1p
Elkerülhetetlen a tejtermékek kereskedelmi átadási árainak emelése, augusztustól ezért átlagosan legalább 8-10 százalékos - termékféleségenként differenciált mértékű – fogyasztóiár-emelkedés is várható - közölte a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács kedden az MTI-vel.

A terméktanács közleménye az áremelkedés okaként az unió tejpiacán kialakult növekvő keresletet említi, ami már nemcsak az alapanyagot, a nyerstejet érinti, hanem többletigény mutatkozik a tejpor és a feldolgozott termékek piacán is. Emellett érvényesül az e-útdíj bevezetésével megjelenő többletköltségek hatása, valamint az adórendszer és az energiaárak vállalkozásokat terhelő változása, továbbá az, hogy a szélsőséges időjárási viszonyok rontják az egyenletes alapanyag-ellátás biztonságát.

Lukács László, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója kedden az MTI-nek kifejtette: a fogyasztói árakban az átadási árak - átlagosan 8-10 százalékos - növekedése a legtöbb esetben várhatóan érvényesülni fog. A fogyasztói árak emelkedése valószínűleg az alacsonyabban feldolgozott termékkörben érvényesül elsősorban, például a folyadéktej, a trappista sajt, tejföl, tehéntúró árában. A magasabban feldogozott, nagyobb hozzáadott értéket tartalmazó termékek ebben a tekintetben kevésbé rugalmasak a szakember szerint.

A közlemény emlékeztet: a terméktanács már tavaly augusztusban előre jelezte, hogy a piaci tendenciákat figyelembe véve 6-9 hónapon belül jelentős keresleti piac alakulhat ki. Ez pedig a felvásárlási árak, majd annak következtében a fogyasztói árak jelentős emelkedéséhez vezethet.

Az akkori figyelemfelhívás beigazolódott - mutat rá a közlemény. A múlt év augusztusi kilogrammonkénti 79 forintos felvásárlási ár decemberre meghaladta a 90 forintot, idén júniusra pedig elérte a 95 forintot. Ehhez igazodva a terméktanács elnöksége legutóbbi ülésén megemelte a tej felvásárlási alapárának éves átlagára vonatkozó prognózisát.

Az alapanyagárak, a logisztikai költségek és a termék-előállításhoz kapcsolódó költségek növekedését a magyar tejipar már nem képes saját forrásaiból finanszírozni, ezért továbbhárítja a kereskedelemre. Ellenkező esetben az ágazat szereplői olyan mértékben lennének kénytelenek exportpiacokon értékesíteni termékeiket, amely már veszélyeztethetné a belföldi ellátás biztonságát - mutat rá a közlemény.

Lukács László felhívta a figyelmet: ennek fényében időszerű volna újra megvizsgálni az alapvető élelmiszerek általános forgalmi adója csökkentésének lehetőségét, ezt már korábban is javasolta a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG