Értékben is, mennyiségben is nőtt a testápolókat, valamint recept nélkül kapható gyógyszereket és gyógyhatású készítményeket tartalmazó karácsonyi ajándékcsomagok kiskereskedelmi forgalma múlt év november-decemberben, a tavalyelőtti hasonló periódushoz képest - többek között ezt állapította meg a Nielsen piackutató elemzése.
Tavaly összesen közel 4 milliárd forintot adtak ki a fogyasztók, mintegy 2,5 millió darab ajándékcsomagért. Érték szempontjából 18 százalékkal többet, mint az azt megelőző évben. Mennyiséget tekintve 21 százalék a növekedés, egyik ünnepi időszakról a másikra.
A dezodortól a samponig
Továbbra is dezodor és tusfürdő a két legkedveltebb termék a csomagokban. Mindkettő forgalma meghaladta az 1-1 milliárd forintot, két hónap alatt. Utánuk a kéz- és testápoló krémek következnek. A deo spray, borotválkozás utáni szerek és a sampon forgalma meghaladta a 100-100 millió forintot.
Forrás: Nielsen |
Amíg tavalyelőtt a karácsonyi csomagoknál átlagosan 1 626 forintos átlagárat regisztráltak, addig legutóbb 1 585 forintot. A csökkenés annak tudható be, hogy nőtt az olcsóbb, 1000-1499 forint közötti ajándékcsomagok forgalma, viszont csökkent a drágábbaké.
Itt szerezzük be
Erősen koncentrált a bolti eladás. A hipermarket és a drogéria együtt az értékben mért teljes forgalom 88 százalékát vitte el legutóbb. Legkeresettebbek hipermarketben az ajándékcsomagok. Értékben mért forgalmukból 54 százalékkal részesedett ez az üzlettípus a legutóbbi szezonban. Ami a trendet illeti, 1 százalékpontos csökkenést regisztráltak, 2012. november-decemberhez viszonyítva.
Másik jelentős csatorna a drogéria, amelynek 34 százalékos piaci részaránya stabil maradt, a legutóbbi két szezonban.
Így a többi bolttípus együttes piacrésze 11-ről 12 százalékra emelkedett, a legutóbbi két karácsonyi időszak összehasonlításában – derült ki a Niesen elemzéséből.
Édességből ezt vettük Tavaly rekord forgalmat ért el a decemberi ünnepek szezonális édességeiből az élelmiszer-kiskereskedelem. Minden eddiginél többet, mintegy 2,7 milliárd forintot költöttek az emberek, kereken 650 tonna édes ajándékra. Legnagyobb sláger a csokoládé Mikulás figura, amire közel 1,7 milliárd forintot adtak ki a fogyasztók az utolsó két hónapban tavaly; 18 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Második legnépszerűbb kategória a hagyományos ajándékcsomag: átlátszó zacskóban pár csokoládé és nassolni való. Utána az adventi kalendárium következik, közel 200 milliós forgalommal, majd az ajándékcsomag, amely játékot is tartalmaz, valamivel 100 millió forint felett. Kiemelkedően 46 százalékkal emelkedett a kiskereskedelmi eladás édes karácsonyfadíszekből, kerekítve 100 millió forintra - derült ki ugyancsak a Nielsen adataiból. |