Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
A napokban közölte a Ryanair, hogy október végéig sok járatát törli. A magyarázat nehezen követhető, megpróbáljuk átgondolni, mi lehet a háttérben. Arra nem számítunk, hogy gond lenne a cégnél, inkább olyasmiről lehet szó, hogy a megnövekedett légiforgalom új kihívások elé állítja az egész iparágat.

A Ryanair, az egyik legnagyobb európai diszkont, kevésbé szép hazai nevén fapados légitársaság bejelentette, hogy naponta jó pár járatát törli október végéig, amíg a nyári, tehát sűrűbb menetrendje tart. Ez meglehetősen szokatlan bármilyen légitársaságtól, ilyet legfeljebb sztrájk vagy hasonló vis maior esetén szoktak tenni, de akkor sem ilyen hosszú időre.

Gyenge magyarázat

A cég azzal indokolja a döntést többek között, hogy nem tudta kiadni pilótáinak az őket megillető szabadságot, amit nehezít, hogy a szabadság figyelembe vétele az eddigi évközi helyet a naptári évre tevődik át, így idén hirtelen sokaknak kéne kivenni azt. Nos, ez a magyarázat elég gyengén hangzik, hisz ilyenkor rendszerint meg lehetne beszélni a pilótákkal, hogy az átállás még ne idén legyen, esetleg ezért kompenzációt felajánlani nekik.

Azt, hogy ezt ne tudták volna előre, és ne szervezhették volna meg, még kevésbé hihető, hiszen ennél ezerszer bonyolultabb feladatok garmadáját oldja meg minden légitársaság nap mint nap, a dolgozók szabadságolásának problémáját még a legegyszerűbb vállalkozások is megoldják. Valami más lehet a háttérben, csak találgatni tudunk, legkézenfekvőbbnek a pilótahiány tűnik, pontosabban az látszik logikusnak, hogy viszonylag rövid idő alatt sok pilóta mehetett el más társaságokhoz, és az ő pótlásukat nem lehet napok alatt megoldani.

Gyorsan növekvő iparág

Ez a probléma arra mutathat rá, hogy az elmúlt 10-20 évben, hála pont a fapadosoknak, a repülés mindenkié lett, bárki utazhat, így viszont olyan méretben megnőtt a légiforgalom, ami komoly kihívás elé állította az egész iparágat. Új repülőterek kellettek (ez egyszerű volt, sok régi hidegháborús katonai reptér üzembe állhatott), rengeteg új dolgozó a repülőterekre, erősen megnőtt a légiirányítás terhelése, sok repülőt kellett venni (ennek örülnek a gyártók), és végül, de nem utolsósorban a sok géphez sok pilóta és személyzet kell.

Az utóbbi időben ugyan felmerült, hogy a gépek pilóta nélkül fognak repülni, ahogy a 4-es metrónak sincs már a fülkében ülő vezetője, de ez az idő még nem jött el, így kell a sok pilóta. A szakma pedig nem egyszerű, nem alkalmas rá akárki, sőt, ahogy a tömeggyilkos elmebeteg pilóta esete is mutatta, folyamatosan vizsgálni kell az egészségüket, hibátlan testi-szellemi állapotban kell lenniük. Értelemszerűen túldolgoztatni sem célszerű őket, pont az óriási teljesítménykényszer és a rájuk bízott emberéletek miatt.

Munkaerőhiány az egekben

Ilyen körülmények között elképzelhető, hogy egy adott helyzetben, amikor a piac gyorsan bővül, nincs elég pilóta, így a légitársaságok egymástól hódítják el őket magasabb fizetésekkel. Pontosan ugyanez történik sokkal alacsonyabb szinten, a kelet-közép-európai élelmiszerüzletekben, de ott azért üzemelnek a boltok, csak a vevőnek kényelmetlenebb, hogy pénztársorok vannak, vagy az árut nem tudják kirakni időben a polcokra.

A pilóták pótlása viszont időigényes, megfelelő új embereket kell toborozni, ki kell őket képezni, és gyakorlatra is szert kell tenniük. Ez időt vesz igénybe, ami azt jelentheti, hogy egy-egy légitársaság kevesebb járatot indíthat, mint amennyit egyébként nagyobb pilótalétszámmal tudna, illetve mint amit a piac elbírna. Nyilván így van ez a Ryanairnél is, most csak annyi történhetett, hogy alulbecsülték a problémát, esetleg abban bíztak, hogy menet közben kezelik a helyzetet, de az is lehet, hogy valamely légitársaság hirtelen sok pilótát csábított el, erre viszont nincs más megoldás, mint a járattörlés.

Meg fog oldódni

Az ügy kínos a légitársaságnak és persze kellemetlen az utasoknak, de valószínűleg nem lesz gyakori ez a probléma, mert a pilóták képzése idővel lépést fog tartani az igényekkel. Nem kizárt persze, hogy egyik vagy másik légitársaság nem fizet nekik eleget, a konkurencia többet ad, így ez a költségelem drágulni fog, ami a jegyárakban is megjelenhet, már ha a verseny engedi. Végül pedig jöhet a pilóta nélküli gépek kifejlesztése és elterjesztése, már amennyiben egyáltalán megvalósítható dologról van szó. Jó próbája lesz annak, hogy tényleg helyettesíthető-e az ember a legtöbb iparágban, vagy ez csak egy illúzió.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá az első hónapban 390 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz januárban, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 379 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Vásárló Csúcsközelbe drágult a nagybevásárlás - mégis fellélegezhetnek a nyugdíjasok és az alacsony jövedelműek
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2021. május 10. 15:22
Az áprilisban mért hajszálnyi havi árcsökkenés májusra eltűnt: áremelkedést mértünk a hazai hipermarketekben. Nemcsak havi szinten, éves távlatban is feljebb mentek az árak - az áremelkedés üteme azonban beállni látszik a 3 százalék körüli szintre. Már második hónapja mértünk ekkora éves áremelkedést szokásos havi Árkosár-felmérésünk során - a tavalyi évvel ellentétben idén kissé fellélegezhetnek az alacsonyabb jövedelműek és a nyugdíjasok.
Vásárló Jön a pályázat: elektromos autóra vágyók, figyelem!
Privátbankár.hu / MTI | 2021. május 6. 17:57
Jön az elektromos járműves pályázat.
Vásárló Idén nyáron sem lesz Sziget Fesztivál
Privátbankár.hu / MTI | 2021. május 6. 13:29
A szervezők már 2022-re koncentrálnak. 
Vásárló Jelenlét: a példaértékű program hosszú távra nyújt segítséget
PR | 2021. május 5. 10:07
A Jelenlét Program keretében a Magyar Máltai Szeretetszolgálat fenntartható társadalmi célú vállalkozásokat működtet, melyek legfontosabb célja, hogy a perifériára szorult embereket integrálja az értékteremtő munka világába. A program válságálló, hazai munkahelyeket hoz létre és sikeres termékeket juttat a piacra.
Vásárló Egyre több gyermek látja meg a világot magánklinikákon
PR | 2021. május 3. 18:01
Folyamatosan növekszik a magánszülések száma, olyannyira, hogy a tavalyi év az eddigi legnagyobb elmozdulást mutatta, az évek óta sztenderd, országos 2%-os arány 2020-ban 3%-ra növekedett. Budapesten pedig még ennél is nagyobb arányú volt a növekedés, a három budapesti magánszülészeten több mint kétezer csecsemő jött világra.
Vásárló Elkezdték oltani a dolgozókat az Audinál is
Privátbankár.hu | 2021. április 28. 14:27
3 ezren vakcinálnak.
Vásárló Budapest kiült a teraszra, és megitta a rá váró sört (galéria)
Izsó Márton | 2021. április 25. 11:51
Szombaton öt hónap kényszerszünet után ismét kinyithattak a vendéglátó egységek teraszai. A fővárosi lakosok, mintha parancsként értékelték volna Orbán Viktor facebookos kurjantását, miszerint "szabad a sör!", tömegekben vonultak ki, hogy a kocsmák, éttermek elé kitelepülve élvezzék a napsütést, egymás társaságát, az alkoholt és azt a csipetnyi szabadságot, ami most a nyakukba szakadt. Kollégánk körbejárta Budapest legkiülősebb részeit, és fotózott.
Vásárló Ma már mindent előre megtervezünk, a mosolyunkat is
PR | 2021. április 22. 14:24
A mosolytervezés egyre népszerűbb azok körében, akiknek munkájuknál fogva fontos a jó megjelenés. Topmenedzserek, középvezetők, területi képviselők, közszereplők, modellek döntenek úgy, hogy igénybe veszik ezt a szolgáltatást. De mit takar pontosan a mosolytervezés?
Vásárló Svájci-magyar fogturizmus: egy fejlődő iparág
Márkázott tartalom | 2021. április 19. 13:53
Sokan felkapják a fejüket, ha meghallják, mennyivel olcsóbb Magyarországon a fogászati kezelés a nyugati országok árszabásához (például a svájcihoz) képest. Egyesek úgy gondolják, ha valahol egy szolgáltatást ennyivel kevesebb pénzért el lehet adni, akkor az bizonyára a minőség rovására megy. De mit mondanak a kliensek? Elsöprően pozitív a véleménye azoknak a svájci pácienseknek, akik az elmúlt években megtapasztalhatták a magyar ellátás professzionalitását, fogorvos csapataink szakmai felkészültségét.
Vásárló Sehol sem olcsóbb a földgáz Európában, mint Budapesten
Privátbankár.hu | 2021. április 19. 11:44
Megjelent a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal legfrissebb, márciusi nemzetközi árösszehasonlító vizsgálata.
hírlevél
depositphotos

Legyen Ön is előfizetőnk!

Előfizetőink naponta 4-6 egyedi, máshol nem olvasott,
minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, az első hónapban 390 forintért.