2016 utolsó negyedévére vonatkozó friss adatok ugyan még nem állnak a rendelkezésünkre, de az elmúlt évek tapasztalatai alapján az várható, hogy az éves átlaghoz képest szeptember-október-november időszakban több közúti baleset történik.
A KSH személysérüléses közúti közlekedési balesetek statisztikái szerint is minden évben több személysérüléses közúti baleset történik az őszi hónapokban, mint az év többi hónapjában.
2013-ban a szeptember-október-november hónapokban átlagosan 9-, 2014-ben ugyanebben az időszakban átlagosan 5 százalékkal, míg 2015-ben átlagosan 6 százalékkal több személysérüléses közúti közlekedési baleset történt, mint az év többi hónapjában.
Nem figyelnek a körülményekre
A Genertel saját adatai megerősítik ezt; az adatokból jól látszik, hogy az őszi hónapok minősülnek a legveszélyesebbnek, ilyenkor ugyanis sokan nem készítik fel autójukat a hideg hónapokra és vezetés közben nem veszik figyelembe a megváltozott időjárási körülményeket.
A KSH legújabb, otthoni és a munkabalesetek számáról beszámoló statisztikájából az látszik, hogy átlagosan négyszer annyi ember hal meg otthoni balesetben, mint ahányan közúti karambolban vagy gázolás esetén. 2015-ben Magyarországon 1759 embert szenvedett otthoni halálos baleset, miközben közúti balesetben 404-en haltak meg. Az otthoni balesetek mögött leggyakrabban lakástűz, mérgezés, fulladás vagy hibás elektromos hálózat áll.
Ha rossz az idő, akkor sem lassítanak?
Ebben az időszakban a legtöbb problémát a köd, csúszós utak és a romló látási viszonyok okozzák, és ilyenkor gyakran előfordul, hogy a járművezetők nem az időjárási, látási- és útviszonyoknak megfelelően vezetik járműveiket.
Mindenki saját felelőssége, hogy a gépjárművet az útviszonyoknak megfelelően, őszi-téli használatra felkészítse, hogy a többi közlekedő részére látható legyen az autó.
Mi okozza a baleseteket és mitől félnek a vezetők?
Érdemes megvizsgálni a személysérüléses közúti közlekedési baleseteket az okozó károk szerint és ezt összevetni a Genertel lekérdezésével arra vonatkozóan; milyen baleseti tényezőtől tartanak leginkább a vezetők?
A KSH 2015-es adataiból kiderül, hogy tavaly szeptember-október-november időszakban összesen 4482 személysérüléses közúti közlekedési balesetet regisztráltak. A balesetek döntő többségét személygépkocsik okozták és csak kis részben kerékpárosok, elenyésző esetben pedig tehergépkocsik.
A megkérdezett autósok 30 százalékánál történt baleset 2010-2015 közötti időszakban, közel felénél a másik autó okozta a kárt, azaz az ő kötelező biztosítása térítette a kárt.