Nem számíthatnak könnyebb évre 2024-ben az áruházláncok a maguk mögött hagyott küzdelmes időszak után, az infláció mérséklődése azonban hozhat némi átrendeződést a vásárlói keresletben. Az inflációval küzdő vásárlók, a hűségprogramok cunamija és az extrém időjárás következményei határozták meg az áruházak forgalmát 2023-ban és az új év a bizonytalanság folytatódását hozhatja a szakértők várakozásait szerint, amelyekről a Retail Gazette brit kiskereskedelmi szakportál számolt be. A karácsonyi szezon vegyesen alakult a brit boltokban, így van mit bepótolniuk a kiskereskedőknek már az év elején.
Mi várható az idén?
A 2024 várható tendenciák alapján nagy csatateret lehet látni majd az áruházláncok előtt. Az első jóslat szerint az infláció enyhülésének köszönhetően a vásárlók több élelmiszert fognak hazavinni az elmúlt két év visszaesése után. A szektor növekedése néhány százalékos növekedést érhet el 2024-ben. Ennek már voltak előjelei 2023 utolsó három hónapjában is.
A Kantar piackutató cég adata szerint az Egyesült Királyságban decemberben 2 százalékkal nőtt az élelmiszerpiac annak köszönhetően, hogy a pénzromlás üteme 6,7 százalékra lassult. Az egyik legjelentősebb brit kiskereskedelmi lánc, az Asda ár-összehasonlítási kampánnyal indította az évet. Több száz napi fogyasztási cikk értékét méri össze saját boltjaiban, illetve a Lidl és az Aldi áruházaiban. A Morrisons és az Ocado is akciózással kezdte 2024-et. A háztartási áruk és a lakásfelszerelések terén nem várnak javulást a szakértők. Sok fogyasztó a pandémia alatt tudta le a lakásfelújítást. Ennek nyomán ezeknek az áruknak a fogalma öt százalék körüli mértékben csökkent 2023-ban és ez folytatódhat. 2024-ben is.
Eltűnnek a szezonok a divattrendekből
Az elmúlt év kiszámíthatatlan időjárása arra késztette a korábbinál soványabb pénztárcájú vásárlókat, hogy hanyagolják ruháik tavaszi, nyári, őszi cseréjét. A ruházati kiskereskedők különösen az enyhe őszre panaszkodnak, ami lehetővé tette a fogyasztóknak tavaszi-nyári cuccaik viselését. A cikben idézett szakértők szerint a szezonok iránti többé-kevésbé közömbös öltözködés általános tendenciává válhat.
- Ami az áruházak technológiáját illeti, 2023 az önkiszolgáló pénztárak terjedésének éve volt. Ezek a gépek megjelentek a ruházati áruházakban is. Ezen a téren 2024 némi visszatérést hozhat. Erősödhetnek a személyes kapcsolathoz eladó és vásárló között.
- Sajátos módon ezt erősítheti a mesterséges intelligencia terjedése, ami az emberi viszonyok még személytelenebbé válásával fenyeget. Várakozások szerint sok új „kütyüalapú” technológia jelenik meg a boltokban a következő hónapokban. Például a polcokon lévő árukról mobiltelefonjuk segítségével tudhatnak meg többet a vásárlók.
- Tovább erősödnek a körforgásos, fenntartható gazdasággal kapcsolatos ajánlatok. Például egyre több kiskereskedő kínál javítási szolgáltatást a nála vásárolt termékekhez. Ezzel párhuzamosan sokan válnak majd „mikroeladókká”, azaz rendszeressé válik a megunt, de még jó állapotú ruhák és más termékek továbbértékesítése leginkább az online bolhapiacokon.
- Végül tovább folytatódik a csata a vásárlói hűségprogramok háborújában. Az elmúlt évben rekordot döntött ezek megjelenése. Egyik cég a másik után állt elő különleges árajánlatokat kínáló megoldásaival. Egyes szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a sok hűségprogram harca végül egyfajta árversennyé silányul ahelyett, hogy erősíteni a fogyasztók kitartását egy-egy áruházlánc mellett. A mesterséges intelligenciára nagy feladat vár abban, hogy kitalálja, milyen kínálattal, mely fogyasztói csoportokat, hogyan „támadják le” újabb hűségajánlatokkal a boltláncok.