3p

A koronavírus-járvánnyal megváltozott az emberek hétköznapi rutinja és ez minden bizonnyal hat a karácsonyi vásárlásokra is. Habár az üzletek a mostani szabályozás szerint este hétig nyitva vannak, idén az ünnepi bevásárlásokban minden eddiginél hangsúlyosabb lesz az online kereskedelem.

A hazai kiskereskedelem – ami a gépjármű-értékesítéseket, üzemanyag- és dohánycikkekből származó forgalmat nem számolva 9900 milliárd forint nettó forgalmat tesz ki – az első negyedévben 14 százalékkal, a második és a harmadik negyedévben már csak két százalékkal haladta meg a tavalyi szintet. Ezzel szemben az e-kereskedelem az élv első három hónapjában 21 százalékos, a második negyedévben már 47 százalékos többletben volt a 2019-es év azonos időszakához képest. Az ugrás tehát impozáns. A dinamikus növekedés az élelmiszert és a műszaki cikkeket érintette leginkább.

A felfordult gazdasággal, vele az emberek megváltozott fogyasztói szokásaival már októberre látszott, a koronavírus-járvány egyértelmű nyertese az e-kereskedelem. Minden olyan tényező a szektor erősítését szolgálta, ami más ágazatokra hátrányos hatással volt – mondta Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója. És még csak most indul a karácsonyi szezon!

Bezavar a karácsonyba a tavaszi karantén

Hogy az idei év végi szezont megértsük, érdemes az egész évet vizsgálni. A koronavírus-járvánnyal megváltozott az emberek hétköznapi rutinja. Bejött a távmunka, a digitális oktatás és a karantén. A boltzár, az idősek vásárlási sávja, az üzletek korábbi bezárása drasztikusan megváltoztatta a mindennapokat és ezzel együtt a vásárlási szokásokat is. Amit korábban hagyományos üzletben vettünk volna meg, azt ebben az időszakban valószínűleg online szereztük be, és szerezzük be ma is.

A laptop már nemcsak a munkához kellett, hanem a gyereknek is a tanuláshoz. A kisebb háztartási gépek és az új televízió az otthonmaradás miatt vált fontossá. Ezek extra költéseket jelentettek a családoknak. Szembetűnően megugrott az otthoni sportoláshoz használható sporteszközök vagy a jógázáshoz szükséges dolgok forgalma is. Sokan kihasználták az időt lakásfelújításra, kertészkedésre is, amely költések normál körülmények között nem jelentkeztek volna – magyarázta a GKI Digital tanácsadója.

A várható karácsonyi költések szempontjából tehát fontos tényező, hogy rengeteg előrehozott vásárlás történt már tavasszal és a nyár folyamán. Az iskolakezdés és az otthoni munkavégzés miatt sokan már megvették a laptopot, tabletet, tévét, mobiltelefont, webkamerát, mindazokat a cikkeket, amelyek amúgy a Black Friday és a karácsonyi időszak slágertermékei – sorolja Madar Norbert a Piac & Profit év végi duplaszámában.

A cikkből kiderül az is, hogy

  • mi lesz az idei karácsonyi szezonban a legnagyobb változás,
  • visszatérnek-e a klasszikus ajándékok a karácsonyfa alá,
  • mik lesznek a szezon slágertermékei,
  • mekkora forgalomra számítanak az e-kereskedők, akik idén már jelentős többletekkel zárták a tavaszi karanténszezont
  • és vajon vékonyabb lett-e az emberek pénztárcája, miközben a forint árfolyamának gyengülése felnyomta a termékek árát.

Keresse a Piac & Profit novemberi számát az újságárusoknál vagy vegye le a digitális könyvespolcról!

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Következik a nagy leállás: félő, hogy senki nem fog költeni
Buksza blog | 2025. március 19. 15:01
A gazdaság minden ágazatát érintik Donald Trump amerikai elnök vámemelései. Csak a bizonytalanság biztos. 
Vásárló Árrésstop: korlátozást vezetett be a Lidl, a Spar és a Tesco
Buksza blog | 2025. március 17. 18:09
Hétfőn életbe lépett az árrésstop. A boltláncok pedig reagáltak. 
Vásárló Megéri minőségi játékokba beruházni!
Márkázott tartalom | 2025. március 17. 12:55
Az tény, hogy a gyerekjátékok tekintetében különösen fontos a magas minőség. A prémium alapanyagok használata, a szabványoknak megfelelő, tartós és biztonságos kialakítás kulcskérdés. Ezek mellett pedig még a kicsik számára is vonzónak, magával ragadónak kell lenniük.
Vásárló Árrés nélkül: a diszkont legvégső formájával áll elő a Tesco
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2025. március 14. 08:52
A Tesco arra készül, hogy ingyen odaadja a vásárlóknak a szavatossági idejük lejártának határhoz érkezett élelmiszereket. A boltlánc első körben a brit üzletekben teszteli a módszert. 
Vásárló Dübörög a vámháború, hamarosan hullanak az árbombák a vásárlókra
Buksza blog | 2025. március 13. 12:49
Az Egyesült Államok, egyben a világ egyik legnagyobb áruházlánca, a Walmart rá akta tolni a Donald Trump vámjaiból származó többletköltségeit kínai beszállítóira. A válasz feltartott középső ujj volt.
Vásárló Bajban a boltlánc: eladná a „családi ezüstöt” az Asda
Buksza blog | 2025. március 13. 12:02
Az Egyesült Királyság egyik nagy áruházlánca, az Asda kissé kétségbeesettnek látszó módszerrel igyekszik pénzhez jutni, hogy mérsékelje felgyülemlett adósságait. Hozzányúlnak a „családi ezüsthöz”.
Vásárló 4 jó tanács a vállalati költségek csökkentéséhez
Márkázott tartalom | 2025. március 11. 12:21
A vállalkozások egyik legfontosabb feladata a költségek ésszerű kezelése. A felesleges kiadások visszaszorítása nemcsak a nyereséget növeli, hanem a vállalat hosszú távú fenntarthatóságát is biztosítja. Fontos azonban, hogy a költségcsökkentés ne menjen a minőség vagy a hatékonyság rovására. Az alábbi négy módszer segíthet a vállalkozásoknak abban, hogy megfelelően optimalizálják a kiadásaikat és kellőképpen erősítsék pénzügyi stabilitásukat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG