A platina hosszú éveken át a levegőszennyeződést csökkenteni képes autókatalizátorok elsődleges fém alapanyaga volt. Ám az utóbbi két évben kevesebbet bányásztak belőle, mint amennyit ipari célokra felhasználtak, és a szakértők az idén is a kereslettől elmaradó kínálatra számítanak.
Elsősorban azért, mert Dél-Afrikában - amely 2013-ban a világ 5,7 millió unciás platinatermelésének 72 százalékát adta - hónapok óta áll a bányászat a fizetésükkel elégedetlen munkások sztrájkjai miatt.
Engednek, nem engednek?
Az árupiaci befektetésekkel foglalkozó Conclude Befektetési Zrt. elemzése szerint, ha a munkáltatók engednek a követeléseknek, akkor megnőnek a bérkiadások, amelyek a legnagyobb részét teszik ki a platina termelési költségeinek, emiatt a bányatársaságok emelhetik az áraikat. Ha pedig a termelők nem lennének hajlandók a drágításra, akkor vissza kellene fogniuk a termelésüket, ami a kínálatot még jobban szűkítheti, és szintén áremelkedéshez vezethet.
Mi a baj a palládiummal?
Az autógyártók a platinát csak palládiummal helyettesíthetik, ám ez a fém a dízelmotorokban magasabb hőmérsékletnél kevésbé hatékony, mint a platina.
A palládium ráadásul még a platinánál is jobban drágul. A tavalyi 6,4 millió unciás globális termelés 42 százalékát adó Oroszország bányáiból származó palládium minősége évek óta romlik. Így a felhasználó ipari cégeknek többet kell ebből beépíteniük termékeikbe, hogy ugyanazt a hatást érjék el.
Az elemzés szerint ugyanakkor az oroszországi felszíni tárolókban lévő palládiumkészletek közel vannak a kimerüléshez, és a szakértők a katalizátorgyártók platina- és palládium- keresletének további emelkedésére számítanak.
Ennek egyik fő oka lehet, hogy az autógyártásban már világelső Kínában a szigorodó károsanyag-kibocsátási előírások miatt nőhet az autó-katalizátorok fő alapanyagának számító platina és palládium iránti kereslet - olvasható a Conclude elemzésében.