8p
Eddig 150 közösségi autó volt Budapesten, most beszállt a Mol, és rögtön háromszorosára emelte a számot. Az óriási szereplő kitaposott útra lépett, és rögtön beindította a versenyt, aminek a legjobban a felhasználók örülhetnek. Egyelőre több a benzines autójuk, mint az elektromos, de két éven belül kizárólag villanyautókból áll majd a flotta - a töltőhálózatot is bővítik.
Fotó: Privátbankár.hu

Csütörtökön bemutatta és elindította új közösségi autómegosztó szolgáltatását Budapesten a Mol. A szolgáltatás lényege, hogy egy mobilapplikáció segítségével szerte a városban felvehetünk egy autót, ha előzetesen szerződést kötöttünk a szolgáltatóval, amit aztán időalapon fizetve használhatunk. Ha elintéztük a dolgunkat, szintén a mobilapp segítségével lezárjuk az autót és befejezzük a bérlést.

Eddig 150 közösségi autó volt, most lett háromszor ennyi

A piacot eddig egyetlen szolgáltató uralta, a GreenGo; a társaság folyamatosan bővíti flottáját és a szolgáltatással lefedett területet. Jelenleg 150 autójuk van, mind elektromos Volkswagen eUp. Mostantól azonban minden más lesz: megjelent az új versenytárs - ráadásul egy igazi, tőkeerős óriás személyében.

A Mol rögtön kétszer akkora flottával indul, 300 autót állítanak forgalomba. A trükk az, hogy ezek közül csak 100 elektromos, zöld rendszámos (tehát ingyenes parkolásra jogosult) eUp, a többi 200 benzines VW Up, ezek után viszont fizetni kell a parkolásért. Ez pedig első ránézésre ellehetetlenítené az üzleti modellt - ha egy üresen parkoló, tehát bevételt nem termelő autó óránként akár 440 forintba kerül a cégnek, azt nehéz lehet versenyképes használati díjakkal kitermelni - tekintve hogy gyakorlatilag a teljes lefedettségi terület fizetős zónákra esik. A Mol korábban azt jelezte: lobbizni kezdenek azért, hogy a fehér rendszámos, ám közösségi autóként használt járművekre is vonatkozzon az ingyenes parkolási lehetőség.

A mollimo.hu-n olvasható tájékoztatás szerint "a parkolási díjat a MOL Limo fizeti a Limo-zónán belüli közterületeken" - ez viszont azt is jelenti, hogy aki fehér rendszámos autóval a zónán kívüli körzetben akar leparkolni (nem a bérlést befejezni, hanem percenként 15 forintért, a kulcsot magánál tartva ügyintézni, vásárolni), annak előfordulhat, hogy parkolási díjat kell fizetnie, bár a Limo-zónán kívüli területek jellemzően azért nem fizetős parkolási zónák.

Ennek egyelőre nem látszik eredménye: a sajtótájékoztatón Ratatics Péter, a Mol-csoport fogyasztási szolgáltatásokért felelős igazgatója elmondta, hogy a fehér rendszámos Mol Limo autók után teljes parkolási díjat fizet a társaság, ennek díját beépítették a szolgáltatás árába. A felhasználóknak nem kell foglalkozniuk a parkolási díj rendezésével, az automatikusan, a háttérben történik.

A Mol emellett több bevásárlóközponttal is tárgyal, hogy alakítsanak ki külön a Mol Limo járműveinek fenntartott parkolókat - így akár ingyenes is lehet a parkolás a limósoknak azokban a plázákban, ahol egyébként a közösségi autósoknak is fizetniük kell.

990 forintos havidíjért 66 forintos percdíj

A percdíjak egyébként szinte megegyeznek a GreenGóéval, a Mol 66, a GreenGo 65 forintot kér egy perc használatért. A regisztráció díja 5900 forint - ezt az első három hónapban a Mol elengedi. (GreenGo: 4900 forint, három hónap alatt leautózható.) A havidíj a későbbiekben 990 forint lesz (a GreenGónál ugyanennyi), az első hónapban ez is 0 forint. A 66 forintos percdíj felét az első 30 napban elengedik, magyarán 33 forintot kell fizetnünk percenként.

Az alkalmi felhasználók választhatnak olyan díjcsomagot is, amelynek nincs havidíja - ilyenkor magasabb, 77 forintos percdíjért autózhatunk. Ez egyébként valamivel kedvezőbb, mint a GreenGo hasonló csomagja.


Mol Limo Greengo
Szerződéskötési díj (Ft)
5900 (3 hónapig elengedik) 4900 (levezethető)

"Normál" csomag, havidíjjal
Havidíj (Ft / hó)
990 990
Percdíj (Ft/perc)
66 (egy hónapig 33 forint) 65
Várakozás (Ft/perc)
15 15

"Alkalmi" csomag, havidíj nélkül
Havidíj (Ft / hó) 0 0
Percdíj (Ft/perc) 77 80
Várakozás (Ft/perc) 15 20

A várakozás díja (amikor úgy parkolunk le, hogy nem állítjuk le a bérlést, hanem magunkkal visszük a kocsikulcsot) 15 forint percenként - így viszont nem kell attól félni, hogy egy másik Limo-felhasználó esetleg lecsap a szabadon álló autónkra és elviszi. Az autókat egyébként indulás előtt lefoglalhatjuk a mobilalkalmazásból - ilyenkor 20 perc áll rendelkezésre, hogy odaérjünk és ténylegesen megkezdjük a bérlést (a GreenGónál ez 30 perc)

A Molnál előny, hogy nincs szükség személyes ügyintézésre a regisztrációhoz: a mollimo.hu oldalon vagy a mobilalkalmazásból is regisztrálhatunk, a jogosítványunk mindkét oldalát le kell fényképezni (érdemes lehet arra figyelni, hogy a mobil kameráját szükséges lehet kisebb felbontásra állítani, mert 5 megabájt a maximális feltölthető fájlméret).

A Mol Limo szolgáltatási területe 60 négyzetkilométer, ebben a belső kerületek mellett a frekventált külső kerületek (Óbuda, Angyalföld, Zugló, Újbuda) jelentős részei is beletartoznak. A Mol két éven belül, 2020-ra szeretné kiterjeszteni egész Budapestre a szolgáltatási területet, az autók számát pedig megdupláznák úgy, hogy egyre végül kizárólag elektromos járművek alkossák a flottát. Még idén szeretnék a repülőteret is bevonni a szolgáltatási területbe.

A GreenGo és a Mol Limo szolgáltatási területe egyébként most nagyjából egybevág:

Pirosas árnyalattal a Mol Limo térképe, alatta zölddel a GreenGo

Elárasztják töltőállomásokkal a környéket.

Az autókat jellemzően éjszakánként töltik majd. Ahhoz, hogy az e-flottát tovább bővíthessék, elengedhetetlen a töltőhálózat fejlesztése is - villanyautót tölteni nem pár perc, mint benzinest tankolni. A Mol a NEXT-E konzorcium tagjakén nagy mennyiségű áram gyors felvételét biztosító elektromos töltőhálózatot épít ki a régióban; a 252 berendezésből álló rendszer a cseh határtól a Fekete-tengerig és az Adriáig biztosít "áramtankolási" lehetőséget 2020-tól.

Azonnal beindult a verseny - örülhetnek a felhasználók

Sokan aggódnak a GreenGóért, hogy nem fojtja-e meg az óriás versenytárs, miután a kis startup már kitaposta az ösvényt, megismertette a szolgáltatást a budapestiekkel. Iparági pletykák szerint egyébként a Mol korábban szemet vetett a GreenGóra, ám végül nem a felvásárlás mellett döntöttek, hanem saját szolgáltatást indítottak. Ennek a felhasználók örülhetnek a legjobban: a verseny máris beindult a szolgáltatók között, alig néhány nappal a Limo indulása előtt a GreenGo tovább bővítette területét, befoglalva egész Óbudát és kijjebb tolva a határokat a 14. kerületben - nem biztos, hogy ezt a lépést a konkurencia megjelenése nélkül is most lépték volna meg, még ha persze ennek a társaságnak is célja a flotta és a lefedettség folyamatos bővítése is.

Mostantól abban kell reménykednünk, hogy a budapesti piac kényelmesen el tud tartani több szereplőt is ebben az egyébként igen hasznos, innovatív, környezetbarát és jövőbe mutató iparágban, tisztességes verseny mellett. Az mindenesetre biztató, hogy Bécsben három nagy piaci szereplő több mint 1500 autót üzemeltet (ebből mindössze 100 elektromos motorral szerelt).

Terjeszkednének, akár a Balatonnál is

Kérdésre válaszolva Ratatics Péter elmondta: egyelőre Budapestre koncentrálnak a szolgáltatással. A távlati tervek között szerepel más régiós fővárosban is autómegosztó szolgáltatás elindítása, nyári időszakban pedig akár a Balatont is bevonnák.

Volkswagen Up és eUp - villámteszt

A flotta autói kiváló városi autók: kényelmesek, modernek, nem túl nagyok, így könnyen lehet velük parkolni, de nem is annyira kicsik, hogy egy nagybevásárlást vagy kisebb lapraszerelt bútorokat ne tudjunk velük hazaszállítani (persze nem a teljes családdal, két gyereküléssel együtt).

Az elektromos eUp igazi dodzsem: hangja nincs, automata sebváltós, őrült jól gyorsul. Ha a sebességváltót B állásba tesszük, erős motorféket használ (fékezés közben tölti is az autót), így gyakorlatilag egyetlen pedállal és a városi használatra optimalizált kormánnyal vezethető.

A benzines változat is automata sebváltós, majdnem mindenben megegyezik az elektromossal - bár a vezetési élmény értelemszerűen kevésbé 21. századi, de így is egy ízig-vérig városi autóval furikázhatunk. Az általunk próbált benzines modellben nem állítható elektromosan a tükör, ami ez esetben elég kényelmetlen - mivel nem a saját autónk, minden indulás előtt be kell állítani a tükröket, így akinek nincs utasa, annak igencsak kell nyújtózkodnia a jobb oldali felé.

Az autókban jó hangzású rádiók vannak, bluetooth segítségével pillanatok alatt összekapcsolhatóak az okostelefonokkal, így kihangosítóként és saját zenéink hallgatására is használhatjuk.

Összességében tökéletes és egyszerű városi autók, használatukhoz azok is könnyen hozzászoknak, akik egyébként nem szoktak sokféle autót vezetni.

Fotó: Privátbankár.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Energiatakarékos hűtők 2025-ben: mennyit spórolhat egy A-osztályos modell?
PR | 2025. október 7. 13:44
A háztartások energiafogyasztásának jelentős részét a folyamatosan üzemelő készülékek adják. Közülük is a hűtőszekrény az, amely a nap 24 órájában működik, így választása hosszú évekre meghatározza a villanyszámlát. 2025-ben az energiahatékonyság már nemcsak környezetvédelmi kérdés, hanem egyre inkább pénzügyi döntés is: egy A-osztályos modell éves szinten tízezreket hagyhat a családi kasszában.
Vásárló Eldobja a „csodafegyverét” a kormány a választásokig? Kizártnak tűnik
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. október 7. 05:37
Már nem csak tavalyhoz képest drágább a nagybevásárlás: két hónap után újra emelkedésnek indultak az élelmiszerárak a hipermarketekben. Az viszont jó hír, hogy az éves drágulás tempója legalább egy kicsit újra lassult. Elképzelhetetlennek tűnik az árrésstop november végi kivezetése a Privátbankár Árkosár legfrissebb eredményei alapján.
Vásárló 10 spórolási tipp, amit bárki könnyedén bevezethet a mindennapokban
PR | 2025. szeptember 30. 11:11
A spórolás sokaknak egyet jelent a lemondással, pedig valójában apró szokásokról van szó. Ha kicsit tudatosabban figyelünk a mindennapi döntéseinkre, a hónap végén sokkal több pénz maradhat a zsebünkben. Nem kell drasztikus változtatásokat tennünk, elég, ha néhány kisebb lépést fokozatosan beépítünk az életünkbe.
Vásárló Esedékes egy tankolás? Ennyibe kerül most a benzin és a gázolaj
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 18. 13:14
Jó hír, hogy nem változik sem a benzin, sem a gázolaj nagykereskedelmi ára pénteken.
Vásárló Legalább rossz hírt nem kaptak a magyar autósok
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 11. 12:11
De jót sem.
Vásárló Régi kazetták: felbecsülhetetlen emlék, pontosan meghatározott érték
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 9. 11:57
Nem is olyan régen ki gondolta volna, hogy a VHS kazetták csillaga egyszer leáldozik majd. Az ilyen kazettákon őrzött emlékek felbecsülhetetlen értéket képviselnek, de technológiai akadályok miatt egyre nehezebben válnak hozzáférhetővé – ami érthető okokból kétségbeejtő lehet.
Vásárló Miért fontos a hőkamerás vizsgálat házfelújítás előtt?
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 8. 14:38
Egy lakás vagy ház felújítása előtt az alapos tervezés nélkülözhetetlen. A hőkamerás vizsgálat az egyik legjobb módszer, amely révén pontosan láthatóvá válnak az épület hőveszteségi pontjai. 
Vásárló A székhelyhasználat jogcímét igazoló okirat jelentősége
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 8. 14:27
Gondolt már arra, miért elengedhetetlen, hogy egy vállalkozás a bérbe vett ingatlanra vonatkozó jogviszonyt írásban is igazolni tudja? 
Vásárló Hogyan tüntesd el a nikotin- és beázásfoltokat a falról?
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 8. 11:27
Képzeld el, hogy frissen festett falra tekintesz. Minden nagyszerűen néz ki, de néhány nap múlva észreveszed, hogy a régi, makacs foltok újra megjelennek. Az ilyen problémák igazán bosszantóak, hiszen a beázás nyomai, a dohányfüst okozta sárgás elszíneződések vagy egy konyhai baleset után ottmaradt korom foltjai rendre visszatérnek. 
Vásárló A frontok hatása a szervezetünkre
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 8. 11:06
Talán nincs is olyan ember, akit ne viselne meg az állandó időjárás-változás. Ki az ízületeiben érzi, ha jön a melegfront, ki fejfájástól szenved, ha hidegebbre fordul az idő. A kellemetlen tünetek befolyásolják a közérzetet, de a napi feladatok elvégzésére is kihathatnak – akár a munka során is teljesíthetünk rosszul, amely anyagi következményekkel is járhat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG