni Walmart áruházban a biztonsági emberek könnygázzal fékeztek meg egy vásárlót.
Los Angeles környékén egy nő paprikaspray-vel fújta le a többi vásárlót, hogy hozzáférjen egy általa kiszemelt árucikkhez a Walmartban. A helyi idő szerint még csütörtök éjjel kitört kavarodásban 20 ember sérült meg könnyebben.
Dulakodásról, verekedésről több helyről érkezett beszámoló. A New York állambeli Rome Walmartjában például két nő sérült meg. 2008-ban egy Walmart áruházban a tömeg agyontaposott egy biztonsági őrt.
Bár nem feltétlenül kell átszelnünk az óceánt egy kis konzum-idiotizmusért (emlékeznek még a Penny Market 2009-es 500 forintos sajt-akciójára?), tanulságos az alábbi videó, amelyen a michigani vásárlók ölre mennek az 1,28 dolláros (nagyjából 300 forintos) fürdőlepedőkért a Walmartban.