BUX
35 932.39
+0.52%
+185.00
OTP
10 920.00
-0.18%
-20.00
MOL
1 866.00
+2.41%
+44.00
RICHTER
6 695.00
+0.60%
+40.00
MTELEKOM
381.00
-0.52%
-2.00
 
2019. november 21. 17:08

A küszöbön álló mobilinternet-technológiai forradalom sokat segít majd a városlakók életén: az intelligens forgalomszervezés és -irányítás mellett az okos parkolórendszerek segítségével spórolhatnak meg rengeteg időt. Magyarországon különösen jó helyzetben vagyunk: ami máshol még sci-finek tűnik, nálunk már működő szolgáltatás.

Okos parkolást segítő szenzorok az aszfaltban

Egy biztos: a technológiai fejlődés jobb életet hoz a városlakóknak

Városban autóval közlekedni jó móka, csak két dolgot nem lehet csinálni: haladni és parkolni. A városi autózás problémaköre sokrétű, és a megoldás is összetett: hatékony várostervezés, a helyi építési szabályok modernizálása, újfajta (kisebb, könnyebb, környezetbarátabb stb.) járművek tervezése és elterjedésének támogatása, a tömegközlekedés jobb szervezése, különböző behajtási övezetek kijelölése, a közösségi autózás szerepének növelése - és persze általában véve az autózás visszaszorítása, a fölösleges autós utazások számának csökkentése is szerepel a hosszú listán, ami világszerte javíthat a közlekedési helyzeten. Számos kísérleti projekt fut a világ nagyvárosaiban, ami viszont biztosnak látszik: a technológiai újdonságok alkalmazása rengeteget segíthet a városlakók életén.

Az éppen bevezetés alatt álló ötödik generációs mobilinternetnek köszönhetően felpöröghet az okos városok koncepciója: egymással folyamatosan kapcsolatban álló érzékelők milliói segíthetik a városlakók életét - ez maga az Internet of Things, avagy a dolgok internete, az IoT. A járművekben elhelyezett szenzorok egymással kommunikálva egy-egy aktuális forgalmi helyzet zökkenőmentes megoldását teszik lehetővé - az 5G által elérhetővé válik az önvezető járművek tömeges elterjedése. Mivel a szenzorok adatai a felhőbe is bekerülnek, az intelligens forgalomirányító rendszerek a valós forgalmi helyzethez alkalmazkodva működtethetik a közlekedési lámpákat, a hosszabb távú forgalomszervezés pedig a tényleges forgalomból származó adattömegre támaszkodva valósulhat meg, a lehető legoptimálisabban - ami azt jelenti, hogy a lehető leggyorsabban juthatunk el A-ból B-be közlekedési eszközeinkkel.

Az 5G rengeteg időt spórol nekünk

Hogy mindez megvalósulhasson, ahhoz elengedhetetlen az 5G bevezetése (ami október óta már Magyarországon is elérhető): nem csak gyorsasága miatt, hanem azért is, mert sokkal több eszközt képes egyszerre kezelni, mint a korábbi mobil-infrastruktúrák, ráadásul gyakorlatilag késleltetés nélkül. A milliónyi szenzor, kamera, okos közlekedési lámpa, tábla és az infrastruktúra más elemei mellett ezen a hálózaton kommunikálhatnak az önvezető járművek is - ami az 5G-hez hasonlóan már szintén nem sci-fi, Magyarország útjain is találkozhatunk már vezető nélküli autókkal (egyelőre természetesen kísérleti üzemmódban, emberi pilótával a fedélzeten).

Ahogy az sem a távoli jövőm hanem a jelen kérdése, hogy ne kelljen többet parkolót keresgélni egy parkolóházban - esetenként több időt eltöltve ezzel, mint a közlekedéssel vagy épp a nagybevásárlással.

Az okos parkolás sokkal több, mint egy piros és egy zöld led

Már az is könnyebbség volt, amikor a nagyobb parkolók, parkolóházak bejáratainál egy kijelzőt szereltek fel, ami jelezte, hogy van-e szabad parkolóhely, illetve ha van, hány darab - így már a behajtás előtt eldönthettük, van-e értelme próbálkozni mondjuk egy karácsonyi bevásárlási roham idején. Az pedig igazi megváltás volt, amikor a bevásárlóközpontokban kis piros és zöld ledeket szereltek a parkolóhelyek fölé, hogy már messzebbről is láthassuk, merrefelé érdemes próbálkozni. Itt azonban szerencsére nem állt meg a fejlődés: az IoT terjedése lehetővé teszi, hogy még könnyebben rátaláljunk a szabad parkolóhelyekre. Már 2018-ban is futottak olyan kísérleti projektek Magyarországon, amelyek lényege, hogy a parkolókba beépített - az aszfaltba fúrt - érzékelők egy mobilalkalmazáson keresztül jelzik a sofőröknek, merre találhatnak a leggyorsabban szabad helyet. A Vodafone projektjei Budapesten és Székesfehérváron is sikerrel futnak.

A parkolást segítő alkalmazás úgynevezett Narrowband-IoT technológiát használ, amely olyan keskenysávú kapcsolaton keresztül működő vezeték nélküli technológia, amely lehetővé teszi az IoT-eszközök tömeges elterjedését alacsony költségszint mellett – írtuk a technológiát bemutató korábbi cikkünkben. Az érzékelők energiaigénye rendkívül alacsony, így egy elemmel akár 10 évig is képesek működni. Az NB-IoT eszközök nehezen hozzáférhető helyekről – akár egy vastag betonfal mögül vagy egy mélygarázs alsóbb szintjéről – is képesek kommunikálni, így nem csak felszíni parkolókban könnyítik meg az életünket. És nem csak az autósokét: a budapesti Belváros-Lipótváros forgalmának 30 százaléka például parkolóhelyet keresőkből áll, ami rengeteg fölösleges kört és teljesen fölösleges környezetszennyezést jelet, ami jelentősen visszaeshet az okos parkolás elterjedésével.

Magától leparkoló autó? A technológia már kész és működik

Ennél már csak az lenne jobb, ha még ezt az okos parkolást is végrehajtaná valaki helyettünk - például saját autónk. Természetesen már ez sem sci-fi: az önvezető autók szoftverének gyártásával foglalkozó AImotive, az autós navigációban erős HERE Technologies és a Vodafone Magyarország nemrég bejelentették, hogy skálázható automata parkolási megoldást hoztak létre, amelyet autógyártók és autóipari beszállítók használhatnak majd. A kísérleti autók Budapest több mélygarázsában képesek emberi beavatkozás nélkül szabad helyet keresni és biztonságosan leparkolni – a megoldás technológiai világújdonság, azaz nálunk mutatták be először.

A gyakorlatban ez úgy működik, hogy a térképeket, beleértve a parkolóhely-információkat az autó szoftvere a mélygarázsok bejáratánál a Vodafone mobilhálózatán keresztül letölti. (A szabad helyekről szóló információ a már korábban bemutatott NB-IoT szenzoroktól származik.)  A járműveket az aiDrive szoftver a beérkező szenzoradatok alapján vezeti a mélygarázsban, és le is parkolja az üres helyre. Persze előfordulhat, hogy az eredetileg kiválasztott parkolót útközben elfoglalták - ilyenkor azonban az autó magától új helyet keres. Ez nem csak azt jelenti, hogy a vezetőknek nem kell az idejüket parkolásra fecsérelni, hanem azt is, hogy - mivel a mesterséges intelligencia sokkal jobb és pontosabb sofőr, mint az emberek többsége - sokkal közelebb állhatnak egymáshoz az autók, így több autó fér el ugyanabban a mélygarázsban.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.


Vásárló Dinnyére sört? Megint történelmi csúcsra drágult a családi nagybevásárlás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2020. július 7. 18:39
A koronavírus-járvány első hullámának lecsengésével párhuzamosan az élelmiszerárak tovább nőttek: 1 százalékkal drágább a bevásárlás májushoz képest Árkosár-felmérésünk szerint. Az éves drágulás ennél jóval több, 5 százalék fölé ugrott júliusban. Közel 22 ezer forintra lesz szükségünk ahhoz, hogy letudjunk egy átlagos nagybevásárlást. Megnéztük, hol és mennyibe kerülnek a nyár klasszikus hűsítői.  
Vásárló Újraindítja nemzetközi vonatait a MÁV
Privátbankár.hu | 2020. június 23. 08:53
Visszatért az utazási kedv, bár egyelőre a korábbi évekhez képest kevesebb utasra számít a vasúttársaság.
Vásárló Év végére visszarázódhat a kiskereskedelem
Valkai Nikoletta | 2020. június 18. 14:46
Döntött a kormány az idősek vásárlási sávjának eltörléséről, bár a maszk marad, de mostantól 9 és 12 óra között ismét már nem csak a 65 év felettiek vásárolhatnak az üzletekben. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára lassú visszarendeződésre számít. Ha nem lesz a koronavírus-járványnak erős második hulláma, a hazai kiskereskedelem megúszhatja a visszaesést.
Vásárló Mégis retteghetnek a katás vállalkozások?
Privátbankár.hu | 2020. június 18. 08:25
Újra leporolták a terveket, jöhet a szigorítás 2021-től.
Vásárló Egyre meredekebben nő a tartósan betöltetlen fogorvosi praxisok száma
MTI | 2020. június 16. 08:32
A trend már 851 ezer ember kezelését érinti.
Vásárló BKK: hétfőtől újra fel lehet szállni a járművekre az első ajtónál
Privátbankár.hu / MTI | 2020. június 12. 19:11
Jegyet továbbra sem lehet venni a járművezetőnél, valamint a maszk is kötelező marad.
Vásárló Aromák különböző vizekhez
Márkázott tartalom | 2020. június 10. 14:12
Horgászatnál a víz hőmérséklete sok mindent befolyásol, többek között az ideálisan használható aroma jellegét is. 
Vásárló A belföldi turizmus már újraindult, méghozzá elég lendületesen
MTI | 2020. június 10. 13:05
A koronavírus miatt idén sokan inkább itthon oldják meg a nyaralást.
Vásárló Milyen következményei lehetnek a foghiánynak?
Márkázott tartalom | 2020. június 9. 12:35
Akár a nem megfelelő szájhigiénia, akár egy baleset következtében történik, egy fog elvesztése sosem kellemes élmény. A foghiány nem csak esztétikailag hagy kívánnivalót maga után, de fájdalommal is járhat.
Vásárló Laposodik a görbe a hipermarketekben: ennyibe kerül most egy nagybevásárlás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2020. június 8. 19:52
Azt továbbra sem mondhatjuk, hogy olcsón meg lehet úszni a családi nagybevásárlást, de ahogy a járványgörbe, úgy az élelmiszerár-emelkedés görbéje is laposodni látszik júniusban - ez derül ki a Privátbankár.hu legfrissebb Árkosár-felmérésének eredményeiből. Az éves áremelkedés alacsonyabb, mint az elmúlt hónapokban, havi szinten pedig egy kis árcsökkenést is mértünk.
Friss
hírlevél