5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Felmérésünk szerint vége szakadt a jó szériának: több hónapnyi stagnálás-közeli eredmény után a Privátbankár Árkosár márciusi számai újra komolyabb áremelkedésről tanúskodnak. Cukor, bébiétel, sprotni: megnéztük, a különböző élelmiszer-botrányok után mi maradt a polcokon.

Februárban egész komoly árcsökkenést mértünk, március 7-én kíváncsian vettük nyakunkba három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, hogy megmérjük: tartható-e a hónapok óta tartó árszínvonal az élelmiszerpolcokon. Első ránézésre úgy tűnik: nem.

Ahogy az a charton látszik, határozottan drágább lett a nagybevásárlás, mint egy hónapja. Mindhárom vizsgált áruházban emelkedett a kosár ellenértéke februárhoz képest: az Intersparban csak 3,7 százalékkal, a Tescóban viszont 6,1 százalékkal.

A tavalyi árakhoz képest még nagyobb az eltérés: az Interspar 3,9 százalékos áremelése még alacsonynak mondható, hiszen az Auchanban 6,8, a Tescóban pedig kereken 10 százalékkal kellett volna többet fizetnünk mintakosarunkért, mint 2013 márciusában.  A mezőny kissé összerázódott, az Auchan maradt a legolcsóbb, ezúttal a Tesco és az Interspar viszont helyet cserélt, a kék-fehérek lettek a harmadik helyezettek.

Az Árkosár átlagára így bőven 18 ezer forint fölé emelkedett, csak az Auchanban úsztuk meg ez alatt a minta-nagybevásárlást. Az előző hónaphoz képest 5, az előző évhez képest átlagosan közel 7 százalékkal emelkedtek az árak.

Az éves áremelkedés mértéke az egyes hónapokban

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH kedden közli az infláció februári alakulásával kapcsolatos adatait.

Az előző hónaphoz képest a liszt és a túró rudi lett 15 százalékkal olcsóbb, hosszabb a listája viszont a komolyabb áremeléseknek. Krumplit, almát, kenyeret, teát, kávét és tejfölt több mint ötödével drágábban adnak, mint februárban. Tojást és joghurtot is bő 10 százalékkal többért találtunk.

Tavaly márciushoz képest a liszt bő 30 százalékkal olcsóbb lett, a margarin ára 21 százalékot esett. 10 százalékot meghaladó árcsökkenést mértünk a banánnál, az étolajnál, a cukornál is. Éves szinten a krumpli ára emelkedett leginkább (42%), 20 százaléknál nagyobbat emelkedett a tejföl, a joghurtok, a tej, egyes felvágottak ára. Bő 10 százalékkal többet kérnek a kenyérért, a tojásért, a kávéért, a csokoládéért, a tésztáért, a csirkemellért, mint tavaly márciusban.

Havi legolcsóbbak: "botrányos" élelmiszerek

Márkára és minőségre való tekintet nélkül a legolcsóbb termékeket kereső rovatunkba ezúttal három olyan élelmiszert választottunk be, amelyek az elmúlt napokban-hetekben valamilyen botrány kapcsán kerültek be a hírekbe.

Horváth András volt adóellenőr színrelépése óta került a köztudatba a cukor körüli áfacsalások ügye, a NAV is hétről hétre leplez le újabb trükköző vállalatcsoportokat és a nemzetgazdaságnak okozott milliárdos  károkat. Van is némi káosz a kristálycukros polcokon. A legolcsóbb cukor mindenesetre 205 forint kilónként: ezt az Auchanban kínálják (Koronás). Az Intersparban 219-ért adják a Sweet Family-t és a szimplán csak "Papírzacskós" megnevezéssel illetett, márka nélküli cukrot is. Aztán néhány méterrel arrébb 205 forintért is találtunk Sweet Family cukrot, és mivel ilyenkor mindig az alacsony ár az érvényes (ezt a pénztárossal is tudassuk!), ezt jegyezhetjük fel. A Tescóban sem volt összhangban a polcfelirat és a valóság: kilónként 219-ért Sovereign és Koronás kristálycukrot kínáltak, a polcon viszont Sweet Family volt ennyiért.

A Nemzeti Élemiszerlánc-biztonsági Hivatal több alkalommal is hozott kellemetlen helyzetbe élelmiszer-gyártókat (illetve inkább a gyártók hozták magukat kellemetlen helyzetbe termékeikkel...). Határérték feletti rovarölőszer hatóanyag-maradékot mutatott ki ugyanis a laboratóriumi vizsgálat egy szlovák gyártó, a Novofruct által készített Ovko-bébiételben. A cég szerint tudatos lejáratókampány folyik ellene, és furcsaságokat látnak a vizsgálatban. Ottjártunkor a legolcsóbb bébétel éppen az érintett gyártó termékei közül került ki: az Intersparban 889 forintos kilónkénti áron, akciósan kínálták az Ovko bébiételt, és külön papírt helyeztek ki a polcra, hogy ez nem az érintett termék. Az Auchanban a Kecskemétit kilónként 1310 forintért kínálták, a Tescóban a Dinky márka volt a legolcsóbb 1521 forintért.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Nemrég határérték feletti benzolszármazék-tartalom miatt megint füstölt sprotni halkonzerveket vontak ki a kereskedelmi forgalomból. Ezesetben is megnéztük, mi maradt a polcokon. A legolcsóbb füstölt sprotnit az Auchanban adták, kilónként 2116 forint volt ottjártunkkor a Twist márkájú. A második legolcsóbbat a Tescóban találtuk, a Silverfish kilónként 2229 forintba került. Az Interspar 2669-ért adta a Twist kilóját. Árusítják egyébként a Viking termékét is (a legutóbbi termékvisszahívásban érintett a gyártó), de itt is kiírták egy papírra: ami a polcon van, az nem az a füstölt sprotni, ami a hírekben szerepelt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG