BUX
35 875.71
-1.28%
-465.00
OTP
10 370.00
-2.99%
-320.00
MOL
1 970.00
-0.86%
-17.00
RICHTER
6 810.00
+0.67%
+45.00
MTELEKOM
393.00
-1.87%
-7.00
 
2019. november 21. 17:08

A küszöbön álló mobilinternet-technológiai forradalom sokat segít majd a városlakók életén: az intelligens forgalomszervezés és -irányítás mellett az okos parkolórendszerek segítségével spórolhatnak meg rengeteg időt. Magyarországon különösen jó helyzetben vagyunk: ami máshol még sci-finek tűnik, nálunk már működő szolgáltatás.

Okos parkolást segítő szenzorok az aszfaltban

Egy biztos: a technológiai fejlődés jobb életet hoz a városlakóknak

Városban autóval közlekedni jó móka, csak két dolgot nem lehet csinálni: haladni és parkolni. A városi autózás problémaköre sokrétű, és a megoldás is összetett: hatékony várostervezés, a helyi építési szabályok modernizálása, újfajta (kisebb, könnyebb, környezetbarátabb stb.) járművek tervezése és elterjedésének támogatása, a tömegközlekedés jobb szervezése, különböző behajtási övezetek kijelölése, a közösségi autózás szerepének növelése - és persze általában véve az autózás visszaszorítása, a fölösleges autós utazások számának csökkentése is szerepel a hosszú listán, ami világszerte javíthat a közlekedési helyzeten. Számos kísérleti projekt fut a világ nagyvárosaiban, ami viszont biztosnak látszik: a technológiai újdonságok alkalmazása rengeteget segíthet a városlakók életén.

Az éppen bevezetés alatt álló ötödik generációs mobilinternetnek köszönhetően felpöröghet az okos városok koncepciója: egymással folyamatosan kapcsolatban álló érzékelők milliói segíthetik a városlakók életét - ez maga az Internet of Things, avagy a dolgok internete, az IoT. A járművekben elhelyezett szenzorok egymással kommunikálva egy-egy aktuális forgalmi helyzet zökkenőmentes megoldását teszik lehetővé - az 5G által elérhetővé válik az önvezető járművek tömeges elterjedése. Mivel a szenzorok adatai a felhőbe is bekerülnek, az intelligens forgalomirányító rendszerek a valós forgalmi helyzethez alkalmazkodva működtethetik a közlekedési lámpákat, a hosszabb távú forgalomszervezés pedig a tényleges forgalomból származó adattömegre támaszkodva valósulhat meg, a lehető legoptimálisabban - ami azt jelenti, hogy a lehető leggyorsabban juthatunk el A-ból B-be közlekedési eszközeinkkel.

Az 5G rengeteg időt spórol nekünk

Hogy mindez megvalósulhasson, ahhoz elengedhetetlen az 5G bevezetése (ami október óta már Magyarországon is elérhető): nem csak gyorsasága miatt, hanem azért is, mert sokkal több eszközt képes egyszerre kezelni, mint a korábbi mobil-infrastruktúrák, ráadásul gyakorlatilag késleltetés nélkül. A milliónyi szenzor, kamera, okos közlekedési lámpa, tábla és az infrastruktúra más elemei mellett ezen a hálózaton kommunikálhatnak az önvezető járművek is - ami az 5G-hez hasonlóan már szintén nem sci-fi, Magyarország útjain is találkozhatunk már vezető nélküli autókkal (egyelőre természetesen kísérleti üzemmódban, emberi pilótával a fedélzeten).

Ahogy az sem a távoli jövőm hanem a jelen kérdése, hogy ne kelljen többet parkolót keresgélni egy parkolóházban - esetenként több időt eltöltve ezzel, mint a közlekedéssel vagy épp a nagybevásárlással.

Az okos parkolás sokkal több, mint egy piros és egy zöld led

Már az is könnyebbség volt, amikor a nagyobb parkolók, parkolóházak bejáratainál egy kijelzőt szereltek fel, ami jelezte, hogy van-e szabad parkolóhely, illetve ha van, hány darab - így már a behajtás előtt eldönthettük, van-e értelme próbálkozni mondjuk egy karácsonyi bevásárlási roham idején. Az pedig igazi megváltás volt, amikor a bevásárlóközpontokban kis piros és zöld ledeket szereltek a parkolóhelyek fölé, hogy már messzebbről is láthassuk, merrefelé érdemes próbálkozni. Itt azonban szerencsére nem állt meg a fejlődés: az IoT terjedése lehetővé teszi, hogy még könnyebben rátaláljunk a szabad parkolóhelyekre. Már 2018-ban is futottak olyan kísérleti projektek Magyarországon, amelyek lényege, hogy a parkolókba beépített - az aszfaltba fúrt - érzékelők egy mobilalkalmazáson keresztül jelzik a sofőröknek, merre találhatnak a leggyorsabban szabad helyet. A Vodafone projektjei Budapesten és Székesfehérváron is sikerrel futnak.

A parkolást segítő alkalmazás úgynevezett Narrowband-IoT technológiát használ, amely olyan keskenysávú kapcsolaton keresztül működő vezeték nélküli technológia, amely lehetővé teszi az IoT-eszközök tömeges elterjedését alacsony költségszint mellett – írtuk a technológiát bemutató korábbi cikkünkben. Az érzékelők energiaigénye rendkívül alacsony, így egy elemmel akár 10 évig is képesek működni. Az NB-IoT eszközök nehezen hozzáférhető helyekről – akár egy vastag betonfal mögül vagy egy mélygarázs alsóbb szintjéről – is képesek kommunikálni, így nem csak felszíni parkolókban könnyítik meg az életünket. És nem csak az autósokét: a budapesti Belváros-Lipótváros forgalmának 30 százaléka például parkolóhelyet keresőkből áll, ami rengeteg fölösleges kört és teljesen fölösleges környezetszennyezést jelet, ami jelentősen visszaeshet az okos parkolás elterjedésével.

Magától leparkoló autó? A technológia már kész és működik

Ennél már csak az lenne jobb, ha még ezt az okos parkolást is végrehajtaná valaki helyettünk - például saját autónk. Természetesen már ez sem sci-fi: az önvezető autók szoftverének gyártásával foglalkozó AImotive, az autós navigációban erős HERE Technologies és a Vodafone Magyarország nemrég bejelentették, hogy skálázható automata parkolási megoldást hoztak létre, amelyet autógyártók és autóipari beszállítók használhatnak majd. A kísérleti autók Budapest több mélygarázsában képesek emberi beavatkozás nélkül szabad helyet keresni és biztonságosan leparkolni – a megoldás technológiai világújdonság, azaz nálunk mutatták be először.

A gyakorlatban ez úgy működik, hogy a térképeket, beleértve a parkolóhely-információkat az autó szoftvere a mélygarázsok bejáratánál a Vodafone mobilhálózatán keresztül letölti. (A szabad helyekről szóló információ a már korábban bemutatott NB-IoT szenzoroktól származik.)  A járműveket az aiDrive szoftver a beérkező szenzoradatok alapján vezeti a mélygarázsban, és le is parkolja az üres helyre. Persze előfordulhat, hogy az eredetileg kiválasztott parkolót útközben elfoglalták - ilyenkor azonban az autó magától új helyet keres. Ez nem csak azt jelenti, hogy a vezetőknek nem kell az idejüket parkolásra fecsérelni, hanem azt is, hogy - mivel a mesterséges intelligencia sokkal jobb és pontosabb sofőr, mint az emberek többsége - sokkal közelebb állhatnak egymáshoz az autók, így több autó fér el ugyanabban a mélygarázsban.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.


Vásárló A budapesti plázázók fele már vissza is tért természetes élőhelyére
MTI | 2020. május 22. 07:58
Néhány hét, és visszatér a másik felük is.
Vásárló Műanyagok betiltása: megmagyarázták, miért vonta vissza a kormány a törvényjavaslatot
Valkai Nikoletta | 2020. május 20. 15:36
A szaktárca szerint a munka folytatódik az egyszer használatos műanyagok 2021-ben megkezdődő kivezetéséhez. 
Vásárló Jönnek a támogatások - mekkora összegre pályázhat, aki elektromos autót venne?
Privátbankár.hu / MTI | 2020. május 20. 13:36
Ötmilliárd forintos keretösszegű pályázat indul szerdán a tisztán elektromos autók és segédmotoros kerékpárok beszerzésének támogatására - jelentette be Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára.
Vásárló Közterületeket kaphatnak a budapesti vendéglátósok
Privátbankár.hu / MTI | 2020. május 19. 20:31
A fővárosi önkormányzat így segítené a vendéglátás újraindítását. 
Vásárló Váratlanul visszavonta a kormány a műanyagok betiltásáról szóló javaslatot
Privátbankár.hu | 2020. május 19. 19:48
Múlt héten nyújtották be a tervezetet az egyszer használatos műanyagok jövő évi betiltásáról, ezt most egyszer csak visszavonták. Még dolgoznak rajta. 
Vásárló Szájmaszkkal fedett citylight posztereken hirdetik a magyar árut
Márkázott tartalom | 2020. május 19. 15:55
Izgalmas, a járványhelyzetre közvetlenül reagáló plakátkampánnyal jelentkezik Budapest közterein a „Vedd a hazait! Védd a hazait!” mozgalmat elindító Magyar Termék Nonprofit Kft. Szájmaszkkal ellátott citylight posztereken hirdeti most a kezdeményezést a plakátkampányban résztvevő húsz magyar cég részvételével.
Vásárló Drágul a postai csomagküldés
Privátbankár.hu / MTI | 2020. május 15. 12:28
A Magyar Posta  június elsejétől átlagosan 6,1 százalékkal emeli a belföldi és a nemzetközi csomagfeladás díjszabását a költségek növekedése és a nemzetközi szállítási díjak drasztikus emelkedése miatt - közölte a társaság.  
Vásárló Elszálló árak, kígyózó sorok: ilyen lehet a repülés a koronavírus után
Privátbankár.hu | 2020. május 14. 20:01
A légiközlekedés már a pandémia előtt is macerás, kényelmetlen és drága folyamat volt, és ennél a jövőben valószínűleg csak macerásabb, kényelmetlenebb és drágább lesz.
Vásárló Karácsony Gergely bejelentette: hétvégén a gyalogosoké a pesti alsó rakpart
Privátbankár.hu / MTI | 2020. május 14. 15:38
A hétvégén lezárják a gépjárműforgalom elől a pesti alsó rakpartot és átadják a gyalogosoknak, kerékpárosoknak a városvezetés újranyitási politikájának részeként, bővítve a kikapcsolódásra használható közterületeket - jelentette be Karácsony Gergely főpolgármester.
Vásárló Jövőre tényleg vége az egyszer használatos műanyagoknak Magyarországon
Valkai Nikoletta | 2020. május 13. 13:03
Egy éve tudni lehet, hogy 2021-től idehaza is be kell tiltani egyes egyszer használatos műanyagok forgalmazását. Minderről végre egy kormányrendelet és egy törvényjavaslat is napvilágot látott. 
hírlevél