3p

Mik a legfontosabb aktualitások az ESG és a fenntarthatóság terén?
Mit hoz az EU Omnibus csomagja?
Merre tart a szabályozás? Mik az MNB ajánlásai, elvárásai?
Hogyan birkóznak meg az ESG jelentette kihívásokkal a vállalatok a gyakorlatban?

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A szenvedélyes fogyasztók lenézik, ám az elmúlt közel száz év alatt óriási utat járt be az instant kávé. Ráadásul a kilátásai is kedvezőek. 

Az igazi „hardcore” kávéfogyasztók lenézik az egyszerűen vízben oldható instant kávékat, ám masszív helyük van a világ kávéfogyasztásában.

Változás jöhet a kávépiacon. Fotó: Pixabay
Változás jöhet a kávépiacon. Fotó: Pixabay

Az Egyesült Államokban ugyan csak az összes elfogyasztott kávé 4 százaléka tartozik ehhez a típushoz, a brazíliai instantkávé-ipari szövetség becslése szerint a világon 25 százalék a részesedése a fogyasztásból. A CNBC az instant kávé diadalútját bemutató cikke szerint a laikus megfigyelők azt gondolják, hogy az otthoni kávégépek megjelenése nyomán az emberek leszoknak az instant kávéról, ám valójában folyamatosan növekszik a fogyasztása. A világon minden másodpercben 6100 csésze Nescafét gurítanak le a torkukon az emberek – állítja a termék gyártója, a svájci Nestlé. Ez pedig csak a legismertebb instantkávé-fajta, ténylegesen ennél nagyobb fogyasztásról van szó. 

Jön a 100 éves szülinap

A Nescafé 1929-ben indult hódító útjára. Brazil üzletemberek keresték meg a Nestlét, hogy segítsen az országban termelt kávéfelesleg eladásában. Az 1930-as években már harminc országban árulták a terméket, ami a második világháborúban része volt az amerikai katonák ellátmányának. A világégésben legatyásodott országokban is az instant kávé kínált választ a hagyományos kávé hiányára.

Ez aztán nagy boomot hozott a termék fogyasztásában az 1940-es és az 1950-es években. Jelentős változást eredményezett a gyorskávézók megjelenése az 1970-es években, amelyek részben kicsalogatták a kávézást az otthonokból. A Nestlé 1986-ban dobta piacra az első Nespresso kávégépet. Az amerikai háztartások 42 százaléka rendelkezett egy csésze kávé készítésére való házi kávéfőzőgéppel 2019-ben.

Nyílik az olló a kereslet és a kínálat között

A Nescafé fogyasztói az USA-ban a fiatalabbak és a latin-amerikai bevándorlók. Az a közös bennünk, hogy kevesebb pénzük van kávézásra. Az amerikaiak 2023-ban 945,5 millió dollárt - több mint 343 milliárd forintot - költöttek instant kávéra, ami 15 százalékkal több mint 2018-ban. Nescaféból pedig 1,3 milliárdot fogyasztottak tavaly. Globálisan becslések szerint 33,8 milliárd dollár - 12 269 milliárd forint -  volt az instant kávé piacának értéke 2023-ban, ami 36 százalékkal több, mint 2018-ban. Ezt a fajta kávét főként az alapvetően teafogyasztó országokban kedvelik.

Árfolyam

Ami a jövőt illeti, várakozások szerint a világ napi kávéfogyasztása a 2023-as napi hárommilliárd
csészéről hatmilliárdra nő 2050-re. A kávéipar tartaléka az a négymilliárd ember, a föld lakosságának fele, aki egy évben kevesebb, mint 20 csésze kávét iszik.

A szakértők úgy vélik, hogy őket a könnyű, édes, hideg, dobozos típusú kávékkal lehet rábírni, hogy többet fogyasszanak. A drágulás azonban elkerülhetetlen, mert a globális felmelegedés miatt várhatóan jelentősen szűkülni fog a kávébab termőterülete. Magyarán a növekvő kereslet csökkenő kínálattal áll majd szemben. Ezért várhatóan nőni fog az olcsóbb lehetőségek, például otthoni kávéfogyasztás súlya.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kihívót kap a Meki: új gyorsétteremlánc robban be a régiós piacra
Buksza blog | 2025. február 4. 12:40
Egy németországi székhelyű vendéglátóipari cég vette magának a bátorságot, hogy versenybe szálljon a nagy egyesült államokbeli gyorséttermekkel. A cég nem a hamburger sült krumpli csatába száll be.
Vásárló Újabb boltlánc cserélné le a termékeket a polcokon
Buksza blog | 2025. február 4. 11:22
Újabb áruházlánc csatlakozott azokhoz a kiskereskedőkhöz, amelyek letették a főesküt, hogy belátható időn belül lényegesen növelik kínálatukban a növényi alapú fehérjeforrásokat.
Vásárló Óránként 8-12 ezer forint árupakolásért, boltos munkáért? Elég jól hangzik
Buksza blog | 2025. február 4. 08:22
Az egyesült államokbeli Costco Wholesale kiskereskedelmi vállalat vezetősége mintha berezelt volna attól, hogy a cég sok ezer munkavállalója sztrájkba lép. Ezt megelőzendő béremelést jelentettek be.
Vásárló Nekimegy a drágulásnak a Lidl
Privátbankár.hu | 2025. január 28. 10:03
A Lidl lejjebb viszi a tojások árát. A lépés nem meglepő. 
Vásárló A karikagyűrű valóban megéri az árát?
Márkázott tartalom | 2025. január 27. 09:03
Sokan szívesen költenek ékszerekre, főleg akkor, ha olyan jelentőségteljes darabról van szó, mint egy karikagyűrű. Ez nemcsak egy kiegészítő, hanem az összetartozás szimbóluma is, amely egy életen át elkísér.
Vásárló Megjelent a kenyérdrágulás a magyar diszkontokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. január 27. 05:46
Tovább drágultak a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérésében szereplő termékek az Aldi, Lidl és Penny alkotta triónál. Decemberhez képest a hosszú ideig stabil árat mutató félbarna kenyér is többe kerül. 
Vásárló Gyászba borultak az emberek, nem akarnak pezsgőmámorban ünnepelni
Buksza blog | 2025. január 25. 09:41
Az emberek elbizonytalanodtak, ezért nincs kedvük ünnepelni. Ezt a következtetést vonták le a francia pezsgőgyártók abból, hogy forgalmuk már a második egymást követően évben csökkent.
Vásárló Összezavarta a lengyeleket a kenyércsoda
Privátbankár.hu | 2025. január 20. 08:33
Gratuláltak a lengyelek annak a péknek, aki azt az interneten megjelent fotó tanúsága szerint hatalmas lovat készített kenyérből. Később kiderült, hogy lóvá tették a jó kenyér szerelmeseit.
Vásárló A Lidl megfejeli az óránként 5100 forintos minimálbért a hazai pályán
Privátbankár.hu | 2025. január 18. 10:01
A Lidl és a Kaufland tulajdonosa, a Schwarz Group úgy kalkulál, hogy hosszabb távon akkor van esélye a piaci sikerre, ha megtartja a legjobb szakembereket. Ennek szellemében emelik a béreket.
Vásárló Fájdalmas pillanatok várnak a magyar autósokra
Privátbankár.hu | 2025. január 15. 14:41
Jön a drágulás a benzinkutakon. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG