4p

A boltok harca fokozódhat ebben az évben. Szakértők összegyűjtötték milyen trendekre lehet számítani. 

Nem számíthatnak könnyebb évre 2024-ben az áruházláncok a maguk mögött hagyott küzdelmes időszak után, az infláció mérséklődése azonban hozhat némi átrendeződést a vásárlói keresletben. Az inflációval küzdő vásárlók, a hűségprogramok cunamija és az extrém időjárás következményei határozták meg az áruházak forgalmát 2023-ban és az új év a bizonytalanság folytatódását hozhatja a szakértők várakozásait szerint, amelyekről a Retail Gazette brit kiskereskedelmi szakportál számolt be.  A karácsonyi szezon vegyesen alakult a brit boltokban, így van mit bepótolniuk a kiskereskedőknek már az év elején.

Mi várható az idén? 

A 2024 várható tendenciák alapján nagy csatateret lehet látni majd az áruházláncok előtt. Az első jóslat szerint az infláció enyhülésének köszönhetően a vásárlók több élelmiszert fognak hazavinni az elmúlt két év visszaesése után. A szektor növekedése néhány százalékos növekedést érhet el 2024-ben. Ennek már voltak előjelei 2023 utolsó három hónapjában is.

A brit boltoknak sem volt könnyű éve. Fotó: Depositphotos
A brit boltoknak sem volt könnyű éve. Fotó: Depositphotos

A Kantar piackutató cég adata szerint az Egyesült Királyságban decemberben 2 százalékkal nőtt az élelmiszerpiac annak köszönhetően, hogy a pénzromlás üteme 6,7 százalékra lassult. Az egyik legjelentősebb brit kiskereskedelmi lánc, az Asda ár-összehasonlítási kampánnyal indította az évet. Több száz napi fogyasztási cikk értékét méri össze saját boltjaiban, illetve a Lidl és az Aldi áruházaiban. A Morrisons és az Ocado is akciózással kezdte 2024-et. A háztartási áruk és a lakásfelszerelések terén nem várnak javulást a szakértők. Sok fogyasztó a pandémia alatt tudta le a lakásfelújítást. Ennek nyomán ezeknek az áruknak a fogalma öt százalék körüli mértékben csökkent 2023-ban és ez folytatódhat. 2024-ben is.

Eltűnnek a szezonok a divattrendekből

Az elmúlt év kiszámíthatatlan időjárása arra késztette a korábbinál soványabb pénztárcájú vásárlókat, hogy hanyagolják ruháik tavaszi, nyári, őszi cseréjét. A ruházati kiskereskedők különösen az enyhe őszre panaszkodnak, ami lehetővé tette a fogyasztóknak tavaszi-nyári cuccaik viselését. A cikben idézett szakértők szerint a szezonok iránti többé-kevésbé közömbös öltözködés általános tendenciává válhat.

  • Ami az áruházak technológiáját illeti, 2023 az önkiszolgáló pénztárak terjedésének éve volt. Ezek a gépek megjelentek a ruházati áruházakban is. Ezen a téren 2024 némi visszatérést hozhat. Erősödhetnek a személyes kapcsolathoz eladó és vásárló között.
  • Sajátos módon ezt erősítheti a mesterséges intelligencia terjedése, ami az emberi viszonyok még személytelenebbé válásával fenyeget. Várakozások szerint sok új „kütyüalapú” technológia jelenik meg a boltokban a következő hónapokban. Például a polcokon lévő árukról mobiltelefonjuk segítségével tudhatnak meg többet a vásárlók.
  • Tovább erősödnek a körforgásos, fenntartható gazdasággal kapcsolatos ajánlatok. Például egyre több kiskereskedő kínál javítási szolgáltatást a nála vásárolt termékekhez. Ezzel párhuzamosan sokan válnak majd „mikroeladókká”, azaz rendszeressé válik a megunt, de még jó állapotú ruhák és más termékek továbbértékesítése leginkább az online bolhapiacokon.
  • Végül tovább folytatódik a csata a vásárlói hűségprogramok háborújában. Az elmúlt évben rekordot döntött ezek megjelenése. Egyik cég a másik után állt elő különleges árajánlatokat kínáló megoldásaival. Egyes szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a sok hűségprogram harca végül egyfajta árversennyé silányul ahelyett, hogy erősíteni a fogyasztók kitartását egy-egy áruházlánc mellett. A mesterséges  intelligenciára nagy feladat vár abban, hogy kitalálja, milyen kínálattal, mely fogyasztói csoportokat, hogyan „támadják le” újabb hűségajánlatokkal a boltláncok.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
Vásárló Földbe döngölheti a bíróság a „junk food” élelmiszerek és italok gyártóit
Buksza blog | 2024. december 12. 07:44
Egy magánember olyan pert kezdeményezett az úgynevezett ultrafeldolgozott élelmiszerek gyártói ellen, amely a dohánygyártók elmeszeléséhez hashonló végeredménnyel járhat.
Vásárló Váltás jöhet a boltokban: nyugdíjba mehetnek a mostani bevásárlókocsik
Buksza blog | 2024. december 10. 17:47
Hamarosan megjelenhetnek az okosnak mondott bevásárlókocsik az áruházakban, amelyek két szempontból is kiérdemlik ezt a jelzőt. Sokat tudó elektronikus kütyük és tudják hogyan húzzák ki a pénzt a vevők.
Vásárló Egy speciális hajápoló termék, amelyet érdemes megismerni
Márkázott tartalom | 2024. december 9. 15:29
A keratinos samponok népszerűsége töretlen, de vajon hányan ismerik közelebbről is ezeket a termékeket? Miért jó, ha ezeket használjuk a már megszokott samponok helyett? Cikkünkből ez is kiderül!
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG