Az elmúlt napokban ugrásszerűen megnőtt a koruknál fogva hiszékenyebb és kiszolgáltatottabb fogyasztókat célzó árubemutatókkal kapcsolatos fogyasztói panaszok száma. A pórul járt idősek szinte kivétel nélkül hasonló körülményekről számolnak be: egészségügyi vizsgálatra invitálják őket, majd egy viszonylag „súlyos” diagnózist közölnek, melyre megoldást kizárólag a többszázezer forint értékű lámpa vagy masszázsfotel megvásárlása jelenthet. Jellemző továbbá, hogy a 14 napos elállási jog fogyasztói érvényesítését különböző kifogásokra – leginkább a hiteligénylési folyamat megindítására – hivatkozva jogszerűtlenül megtagadják - közölte a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság.
Úgy csinálnak, mintha az egészségünkért aggódnának
Míg korábban elsősorban szórólap útján invitálták az érdeklődőket a különböző – rendszerint utazással egybekötött – termékbemutatókra, úgy mostanára a személyre szóló meghívók, telefonos megkeresések és az utcai leszólítás vált meghatározóvá - írja a hatóság. A meghívásból azonban nem derül ki, hogy a végső cél a fogyasztók meggyőzése a több százezer forintért kínált termékek megvásárlásáról, ugyanis az árubemutatót szervező vállalkozások rendezvényeiket „egészségnapként”, „egészségügyi szűrővizsgálatként”, „teljes körű egészségmegőrző programként”, illetve „ingyenes állapotfelmérésként” (pl.: szív- és érrendszeri állapotfelmérés, vércukorszint mérés, testzsír mérés, írisz diagnosztika, thermokamerás diagnosztika) hirdetik meg.
Az elsőre egészségügyi vizsgálatnak tűnő árubemutatók - szinte kivétel nélkül - a magasabb árkategóriát képviselő termékek bemutatására fókuszálnak, amelyek többnyire hűtő-fűtő-légtisztító berendezések, vízszűrő, illetve -tisztító készülékek, továbbá infralámpák, masszázsfotelek, különböző mágnesterápiás eszközök, valamint edénykészletek. Ezen termékek betegséget gyógyító/megelőző tulajdonságait – a hatósági ellenőrzések tapasztalatai szerint – minden második esetben megtévesztő módon állítják.
Mégsem kell a csodalámpa? 14 napon belül írjon levelet!
Idén több változás is történt a termékbemutatók jogi szabályozásában, hiszen a vállalkozásokat – a bemutatót megelőzően – a jegyző irányába bejelentési kötelezettség terheli; a koruk, hiszékenységük miatt kiszolgáltatott fogyasztókat érintő jogsértések esetén pedig a fogyasztóvédelmi hatóság kötelező bírságot szab ki.
Mindemellett szükséges kiemelni, hogy a fogyasztók és a vállalkozások közötti szerződések részletes szabályairól szóló 2014. június 13-án hatályba lépett 45/2014. (II. 26.) Kormányrendelet szerint a fogyasztó a termék átvételének napjától számított 14 napon belül – indoklás nélkül – elállási jog illeti meg. Ez azt jelenti, hogy amennyiben a bemutató helyszíne nem a cég szék-, illetve telephelye (és legtöbbször nem az), a fogyasztónak legkésőbb a termék átvételétől számított 14 napon belül jeleznie kell az elállási szándékot kifejező nyilatkozatát, melyet a vállalkozás köteles tudomásul venni, és a teljes vételár visszafizetni. A jogszabály nem köti írásbeli alakhoz az elállást, de az utólagos bizonyítás érekében az írásbeli (tértivevényes) forma javasolt - írja a hatóság.
Az elállási jog határidőben történő gyakorlása nem tehető függővé semmilyen feltételtől, így ellentételezéseként nem köthető ki pl. kötbér, vételár-visszatartás vagy egyéb fizetési kötelezettség, és nem tagadható meg, arra hivatkozással, hogy a fogyasztó által igényelt hitel/kölcsön igénylési folyamat már elindult.
Ne engedjen az erőszaknak!
A termékbemutatókon jellemzően a kereskedelemben is (jóval alacsonyabb áron) megtalálható termékeket kínálnak eladásra, ezért érdemes körültekintően, tudatosan eljárni a vásárlás során. A hatóság felhívja a fogyasztók figyelmét arra, ha úgy döntenek, terméket vásárolnak egy ilyen jellegű bemutatón, a legfontosabb, hogy alaposan tanulmányozzák át a szerződést, nyilatkozatot mielőtt aláírják, illetve annak másodpéldányát mindig kérjék el. Fontos továbbá, hogy az üzletkötők sokszor erőszakos fellépése ellenére se engedjenek a mindenkit megillető jogokból (pl. elállási jog), szükség esetén pedig kérjék a családtagok segítségét mind a szerződés értelmezése, mind a jogérvényesítés során - javasolja az NFH.