Úgy tűnik, a diszkontokban lejtőn maradtak az árak, legalábbis a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérésben szereplő termékek december és január végi árait nézve. Ez annyiban meglepő lehet, hogy a hipermarketek árait vizsgáló Privátbankár Árkosár január elején az előző hónaphoz képest szerény drágulást mutatott, igaz, éves szinten csökkenés történt.
A hivatalos inflációs adatok szerint decemberben az előző hónaphoz képest 0,1 százalékkal csökkentek az élelmiszerárak, ezzel szemben 2022 azonos időszakához képest majdnem 5 százalékkal nőttek. Összességében jelentő lassulás látható az élelmiszereknél, hiszen 2023 elején volt 40 százalékot meghaladó drágulásra is példa. Az idei év első hónapjaiban az éves szintű lassulás borítékolható, a bázishatás, azaz a tavalyi kiugróan magas árak miatt.
Megjegyzés: A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés során a kosárban szeptemberben 14 termék szerepelt: félbarna kenyér, 2,8 százalékos ESL tej és 2,8 százalékos UHT tej, kristálycukor, búzafinomliszt, csirkemellfilé, 1,5 literes ásványvíz, banán, alma, Coca-Cola, őrölt kávé, folyékony mosópor, toalettpapír, gyorsfagyasztott hasábburgonya. Októberben kiegészült a kosár a tojással, a krumplival, a tömbös kiszerelésben kapható trappista sajttal és a spagettivel. A jövőben már a bővített kosár szerepel majd a sorozat cikkeiben. A felmérésekre minden hónap második felében kerül sor az adott hét csütörtökjén vagy péntekjén, mivel a diszkontok heti új akciói csütörtöktől kezdődnek.
Visszatérve a diszkontos kosárra. A múlt hét végén a három legnagyobb magyarországi hálózattal rendelkező diszkontláncban (Aldi, Lidl és Penny) egy-egy üzletének árai alapján az látszik, hogy a kosárban szereplő termékek átlagára már a 12 ezer forintos határ közelébe süllyedt.
Egészen pontosan 12 014 forint volt. Ez a decemberi 12 512 forintos összeghez képest 4 százalékos csökkenésnek felel meg, az októberi 13 ezer forintnál többe kerülő kosárhoz képest kicsit több mint 7,6 százalékos süllyedést takar.
Egyik oldal, másik oldal
A három boltlánc átlagárai alapján olcsóbb lett például a csirkemellfillé: 6 százalékos csökkenéssel, 1772 forinton zárta a januárt ez a termék. A tejek felemásan teljesítettek, a 2,8 százalékos ESL tej 3 százalékos csökkenésével párhuzamosan az azonos zsírtartalmú tartós (UHT) tej ára 6 százalékkal feljebb kúszott december vége óta. Előbbi 329, utóbbi 247 forintos átlagot ért el.
Lejjebb került az 1,5 literes - saját márkás - ásványvizek átlagára, ahogy olcsóbb lett a napraforgó-étolaj, a krumpli is. Szintén olcsóbb lett a trappista sajt. Ezeknél a termékeknél 5-27 százalékos volt a csökkenás. A burgonya vitte a prímet, amelynek az átlagára kilónként 236 forintra csökkent a december 300 forint feletti szintről.
Ugyanakkor drágább lett a Coca-Cola, ami a karácsony előtti, decemberi árkosárban látott akciós árral magyarázható. Akkor ugyanis 532 forint volt a 2 literes üdítő átlagára, januárban viszont visszatért a korábban megszokott 699 forintos szintre. A banán is drágább lett decemberhez képest, az átlagár 524 forintról 615 forintra nőtt.