1p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A várakozásoknak megfelelően márciusban a fogyasztói árak 5,5 százalékkal voltak magasabbak, mint egy évvel korábban. Jelentős mértékben nőtt a szeszes italok, dohányáruk és az üzemanyagok ára. Az átlagosnál kevésbé drágultak az élelmiszerek és a szolgáltatások, míg a tartós fogyasztási cikkekért kevesebbet kellett fizetni.

Korábban londoni felzárkózó piaci elemzők éves összevetésben az infláció lassulását valószínűsítették az erős bázishatások miatt. Prognózisuk szerint így márciusban a februári kiugróan magas 5,9 százalék után márciusban csak 5,4-5,6 százalék lehet a pénzromlás mértéke.

Egy hónap alatt 0,8 százalékkal emelkedtek az árak

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint egy hónap alatt a fogyasztói árak 0,8 százalékkal növekedtek. Ezen belül az élelmiszerek szintén 0,8 százalékkal drágultak. Növekedett a tojás (16,5%), az idényáras élelmiszerek – burgonya, friss zöldség, gyümölcs – (4,1%), az étolaj (2,4%), a kávé (1,8%) és a csokoládé, kakaó (1,5%) ára.

Árcsökkenés következett be a szalámi, szárazkolbász, sonka (2,4%), a péksütemények (1,4%), a liszt (1,2%) és a sertéshús (1,1%) esetében. A főcsoportok közül a szeszes italok, dohányáruk ára emelkedett a legnagyobb mértékben egy hónap alatt, 3,0 százalékkal. Az egyéb cikkek szintén átlag felett drágultak, 1,2 százalékkal, ezen belül járműüzemanyagok ára 2,4 százalékkal nőtt.

Az átlaggal közel megegyező mértékben emelkedtek a ruházkodási cikkek árai (0,9%), az ilyenkor szokásos szezonális változásoknak megfelelően. A háztartási energia és a szolgáltatások 0,2-0,2 százalékkal drágultak februárhoz viszonyítva, míg a tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 0,3 százalékkal kellett kevesebbet fizetni.

A tojás ára az előző év azonos időszakához képest 43 százalékkal nőtt

Az előző év azonos időszakához viszonyítva az élelmiszerek árai az átlagosnál kisebb mértékben, 4,7 százalékkal emelkedtek. Ezen belül jelentősen nőtt a tojás (43,1%), a sertészsiradék (30,5%), a margarin (19,8%), a csokoládé, kakaó (18,7%), a kávé (16,9%), a sertéshús (12,6%) és a párizsi, kolbász (9,8%) ára. Árcsökkenés következett be a liszt (15,5%), az idényáras élelmiszerek (12,5%) és a cukor (9,0%) esetében.

Az átlagosnál nagyobb mértékben, 10,8 százalékkal emelkedett a szeszes italok, dohányáruk ára. Szintén átlag felett, 8,6 százalékkal nőtt az egyéb cikkek ára, ezen belül a járműüzemanyagoké 16,4 százalékkal, a gyógyszereké, gyógyáruké 5,3 százalékkal.

A háztartási energia átlag feletti 6,8 százalékos áremelkedésén belül a távfűtés 11,9 százalékkal, a palackos gáz 11,7 százalékkal drágult. A szolgáltatások esetében 4,1 százalék volt az áremelkedés mértéke, ezen belül a szemétszállítás 6,5, a csatornadíj 5,4 százalékkal drágult. A ruházkodási cikkek szintén átlag alatt drágultak (3,6%), míg a tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 1,4 százalékkal kellett kevesebbet fizetni, 2011. márciushoz képest.

Az EU 27 tagországában 2012. februárban a fogyasztói árak – az előzetes harmonizált adatok szerint – átlagosan 3,0 százalékkal voltak magasabbak, mint 2011. februárban. A legkisebb áremelkedést Svédországban (1,0%) és Görögországban (1,7%), a legnagyobbat Magyarországon (5,8%), valamint Észtországban és Lengyelországban (4,4-4,4%) mérték.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Zuhanó borfogyasztás: minőségi választ ad egy magyar borászat
PR | 2025. november 19. 09:36
A borfogyasztás visszaesése által okozott krízisre a Jammertal a Nagyborral válaszol.
Vásárló Ötször annyi játékot vesznek a családok decemberben, mint máskor
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 12:57
Egy átlagos kisgyerekes családnak 88 ezer forintba kerül a karácsony. 
Vásárló Hogyan érheted el, hogy a webshopod előkelő helyen szerepeljen a keresőkben?
Márkázott tartalom | 2025. november 14. 18:04
Megépítetted a webshopodat, feltöltötted a termékeket, leírásokat is készítettél, mégsem nő a látogatottság? Sok webáruház-tulajdonos tapasztalja ugyanezt, amikor mindent megtesz, mégis alig látszik a Google organikus találatai között. Az alábbiakban a BP Digital szakértői osztanak meg hasznos tippeket, hogyan javíthatod a helyezéseidet!
Vásárló Zagyszivattyú kínálat – Mutatjuk, mire használható az eszköz!
Márkázott tartalom | 2025. november 13. 10:21
A modern építőipar, a mélyépítés, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó víztelenítési és szennyvízkezelési feladatok elképzelhetetlenek a zagyszivattyú kínálat megbízható és nagy teljesítményű tagjai nélkül. A zagyszivattyúk képesek a legnagyobb kihívást jelentő, koptató hatású, szilárd részecskéket és iszapot tartalmazó folyadék, a zagy hatékony kezelésére. A Tsurumi márkanév a megbízhatóság, a tartósság és a technológiai innováció szinonimája a szakmában. Közel egy évszázados tapasztalatával a világ egyik legelismertebb gyártójává vált a merülőszivattyúk szegmensében.
Vásárló Összefüggést találtak a fiatal felnőttek vastagbélrákja és a biológiai életkor között
Natív tartalom | 2025. november 12. 14:05
Az 50 év alatti vastagbélrákok emelkedése új megvilágításba helyezi a megelőzést – a biológiai életkor lehet a korai felismerés kulcsa.
Vásárló Teszt Plussz Magazin: ezek a legjobb vezeték nélküli állóporszívók
Márkázott tartalom | 2025. november 12. 10:25
A Teszt Plussz Magazin ismét frissítette vezeték nélküli állóporszívó tesztjét, aminek részeként megvizsgálták az egész piacot, és a teszteredményekből kiderült, hogy a Dyson még mindig uralja a prémium kategóriát, de egyre komolyabb kihívót jelent a Dreame, miközben az alacsonyabb kategóriákat leginkább a Xiaomi, a Bosch, a Shark és a Gorenje porszívói uralják.
Vásárló Milyen előnyei vannak a toló bukó erkélyajtónak?
Márkázott tartalom | 2025. november 10. 18:30
Ez egy rendkívül népszerű nyílászáró típus, amit az erkélyekhez, teraszokhoz és télikertekhez rendszeresen használnak. A kialakítása tulajdonképpen egy fix elemből és egy tolható szárnyból áll. Zárt állapotban a fix üvegfal síkjában helyezkedik el, így a gyakorlatban nem foglal el felesleges helyet.
Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
Vásárló Alvás és mindennapi terhelés – Hogyan válasszunk megfelelő matracot?
Márkázott tartalom | 2025. november 8. 17:23
A pihenés módja sokak számára egy megszokott rutin, mégis gyakran csak akkor kerül előtérbe, amikor hosszabb idő után kényelmetlenséget tapasztalunk. A fekhely kialakítása nemcsak az alvás hosszára, hanem a napközbeni működésünkre is hat. 
Vásárló Az adatmentés fontossága a digitális korban
Márkázott tartalom | 2025. november 7. 16:50
A digitális világban mindennapi eszközeinkkel rögzítjük életünk pillanatait: képek, dokumentumok, üzenetek. De vajon elegendő figyelmet fordítunk ezek megőrzésére? Fontos tudatosítani, hogy eszközeink naponta különféle kockázatoknak vannak kitéve.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG