5p
Az év utolsó Privátbankár Árkosár-felméréséből kiderült, mennyivel drágábban tudhatjuk le idén a karácsonyi nagybevásárlást. Bár hónapok óta nem látott mértékben ugrottak meg az árak, a történelmi csúcsot egyelőre megúsztuk; az alapélelmiszerek és a gyümölcsök továbbra is az áremelkedés élmezőnyében vannak, a sertéshús jelentős drágulását pedig már a feldolgozott termékeknél is tetten érhetjük.

2019-ben még egyszer utoljára nekiindultunk, és megvizsgáltuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységében. Az Auchan, az Interspar és a Tesco is emelt az árain decemberre: mind az egy évvel ezelőttihez képest, mind novemberhez viszonyítva is drágábban pakolhattuk meg a Privátbankár Árkosarat.

Egy hónap alatt az áruházakban 2,3 - 4,9 százalék közötti áremeléseket mértünk, összességében 3,7 százalékkal lett drágább a nagybevásárlás. Egy év alatt ennél komolyabb drágulás történt: közel 6 százalékkal többet kellett most fizetnünk ugyanazért, mint 2018 decemberében. A kosár átlagértéke 1160 forinttal emelkedett, elérte a 20 686 forintot.

Ekkora ugrást az árakban utoljára júliusban láttunk - a mostani emelkedés azonban nem lökte történelmi csúcsra az Árkosár értékét, igaz, csak 186 forinttal maradtunk el tőle.

Egy év alatt az Auchan és a Tesco egyaránt 6 százalék fölötti átlagos áremelést hajtott végre az élelmiszer-osztályon, az Interspar beérte 4,6 százalékkal. Az áruházak közötti sorrend nem változott, a mezőny azonban összerázódott - a legolcsóbb és a legdrágább között most kevesebb mint 1000 forint (avagy 5 százalék) volt felmérésünk szerint.

Ennek a különbségnek most a kétszeresét lehetett volna megspórolni azzal, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban kínálják. 18 597 forintból úszhatnánk meg így a nagybevásárlást - igaz, ez esetben 3 hipermarketet kellene végigjárnunk, vagy háromfelé kellene osztani bevásárlócsapatunkat.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A havi szinten 3,7 százalékos átlagos áremelkedéshez a legnagyobb mértékben az alma (+60%) és a krumpli (+41,6%) járultak hozzá. Kétszámjegyű havi áremelkedést a zöldségosztály mellett az üdítőknél mértünk. Chipset, csokit, májast és tejfölt viszont 10-16 százalékkal olcsóbban találtunk, mint novemberben.

Az éves 5,9 százalékos átlagos áremelkedés összetevőit vizsgálva azt látjuk: tavalyhoz képest a legtöbbet az alma (+58%), a banán (+38%), a cukor (+27%) és a párizsi (+23%) drágultak. 10 százalékot meghaladó áremelkedést mértünk még a kenyérnél, a tojásnál, a rizsnél, a sajtnál és egyes tömény szeszes italoknál is. A folyamatot 10 százalékot éppen meghaladó éves árcsökkenéssel csak a kávé és a pezsgő fékezték.

A párizsi már nem egy olcsó felvágott

A Privátbankár Árkosár decemberi felmérésének készítésekor annak a jelét is kerestük, hogy a sertéspestis miatt dráguló hús-alapanyagok áremelkedése már a fogyasztók pénztárcáját is elérte. A legfrissebb adatok szerint ugyanis több mint 30 százalékkal magasabb a sertések termelői ára, mint egy évvel ezelőtt. A háttérben az afrikai sertéspestis áll: bár nálunk még csak vaddisznókból mutatták ki a kórokozót, környező országokban már a vágóállatok között is terjed, a világpiacon is ez hajtja fel az árat (leginkább a kínai piaci fejlemények, ahol a sertéspestis miatti kényszervágások következtében a teljes sertésállomány megfeleződhet).

Az Árkosár-felmérésben leginkább a párizsi drágulása jelzi a sertés-alapanyag masszív áremelkedését: az általunk rendszeresen vizsgált terméket 23,1 százalékkal többért kínálják most, mint egy éve. A KSH legutóbbi, októberre vonatkozó inflációs jelentése még "csak" 11 százalék körüli éves áremelkedést jelzett a párizsinál. (A KSH a legfrissebb, novemberre vonatkozó inflációs statisztikáit kedden teszi közzé.)

Havi legolcsóbbak: téliszalámi, narancs, szaloncukor

Az afrikai sertéspestis által kiváltott drágulásnak tudható be az is, hogy - ahogy az mfor.hu beszámolt róla - egyetlen hét leforgása alatt brutális mértékű áremelkedést regisztráltak a hazai üzletláncoknál a téliszalámi esetében is. Havi legolcsóbbak rovatunkban ezért megvizsgáltuk, mennyiért szerezhetünk be a lehető legolcsóbban téliszalámit a hipermarketekben - márkára, minőségre való tekintet nélkül. Ha az évszázados hagyományokat figyelmen kívül hagyjuk, és csak az olcsóságot helyezzük előtérbe, akkor a sajátmárkás termékek verhetetlenek: a Tescóban 3111 forint az ilyen téliszalámi kilója, az Auchanban 3247 forint a sajátmárkás termék. Az Intersparban a Kométa gyártmányát adták a legkevesebbért, ez kilónként 5398 forintba került.

A téli vitaminforrások között kiemelt szerepe van a narancsnak - főleg amikor az almát ilyen drágán adják. A déli gyümölcsöt ezúttal a legolcsóbban a Tescóban kínálták, kilónként 269 forintért; az Intersparban 299-ért szerezhettünk be narancsot, az Auchanban pedig 398-ért.

A leginkább szezonális termék most a szaloncukor, a kézműves változatokat simán 10 ezer forint feletti kilónkénti áron forgalmazzák - mi viszont a legolcsóbbat kerestük, ami jellemzően a lédig szaloncukrok kategóriáját jelenti. Idén sem volt ez másképp: az Auchanban kilónként 849 forintért 11 ízben válogathattuk össze magunknak a szaloncukor-csomagot, a Tescóban 969 forintot kértek ugyanezért. Az Intersparban a legolcsóbb szaloncukor ottjártunkkor a Bonbonetti terméke volt, ennek kilója 3475 forint volt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG