Az internetes fizetési szolgáltatásokat fejlesztő és üzemeltető Escalion Hungary Kft. a webáruház-fejlesztés területén aktív Webshop-Experts Kft-vel közösen készített átfogó kutatást, amelyben első alkalommal vizsgálták meg az online fizetés helyzetét a magyar e-kereskedelemben. A kutatás célja az volt, hogy kiderítsék a hazai e-kereskedők valós igényeit és véleményét az online fizetési megoldásokkal kapcsolatban. A felmérés eredménye összesen 403 visszajelzésből készült.
Webáruházak működésének ideje
(Forrás: Escalion Hungary Kft.)
A válaszadó webáruházak többsége fogyasztási termékeket árul. A kutatás eredménye jól szemléltette, hogy a hazai e-kereskedelmi szektor speciális helyzetben van. A nyugat-európai viszonyokkal szemben a bankkártyák és hitelkártyák elterjedése az online vásárlásban még a korai fejlődési stádium jeleit mutatja. Ezt jellemzi az itthon is tapasztalható magas növekedési ráta, de a fizetési szolgáltatások alacsony színvonala is. Az induló cégeknél viszonylag alacsony azok száma, akik az online bankkártyás fizetési módot kezdettől nyújtják vásárlóiknak, míg Nyugat-Európában az online értékesítők majdnem 100%-ban alkalmazzák ezt a fizetési módot.
A kutatásból kiderült, hogy a hazai szolgáltatók (leginkább bankok) rendkívül szigorú szabályozást alkalmaznak, és olyan feltételektől teszik függővé a szerződés megkötését, amelyeknek az induló cégek sok esetben nem tudnak megfelelni. Bernáth Lajos, az Escalion Hungary Kft. ügyvezető igazgatója szerint „amíg a vásárló a kiválasztott terméket átvételkor fizeti ki, addig csak a választás történik online, nem a tényleges vásárlás. Eddig a pontig a leglátogatottabb webáruház is csak egyfajta katalógus, promóciós felület, így ami a szolgáltató oldalán konverziós probléma, az a vásárlók részéről a tájékozódási és fogyasztási szokások kérdése.”
Webáruházak tervei az online bankkártyás fizetési mód bevezetéséről
(Forrás: Escalion Hungary Kft.)
A kutatásban megkérdezettek közül a bankkártyás fizetési opcióval nem rendelkező kereskedők döntő többsége (81%) szeretné ezt a fizetési módot is kínálni ügyfeleinek. Ezen belül az összes válaszadó 61%-a egy éven belül szeretné megvalósítani a bevezetést. Akik nem tervezik a bankkártya elfogadást, azok főleg az árréshez mérten magas forgalmi jutalékot nevezik meg elsődleges okként. Szintén kiderült a válaszokból, hogy bár az online értékesítők 61%-a 1 éven belül tervezi az online bankkártyás fizetés bevezetését, valójában akkor dönt erről, ha talál olyan szolgáltatót, aki rugalmas és olcsó.
A kutatás készítői megállapították, hogy az internetes piac hazai szereplői nem elégedettek a jelenleg elérhető szolgáltatók nyújtotta lehetőségekkel. A vásárlók, fogyasztók megkérdezésén alapuló felmérések pedig azt mutatják, hogy a csalásoktól való félelem, noha évről-évre csökken, még mindig komoly visszatartó erő bankkártyánk internetes használatával szemben.