5p
Az Egyesült Államokban hagyományosan november negyedik csütörtökén ünneplik a Hálaadás napját, a pulykavacsora utáni pénteken pedig kezdetét veszi a karácsonyi vásárlási dömping. Magyarországon a Hálaadásnak nincs hagyománya, de a Black Friday vásárlási őrülete már 2013 óta trend lett. Óriási kedvezményekkel nyitnak a boltok, a vásárlók pedig tömegével rohamozzák meg az üzleteket és webshopokat.
Napi bevásárlás a Wal Martban egy fekete pénteken.

Rengeteg kereskedés az év utolsó negyedére időzíti a legnagyobb akcióit, a karácsonyi bevásárlási szezonra, amikor hajlamosabbak vagyunk a költekezésre. A kiskereskedések ekkor bonyolítják le forgalmuk mintegy 40 százalékát, a nagyobb webshopok pedig milliárdos nagyságrendű napi árbevétellel számolnak - hívja fel figyelmet közleményében a K&H.

Miért fekete? Az egyik teória szerint az elnevezés onnét ered, hogy az üzletek könyvelésében az év végi vásárlások idején mennek át a pirossal jelzett veszteséges tartományból a feketébe, azaz elkezdenek nyereséget termelni. Egy másik elmélet szerint a kifejezés Philadelphiából ered, ahol ezen a napon olyan nagy vásárlói tömeg lepte el az utcákat, ami távolról fekete nyüzsgésnek látszott, vagyis a sűrű közlekedésre utal.

A bank szerint a Black Friday híre egyáltalán nem makulátlan. És itt nem csak a kereskedelmi trükkökről, színes-szagos promóciókról vagy az akár 50-70 százalékos leárazások vonzerejéről beszélünk. Az elmúlt pár évben többször hallhattunk Black Friday akciók kapcsán webshopok körüli botrányokról, amikor azok például nem tudták teljesíteni a rendeléseket, magasabb vagy nem létező készletet hirdettek meg a valósnál, vagy épp a kiszállítással felmerülő technikai vagy adminisztrációs problémákra hivatkozva utasították vissza a vásárlást.

Vásárlók a fekete péntek napján az egyik elektronikai áruházban (Forrás: MTI Fotó, Balázs Attila)

A Black Friday könnyen beszippant, villognak a LED-fények, leértékelési százalékok és a rengeteg impulzus közepette könnyen elcsábulunk olyan termékekre is, amikre alapvetően nincs is szükségünk, vagy épp túlbecsüljük a pénztárcánk mélységét. Fontos, hogy lássuk azt is, hogy a vásárlási szokásainkkal szülőként mintát mutatunk gyermekünknek. A vásárlási „ünnep” így tökéletes alkalom arra, hogy tudatos pénzügyi gondolkodásra tanítsuk a gyerekeket. „A Black Friday az egyik legtökéletesebb alkalom arra, hogy az árak közti mérlegelés képességét kialakítsuk a fiatalokban. A szülői minta elképesztően fontos a pénzügyi tudatosság kiépítésében. Érdemes a saját költési mintánkkal is számot vetni, majd a gyerekekkel átbeszélni, miért volt a vásárlásunk előnyös, vagy adott esetben átgondolatlan és inkább impulzus alapú” – mondta Horváth Magyary Nóra, a K&H kommunikációs ügyvezető igazgatója.

A K&H összegyűjtött 5+1 tippet, amivel az idei Black Friday-re készülhetünk:

1. Tájékozódj előre az árakról! Mielőtt vásárlási hadjáratba indulnál, érdemes kicsit utánanézi az egyes termékek, szolgáltatások nagyságrendi értékének és átgondolni mennyit szánsz azokra. Nem egy példáról adtak hírt, ahol kereskedések az akciós időszak előtt pár nappal „felárazott”, majd a Black Friday-ra „leárazott” akciókkal is operáltak.

2.  Írj listát! A felesleges vásárlás elkerülésének egyik leghatékonyabb módja, ha összeírod, pontosan miért indulsz a boltba, a család mely tagjának mire van szüksége. Ha tudod, mit akarsz megvenni, könnyebb lesz a nagy leárazásoknak nemet mondani.

3. Házhozszállítás extra áron? Fontos ellenőrizni a járulékos költségeket is. A végösszeget és talán a döntésedet is befolyásolhatja, hogy van-e külön költsége a házhozszállításnak.

4.  Óriási kedvezménnyel becsal, majd egy rosszabb ajánlatra térít: Sokszor a webshopok szuper kedvezményes ajánlatokkal csábítanak be vevőket, majd a készlet kifogytára hivatkozva egy kisebb kedvezményes ajánlatot adnak. Ilyenkor már általában kialakult a vásárlási szándék, szinte magunkénak érezzük az adott terméket és nehéz róla lemondani. Ez egyfajta alku szituáció, ahol fel kell ismernünk, hogy mekkora engedményt is kaphatunk valójában.

5. Tervezzen együtt a család! Érdemes közösen tervezni és egy büdzsé plafont kijelölni, amin túl nem költünk. Ezzel azt is demonstráljuk a gyermekünknek, hogy a „pénztárcánk nem véges” és az ATM-ből sem vehetünk fel végtelen mennyiségű pénzt, sajnos. A Millward Brown legfrissebb kutatása szerint a magyar vásárlók fejenként átlagosan 75 ezer forintot terveznek elkölteni a Black Friday alatt.

+1 De dönthetünk úgy is, hogy inkább csatlakozunk a Ne vásárolj semmit naphoz, ami szintén november utolsó péntekjére esik és így a Black Friday tökéletes ellenpólusa. Ezt a „fogyasztói böjtöt” 1992-ben hozták létre Kanadában, hogy felhívják a figyelmet a fogyasztói társadalom problémáira, vagyis mindenre, amit a Black Friday képvisel. Hazánkban 2004-ben tartották először, sokkal szűkösebb népszerűséggel, mint a milliók által várt akciórohamot. Vásárolni, vagy nem vásárolni. A kérdés mindenki saját döntésére van bízva, a kereskedelmi impulzusok viszont borítékolhatóan hatni fognak ránk november 24-én.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntött az EU: ezt megemlegeti, aki rendszeresen rendel külföldről
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 16:25
Jön a kötelező vám a kis értékű csomagokra.
Vásárló Érdemes lesz elővenni a töltőpisztolyt a hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 11:05
Szombaton mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken. A benziné jobban.
Vásárló Tegyél a kosaradba egy kis gondoskodást! – Indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció
PR | 2025. december 11. 13:27
Idén karácsonykor is több ezer rászoruló ember ünnepe válhat szebbé, ha csatlakozol a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország közös Adni Öröm! tartósélelmiszer-adomány gyűjtéséhez. 2025. december 11. és 16. között több ezer önkéntes személyesen várja a vásárlók felajánlásait a kijelölt SPAR és INTERSPAR áruházakban.
Vásárló Táncra perdülhetnek az autósok – itt vannak az új üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:42
Csütörtökön mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken.
Vásárló Csak összehozta a kormány: másfél éve nem láttunk ilyet a boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. december 8. 05:46
Hogy milyen áron, azt még nem tudhatjuk biztosan, de összejött az éves szintű élelmiszerár-csökkenés: annyi termék került be az árrésstop hatálya alá, hogy idén decemberben olcsóbban vásárolhatunk be a hipermarketekben, mint tavaly. Bezuhant a sertésmájas ára, a kávé és az alkohol viszont nagyot drágult. 
Vásárló Outdoor életmód – merész vállalkozás és divat találkozása
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 17:21
Gondoltál már arra, hogy mitől válik egy márka ikonikussá a szabadtéri világban? A szabadidős életmód iránti növekvő lelkesedés nemcsak a természet szerelmeseinek körében terjed, hanem divatirányzatként is egyre hangsúlyosabban van jelen.
Vásárló Miért választják egyre többen a prémium magánegészségügyet?
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 14:12
Az elmúlt években látványosan megváltozott, hogyan gondolkodnak az emberek az egészségügyi szolgáltatásokról. Egyre többen szeretnének gyors, kiszámítható, átlátható és magas színvonalú ellátást kapni, lehetőleg olyan környezetben, ahol a páciens valódi partnerként jelenik meg. A prémium magánegészségügy népszerűsége éppen ezért nő: nem csupán szolgáltatást nyújt, hanem komplex élményt, amelyben a figyelem, a kényelem és a szakértelem egyaránt kiemelt szerepet kap.
Vásárló Levelet küldtek Brüsszelbe egy jelentős ügyben – Orbán Viktor is az aláírók közt volt?
Privátbankár.hu | 2025. december 6. 08:57
Megtartanák a hibrid autókat 2035 után is.
Vásárló Adják is, veszik is a használt mobilokat a Magyar Telekomnál
PR | 2025. december 5. 13:41
2 évvel ezelőtti indulása óta már 30 ezernél is több felújított készüléket vásároltak a Magyar Telekom ügyfelei. A vállalat portfóliójában az összes online értékesített mobil 10 százaléka felújított. A felújított készülékek vásárlása mellett folyamatosan nő a népszerűsége a Telekom és a Recommerce közös online platformjának is, ahol bárki eladhatja használt mobilját, tabletét vagy játékkonzolját. Ezzel a megoldással a januári indulás óta több mint 75 millió forintnyi eszközt adtak el az ügyfelek.
Vásárló A játék ereje
Márkázott tartalom | 2025. december 5. 11:59
A játék az emberi élet elengedhetetlen része, ami több mint egyszerű szórakozás. Sokan tapasztalták, hogy a játékok révén nemcsak kikapcsolódni lehet, hanem új készségeket is fejleszteni. Ahogy a mondás tartja: „játszva tanulni a legjobb”, és valóban így is van.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG