Az immár a harmadik téli szezonban lezajló felmérés helyszíne négy Budapest környéki bevásárlóközpont parkolója, továbbá idén első ízben Budapest belvárosa volt, ahol összesen több mint száz autón folytattak vizsgálatot a szakemberek. Míg két évvel ezelőtt az autóknak még 11 százalékán, idén már mindössze 8 százalékán találtak nyári abroncsot. A téli szezonnak megfelelő gumik között mindössze 4 százaléknyi volt a négyévszakos abroncsok aránya.
Vizsgálati szempontok |
Összesített eredmények |
||
2012-2013 tele |
2013-2014 tele |
2013-2014 tele |
|
Téli/nyári gumik megoszlása |
89/11 százalék |
91/9 százalék |
92/8 százalék |
5 évnél idősebb abroncsok aránya |
52 százalék |
54 százalék |
45 százalék |
Prémium/olcsó gumimárkák aránya |
55/45 százalék |
67/33 százalék |
69/31 százalék |
Átlagos profilmélység |
4,92 milliméter |
5,06 milliméter |
5,6 milliméter |
A felmérés visszaigazolja a forgalmazók tapasztalatait, akik mind több téli gumiabroncs értékesítéséről számolnak be. Ennek eredménye az, hogy két év alatt jelentősen, 7 százalékponttal 45 százalékra csökkent az öt évnél idősebb téli gumival futó személyautók aránya, miközben az átlagos profilmélységük 4,9-ről 5,6 milliméterre nőtt. Kritikusan alacsony, 2 milliméteres barázdamélységű gumit csupán egyetlen autón találtak a felmérés során, ugyanakkor összességében 23 százalék volt azoknak az autóknak az aránya, amelyeken 4 milliméter alatti profilmélységű, már cserére érett abroncsot találtak.
A prémium gumimárkák aránya az utóbbi két év során 55-ről 69 százalékra nőtt, ami szintén azt jelzi, hogy az autósok jobban odafigyelnek erre a biztonsági tényezőre, és a téli gumi kiválasztása során nem feltétlenül csak az ár alapján döntenek.
Az idei téligumi-felmérés eredményeiben mutatkozó tendenciák igen biztatóak – mondta Fodor László, a Használtautó.hu értékesítési vezetője. A megfelelő minőségű téli gumi fontosságát egy korábbi, a Hungaroringen végrehajtott téligumi-teszt is szemléletesen megmutatta: míg a tesztgyőztes téli abronccsal jeges útfelületen 22 méteres szakaszon meg tudtunk állni óránkénti 40 kilométeres sebességről, a nyári gumival a szakasz végén még 32 kilométer per órás sebességgel ütköztek volna a tesztelők.