A játékipar már nem csak a gyerekeknek szól, sőt, talán sosem ők voltak az elsődleges célpont. Az biztos, hogy az előrejelzések szerint a játékipar forgalma 2017-ben eléri a 105 milliárd dolláros értéket, a stabil iparági növekedés miatt azonban a szektor aktív felhasználói a digitális bűnözők célpontjaivá váltak. Habár néha úgy tűnik, csupán egy mellékes iparágról van szó, az igazság az, hogy a videojátékipar globális szinten az egyik legfontosabbá nőtte ki magát, ezt közölte a Sophos a Privátbankár.hu-val. A forgalom magasabb, mint más, nagyobb lefedettséggel rendelkező szórakoztató ágazatoknál, mint például a film- és a zeneiparnál. A magyar videojáték ipar kb. 96 millió dollár forgalmat produkált 2016-ban, idén pedig nagyságrendileg 109 millió körüli összegre számítanak.
Közösségi élményben a veszély?
Manapság majdnem minden játékot azzal a céllal fejlesztik, hogy azokat online játsszák – ezt jól mutatja a mobiljátékok népszerűsége is, amik a bevételek felét adják (mint például a Pokemon Go is). A játékkonzolok és számítógépek esetében a felhasználók egyre inkább a virtuális áruházakat választják a fizikai megfelelőikkel szemben. Erre jó példa a Steam, amelyet úgy használhatnak, hogy ki sem kell lépniük a preferált online üzemmódból, amelynek segítségével a világ más tájain lévő játékosokkal kommunikálhatnak. A folyamatos online jelenlét miatt azonban a veszélyeknek való kitettség is nő.
Itt is érvényes: ne kattints semmire ész nélkül!
A "mobilos játékok" ágazatában a legáltalánosabb problémát a szoftveráruházakban - mint például az Androidhoz tartozó Google Playen vagy az Apple App Store-jában - feltöltött vírusok jelentik. Habár mindkét cég állítja, hogy e felületek "tiszták", a digitális bűnözők folyamatosan arra törekszenek, hogy vírusokat csempésszenek a rendszerekbe, olykor sikerrel. A kockázat ráadásul sokszorosára növekszik, ha ezeket az alkalmazásokat nem az említett szoftveráruházakból tölti le a felhasználó, hanem külső forrásból, ilyenkor ugyanis tényleg nem lehet tudni, mit telepítünk a telefonunkra.
A számítógépek felhasználóira más veszélyek is leselkednek. A phishing, vagyis az adathalászat személyes adatok, jelszavak és ehhez hasonló információk eltulajdonítására szolgál és legtöbbször akkor fordul elő, amikor bejelentkezünk vagy profilt készítünk egy játék vagy játékplatform használatához. Még olyan népszerű címekkel kapcsolatban is történtek visszaélések, mint a FIFA vagy a World of Warcraft. Leggyakrabban a csalók emailekben vagy közösségi hálózatok posztjain keresztül irányítják át a felhasználókat hamis URL címekre és arra biztatják őket, hogy adják meg bejelentkezési vagy személyes adataikat a hozzáféréshez.
A kalózokat gyakrabban elkapják
A videojátékok, lévén drága termékek, igen népszerűek a kalózok körében. Ma több ezer weboldal kínál feltört verziókat a népszerű játékokból, amik olyan fájlokat tartalmaznak, amelyek "elméletileg" arra szolgálnak, hogy korlátozás nélkül, ingyen használhassák az adott programot. Ezek a feltörő alkalmazások/fájlok vagy kódgenerátorok azonban nagyon gyakran trójai programok vagy vírusok is lehetnek, amelyek befolyásolják a számítógép rendszerének működését. Nem ritkák az úgynevezett "keylogger" programok sem, amelyek a felhasználói tevékenységeket és billentyűleütéseket rögzítenek, hogy személyes információkhoz, felhasználónevekhez és jelszavakhoz juttassák a digitális bűnözőket.
Hogyan védekezzünk? Adunk pár tippet:
|