1p
A tavalyi szünet után ismét az év végén "padlózhatnak" az árak: a Privátbankár mintakosarának ára novemberben éves mélypontra került, 28 forinton múlt az éves árcsökkenés. Az áruházakban már árulják a szaloncukrot és a karácsonyfadíszt, és egyre gyakrabban csempésznek be karácsonyi dalokat a háttérzenébe is.

A Privátbankár Árkosár felmérései alapján a december hagyományosan az akciók, árcsökkentések hónapja a hipermarketekben; amikor épp nem jelentenek be kereskedelmi láncokra kivetett válságadót, akkor akár éves mélypontra is eshetnek az élelmiszerárak. Így volt ez 2008-ban és 2009-ben is; 2010-ben azonban az év végén válságadót szabtak ki a láncokra, és bár elvileg nem háríthatták át a terhet a vásárlókra, egyik hónapról a másikra a trendet messze elhagyva nagyot ugrott az árszínvonal.

Idén egyelőre nincs híre hasonló intézkedéseknek, így ismét közelítünk ahhoz, hogy az év utolsó hónapja a legolcsóbb mintakosarat hozza el a Privátbankár tesztjén. Ennek mintegy előkészítéseként november 9-i körképünk során 30 termékből álló mintakosarunk esetében újra havi árcsökkenést mértünk: a 268 forintos (1,7 százalékos) esésnek köszönhetően novemberben olcsóbban vásárolhatunk, mint idén eddig bármikor.

 


A Privátbankár Árkosár éves árindexének alakulása az elmúlt 12 hónapban


Ezúttal éves összehasonlításban is kevés hiányzott az árcsökkenéshez (ami a magas bázisnak, azaz a 2010. novemberi meredek áremelkedésnek is köszönhető). Tavalyhoz képest mindössze 28 forinttal, 0,2 százalékkal emelkedett a mintakosár ára; 2010. júniusa óta nem mértünk ilyen szerény éves áremelkedést.

 

A múlt hónaphoz képest mindhárom vizsgált áruházban csökkentek az árak, a kedvező adat azonban nagyrészt a Corának köszönhető. Itt ugyanis a havi összehasonlításban mért 3,6 százalékos csökkenés mellett éves viszonylatban mért 6,5 százalékos csökkenést mértünk, egyedüliként a 3 áruházlánc között. Októberhez képest a Tesco átlagosan 1 százalékot, az Auchan átlagosan 0,7 százalékot csökkentett a vizsgált élelmiszerek árain, éves összehasonlításban az Auchan 5,2, a Tesco 2,2 százalékkal drágább lett.

A Cora 15 ezer forint alatti kosárértékkel megerősítette vezető helyét, az Auchan távolodott a dobogó első fokától, a Tesco pedig ugyan a 3. helyen maradt, de faragott hátrányából. A három áruházláncban gyűjtött adatok alapján számolt átlagos kosárérték 15 369 forint lett novemberben.

 


A Privátbankár Árkosár átlagos ellenértéke indulás óta, illetve a féléves mozgóátlag (rózsaszínnel rajzolva)


Miután az első helyen álló Cora nagyobb mértékben faragott áraiból, mint a másik két lánc, nőtt a különbség a legolcsóbb és a legdrágább áruház között: jelenleg 1360 forint, 8,51 százalék a differencia. Ha mindent ott vásárolnánk meg, ahol a legolcsóbb, akkor mindössze 14 048 forintot kellene fizetnünk - ehhez azonban tripla létszámú beszerzőcsapat vagy tripla utazgatás és idő szükséges, ami különösen akkor lehet fájdalmas, ha nagyobb fogyasztású dízeles autóval indulunk beszerzőkörútra (egyrészt az üzemanyagárak, másrészt a légszennyezés miatt - mindkettő meglehetősen aktuális téma a napokban.)

 

A KSH pénteken közli az adatokat infláció októberi alakulásáról.

Az egyes termékek árait vizsgálva havi szinten a krumpli, a liszt és a sajt átlagos ára csökkent 10-15 százalék körüli mértékben, 10 százalékot meghaladó áremelkedést a rizsnél és a párizsinál mértünk. A krumpli 58, az alma 30, a kenyér 20, a tejföl 12 százalékkal olcsóbb, mint tavaly; a cukor ára 61 százalékkal haladja meg a tavaly novemberben mért értéket, a chips 40, a kávé 31 százalékot drágult egy év alatt, de több mint 10 százalékkal többe kerül a banán, a liszt és a rizs is, mint egy éve.

Havi legolcsóbbak

Ezúttal is kiválasztotunk 3 terméket, és megvizsgáltuk, hol lehet a legolcsóbban beszerezni. Vizes zsemlét a Tescóban már 10 forintért is kínálnak, az Auchanban és a Corában 12-ért kínálták. Filézett csirkemellet a Corában 1199 forintért is találtunk, az Auchanban 1284-ért adták kilóját, a Tescóban 1595-ért.

Kristálycukorból a Tescóban találtuk a legolcsóbbat kilónként 285 forintért, az Auchanban 289 forintba, a Corában 299 forintba került.

Már alakul a novemberi karácsonyi hangulat

A felmérés készítésekor azt is feljegyeztük, milyen zenével szórakoztatják a bevásárlókat az áruházak. Az Auchanban nem bonyolították túl a zenei kínálatot: a Rádió 1 reggeli műsora szólt ottjártunkkor. A Corában viszonylag aktuális slágerszámokat szakítottak meg néha-néha a szolgálati közlemények, míg a Tescóban a lánc saját rádiócsatornája szólt. Ennek előnye, hogy időről-időre hasznos tanácsokkal is szolgálnak a vevőknek például egészséges élelmiszerekről, vagy a különböző tésztatípusokról; hátránya, hogy a zenei folyamba a november 5-i dátumhoz képest indokolatlanul nagy mennyiségű karácsonyi sláger került be, ráadásul ezek egy része egyfajta karibi feldolgozásban sokkolta a vásárlókat.

Mindhárom áruházban árulják már a csokimikulásokat, a szaloncukrokat és a karácsonyfadíszeket - az ünnepi hangulat tehát idén is dübörög;aki mostanában nem jár a Tescóban, annak ezzel a videóval kívánunk kellemes ünnepi készülődést.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Európa közepén rabszolgamunkával vádolnak egy vállalatot
Buksza blog | 2025. január 1. 15:21
Nem kell a világ szegény sarkaiba menni azért, hogy rabszolgamunkával vádolható cégeket találjanak a hatóságok, bírósági dokumentumok szerint elég Észak-Olaszországban körülnézniük.
Vásárló Átlépett az öt számjegyű ligába az Aldi, a Lidl és a Penny hármasa
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. december 30. 05:45
Tavaly még 10 ezer forintnál kevesebbet kellett fizetni a javarészt alapvető élelmiszereket tartalmazó kosárért a diszkontokban. Az idén viszont csaknem 12 ezer forintot. 
Vásárló Új címke került a régi élelmiszerekre, amitől „egészségesebbek lettek”
Buksza blog | 2024. december 22. 17:09
A korábban mérgelődő élelmiszeripari vállalatok észrevették, hogy egyre többen kapnak súlycsökkentő gyógyszereket, ami magában hordoz egy jó lehetőséget.
Vásárló Luxuscikkek „bagóért”: megjelent a „lefelé eladás”
Buksza blog | 2024. december 22. 16:16
A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.
Vásárló Veszedelmes járvány jelent meg Magyarország határánál
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 13:21
Szerbiában a magyar határ közelében ismét megjelent az afrikai sertéspestis, ami jelenős veszteséget okozhat a sertésállományban. A belgrádi kormány rendkívüli intézkedéseket vezetett be.
Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Ezért éri meg az állítható asztal beszerzése az irodába
Márkázott tartalom | 2024. december 16. 10:49
Minden döntés, ami magas beruházási költséget igényel, alapos megfontolás eredménye. Az üzleti környezetben ez már megszokott dolog, de elkerülhetetlen, hogy olyan környezetet alakítsunk ki magunk körül, ami az irodai munkavégzés fizikai terheit csökkentheti.
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG