4p

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Miközben a lakosságnak csak 1 százaléka gluténérzékeny, a boltok polcain és az éttermekben rohamosan bővül a gluténmentes élelmiszerek kínálata és kereslete is. Az emberek azt hiszik, hogy a gluténmentes dolgok egészségesek, jót tesznek mindenkinek - pedig ez egy hatalmas tévhit. Mindenesetre aki tényleg nem fogyaszthat glutént, az rendkívül hálás lehet az új diéta-őrületnek.

Megrohamozzák a gluténmentes termékeket

Egyre nő a gluténmentes termékek népszerűsége - ezzel kapcsolatban azonban érdekes jelenségre hívja fel a figyelmet a Bloomberg cikke. Az amerikai lakosságnak mindössze egy százaléka szenved gluténérzékenységben, a boltok polcain mégis egyre több gluténmentes áru jelenik meg - és meg is veszik őket, tavaly már 1,57 milliárd dolláros volt a piac, miután 11 százalékkal bővült a forgalom 2014-hez képest.

Ez a bővülés ugyan jóval kisebb, mint a megelőző év 81 százalékos üteme, de még így is lekörözi az élelmiszerkereskedelmi szektor forgalmának 3 százalékos átlagos bővülését.

A gabonák nélkül készülő kenyérfélék egyáltalán nem új találmányok, de az egészséges étkezéssel kapcsolatos trendek továbbra is erős keresletet biztosítanak az ilyen termékeknek. A paleo-diéta például nagy divatnak számít, és természeténél fogva gluténmentes - elég tehát rárakni a plecsnit valamire, hogy paleós és gluténmentes, és már veszik is a népek.

A "gluténmentes" leveri az "organikus" ételeket

Ráadásul nem csak a boltokban egyre könnyebb elkerülni a glutént: egyre több étterem, büfé (vagy illessük akármilyen divatos névvel) kínál gluténmentes fogásokat. Az amerikai étlapok 23 százalékán van idén gluténmentes termék, ami így megelőzi az "organikus", a "helyi termelőktől beszerzett alapanyagokból készült" és a "teljesen természetes" plecsnivel ellátott ételek arányát is egy felmérés szerint.

Aki tényleg gluténérzékeny, az örülhet a legjobban az új dilinek

A Euromonitor friss kutatása szerint a fogyasztók egyre több alapanyagot igyekeznek elkerülni. 2015-ben már 35 százalékuk figyelt arra, hogy minél kevesebbet (vagy egyáltalán ne) fogyasszon sóból, zsírból, cukorból vagy gluténból. 2016-ra ez a szám 53 százalékra ugrott; közülük 22,4 százaléknyian a glutént mellőzték (emlékeztetőül: a gluténérzékenyek aránya Amerikában 1 százalék).

A divat-gluténmenteseknek a leginkább azok lehetnek hálásak, akik valóban cöliákiától szenvednek. Minél nagyobb a kereslet, a gyártók annál nagyobb kínálatot biztosítanak, így az árak az egyébként botrányosan drága termékek esetében folyamatosan mennek lefelé. A gluténmentes piacot vizsgáló 2016 októberi jelentés szerint a vásárlóknak csak 15 százaléka választja azért az ilyen termékeket, mert a háztartásban van valóban gluténérzékeny személy.

Az emberek harmada-negyede azt hiszi, a gluténmentes egészséges - pedig dehogy

De ha nem is érzékenyek a gluténra, miért vesznek ilyen termékeket? 30 százalékuk nem is azért választ ilyen élelmiszereket, mert gluténmentes, hanem valamelyik másik tulajdonsága miatt. 29 százalékuk azt hiszi, a gluténmentes termékek általában véve egészségesebbek, 20 százalékuk pedig fogyni akar ezekkel a termékekkel. Egy másik felmérés szerint négyből egy vásárló azt hiszi, a gluténmentes ételek mindenkinek jót tesznek.

Ez persze valójában sületlenség. Aki nem szenved cöliákiában, annak semmi oka kerülni a glutént. A Columbia Egyetem cöliákia-központjának vezetője szerint egyáltalán nem állítható, hogy ez egy egészséges diéta alapja lenne. A feldolgozott élelmiszer akkor is feldolgozott élelmiszer, ha nincs benne glutén. Ezeket a dolgokat jellemzően 4 dolog teszi ízletessé: só, cukor, zsír és glutén. Ha ezek közül valamelyiket kiveszik, a többiből jellemzően többet tesznek bele.

A gluténmentes étrend nem valamiféle egészséges életmód kelléke, hanem orvosilag indokolt az érintetteknél - mondja a professzor.

Indokolatlanul gluténmentes termékeket fogyasztani nem túl okos dolog - ennél már csak az követ el nagyobb hibát, aki olyan gyártótól vásárol, ahol ekkora mocsokban, egérürülék mellett, fúróval keverik a gluténmentes finomságokat >>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG