A Tudatos Vásárlók Egyesülete most 16-féle narancslevet tesztelt laboratóriumban. Azt vizsgálták meg, hogy az egyes márkák mennyi C-vitamint tartalmaznak, mennyire környezetbarát a csomagolásuk és milyen a vásárlói tájékoztatás a címkén.
Pontozás
A felmérésben minden termék 10 pontról indult. Plusz pont a C-vitamintartalomért (pl. 100 ml gyümölcslében 35 mg vitamin tartalom esetén 3,5 pont), környezetbarát csomagolásért (1 pont) és bio minősítésért járt (1 pont), továbbá akkor, ha a termék nem sűrítményből készült (1 pont). Mínusz pontot azért adott a zsűri, ha a gyártó, forgalmazó nem volt feltüntetve (-1 pont), ha nem volt energiatábla (-1 pont), ha nem volt feltüntetve a származás helye (-1 pont).
Ez alapján az jött ki, hogy a Tesco Organic bio narancsleve a legjobb. Ez kapta a legmagasabb értéket 16,3 pontot, a második helyen a dm Bio narancsleve végzett 15,87 ponttal, harmadik helyen pedig a Happy Day 15,7 ponttal. A lista végén a Cappy, a Tesco Value és az Auchan frissen préselt narancsleve szerepelt.
Termék |
Gyártó |
C-vitamin |
Pontszám |
Tesco Organic Bio |
Tesco Global Zrt. |
43,9 mg |
16,39 |
dm Bio |
dm Kft. |
28,7 mg |
15,87 |
Happy day |
Rauch Hungária Kft. |
47 mg |
15,7 |
S Budget |
Spar Magyarország |
55,9 mg |
15,59 |
Happy day gyümölcshússal |
Rauch Hungária Kft. |
45,5 mg |
15,55 |
Pfanner Bio |
Hermann Pfanner GmbH |
44,9 mg |
15,49 |
Sió |
Sió-Eckes Kft. |
37,9 mg |
14,79 |
Hohes C Mild |
Sió-Eckes Kft. |
36,5 mg |
14,65 |
Spar frissen préselt |
Spar Magyarország |
33,3 mg |
14,33 |
Pure fruits |
S. Spitz GmbH |
40,2 mg |
14,02 |
Pfanner |
In-Food 2000 Kft. |
21,2 mg |
13,12 |
Cappy gyümölcshússal |
Coca-Cola HBC Magyarország Kft. |
40 mg |
13 |
Coop |
CO-OP Hungary Zrt. |
39 mg |
12,9 |
Cappy |
Coca-Cola HBC Magyarország Kft. |
36,8 mg |
12,68 |
Tesco Value |
Tesco Global Zrt. |
24,4 mg |
12,44 |
Auchan frissen préselt |
Auchan Magyarország Kft. |
15,3 mg |
11,53 |
C-vitamin
Ha csak a legmagasabb C-vitamin tartalmat vesszük figyelembe, akkor a legolcsóbb a termék, a Spar S-Budget narancslé kerül ki győztesen (55,9 mg/100 ml). A második helyen a Happy Day szerepel 47 mg/100 m, harmadik helyen pedig a Happy Day gyümölcshússal 45,5 g/100ml C-vitamin tartalommal.
A biotermékeknél nagy volt a szórás a C-vitamin tartalom tekintetében: a 3 bio termékből kettő kiemelkedően sok C-vitamint tartalmazott az összes többi termékhez képest (Pfanner bio 44,9 mg, Tesco Organic 43,9 mg) ezzel szemben a dm Bio a sereghajtók között végzett mindössze 28,7 mg C-vitamin tartalommal - írja az egyesület.
Csomagolás és információ
A vizsgált termékek közül 7 estében FSC minősítésű a csomagolás volt: A Sió, a Hohes C Mild, a sima és a gyümölcshúsos Happy Day, a dm Bio és a Tesco Organic bio narancsital. A fogyasztói tájékoztatás szempontjából pozitív volt a körkép: minden terméken fel volt tüntetve a gyártó vagy a forgalmazó, és az energiatáblázat is, viszont 3 terméknél nem derült ki a származási hely - írja a Tudatos Vásárlók Egyesülete.