Az AutoHop, a közép-kelet-európai régió vezető telekocsi közösségének rendszerében jelenleg Magyarországon regisztrált 120 ezer tag közül 21846 hirdeti magát „autós”-ként. Az autóval rendelkező AutoHop tagok, amikor útnak indulnak, felajánlhatják az autójukban fennmaradó, üres üléseket az autóval nem rendelkező, csak utazni kívánó, „utas” tagoknak. Az AutoHop autósai eddig 45 millió kilómétert tettek meg utasokkal.
Mennyibe kerül csak az, hogy van autód?
Bár a dráguló üzemanyagárak folyamatosan a közbeszéd részét képzik, amikor útra kelünk, nem szoktuk az autózás teljes költségét figyelembe venni, nem gondolunk a szervízköltségekre, a gépjárműadóra, vagy akár a kötelező biztosítás anyagi vonzatára.
Egy átlagos személygépkocsi éves fenntartási költsége itthon meghaladja a 842 ezer forintot. Ez havi 70 ezer forint, ami a magyar átlagfizetés 46 százaléka, így nem csoda, hogy sokan keresik azokat az alternatívákat, amelyekkel csökkenthetőek az autó fenntartási költségei.
Nem csak a benzin a drága
Egy átlagos, középkategóriás, ötszemélyes autó üzemanyagköltsége 24 forint kilométerenként, de a teljes fenntartási költség valójában egy átlagos autó esetében is meghaladja az 52 forintot (kilométerenként). Például, Budapest–Debrecen távon az autózás teljes költsége 12 220 forint. Ha autós autohopperként elviszünk két utast, akkor körülbelül 6500 forintot spórolhatunk.
Vegyünk egy példát: Gábor egy autohopper, aki havonta négyszer teszi meg a Budapest–Debrecen távot oda-vissza autójával. Ha minden alkalommal elvisz két autohopper utast, 97 760 forint helyett csak 45 760 forintot fog utazásra fordítani egy hónapban. Az éves megtakarítás hasonló aktivitású autohopper autósoknál így akár meghaladhatja a félmillió forintot is.
Igényesebb sofőrök és a környezetvédelem
Az autohopper autósok háromnegyede havonta, 15 százaléka hetente, 10 százaléka heti több alkalommal szállít autohopper utasokat. Van olyan autós, aki szereti megismerni utasait: az autohopperek között van paplanernyős, divattervező, bronzműves szobrász, műfordító, informatikus, focista, és van olyan is, aki megmászta már a Himaláját. Az autohopperek átlagéletkora 35 év, a kedvenc autójuk pedig a Volkswagen.
Ha még többet szeretne megtudni a témáról, olvassa el korábbi cikkünket >> |
A tapasztalat szerint további előnyökkel is jár, ha valaki ilyen módon sofőrködik: az autósok tapasztalata az, hogy mióta utasokat szállítanak, igényesebbé vált az autójuk, és jobban karbantartják műszaki szempontból is. Sőt, aki sofőrködik nemcsak az autójára figyel oda jobban, hanem vezetési stílusára és a vezetés biztonságára is.
A telekocsizás társadalmilag is hasznos, mivel használatával csökken a forgalomban közlekedő autók száma, csökken a levegőszennyezés és a forgalmi dugókban töltött idő is.