3p

Öles léptekkel haladnak előre kutatásaikban azok a finn tudósok, akik a fejükbe vették, hogy akár fagyos hazájukban is kávét fognak előállítani mesterséges körülmények között.

Nyilvánosságra hozták kutatási eredményeiket a finnországi VTT Technical Research Centre kutatói, akik  hogy laboratóriumi körülmények között fognak kávét „termesztetni”.

A kutatók publikációjából kiderült, hogy komolyan gondolják találmányuk gazdasági hasznosítását is. A Journal of Agricultural and Food Chemistry folyóiratban megjelent tanulmány két évvel követi a mesterséges kávéval kapcsolatos első nagy sikert. Az első év, amikor a sejt szintjéről indulva hoztak létre kávét, 2021 volt. Ekkor sikerült ebből először valóban iható italt készíteni - idézi a kutatókat az ESM Magazine kiskereskedelmi szakportál cikke. 

Ha minden jól megy, bárki, bárhol termeszthet kávét. Fotó: Pixabay
Ha minden jól megy, bárki, bárhol termeszthet kávét. Fotó: Pixabay

A  kávé előállítása az eredi kávécserjéből kiinduló sejtkultúra létrehozásával kezdődik. Az így képződött alapanyag a pörkölés során nyeri el a végső aromáját. A kávé ízét azután egy tesztelőkből álló csapat segítségével igyekeztek finomítani a finn kutatók.

„Egy dolog kávésejteket növeszteni egy bioreaktorban és másik kereskedelmi forgalomba hozható terméket előállítani” – ismételte el a régi igazságot Heiko Rischer professzor, a VVT növény- biotechnológiai részlegének vezetője. Ez különösen igaz egy olyan termékre, mint a kávé, aminek az íze függ a termesztés helyétől, az idejétől, a talajtól, az évjárattól, a pörköléstől és a főzéstől is.

A laboratóriumi kávé előállítása ugyan jóval pontosabban ellenőrzött körülmények között történik, mint a hagyományos termesztés, ám a pörkölés jelentősen befolyásolja az aromáját, amire nagyon érzékenyek a fogyasztók – derült ki a professzor szavaiból.

A kutatók úgy gondolják, hogy létrehoztak egy újfajta kávét, amelynek ipari szintű előállításához megteremthetők az erőforrások és az eszközök. A VTT mindenesetre kész ez ügyben partneri együttműködésre a kávéipar minden szereplőjével. A kereslettel vélhetően nem lenne gond.

Miközben a hagyományos kávétermesztés komoly kihívásokkal küszködik, egyebek mellett a klímaváltozás miatt, az európai országok 2021-ben 3,6 millió tonna zöld kávét importáltak. A kontinens lakói évente fejenként átlagosan öt kilogramm kávét fogyasztanak el – derül ki az Európán kívüli forrásokból származó import erősítésén dolgozó Centre for the Promotion of Imports adataiból.

A mesterséges kávé előnye, hogy előállítása bárhol meghonosítható, évi maximum két betakarítással szemben havonta újraindulhat a sejttenyésztés és nincs szükség új kávécserjék ültetésére és felnevelésére. Idén októberben a seattle-i Atomo Coffee startup állt elő kávébabmentes mesterséges kávéval.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Szerencsétlen gazdagok: beütött a rolexes probléma
Buksza blog | 2025. január 3. 10:39
Teszteli a luxuscikkek legendás érzéketlenségét az áremelkedésekkel szemben a Rolex azzal, hogy jelentősen emeli aranyóráinak árát. Az arany drágulásából fakadó költségnövekedést áthárítja vevőire.
Vásárló Folytatódhat a csokirémálom
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 15:43
Az elmúlt évek arról szóltak, hogy a kakaóbab-termelő vidékeken kialakult kedvezőtlen időjárás miatt felment az ára a csokoládé nélkülözhetetlen összetevőjének. Most újabb rossz hírek jöttek. 
Vásárló Európa közepén rabszolgamunkával vádolnak egy vállalatot
Buksza blog | 2025. január 1. 15:21
Nem kell a világ szegény sarkaiba menni azért, hogy rabszolgamunkával vádolható cégeket találjanak a hatóságok, bírósági dokumentumok szerint elég Észak-Olaszországban körülnézniük.
Vásárló Átlépett az öt számjegyű ligába az Aldi, a Lidl és a Penny hármasa
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. december 30. 05:45
Tavaly még 10 ezer forintnál kevesebbet kellett fizetni a javarészt alapvető élelmiszereket tartalmazó kosárért a diszkontokban. Az idén viszont csaknem 12 ezer forintot. 
Vásárló Új címke került a régi élelmiszerekre, amitől „egészségesebbek lettek”
Buksza blog | 2024. december 22. 17:09
A korábban mérgelődő élelmiszeripari vállalatok észrevették, hogy egyre többen kapnak súlycsökkentő gyógyszereket, ami magában hordoz egy jó lehetőséget.
Vásárló Luxuscikkek „bagóért”: megjelent a „lefelé eladás”
Buksza blog | 2024. december 22. 16:16
A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.
Vásárló Veszedelmes járvány jelent meg Magyarország határánál
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 13:21
Szerbiában a magyar határ közelében ismét megjelent az afrikai sertéspestis, ami jelenős veszteséget okozhat a sertésállományban. A belgrádi kormány rendkívüli intézkedéseket vezetett be.
Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG