A munkavállalók valamilyen formában történő jutalmazása mára már beépült a hazai vállalatok üzleti gyakorlatába, ugyanakkor a jutalmazások tudatos rendszerbe, stratégiába foglalása terén még van hová fejlődnie a cégeknek - derült ki a Sodexo 2015 novemberében végzett kutatásából, amelyet 418 kis- és középvállalkozás, és nagyvállalat döntéshozóit között végeztek.
Átgondolják a jutalmazást
A megkérdezett vállalatvezetők egyértelmű többsége, 84 százaléka tartja fontosnak, hogy béren kívüli rendszeres juttatások mellett eseti jutalmakkal, prémiumokkal, ajándékokkal motiválja a dolgozókat, ugyanakkor a vállalatok közel fele (48%) még mindig csak ad-hoc jelleggel, alkalmanként teszi mindezt. Előremutató ugyanakkor, hogy a megkérdezett vállalatok másik fele (52%) már egy átfogó jutalmazási-elismerési stratégiát dolgozott ki a dolgozók hatékony motiválására.
Azok a cégek, akik nem adnak eseti juttatásokat, leginkább a hiányzó anyagi fedezetre hivatkoznak (38%), illetve azt gondolják, hogy inkább az állandó juttatások fejlesztése növeli a munkatársak elkötelezettségét (27%).
Karácsonytól nőnapig
Az év végi időszakot kiemelten kezelik a cégek: a megkérdezettek háromnegyede (75,7%) tartotta különösen fontosnak, hogy a kollégák munkáját megköszönje az ünnepek közeledtével. Szerencsére úgy tűnik, ezt nem csak elméletben gondolják így, de a gyakorlatban is alkalmazzák a cégek. Arra a kérdésre ugyanis, hogy milyen alkalmakkor jutalmazzák a vállalatok a munkavállalóikat, a karácsonyi jutalmat jelölték meg a legtöbben, a válaszadók 77%-a ilyenkor osztja ki a céges elismeréseket. Emellett jellemző jutalmazási alkalom még az üzleti-pénzügyi évhez kötött céges teljesítmény bónusz (32%), valamint az olyan jeles alkalmak megünneplése, mint egy gyermek születése, a születésnap vagy akár a nőnap (18,5%).
Mindenkinek egyformán
A kutatás eredménye szerint az a kérdés, hogy egységesen vagy differenciáltan célszerű-e jutalmaznia egy cégnek, megosztja a vállalatokat. A kérdőívet kitöltő döntéshozók 45 százalék jelezte, hogy egységesen ad eseti jutalmakat, prémiumokat, ajándékokat a munkatársaknak – ebből 40 százalék azért, mert meglátása szerint így tud egyenlő esélyeket teremteni a kollégáknak, míg 5 százalék így látta egyszerűbbnek a rendszer kidolgozását. A válaszadók közel ugyanennyi, 46,9 százaléka azonban a differenciált, egyénre, illetve csoportra szabott jutalmazásban látja a hatékonyabb motiváció kulcsát.
Feleslegesen adják?
Abban azonban egyetértés mutatkozik, hogy miért érdemes eseti jutalmakat, prémiumokat osztani a kollégáknak: a megkérdezett döntéshozók közel fele (48%) szerint növeli a munkatársi elkötelezettséget, 42 százalék szerint pedig a munkatársak megtartásában bizonyul ez fontos eszköznek. Érdekes módon a vállalatvezetők mindössze 5 százaléka érzi úgy, hogy a jutalmazás erősíti a munkáltatói márkát, és differenciál a konkurens munkáltatóktól, és csupán 2,5 százalék tapasztalta, hogy ez növelheti a munkaerő megszerzésének esélyét.
A kutatás eredménye szerint a cégek közel háromnegyede (73,65%) semmilyen módon nem méri, hogy van-e hatása a dolgozók jutalmazásának. Annál a kisebbségnél, aki mégis fordít energiát a döntések utókövetésére, ott a fenti érvek látszanak igazolódni a gyakorlatban: a munkatársi elkötelezettség növekedése, és a munkatársak megtartásának erősítése, a fluktuáció csökkenése tapasztalható.
Bár a munkáltatók túlnyomó többsége hisz abban, hogy dolgozók eseti jutalmazása, elismerése direkt hatással van a munkavállalók elkötelezettségére és megtartására, a jutalom formájának kiválasztásakor mégis a vezetők döntése (41%), illetve az adminisztráció mértéke határozza meg az alkalmazott formát (31%), és nem a munkavállalók motivációja, véleménye (17%).