4p
Az év végi időszakban fontossá válik a munkavállalók elismerése, megbecsülése - állítják magyarországi kis- és középvállalkozások és nagyvállalatok vezetői, akik legszívesebben univerzális ajándékutalvány formájában jutalmazzák a munkatársakat. De milyen más alkalmakkor, milyen formában és mennyire tudatosan ismerik el a vállalatok a dolgozók munkáját?

 

A munkavállalók valamilyen formában történő jutalmazása mára már beépült a hazai vállalatok üzleti gyakorlatába, ugyanakkor a jutalmazások tudatos rendszerbe, stratégiába foglalása terén még van hová fejlődnie a cégeknek - derült ki a Sodexo 2015 novemberében végzett kutatásából, amelyet 418 kis- és középvállalkozás, és nagyvállalat döntéshozóit között végeztek.

 

Átgondolják a jutalmazást

A megkérdezett vállalatvezetők egyértelmű többsége, 84 százaléka tartja fontosnak, hogy béren kívüli rendszeres juttatások mellett eseti jutalmakkal, prémiumokkal, ajándékokkal motiválja a dolgozókat, ugyanakkor a vállalatok közel fele (48%) még mindig csak ad-hoc jelleggel, alkalmanként teszi mindezt. Előremutató ugyanakkor, hogy a megkérdezett vállalatok másik fele (52%) már egy átfogó jutalmazási-elismerési stratégiát dolgozott ki a dolgozók hatékony motiválására.

Azok a cégek, akik nem adnak eseti juttatásokat, leginkább a hiányzó anyagi fedezetre hivatkoznak (38%), illetve azt gondolják, hogy inkább az állandó juttatások fejlesztése növeli a munkatársak elkötelezettségét (27%).

Karácsonytól nőnapig

Az év végi időszakot kiemelten kezelik a cégek: a megkérdezettek háromnegyede (75,7%) tartotta különösen fontosnak, hogy a kollégák munkáját megköszönje az ünnepek közeledtével. Szerencsére úgy tűnik, ezt nem csak elméletben gondolják így, de a gyakorlatban is alkalmazzák a cégek. Arra a kérdésre ugyanis, hogy milyen alkalmakkor jutalmazzák a vállalatok a munkavállalóikat, a karácsonyi jutalmat jelölték meg a legtöbben, a válaszadók 77%-a ilyenkor osztja ki a céges elismeréseket. Emellett jellemző jutalmazási alkalom még az üzleti-pénzügyi évhez kötött céges teljesítmény bónusz (32%), valamint az olyan jeles alkalmak megünneplése, mint egy gyermek születése, a születésnap vagy akár a nőnap (18,5%).

Mindenkinek egyformán

A kutatás eredménye szerint az a kérdés, hogy egységesen vagy differenciáltan célszerű-e jutalmaznia egy cégnek, megosztja a vállalatokat. A kérdőívet kitöltő döntéshozók 45 százalék jelezte, hogy egységesen ad eseti jutalmakat, prémiumokat, ajándékokat a munkatársaknak – ebből 40 százalék azért, mert meglátása szerint így tud egyenlő esélyeket teremteni a kollégáknak, míg 5 százalék így látta egyszerűbbnek a rendszer kidolgozását. A válaszadók közel ugyanennyi, 46,9 százaléka azonban a differenciált, egyénre, illetve csoportra szabott jutalmazásban látja a hatékonyabb motiváció kulcsát.

Feleslegesen adják?

Abban azonban egyetértés mutatkozik, hogy miért érdemes eseti jutalmakat, prémiumokat osztani a kollégáknak: a megkérdezett döntéshozók közel fele (48%) szerint növeli a munkatársi elkötelezettséget, 42 százalék szerint pedig a munkatársak megtartásában bizonyul ez fontos eszköznek. Érdekes módon a vállalatvezetők mindössze 5 százaléka érzi úgy, hogy a jutalmazás erősíti a munkáltatói márkát, és differenciál a konkurens munkáltatóktól, és csupán 2,5 százalék tapasztalta, hogy ez növelheti a munkaerő megszerzésének esélyét.

A kutatás eredménye szerint a cégek közel háromnegyede (73,65%) semmilyen módon nem méri, hogy van-e hatása a dolgozók jutalmazásának. Annál a kisebbségnél, aki mégis fordít energiát a döntések utókövetésére, ott a fenti érvek látszanak igazolódni a gyakorlatban: a munkatársi elkötelezettség növekedése, és a munkatársak megtartásának erősítése, a fluktuáció csökkenése tapasztalható.

Bár  a munkáltatók túlnyomó többsége hisz abban, hogy dolgozók eseti jutalmazása, elismerése direkt hatással van a munkavállalók elkötelezettségére és megtartására, a jutalom formájának kiválasztásakor mégis a vezetők döntése (41%), illetve az adminisztráció mértéke határozza meg az alkalmazott formát (31%), és nem a munkavállalók motivációja, véleménye (17%).

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntött az EU: ezt megemlegeti, aki rendszeresen rendel külföldről
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 16:25
Jön a kötelező vám a kis értékű csomagokra.
Vásárló Érdemes lesz elővenni a töltőpisztolyt a hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 11:05
Szombaton mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken. A benziné jobban.
Vásárló Tegyél a kosaradba egy kis gondoskodást! – Indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció
PR | 2025. december 11. 13:27
Idén karácsonykor is több ezer rászoruló ember ünnepe válhat szebbé, ha csatlakozol a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország közös Adni Öröm! tartósélelmiszer-adomány gyűjtéséhez. 2025. december 11. és 16. között több ezer önkéntes személyesen várja a vásárlók felajánlásait a kijelölt SPAR és INTERSPAR áruházakban.
Vásárló Táncra perdülhetnek az autósok – itt vannak az új üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:42
Csütörtökön mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken.
Vásárló Csak összehozta a kormány: másfél éve nem láttunk ilyet a boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. december 8. 05:46
Hogy milyen áron, azt még nem tudhatjuk biztosan, de összejött az éves szintű élelmiszerár-csökkenés: annyi termék került be az árrésstop hatálya alá, hogy idén decemberben olcsóbban vásárolhatunk be a hipermarketekben, mint tavaly. Bezuhant a sertésmájas ára, a kávé és az alkohol viszont nagyot drágult. 
Vásárló Outdoor életmód – merész vállalkozás és divat találkozása
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 17:21
Gondoltál már arra, hogy mitől válik egy márka ikonikussá a szabadtéri világban? A szabadidős életmód iránti növekvő lelkesedés nemcsak a természet szerelmeseinek körében terjed, hanem divatirányzatként is egyre hangsúlyosabban van jelen.
Vásárló Miért választják egyre többen a prémium magánegészségügyet?
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 14:12
Az elmúlt években látványosan megváltozott, hogyan gondolkodnak az emberek az egészségügyi szolgáltatásokról. Egyre többen szeretnének gyors, kiszámítható, átlátható és magas színvonalú ellátást kapni, lehetőleg olyan környezetben, ahol a páciens valódi partnerként jelenik meg. A prémium magánegészségügy népszerűsége éppen ezért nő: nem csupán szolgáltatást nyújt, hanem komplex élményt, amelyben a figyelem, a kényelem és a szakértelem egyaránt kiemelt szerepet kap.
Vásárló Levelet küldtek Brüsszelbe egy jelentős ügyben – Orbán Viktor is az aláírók közt volt?
Privátbankár.hu | 2025. december 6. 08:57
Megtartanák a hibrid autókat 2035 után is.
Vásárló Adják is, veszik is a használt mobilokat a Magyar Telekomnál
PR | 2025. december 5. 13:41
2 évvel ezelőtti indulása óta már 30 ezernél is több felújított készüléket vásároltak a Magyar Telekom ügyfelei. A vállalat portfóliójában az összes online értékesített mobil 10 százaléka felújított. A felújított készülékek vásárlása mellett folyamatosan nő a népszerűsége a Telekom és a Recommerce közös online platformjának is, ahol bárki eladhatja használt mobilját, tabletét vagy játékkonzolját. Ezzel a megoldással a januári indulás óta több mint 75 millió forintnyi eszközt adtak el az ügyfelek.
Vásárló A szennyvíztárolás korszerű megoldásai: miért fontos a minőségi választás?
Márkázott tartalom | 2025. december 4. 17:04
A szennyvízkezelés jelentős szereppel bír a környezet védelmében és az ökológiai egyensúly fenntartásában. Az optimális szennyvíztározók választása alapvető a talaj és a vízforrások szennyezésének elkerülése érdekében. Milyen szempontokat vegyen figyelembe, ha tartályt keres?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG