Mintegy 492 milliárd forintot költöttek a vásárlók boltláncok sajátmárkás termékeire tavaly; a Nielsen friss összefoglalója szerint ez hat százalékos növekedés 2014-hez képest.
Ez azt jelenti, hogy amikor a fogyasztók egy boltban élelmiszert vásároltak, száz forintjukból átlag csaknem huszonnyolcat a láncok sajátmárkás termékeire adtak ki a legutóbbi két év során.
Bár az elköltött összeg 6 százalékkal nőtt, a teljes kisker-forgalmon belül ennél jóval kevésbé bővült a sajátmárkás termékek piaca: az élelmiszereknél 27,7 százalékos a részesedés (0,3 százalékkal több, mint egy éve), míg a háztartási vegyi árunál és kozmetikumnál a kereskedelmi márkákra 18,4 százalék jutott a tavalyelőtti 18,5 százalék után.
Tesco Gazdaságos, Tuti Tipp és társai - mik a saját márkás termékek? A saját márkás árucikkeket csak egy vállalat vagy egyetlen lánc üzletei forgalmazzák, és általában a cég nevével jelzik őket, mint például Coop, Spar vagy Tesco. Sokszor azonban fantázianevet kapnak a csak egy cégnél kapható sajátmárkás termékek, például a Sparnál S-budget, a dm-nél Denkmit, stb. |
Kutyakajából jó a sajátmárkás is
Az élelmiszerek közül legnagyobb a kereskedelmi márkák részaránya a boltok tavalyi bevételéből továbbra is állateledelnél (52%), mélyhűtött termékeknél (48%) és reggelire való cereáliáknál (37%). Legalacsonyabbak a mutatók a következőknél: égetett szeszes ital (13%), édesség (16%) valamint forró ital (19%).
Az üzlettípusok között a sajátmárkás termékek arányát nézve kiemelkednek a diszkontok: ezekben a boltokban (pl. Lidl, Aldi) az élelmiszerek forgalmának 70 százalékát adják a sajátmárkás termékek.