5p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Már ma 1,5 milliárd eurónyira becsülik a világ sportturizmusa által generált bevételeket, amelyek az előrejelzések szerint néhány éven belül akár 6 milliárd euróra is nőhetnek. A foci mellett elsősorban a jelentős nemzetközi versenyek a sportturizmus fő mozgatórugói, Budapestre elsősorban ezek hozhatnak pénzt.
Erdélyi Balázs, Gór-Nagy Miklós és Török Béla (b-j) örül a győzelemnek a férfi vízilabdatorna elődöntőjében játszott Görögország - Magyarország mérkőzés végén. (Forrás: MTI Fotó, Czagány Balázs)

Ma már számtalan utazási iroda, ügynökség és szervező foglalkozik a sportturizmus kiszolgálásával. Alapvetően két fő, egymástól eltérő mechanizmusú és bonyolultságú sportturisztikai ágazatról beszélhetünk: az egyik a sportolók, résztvevők, versenyzők és edzőtáborok, a másik pedig a szurkolók, érdeklődők (valamint a családtagok) kiszolgálását célozza. A BDO alábbi elemzése ez utóbbi ággal foglalkozik.

Robbanás előtt a piac

A sportturizmus jelenleg mintegy 1,5 milliárd eurós turisztikai szegmens, és a Technavio londoni székhelyű piackutató cég előrejelzése szerint ez az összeg 2021-re a négyszeresére is emelkedhet.

Nagy pénz, nagy foci - külföldön

A sportturizmus leginkább reflektorfényben lévő és legtöbb nézőt - ezáltal pedig a legtöbb utazót – megmozgató szektora a labdarúgás. A Russian Tourism Agency becslése szerint a nyári oroszországi focivébén közel 5 millió turista (ebből közel 3 millió orosz állampolgár) mozgott az országban, rövidebb-hosszabb ideig a mérkőzés színhelyén maradva. Ennek az 5 millió látogatónak ugyanakkor mintegy fele Moszkvában fordult meg, mivel a legtöbb mérkőzést ott rendezték.

A focin belül a világbajnokságokéhoz hasonló reflektorfényben vannak az Európa bajnokságok, mellettük éven belül jelentős érdeklődést és mozgást produkálnak a jelentős nemzeti bajnokságok (olasz, német, angol, spanyol) és a Bajnokok Ligája meccsei is.

Cardiffban a 2017-es Bajnokok Ligája döntője több mint 300 ezer turistát vonzott a városba: csak a döntő és az aköré szervezett események 53 millió euró bevételt hoztak a városnak (melynek 22-százaléka a város éttermeiben és bárjaiban, 7 százaléka pedig a múzeumokban csapódott le). Kijevben ez év nyarán ez az összeg jóval kevesebb volt – „csupán” mintegy 70. ezer turista érkezett, de az előzetes számok alapján a látogatók mindegyike körülbelül 150 eurót költött a szállás és belépőjegyen felül, ami szintén 10 millió euró feletti összeget tesz ki.

Az akár egymillió turistát is megmozgató Bajnokok Ligája mellett vannak erős brandek, amelyek önmagukban is jelentős értékkel bírnak. Az FC Barcelonánál például a SportsEvents elemzőiroda szerint mérkőzésenként 10 ezer körüli az olyan nézők száma, akik turistaprogrammal kötik össze a meccsnézést. De ilyen brand Cristiano Ronaldo saját maga is, aki Olaszországba igazolásával minden egyes potenciális mérkőzésen minimum 25 százalékos áremelkedést idézett elő (és borítékolható, hogy miatta jelentős belföldi- és külföldi turistaforgalom is megindul a Juventus meccseire).

A sportturista csaknem másfélszer annyit költ

A Premier League-et tekintve Angliában az összesített látogatószám évente szintén az egymilliót közelíti: a manchesteri Old Trafford például évente 100 ezer sportturistának, míg a liverpooli Anfield körülbelül 90 ezer ilyen látogatónak ad élményt. Az angliai becslések szerint míg a „normál” turista költése 800 euró körül mozog, a sportturisták esetében ez a szám 43 százalékkal magasabb, eléri az 1 150 eurót.

Budapest is sokat profitálhat a növekedésből

A csapatok mellett azok a városok profitálnak jelentős mértékben, amelyekben turisztikai potenciál is van, a meccslátogató ugyanis hajlandó összekötni a kellemeset a hasznossal. Egy ilyen piacban, ha hosszútávon képes kitermelni vonzó sportterméket (azaz erős, nemzetközi mezőnyben is jegyzett csapatot), Budapest is részesedéshez juthat és újabb, jelentős költési potenciállal rendelkező szegmenst célozhat meg.

Nem a foci hozza a pénzt

Muszbek Mihály sportközgazdász elemzése szerint a MOL Vidi FC ez évi UEFA EuroCup menetelése mintegy 10 millió eurós bevételt generál a csapatnak, és feltételezhető, hogy a decemberi Vidi-Chelsea meccsre is eljön néhány ezer angol drukker, akik aztán Budapestet felfedezve költeni is fognak.

Ha a jövőben több ilyen mérkőzést rendeznek majd Budapesten, a magyar főváros is rákerülhet a drukkerek térképére. Addig azonban fővárosunk elsősorban a különböző nemzetközi versenyek – 2017-es FINA VB, 2018-as birkózó VB vagy a 2019-es Maccabi Játékok– házigazdájaként építheti turisztikai imagét és brandjét, egyre jelentősebb bevételt generálva a szurkolók világszerte gyorsan élénkülő utazási kedvéből - mondta Hegedűs Attila, a BDO Magyarország hotel és ingatlan tanácsadási üzletágának ügyvezető partnere.

Ehhez az alapot azok a jelentős infrastrukturális beruházások jelenthetik, mint pl. az épülő Puskás Stadion, mely 80 ezer körüli befogadóképességével nemcsak a 2020-as foci EB, hanem például egy Európa Liga vagy Bajnokok Ligája mérkőzés megrendezésére is alkalmas lesz, vagy az olyan tervben lévő létesítmények, mint a Velodrome vagy a november 8-án bejelentett 20 ezer nézőt befogadó kézilabdacsarnok.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
Vásárló A Lidl összes boltja bezár december 24-én
Buksza blog | 2024. november 11. 12:36
December 23-án sokáig lesznek nyitva a Lidl-boltok, utána jön a háromnapos szünet. 
Vásárló Egy hét alatt kiürítették a boltokat, de a Lidl tartja magát
Buksza blog | 2024. november 11. 11:57
Romániában az Ukrajnából importált olcsó tojás okoz gondot a termelőknek, Szlovákiában pedig a madárinfluenza miatt keletkezett tojáshiány. Magyarország északi szomszédjánál rossz a helyzet.
Vásárló Bajban a színes palackok, hirtelen jött az 500 százalékos áremelkedés a szlovákoknál
Buksza blog | 2024. november 11. 10:32
A vásárlóknak elvileg mindegy, hogy az üdítő, amit az áruházakban megvesznek színes vagy fehér műanyagpalackban van-e, ám kiderült, hogy gyakorlatilag a színes palackos innivaló drágább.
Vásárló Valami nem stimmel a boltokban: itt az újabb élelmiszer-drágulás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. november 11. 05:42
Az általános infláció szeptemberben régen látott mélypontra esett, de az élelmiszerek továbbra is az átlag fölött drágulnak a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint is – a Privátbankár Árkosár felmérése pedig kifejezetten magas éves áremelkedést mutatott ki novemberben is. Van, ami már majdnem kétszer annyiba kerül, mint egy éve – megnéztük azt is, mennyiből lehet megúszni az idei libalakomát.
Vásárló Előzzük meg a penészedést az újonnan épített otthonokban!
Márkázott tartalom | 2024. november 10. 14:02
Nem csupán a régi házakban, hanem az újonnan épült otthonokban is sokak életét megkeseríti a penész, amely nemcsak esztétikai problémát jelent, hanem az egészségre is káros hatással van, pénzbe kerül a folyamatos eltávolítása, így minél előbb meg kell szabadulni tőle.
Vásárló Jöhetnek az új visszaváltó-automaták további termékek esetén a brit üzletekben
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 10. 11:25
Alig szokták meg az emberek az üdítőpalackok és -dobozok visszaváltó automatáit, máris azon törik a fejüket a kereskedők, hogy milyen további termékek esetén lehetne hasonló gépeket bevezetni.
Vásárló Újabb változás a boltláncokban: kaszálnak a szokatlan időjáráson
Buksza blog | 2024. november 9. 16:18
A klímaváltozás miatt megszokottá váltak a furcsa időjárási jelenségek, amelyek befolyásolják a vásárlói keresletet is. Innen már csak egy lépés, hogyan használhatják ki ezt az áruházláncok.
Vásárló Rosszabb élelmiszer „jár” a szegényebbeknek?
Buksza blog | 2024. november 9. 15:44
Akadnak, akikl úgy vélik, hogy a világ nagy élelmiszergyártó vállalatai rosszabb minőségű termékeket kínálnak a szegényebb országokban, mint a gazdagokban. Most új bizonyíték érkezett erre.
Vásárló Élő zöldfalak – borítsuk be növényekkel a felületet!
Márkázott tartalom | 2024. november 9. 14:16
Egy modern irodában vagy üzlethelyiségben már nemcsak díszítőelemként van jelen a növényvilág, hanem a dolgozók jóllétét és a látogatók kellemes benyomását is elérhetjük vele. Ha igazán markáns és szemet gyönyörködtető látványt szeretnénk elérni, akkor akár az egész falat élővé varázsolhatjuk. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG