4p
Miközben a lakosságnak csak 1 százaléka gluténérzékeny, a boltok polcain és az éttermekben rohamosan bővül a gluténmentes élelmiszerek kínálata és kereslete is. Az emberek azt hiszik, hogy a gluténmentes dolgok egészségesek, jót tesznek mindenkinek - pedig ez egy hatalmas tévhit. Mindenesetre aki tényleg nem fogyaszthat glutént, az rendkívül hálás lehet az új diéta-őrületnek.

Megrohamozzák a gluténmentes termékeket

Egyre nő a gluténmentes termékek népszerűsége - ezzel kapcsolatban azonban érdekes jelenségre hívja fel a figyelmet a Bloomberg cikke. Az amerikai lakosságnak mindössze egy százaléka szenved gluténérzékenységben, a boltok polcain mégis egyre több gluténmentes áru jelenik meg - és meg is veszik őket, tavaly már 1,57 milliárd dolláros volt a piac, miután 11 százalékkal bővült a forgalom 2014-hez képest.

Ez a bővülés ugyan jóval kisebb, mint a megelőző év 81 százalékos üteme, de még így is lekörözi az élelmiszerkereskedelmi szektor forgalmának 3 százalékos átlagos bővülését.

A gabonák nélkül készülő kenyérfélék egyáltalán nem új találmányok, de az egészséges étkezéssel kapcsolatos trendek továbbra is erős keresletet biztosítanak az ilyen termékeknek. A paleo-diéta például nagy divatnak számít, és természeténél fogva gluténmentes - elég tehát rárakni a plecsnit valamire, hogy paleós és gluténmentes, és már veszik is a népek.

A "gluténmentes" leveri az "organikus" ételeket

Ráadásul nem csak a boltokban egyre könnyebb elkerülni a glutént: egyre több étterem, büfé (vagy illessük akármilyen divatos névvel) kínál gluténmentes fogásokat. Az amerikai étlapok 23 százalékán van idén gluténmentes termék, ami így megelőzi az "organikus", a "helyi termelőktől beszerzett alapanyagokból készült" és a "teljesen természetes" plecsnivel ellátott ételek arányát is egy felmérés szerint.

Aki tényleg gluténérzékeny, az örülhet a legjobban az új dilinek

A Euromonitor friss kutatása szerint a fogyasztók egyre több alapanyagot igyekeznek elkerülni. 2015-ben már 35 százalékuk figyelt arra, hogy minél kevesebbet (vagy egyáltalán ne) fogyasszon sóból, zsírból, cukorból vagy gluténból. 2016-ra ez a szám 53 százalékra ugrott; közülük 22,4 százaléknyian a glutént mellőzték (emlékeztetőül: a gluténérzékenyek aránya Amerikában 1 százalék).

A divat-gluténmenteseknek a leginkább azok lehetnek hálásak, akik valóban cöliákiától szenvednek. Minél nagyobb a kereslet, a gyártók annál nagyobb kínálatot biztosítanak, így az árak az egyébként botrányosan drága termékek esetében folyamatosan mennek lefelé. A gluténmentes piacot vizsgáló 2016 októberi jelentés szerint a vásárlóknak csak 15 százaléka választja azért az ilyen termékeket, mert a háztartásban van valóban gluténérzékeny személy.

Az emberek harmada-negyede azt hiszi, a gluténmentes egészséges - pedig dehogy

De ha nem is érzékenyek a gluténra, miért vesznek ilyen termékeket? 30 százalékuk nem is azért választ ilyen élelmiszereket, mert gluténmentes, hanem valamelyik másik tulajdonsága miatt. 29 százalékuk azt hiszi, a gluténmentes termékek általában véve egészségesebbek, 20 százalékuk pedig fogyni akar ezekkel a termékekkel. Egy másik felmérés szerint négyből egy vásárló azt hiszi, a gluténmentes ételek mindenkinek jót tesznek.

Ez persze valójában sületlenség. Aki nem szenved cöliákiában, annak semmi oka kerülni a glutént. A Columbia Egyetem cöliákia-központjának vezetője szerint egyáltalán nem állítható, hogy ez egy egészséges diéta alapja lenne. A feldolgozott élelmiszer akkor is feldolgozott élelmiszer, ha nincs benne glutén. Ezeket a dolgokat jellemzően 4 dolog teszi ízletessé: só, cukor, zsír és glutén. Ha ezek közül valamelyiket kiveszik, a többiből jellemzően többet tesznek bele.

A gluténmentes étrend nem valamiféle egészséges életmód kelléke, hanem orvosilag indokolt az érintetteknél - mondja a professzor.

Indokolatlanul gluténmentes termékeket fogyasztani nem túl okos dolog - ennél már csak az követ el nagyobb hibát, aki olyan gyártótól vásárol, ahol ekkora mocsokban, egérürülék mellett, fúróval keverik a gluténmentes finomságokat >>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Új címke került a régi élelmiszerekre, amitől „egészségesebbek lettek”
Buksza blog | 2024. december 22. 17:09
A korábban mérgelődő élelmiszeripari vállalatok észrevették, hogy egyre többen kapnak súlycsökkentő gyógyszereket, ami magában hordoz egy jó lehetőséget.
Vásárló Luxuscikkek „bagóért”: megjelent a „lefelé eladás”
Buksza blog | 2024. december 22. 16:16
A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.
Vásárló Veszedelmes járvány jelent meg Magyarország határánál
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 13:21
Szerbiában a magyar határ közelében ismét megjelent az afrikai sertéspestis, ami jelenős veszteséget okozhat a sertésállományban. A belgrádi kormány rendkívüli intézkedéseket vezetett be.
Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG