1p
A tavalyi szünet után ismét az év végén "padlózhatnak" az árak: a Privátbankár mintakosarának ára novemberben éves mélypontra került, 28 forinton múlt az éves árcsökkenés. Az áruházakban már árulják a szaloncukrot és a karácsonyfadíszt, és egyre gyakrabban csempésznek be karácsonyi dalokat a háttérzenébe is.

A Privátbankár Árkosár felmérései alapján a december hagyományosan az akciók, árcsökkentések hónapja a hipermarketekben; amikor épp nem jelentenek be kereskedelmi láncokra kivetett válságadót, akkor akár éves mélypontra is eshetnek az élelmiszerárak. Így volt ez 2008-ban és 2009-ben is; 2010-ben azonban az év végén válságadót szabtak ki a láncokra, és bár elvileg nem háríthatták át a terhet a vásárlókra, egyik hónapról a másikra a trendet messze elhagyva nagyot ugrott az árszínvonal.

Idén egyelőre nincs híre hasonló intézkedéseknek, így ismét közelítünk ahhoz, hogy az év utolsó hónapja a legolcsóbb mintakosarat hozza el a Privátbankár tesztjén. Ennek mintegy előkészítéseként november 9-i körképünk során 30 termékből álló mintakosarunk esetében újra havi árcsökkenést mértünk: a 268 forintos (1,7 százalékos) esésnek köszönhetően novemberben olcsóbban vásárolhatunk, mint idén eddig bármikor.

 


A Privátbankár Árkosár éves árindexének alakulása az elmúlt 12 hónapban


Ezúttal éves összehasonlításban is kevés hiányzott az árcsökkenéshez (ami a magas bázisnak, azaz a 2010. novemberi meredek áremelkedésnek is köszönhető). Tavalyhoz képest mindössze 28 forinttal, 0,2 százalékkal emelkedett a mintakosár ára; 2010. júniusa óta nem mértünk ilyen szerény éves áremelkedést.

 

A múlt hónaphoz képest mindhárom vizsgált áruházban csökkentek az árak, a kedvező adat azonban nagyrészt a Corának köszönhető. Itt ugyanis a havi összehasonlításban mért 3,6 százalékos csökkenés mellett éves viszonylatban mért 6,5 százalékos csökkenést mértünk, egyedüliként a 3 áruházlánc között. Októberhez képest a Tesco átlagosan 1 százalékot, az Auchan átlagosan 0,7 százalékot csökkentett a vizsgált élelmiszerek árain, éves összehasonlításban az Auchan 5,2, a Tesco 2,2 százalékkal drágább lett.

A Cora 15 ezer forint alatti kosárértékkel megerősítette vezető helyét, az Auchan távolodott a dobogó első fokától, a Tesco pedig ugyan a 3. helyen maradt, de faragott hátrányából. A három áruházláncban gyűjtött adatok alapján számolt átlagos kosárérték 15 369 forint lett novemberben.

 


A Privátbankár Árkosár átlagos ellenértéke indulás óta, illetve a féléves mozgóátlag (rózsaszínnel rajzolva)


Miután az első helyen álló Cora nagyobb mértékben faragott áraiból, mint a másik két lánc, nőtt a különbség a legolcsóbb és a legdrágább áruház között: jelenleg 1360 forint, 8,51 százalék a differencia. Ha mindent ott vásárolnánk meg, ahol a legolcsóbb, akkor mindössze 14 048 forintot kellene fizetnünk - ehhez azonban tripla létszámú beszerzőcsapat vagy tripla utazgatás és idő szükséges, ami különösen akkor lehet fájdalmas, ha nagyobb fogyasztású dízeles autóval indulunk beszerzőkörútra (egyrészt az üzemanyagárak, másrészt a légszennyezés miatt - mindkettő meglehetősen aktuális téma a napokban.)

 

A KSH pénteken közli az adatokat infláció októberi alakulásáról.

Az egyes termékek árait vizsgálva havi szinten a krumpli, a liszt és a sajt átlagos ára csökkent 10-15 százalék körüli mértékben, 10 százalékot meghaladó áremelkedést a rizsnél és a párizsinál mértünk. A krumpli 58, az alma 30, a kenyér 20, a tejföl 12 százalékkal olcsóbb, mint tavaly; a cukor ára 61 százalékkal haladja meg a tavaly novemberben mért értéket, a chips 40, a kávé 31 százalékot drágult egy év alatt, de több mint 10 százalékkal többe kerül a banán, a liszt és a rizs is, mint egy éve.

Havi legolcsóbbak

Ezúttal is kiválasztotunk 3 terméket, és megvizsgáltuk, hol lehet a legolcsóbban beszerezni. Vizes zsemlét a Tescóban már 10 forintért is kínálnak, az Auchanban és a Corában 12-ért kínálták. Filézett csirkemellet a Corában 1199 forintért is találtunk, az Auchanban 1284-ért adták kilóját, a Tescóban 1595-ért.

Kristálycukorból a Tescóban találtuk a legolcsóbbat kilónként 285 forintért, az Auchanban 289 forintba, a Corában 299 forintba került.

Már alakul a novemberi karácsonyi hangulat

A felmérés készítésekor azt is feljegyeztük, milyen zenével szórakoztatják a bevásárlókat az áruházak. Az Auchanban nem bonyolították túl a zenei kínálatot: a Rádió 1 reggeli műsora szólt ottjártunkkor. A Corában viszonylag aktuális slágerszámokat szakítottak meg néha-néha a szolgálati közlemények, míg a Tescóban a lánc saját rádiócsatornája szólt. Ennek előnye, hogy időről-időre hasznos tanácsokkal is szolgálnak a vevőknek például egészséges élelmiszerekről, vagy a különböző tésztatípusokról; hátránya, hogy a zenei folyamba a november 5-i dátumhoz képest indokolatlanul nagy mennyiségű karácsonyi sláger került be, ráadásul ezek egy része egyfajta karibi feldolgozásban sokkolta a vásárlókat.

Mindhárom áruházban árulják már a csokimikulásokat, a szaloncukrokat és a karácsonyfadíszeket - az ünnepi hangulat tehát idén is dübörög;aki mostanában nem jár a Tescóban, annak ezzel a videóval kívánunk kellemes ünnepi készülődést.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG