Megrohamozzák a gluténmentes termékeket
Egyre nő a gluténmentes termékek népszerűsége - ezzel kapcsolatban azonban érdekes jelenségre hívja fel a figyelmet a Bloomberg cikke. Az amerikai lakosságnak mindössze egy százaléka szenved gluténérzékenységben, a boltok polcain mégis egyre több gluténmentes áru jelenik meg - és meg is veszik őket, tavaly már 1,57 milliárd dolláros volt a piac, miután 11 százalékkal bővült a forgalom 2014-hez képest.
Ez a bővülés ugyan jóval kisebb, mint a megelőző év 81 százalékos üteme, de még így is lekörözi az élelmiszerkereskedelmi szektor forgalmának 3 százalékos átlagos bővülését.
A gabonák nélkül készülő kenyérfélék egyáltalán nem új találmányok, de az egészséges étkezéssel kapcsolatos trendek továbbra is erős keresletet biztosítanak az ilyen termékeknek. A paleo-diéta például nagy divatnak számít, és természeténél fogva gluténmentes - elég tehát rárakni a plecsnit valamire, hogy paleós és gluténmentes, és már veszik is a népek.
A "gluténmentes" leveri az "organikus" ételeket
Ráadásul nem csak a boltokban egyre könnyebb elkerülni a glutént: egyre több étterem, büfé (vagy illessük akármilyen divatos névvel) kínál gluténmentes fogásokat. Az amerikai étlapok 23 százalékán van idén gluténmentes termék, ami így megelőzi az "organikus", a "helyi termelőktől beszerzett alapanyagokból készült" és a "teljesen természetes" plecsnivel ellátott ételek arányát is egy felmérés szerint.
Aki tényleg gluténérzékeny, az örülhet a legjobban az új dilinek
A Euromonitor friss kutatása szerint a fogyasztók egyre több alapanyagot igyekeznek elkerülni. 2015-ben már 35 százalékuk figyelt arra, hogy minél kevesebbet (vagy egyáltalán ne) fogyasszon sóból, zsírból, cukorból vagy gluténból. 2016-ra ez a szám 53 százalékra ugrott; közülük 22,4 százaléknyian a glutént mellőzték (emlékeztetőül: a gluténérzékenyek aránya Amerikában 1 százalék).
A divat-gluténmenteseknek a leginkább azok lehetnek hálásak, akik valóban cöliákiától szenvednek. Minél nagyobb a kereslet, a gyártók annál nagyobb kínálatot biztosítanak, így az árak az egyébként botrányosan drága termékek esetében folyamatosan mennek lefelé. A gluténmentes piacot vizsgáló 2016 októberi jelentés szerint a vásárlóknak csak 15 százaléka választja azért az ilyen termékeket, mert a háztartásban van valóban gluténérzékeny személy.
Az emberek harmada-negyede azt hiszi, a gluténmentes egészséges - pedig dehogy
De ha nem is érzékenyek a gluténra, miért vesznek ilyen termékeket? 30 százalékuk nem is azért választ ilyen élelmiszereket, mert gluténmentes, hanem valamelyik másik tulajdonsága miatt. 29 százalékuk azt hiszi, a gluténmentes termékek általában véve egészségesebbek, 20 százalékuk pedig fogyni akar ezekkel a termékekkel. Egy másik felmérés szerint négyből egy vásárló azt hiszi, a gluténmentes ételek mindenkinek jót tesznek.
Ez persze valójában sületlenség. Aki nem szenved cöliákiában, annak semmi oka kerülni a glutént. A Columbia Egyetem cöliákia-központjának vezetője szerint egyáltalán nem állítható, hogy ez egy egészséges diéta alapja lenne. A feldolgozott élelmiszer akkor is feldolgozott élelmiszer, ha nincs benne glutén. Ezeket a dolgokat jellemzően 4 dolog teszi ízletessé: só, cukor, zsír és glutén. Ha ezek közül valamelyiket kiveszik, a többiből jellemzően többet tesznek bele.
A gluténmentes étrend nem valamiféle egészséges életmód kelléke, hanem orvosilag indokolt az érintetteknél - mondja a professzor.
Indokolatlanul gluténmentes termékeket fogyasztani nem túl okos dolog - ennél már csak az követ el nagyobb hibát, aki olyan gyártótól vásárol, ahol ekkora mocsokban, egérürülék mellett, fúróval keverik a gluténmentes finomságokat >> |