5p
Strandolás és lángos – ez a két dolog jut eszébe a legtöbb embernek a Balatonról. A Bónusz Brigád és a GKI Digital közös Balaton-felméréséből az is kiderült, hogy a válaszadók 27%-a legalább évente egyszer ellátogat pár napra a magyar tengerhez és 68 százalékuknak volt már része balatoni nyaraláskor szövődött szerelmi kalandban is.

Ha üdülés, akkor Balaton. Úgy tűnik ez a megállapítás még erősen tartja magát, hiszen a felmérésben részt vevők 31 százaléka mondta azt, hogy nem jár minden évben a magyar tengerhez. 27 százalékuk évente minimum egyszer, 17 százalékuk legalább kétszer ellátogat a Balatonhoz, de olyan válaszadók is voltak, akik több mint nyolc alkalommal utaznak egy évben a Balatonhoz. Ami a korosztályokat illeti, az adatokból az derült ki, hogy a 25 és 29 év közöttiek szeretik a legjobban a tavat: 36 százalékuk évente egyszer biztosan kiül a tó partjára.

A régi 2 hetes nyaralások, amikor a vállalati üdülőben és annak strandján töltöttek heteket a családok, már nem jellemzőek. A nyaralással töltött idő széttöredezett, inkább a több rövidebb utazás a jellemző. Nem csoda tehát, hogy a legtöbben (44%) mindössze pár napot töltenek a tóparton, egy teljes hetet a válaszadók 37 százaléka tölt a Balatonon. A 25-29 évesek még ennél is jobban sietnek: ők jellemzően egy hétvégére érkeznek csak.

Nem csak nyáron

Természetesen a nyár a legnépszerűbb, ha a balatoni utazások időpontját nézzük: nem véletlen, hogy a válaszadók 94 százaléka járt már nyáron itt. Hiszen ez a szabadságolások és az iskolai szünetek időszaka, meg persze a kánikuláé, amikor jólesik a tóban lógatni a lábunkat. Mégis, a válaszadók 27 százaléka járt már tavasszal is a Balatonnál kifejezetten pihenési céllal, ősszel 26, míg télen 21 százalékuk üdült már valamelyik tóparti településen. Az adatokból az derült ki, bevált a nyáron kívüli Balaton: aki járt itt más évszakban, azoknak 64 százaléka máskor is visszamenne a főszezonon kívül a Balatonhoz. A 60 év felettiek 40 százaléka szerint lényegtelen az évszak: mindig jó a Balatonnál lenni. Nyilvánvalóan ebben a válaszban a nyugdíjas élet jellemzői és preferenciái is szerepet játszanak: a kötetlenebb időbeosztás, a nyári tömegtől és melegtől való menekülés.

A nyári szezonban legtöbben a vízparti kikapcsolódás miatt utaznak ide (73%), a fiatalok közül 57 százalék azért nyáron utazik ide, mert úgy látják, csak ilyenkor van itt élet. A 18-29 év közöttiek közel fele érkezett már a Balatonhoz fesztiválozni, a náluk idősebb korosztály inkább gasztronómiai esemény miatt látogatott már a tóhoz.

Mivel a nyáron kívüli időszakban nem lehet egész nap a strandon henyélni, azoknak akik ekkor érkeznek a környékre, más jellegű programokra van igényük. Úgy tűnik, a Balaton már ezeket az igényeket is képes kiszolgálni: az ősszel, tavasszal is szívesen utazók gasztronómiai különlegességeket (61%), wellnessfürdőket (66%) és kirándulásokat (65%) terveznek a környéken.

A fő vonzerő a nyáron kívüli időszakban a nyugalom, ezt a válaszadók 57 százaléka jelölte meg. Az ekkor pihenőknek nem hiányzik a nyári nyüzsgés, az autópálya dugója vagy az éjszakai élet zaja – ezek nélkül tökéletes az őszi Balaton-élmény.

Fontos kérdés, hogy ki hol tölti el azt a pár napot, egy hetet, ami balatoni nyaralásra szán. A válaszadók közel fele (47%) vendégházban vagy apartmanban szokott megszállni, a 18-24 évesek baráti nyaralóba (47%) igyekeznek, csupán 17 százalék nyaral a saját házában a Balaton partján.

A Balaton legismertebb városairól, környékeiről is kérdeztek a kutatás készítői. Siófokon és környékén a felmérésben részt vevők 83 százaléka már járt, a második helyen Tihany áll (76%) és a harmadik helyen Balatonfüred áll (73%).

Az északi és a déli part egyformán kedvelt, 48 százalék mindkét oldal mellett letette a voksát. A többi válaszadó szinte azonos arányban szavazott az északi illetve a déli partra mint jobban kedvelt környékre.

Mit jut eszedbe a Balatonról?

Talán nem meglepő az első helyezett válasz: a GKI Digital és a Bónusz Brigád által végzett felmérés szerint 89 százaléknak a strandolás. A második hely már érdekesebb: 51 százaléknak a Balatonról az első dolog, ami eszébe jut, az a lángos. Milyen jó is a strandolás után egy jó olajos sajtos-tejfölöst lenyomni?! A harmadik dolog, ami a válaszadók eszébe jutott az a vízibicikli és bizony 1 százaléknak Pumped Gabó ugrott be a Balaton szóra.

Egy románc a tóparton? Kéz a kézben a lemenő napnál? A válaszadók 68 százalékának már volt része szerelmi kalandban a Balatonnál. A 25-29 évesek 77 százaléka felejthetetlen bulikban vett itt részt, míg a 18-24 évesek 78 százalékának meghatározó emléke egy vihar előtti fürdőzés a Balcsiban.

A Balaton bizony fontos pont lett az életünkben: egyre többen költöznek le a nyári időszakban és élnek kétlaki életet, sokan szervezik egész életüket úgy, hogy májustól októberig minél több időt töltsenek a tónál, illetve a szezon is nyúlik: a téli korcsolyázás és az őszi kirándulás is összeköthető egy-egy balatoni hétvégével. Bár Budapesten élnek a legtöbben és az ország második legnagyobb városa ugyan Debrecen, talán mégis kimondhatjuk, hogy Magyarország második fővárosa – egyelőre főként nyáron – a Balaton.

Címkék: Vásárló Balaton GKI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG