4p
A napokban közölte a Ryanair, hogy október végéig sok járatát törli. A magyarázat nehezen követhető, megpróbáljuk átgondolni, mi lehet a háttérben. Arra nem számítunk, hogy gond lenne a cégnél, inkább olyasmiről lehet szó, hogy a megnövekedett légiforgalom új kihívások elé állítja az egész iparágat.

A Ryanair, az egyik legnagyobb európai diszkont, kevésbé szép hazai nevén fapados légitársaság bejelentette, hogy naponta jó pár járatát törli október végéig, amíg a nyári, tehát sűrűbb menetrendje tart. Ez meglehetősen szokatlan bármilyen légitársaságtól, ilyet legfeljebb sztrájk vagy hasonló vis maior esetén szoktak tenni, de akkor sem ilyen hosszú időre.

Gyenge magyarázat

A cég azzal indokolja a döntést többek között, hogy nem tudta kiadni pilótáinak az őket megillető szabadságot, amit nehezít, hogy a szabadság figyelembe vétele az eddigi évközi helyet a naptári évre tevődik át, így idén hirtelen sokaknak kéne kivenni azt. Nos, ez a magyarázat elég gyengén hangzik, hisz ilyenkor rendszerint meg lehetne beszélni a pilótákkal, hogy az átállás még ne idén legyen, esetleg ezért kompenzációt felajánlani nekik.

Azt, hogy ezt ne tudták volna előre, és ne szervezhették volna meg, még kevésbé hihető, hiszen ennél ezerszer bonyolultabb feladatok garmadáját oldja meg minden légitársaság nap mint nap, a dolgozók szabadságolásának problémáját még a legegyszerűbb vállalkozások is megoldják. Valami más lehet a háttérben, csak találgatni tudunk, legkézenfekvőbbnek a pilótahiány tűnik, pontosabban az látszik logikusnak, hogy viszonylag rövid idő alatt sok pilóta mehetett el más társaságokhoz, és az ő pótlásukat nem lehet napok alatt megoldani.

Gyorsan növekvő iparág

Ez a probléma arra mutathat rá, hogy az elmúlt 10-20 évben, hála pont a fapadosoknak, a repülés mindenkié lett, bárki utazhat, így viszont olyan méretben megnőtt a légiforgalom, ami komoly kihívás elé állította az egész iparágat. Új repülőterek kellettek (ez egyszerű volt, sok régi hidegháborús katonai reptér üzembe állhatott), rengeteg új dolgozó a repülőterekre, erősen megnőtt a légiirányítás terhelése, sok repülőt kellett venni (ennek örülnek a gyártók), és végül, de nem utolsósorban a sok géphez sok pilóta és személyzet kell.

Az utóbbi időben ugyan felmerült, hogy a gépek pilóta nélkül fognak repülni, ahogy a 4-es metrónak sincs már a fülkében ülő vezetője, de ez az idő még nem jött el, így kell a sok pilóta. A szakma pedig nem egyszerű, nem alkalmas rá akárki, sőt, ahogy a tömeggyilkos elmebeteg pilóta esete is mutatta, folyamatosan vizsgálni kell az egészségüket, hibátlan testi-szellemi állapotban kell lenniük. Értelemszerűen túldolgoztatni sem célszerű őket, pont az óriási teljesítménykényszer és a rájuk bízott emberéletek miatt.

Munkaerőhiány az egekben

Ilyen körülmények között elképzelhető, hogy egy adott helyzetben, amikor a piac gyorsan bővül, nincs elég pilóta, így a légitársaságok egymástól hódítják el őket magasabb fizetésekkel. Pontosan ugyanez történik sokkal alacsonyabb szinten, a kelet-közép-európai élelmiszerüzletekben, de ott azért üzemelnek a boltok, csak a vevőnek kényelmetlenebb, hogy pénztársorok vannak, vagy az árut nem tudják kirakni időben a polcokra.

A pilóták pótlása viszont időigényes, megfelelő új embereket kell toborozni, ki kell őket képezni, és gyakorlatra is szert kell tenniük. Ez időt vesz igénybe, ami azt jelentheti, hogy egy-egy légitársaság kevesebb járatot indíthat, mint amennyit egyébként nagyobb pilótalétszámmal tudna, illetve mint amit a piac elbírna. Nyilván így van ez a Ryanairnél is, most csak annyi történhetett, hogy alulbecsülték a problémát, esetleg abban bíztak, hogy menet közben kezelik a helyzetet, de az is lehet, hogy valamely légitársaság hirtelen sok pilótát csábított el, erre viszont nincs más megoldás, mint a járattörlés.

Meg fog oldódni

Az ügy kínos a légitársaságnak és persze kellemetlen az utasoknak, de valószínűleg nem lesz gyakori ez a probléma, mert a pilóták képzése idővel lépést fog tartani az igényekkel. Nem kizárt persze, hogy egyik vagy másik légitársaság nem fizet nekik eleget, a konkurencia többet ad, így ez a költségelem drágulni fog, ami a jegyárakban is megjelenhet, már ha a verseny engedi. Végül pedig jöhet a pilóta nélküli gépek kifejlesztése és elterjesztése, már amennyiben egyáltalán megvalósítható dologról van szó. Jó próbája lesz annak, hogy tényleg helyettesíthető-e az ember a legtöbb iparágban, vagy ez csak egy illúzió.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Hogyan befolyásolja a jármű története az autó eladási árát?
PR | 2025. december 1. 14:34
A motorháztetőn lévő embléma ma már nem minden. Kiderült, hogy a vásárlók számára nagyobb jelentőséggel bír az autó tényleges műszaki állapota és története, amelyek kulcsfontosságú döntési tényezőkké válnak a vásárlásnál. Nem csoda – a jármű élettörténetének ismerete segít elkerülni jelentős anyagi veszteségeket. Pontosan milyen hatással van az autó története a vétel- és viszonteladási árra?
Vásárló Meglepetésekkel készül idén karácsonyra a Magyar Telekom
Natív tartalom | 2025. november 27. 12:50
Kedvezményözönt zúdít a Telekom karácsonykor jelenlegi és jövőbeli ügyfeleire, ezzel is támogatva a rég halogatott kapcsolatfelvételt családtagok, barátok, ismerősök között.
Vásárló Zuhanó borfogyasztás: minőségi választ ad egy magyar borászat
PR | 2025. november 19. 09:36
A borfogyasztás visszaesése által okozott krízisre a Jammertal a Nagyborral válaszol.
Vásárló Ötször annyi játékot vesznek a családok decemberben, mint máskor
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 12:57
Egy átlagos kisgyerekes családnak 88 ezer forintba kerül a karácsony. 
Vásárló Hogyan érheted el, hogy a webshopod előkelő helyen szerepeljen a keresőkben?
Márkázott tartalom | 2025. november 14. 18:04
Megépítetted a webshopodat, feltöltötted a termékeket, leírásokat is készítettél, mégsem nő a látogatottság? Sok webáruház-tulajdonos tapasztalja ugyanezt, amikor mindent megtesz, mégis alig látszik a Google organikus találatai között. Az alábbiakban a BP Digital szakértői osztanak meg hasznos tippeket, hogyan javíthatod a helyezéseidet!
Vásárló Zagyszivattyú kínálat – Mutatjuk, mire használható az eszköz!
Márkázott tartalom | 2025. november 13. 10:21
A modern építőipar, a mélyépítés, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó víztelenítési és szennyvízkezelési feladatok elképzelhetetlenek a zagyszivattyú kínálat megbízható és nagy teljesítményű tagjai nélkül. A zagyszivattyúk képesek a legnagyobb kihívást jelentő, koptató hatású, szilárd részecskéket és iszapot tartalmazó folyadék, a zagy hatékony kezelésére. A Tsurumi márkanév a megbízhatóság, a tartósság és a technológiai innováció szinonimája a szakmában. Közel egy évszázados tapasztalatával a világ egyik legelismertebb gyártójává vált a merülőszivattyúk szegmensében.
Vásárló Összefüggést találtak a fiatal felnőttek vastagbélrákja és a biológiai életkor között
Natív tartalom | 2025. november 12. 14:05
Az 50 év alatti vastagbélrákok emelkedése új megvilágításba helyezi a megelőzést – a biológiai életkor lehet a korai felismerés kulcsa.
Vásárló Teszt Plussz Magazin: ezek a legjobb vezeték nélküli állóporszívók
Márkázott tartalom | 2025. november 12. 10:25
A Teszt Plussz Magazin ismét frissítette vezeték nélküli állóporszívó tesztjét, aminek részeként megvizsgálták az egész piacot, és a teszteredményekből kiderült, hogy a Dyson még mindig uralja a prémium kategóriát, de egyre komolyabb kihívót jelent a Dreame, miközben az alacsonyabb kategóriákat leginkább a Xiaomi, a Bosch, a Shark és a Gorenje porszívói uralják.
Vásárló Milyen előnyei vannak a toló bukó erkélyajtónak?
Márkázott tartalom | 2025. november 10. 18:30
Ez egy rendkívül népszerű nyílászáró típus, amit az erkélyekhez, teraszokhoz és télikertekhez rendszeresen használnak. A kialakítása tulajdonképpen egy fix elemből és egy tolható szárnyból áll. Zárt állapotban a fix üvegfal síkjában helyezkedik el, így a gyakorlatban nem foglal el felesleges helyet.
Vásárló Az autóüveg javításának időtartamát befolyásoló tényezők
Márkázott tartalom | 2025. november 10. 09:12
Valószínűleg mind vissza tud idézni egy alkalmat, amikor egy kis kavics az úton repülve megcsapta a szélvédőt, látható sérülést okozva. Amennyire jelentéktelennek tűnhet is, a szélvédő megsérülése a biztonság szempontjából nem hagyható figyelmen kívül, hiszen a későbbi kockázatokat megelőzendő gyors beavatkozásra lehet szükség.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG