3p

A szenvedélyes fogyasztók lenézik, ám az elmúlt közel száz év alatt óriási utat járt be az instant kávé. Ráadásul a kilátásai is kedvezőek. 

Az igazi „hardcore” kávéfogyasztók lenézik az egyszerűen vízben oldható instant kávékat, ám masszív helyük van a világ kávéfogyasztásában.

Változás jöhet a kávépiacon. Fotó: Pixabay
Változás jöhet a kávépiacon. Fotó: Pixabay

Az Egyesült Államokban ugyan csak az összes elfogyasztott kávé 4 százaléka tartozik ehhez a típushoz, a brazíliai instantkávé-ipari szövetség becslése szerint a világon 25 százalék a részesedése a fogyasztásból. A CNBC az instant kávé diadalútját bemutató cikke szerint a laikus megfigyelők azt gondolják, hogy az otthoni kávégépek megjelenése nyomán az emberek leszoknak az instant kávéról, ám valójában folyamatosan növekszik a fogyasztása. A világon minden másodpercben 6100 csésze Nescafét gurítanak le a torkukon az emberek – állítja a termék gyártója, a svájci Nestlé. Ez pedig csak a legismertebb instantkávé-fajta, ténylegesen ennél nagyobb fogyasztásról van szó. 

Jön a 100 éves szülinap

A Nescafé 1929-ben indult hódító útjára. Brazil üzletemberek keresték meg a Nestlét, hogy segítsen az országban termelt kávéfelesleg eladásában. Az 1930-as években már harminc országban árulták a terméket, ami a második világháborúban része volt az amerikai katonák ellátmányának. A világégésben legatyásodott országokban is az instant kávé kínált választ a hagyományos kávé hiányára.

Ez aztán nagy boomot hozott a termék fogyasztásában az 1940-es és az 1950-es években. Jelentős változást eredményezett a gyorskávézók megjelenése az 1970-es években, amelyek részben kicsalogatták a kávézást az otthonokból. A Nestlé 1986-ban dobta piacra az első Nespresso kávégépet. Az amerikai háztartások 42 százaléka rendelkezett egy csésze kávé készítésére való házi kávéfőzőgéppel 2019-ben.

Nyílik az olló a kereslet és a kínálat között

A Nescafé fogyasztói az USA-ban a fiatalabbak és a latin-amerikai bevándorlók. Az a közös bennünk, hogy kevesebb pénzük van kávézásra. Az amerikaiak 2023-ban 945,5 millió dollárt - több mint 343 milliárd forintot - költöttek instant kávéra, ami 15 százalékkal több mint 2018-ban. Nescaféból pedig 1,3 milliárdot fogyasztottak tavaly. Globálisan becslések szerint 33,8 milliárd dollár - 12 269 milliárd forint -  volt az instant kávé piacának értéke 2023-ban, ami 36 százalékkal több, mint 2018-ban. Ezt a fajta kávét főként az alapvetően teafogyasztó országokban kedvelik.

Árfolyam

Ami a jövőt illeti, várakozások szerint a világ napi kávéfogyasztása a 2023-as napi hárommilliárd
csészéről hatmilliárdra nő 2050-re. A kávéipar tartaléka az a négymilliárd ember, a föld lakosságának fele, aki egy évben kevesebb, mint 20 csésze kávét iszik.

A szakértők úgy vélik, hogy őket a könnyű, édes, hideg, dobozos típusú kávékkal lehet rábírni, hogy többet fogyasszanak. A drágulás azonban elkerülhetetlen, mert a globális felmelegedés miatt várhatóan jelentősen szűkülni fog a kávébab termőterülete. Magyarán a növekvő kereslet csökkenő kínálattal áll majd szemben. Ezért várhatóan nőni fog az olcsóbb lehetőségek, például otthoni kávéfogyasztás súlya.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG