4p
Azt hitted, hogy az akciós terméket nem viheted vissza? Mindenképp le kell vásárolnod a visszavitt termék árát?

„Akciós terméket nem cserélünk” - Ön találkozott már ezzel a kijelentéssel? A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság emberei jegyzőkönyveket, vásárlók könyvét, és a jótállási jegyeket ellenőrizték országszerte. Az ellenőrzés tapasztalatai szerint az üzletekben továbbra is gyakran adnak nem megfelelő tájékoztatást a szavatossági, jótállási jogokkal kapcsolatban. Az ellenőrzésben 19 megyei, és a fővárosi kormányhivatal vett részt.

„Akciós terméket nem cserélünk”, „Üzletünkben levásárolhatja”, „Reklamációt három napig fogadunk el”,„Csere csak, ha eredeti a csomagolás.”, Néhány félrevezető tájékoztatás, amelyek a próbavásárlásokkor hangzottak el országszerte.

Az ellenőrzés mérlege

Összesen 954 esetben vizsgálták a kormányhivatalok azt, hogy a szavatossági, illetve a jótállási jogokkal kapcsolatosan a vállalkozások megfelelő tájékoztatást adnak-e a vásárlóknak - 173 alkalommal tapasztaltak jogsértést.

Az egyik üzletben táblára írták ki, hogy az ott vásárolt terméket nem veszik vissza, nem cserélik, és nem adják vissza a pénzt sem.

A jogszabály szerint minden termékre két év szavatosság jár, illetve kormányrendeletben meghatározott termékekre 1 év kötelező jótállást kapunk. Ha a vásárolt áru elromlik vagy meghibásodik, kérhetjük a javítását, a cseréjét, vagy ha egyik sem lehetséges, akkor kérhetünk árleszállítást, végső esetben pedig elállhatunk a vásárlástól, azaz visszakérhetjük a pénzünket. Ezzel azonban nagyon kevesen vannak tisztában.

Két évig jogod van kicseréltetni

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság megbízásából végzett kutatás szerint például a megkérdezettek 49 százaléka nem tudta, vagy helytelenül tudta, hogy a vásárlást követő 2 éven belül jogában áll a hibás árut díjmentesen megjavíttatni vagy kicseréltetni- ezért is különösen fontos, hogy az üzletekben megfelelő tájékoztatást kapjanak a vásárlók.

Az ellenőrzések tapasztalatai alapján sok probléma van a jótállási jegyekkel, 264 ellenőrzésből 159 esetben volt valamilyen szabálytalanság. A probléma sokszor az volt, hogy a kereskedő egyáltalán nem adott át jótállási jegyet (69 esetben), vagy adott, de az hiányos volt. (90 esetben).

A kormányhivatalok munkatársai 470 üzletben ellenőrizték a vásárlók könyvét is- 54 helyen volt valamilyen probléma, ami 11,5 százalékos kifogásolási arányt jelent.

Tipikus félrevezető tájékoztatások:

„Akciós terméket nem cserélünk”

A vállalkozás – jogsértő módon – azt állítja, hogy az akciós terméket nem cseréli, nem javítja. A hatályos jogszabályok alapján ugyanakkor, ha egy termék meghibásodik, a kereskedőnek attól függetlenül foglalkoznia kell a fogyasztó panaszával, hogy az le volt-e értékelve, vagy sem. Kivéve, ha a vevő egy olyan hiba miatt reklamál, amiért a termék le volt értékelve- és erről őt az eladó tájékoztatta.

„Készpénzt nem adunk vissza, de üzletünkben levásárolhatja”.

Gyakran hangzik el ez a mondat is, mikor egy termékről kiderül, hogy hibás. Ez azonban jogsértő, a vásárló ugyanis ilyen esetekben a termék árát is visszakérheti, nem köteles levásárolni, másikat választani helyette.

„Reklamációt három napig fogadunk el”.

A kereskedők gyakran adják azt a tájékoztatást, hogy az üzletben csak 3 (munka) napon belül fogadják a kifogásokat. Ezután már csakis a jótállási jegyen feltüntetett szervizhez vagy a gyártóhoz lehet fordulni minőségi kifogásokkal. A vásárlóknak ugyanakkor joguk van ott reklamálni, ahol vásároltak, tehát az üzletben- és erre nem csak három napig, hanem a szavatossági, jótállási idő teljes időtartama alatt.

„Csere csak, ha eredeti a csomagolás”

Néhány üzlet a minőségi kifogás intézését – szabálytalanul - a termék eredeti csomagolásához, illetve a doboz meglétéhez kötötte, ezt pedig a jogszabályok szerint nem teheti meg.

„Jótállás csak számla/nyugta ellenében.”

A jótállásból eredő jogok a jótállási jeggyel is érvényesíthetőek, a kereskedő nem követelheti meg a jótállási jegy és nyugta egyidejű felmutatását.

Az ellenőrzés eredménye valamint a fogyasztóvédelmi hatósághoz beérkező fogyasztói kérelmek, bejelentések és tájékoztatást kérő levelek is jól szemléltetik, hogy a magyar kereskedőknek a fogyasztók minőségi kifogásaival kapcsolatos eljárása sokszor nem felel meg a jogszabályban előírtaknak, illetve maguk a fogyasztók sem ismerik a szavatossági és jótállási jogaikat.

Éppen ezért a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság továbbiakban is különös figyelmet fordít a szavatosság, illetve jótállás területén a vállalkozások ellenőrzésére, és továbbra is indokolt a terület átfogó ellenőrzése.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG