3p

Öles léptekkel haladnak előre kutatásaikban azok a finn tudósok, akik a fejükbe vették, hogy akár fagyos hazájukban is kávét fognak előállítani mesterséges körülmények között.

Nyilvánosságra hozták kutatási eredményeiket a finnországi VTT Technical Research Centre kutatói, akik  hogy laboratóriumi körülmények között fognak kávét „termesztetni”.

A kutatók publikációjából kiderült, hogy komolyan gondolják találmányuk gazdasági hasznosítását is. A Journal of Agricultural and Food Chemistry folyóiratban megjelent tanulmány két évvel követi a mesterséges kávéval kapcsolatos első nagy sikert. Az első év, amikor a sejt szintjéről indulva hoztak létre kávét, 2021 volt. Ekkor sikerült ebből először valóban iható italt készíteni - idézi a kutatókat az ESM Magazine kiskereskedelmi szakportál cikke. 

Ha minden jól megy, bárki, bárhol termeszthet kávét. Fotó: Pixabay
Ha minden jól megy, bárki, bárhol termeszthet kávét. Fotó: Pixabay

A  kávé előállítása az eredi kávécserjéből kiinduló sejtkultúra létrehozásával kezdődik. Az így képződött alapanyag a pörkölés során nyeri el a végső aromáját. A kávé ízét azután egy tesztelőkből álló csapat segítségével igyekeztek finomítani a finn kutatók.

„Egy dolog kávésejteket növeszteni egy bioreaktorban és másik kereskedelmi forgalomba hozható terméket előállítani” – ismételte el a régi igazságot Heiko Rischer professzor, a VVT növény- biotechnológiai részlegének vezetője. Ez különösen igaz egy olyan termékre, mint a kávé, aminek az íze függ a termesztés helyétől, az idejétől, a talajtól, az évjárattól, a pörköléstől és a főzéstől is.

A laboratóriumi kávé előállítása ugyan jóval pontosabban ellenőrzött körülmények között történik, mint a hagyományos termesztés, ám a pörkölés jelentősen befolyásolja az aromáját, amire nagyon érzékenyek a fogyasztók – derült ki a professzor szavaiból.

A kutatók úgy gondolják, hogy létrehoztak egy újfajta kávét, amelynek ipari szintű előállításához megteremthetők az erőforrások és az eszközök. A VTT mindenesetre kész ez ügyben partneri együttműködésre a kávéipar minden szereplőjével. A kereslettel vélhetően nem lenne gond.

Miközben a hagyományos kávétermesztés komoly kihívásokkal küszködik, egyebek mellett a klímaváltozás miatt, az európai országok 2021-ben 3,6 millió tonna zöld kávét importáltak. A kontinens lakói évente fejenként átlagosan öt kilogramm kávét fogyasztanak el – derül ki az Európán kívüli forrásokból származó import erősítésén dolgozó Centre for the Promotion of Imports adataiból.

A mesterséges kávé előnye, hogy előállítása bárhol meghonosítható, évi maximum két betakarítással szemben havonta újraindulhat a sejttenyésztés és nincs szükség új kávécserjék ültetésére és felnevelésére. Idén októberben a seattle-i Atomo Coffee startup állt elő kávébabmentes mesterséges kávéval.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG