5p

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az év utolsó Privátbankár Árkosár-felméréséből kiderült, mennyivel drágábban tudhatjuk le idén a karácsonyi nagybevásárlást. Bár hónapok óta nem látott mértékben ugrottak meg az árak, a történelmi csúcsot egyelőre megúsztuk; az alapélelmiszerek és a gyümölcsök továbbra is az áremelkedés élmezőnyében vannak, a sertéshús jelentős drágulását pedig már a feldolgozott termékeknél is tetten érhetjük.

2019-ben még egyszer utoljára nekiindultunk, és megvizsgáltuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységében. Az Auchan, az Interspar és a Tesco is emelt az árain decemberre: mind az egy évvel ezelőttihez képest, mind novemberhez viszonyítva is drágábban pakolhattuk meg a Privátbankár Árkosarat.

Egy hónap alatt az áruházakban 2,3 - 4,9 százalék közötti áremeléseket mértünk, összességében 3,7 százalékkal lett drágább a nagybevásárlás. Egy év alatt ennél komolyabb drágulás történt: közel 6 százalékkal többet kellett most fizetnünk ugyanazért, mint 2018 decemberében. A kosár átlagértéke 1160 forinttal emelkedett, elérte a 20 686 forintot.

Ekkora ugrást az árakban utoljára júliusban láttunk - a mostani emelkedés azonban nem lökte történelmi csúcsra az Árkosár értékét, igaz, csak 186 forinttal maradtunk el tőle.

Egy év alatt az Auchan és a Tesco egyaránt 6 százalék fölötti átlagos áremelést hajtott végre az élelmiszer-osztályon, az Interspar beérte 4,6 százalékkal. Az áruházak közötti sorrend nem változott, a mezőny azonban összerázódott - a legolcsóbb és a legdrágább között most kevesebb mint 1000 forint (avagy 5 százalék) volt felmérésünk szerint.

Ennek a különbségnek most a kétszeresét lehetett volna megspórolni azzal, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban kínálják. 18 597 forintból úszhatnánk meg így a nagybevásárlást - igaz, ez esetben 3 hipermarketet kellene végigjárnunk, vagy háromfelé kellene osztani bevásárlócsapatunkat.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A havi szinten 3,7 százalékos átlagos áremelkedéshez a legnagyobb mértékben az alma (+60%) és a krumpli (+41,6%) járultak hozzá. Kétszámjegyű havi áremelkedést a zöldségosztály mellett az üdítőknél mértünk. Chipset, csokit, májast és tejfölt viszont 10-16 százalékkal olcsóbban találtunk, mint novemberben.

Az éves 5,9 százalékos átlagos áremelkedés összetevőit vizsgálva azt látjuk: tavalyhoz képest a legtöbbet az alma (+58%), a banán (+38%), a cukor (+27%) és a párizsi (+23%) drágultak. 10 százalékot meghaladó áremelkedést mértünk még a kenyérnél, a tojásnál, a rizsnél, a sajtnál és egyes tömény szeszes italoknál is. A folyamatot 10 százalékot éppen meghaladó éves árcsökkenéssel csak a kávé és a pezsgő fékezték.

A párizsi már nem egy olcsó felvágott

A Privátbankár Árkosár decemberi felmérésének készítésekor annak a jelét is kerestük, hogy a sertéspestis miatt dráguló hús-alapanyagok áremelkedése már a fogyasztók pénztárcáját is elérte. A legfrissebb adatok szerint ugyanis több mint 30 százalékkal magasabb a sertések termelői ára, mint egy évvel ezelőtt. A háttérben az afrikai sertéspestis áll: bár nálunk még csak vaddisznókból mutatták ki a kórokozót, környező országokban már a vágóállatok között is terjed, a világpiacon is ez hajtja fel az árat (leginkább a kínai piaci fejlemények, ahol a sertéspestis miatti kényszervágások következtében a teljes sertésállomány megfeleződhet).

Az Árkosár-felmérésben leginkább a párizsi drágulása jelzi a sertés-alapanyag masszív áremelkedését: az általunk rendszeresen vizsgált terméket 23,1 százalékkal többért kínálják most, mint egy éve. A KSH legutóbbi, októberre vonatkozó inflációs jelentése még "csak" 11 százalék körüli éves áremelkedést jelzett a párizsinál. (A KSH a legfrissebb, novemberre vonatkozó inflációs statisztikáit kedden teszi közzé.)

Havi legolcsóbbak: téliszalámi, narancs, szaloncukor

Az afrikai sertéspestis által kiváltott drágulásnak tudható be az is, hogy - ahogy az mfor.hu beszámolt róla - egyetlen hét leforgása alatt brutális mértékű áremelkedést regisztráltak a hazai üzletláncoknál a téliszalámi esetében is. Havi legolcsóbbak rovatunkban ezért megvizsgáltuk, mennyiért szerezhetünk be a lehető legolcsóbban téliszalámit a hipermarketekben - márkára, minőségre való tekintet nélkül. Ha az évszázados hagyományokat figyelmen kívül hagyjuk, és csak az olcsóságot helyezzük előtérbe, akkor a sajátmárkás termékek verhetetlenek: a Tescóban 3111 forint az ilyen téliszalámi kilója, az Auchanban 3247 forint a sajátmárkás termék. Az Intersparban a Kométa gyártmányát adták a legkevesebbért, ez kilónként 5398 forintba került.

A téli vitaminforrások között kiemelt szerepe van a narancsnak - főleg amikor az almát ilyen drágán adják. A déli gyümölcsöt ezúttal a legolcsóbban a Tescóban kínálták, kilónként 269 forintért; az Intersparban 299-ért szerezhettünk be narancsot, az Auchanban pedig 398-ért.

A leginkább szezonális termék most a szaloncukor, a kézműves változatokat simán 10 ezer forint feletti kilónkénti áron forgalmazzák - mi viszont a legolcsóbbat kerestük, ami jellemzően a lédig szaloncukrok kategóriáját jelenti. Idén sem volt ez másképp: az Auchanban kilónként 849 forintért 11 ízben válogathattuk össze magunknak a szaloncukor-csomagot, a Tescóban 969 forintot kértek ugyanezért. Az Intersparban a legolcsóbb szaloncukor ottjártunkkor a Bonbonetti terméke volt, ennek kilója 3475 forint volt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Összezavarta a lengyeleket a kenyércsoda
Privátbankár.hu | 2025. január 20. 08:33
Gratuláltak a lengyelek annak a péknek, aki azt az interneten megjelent fotó tanúsága szerint hatalmas lovat készített kenyérből. Később kiderült, hogy lóvá tették a jó kenyér szerelmeseit.
Vásárló A Lidl megfejeli az óránként 5100 forintos minimálbért a hazai pályán
Privátbankár.hu | 2025. január 18. 10:01
A Lidl és a Kaufland tulajdonosa, a Schwarz Group úgy kalkulál, hogy hosszabb távon akkor van esélye a piaci sikerre, ha megtartja a legjobb szakembereket. Ennek szellemében emelik a béreket.
Vásárló Fájdalmas pillanatok várnak a magyar autósokra
Privátbankár.hu | 2025. január 15. 14:41
Jön a drágulás a benzinkutakon. 
Vásárló Kiváló Minőségű Élelmiszerek az ALDI polcain
PR | 2025. január 15. 11:52
Az ALDI egyre több, olyan magas minőségű termékkel várja a vásárlókat, amely elnyerte a Kiváló Minőségű Élelmiszer védjegyet!
Vásárló Magyarországon bevált recepttel hódít külföldön a Lidl
Privátbankár.hu | 2025. január 13. 12:58
A Lidl Parkside névre keresztelt magyarországi outlet áruháza, amely Biatorbágyon található. Most a prágaiak is kaptak egyet. 
Vásárló PMS kezelése: a viszcerális terápia alkalmazása a menstruációs görcsök enyhítésére
Márkázott tartalom | 2025. január 13. 10:43
A premenstruációs szindróma sok nő életét megnehezíti, melynek tünetei rendkívül változatosak, mind fizikai, mind érzelmi szinten jelentkezhetnek. Az érintettek tapasztalhatnak ingerlékenységet, hangulatingadozást, feszültséget vagy akár depresszióra emlékeztető tüneteket. 
Vásárló Nagyon rosszul indul az év: olyasmi közeleg a magyar boltokban, amit soha nem akartunk látni
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. január 13. 05:47
Ismét hajszálra van a két számjegyűtől az élelmiszerárak emelkedése a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés szerint. Januárban újabb történelmi csúcs született. Ha ebben a tempóban folytatódna a drágulás, akár már 2 hónapon belül is elérheti a 40 ezer forintot a családi élelmiszer-nagybevásárlás ára. 
Vásárló Ezekbe fektess, ha az online jelenléted szeretnéd erősíteni!
Márkázott tartalom | 2025. január 12. 10:11
  Az online jelenlét egyre fontosabb szerepet játszik a vállalkozások sikerében, legyen szó egyéni vállalkozásról vagy multinacionális cégről. A digitalizáció térnyerésével már nem elég egy egyszerű weboldal vagy közösségi média profil. Ahhoz, hogy kitűnj a tömegből, és valódi eredményeket érj el, célzott stratégiára és befektetésekre van szükség. De melyek azok a területek, amelyekre mindenképp érdemes koncentrálni?
Vásárló Hitelprogramok, amelyek komoly segítséget jelenthetnek a cégek számára
Márkázott tartalom | 2025. január 11. 12:07
Modern világunkban különféle megoldások támogatják a cégek működését. Ilyen az az integrált szoftverrendszer is, az úgynevezett ERP, amely segítségével a vezetőség azonnal lehívhat fontos információkat.
Vásárló Hogyan rendezzünk be egy élelmiszerboltot?
Márkázott tartalom | 2025. január 8. 11:04
Természetesen egy új vállalkozás indítása tele van izgalmakkal és kihívásokkal. Ahhoz, hogy minél nagyobb hatékonysággal induljon már az első időszak, alapos tervezésre van szükség. Az élelmiszeripari boltok berendezése nagymértékben hozzájárul az üzlet sikeréhez. Ebben pedig a polcok jelentik a legnagyobb segítséget.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG